Klopt dit ? Zoetwater vlokreeftjes ?

Gestart door bas waanders, april 24, 2016, 12:32:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

bas waanders

Kijkend in het water van de Rode beek zag ik een stuk of 10 van deze diertjes , ca 12 mm lang . Er waren ook kleinere exemplaren . Opgerold in rust , bij gevaar strekten ze zich en zwommen als een speer door het water .
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/116886411
onzeker Zoetwatervlokreeft - Gammarus pulex gezien op 2016-04-23 Schinveld - Breukberg
Foto's:






Toelichting:
rode beek
bij voorbaat dank Bas Waanders

Ton van Haaren

Wel een vlokreeft maar geen G. pulex. Heel typisch zijn de rugdoorns op het achterlijf wat bij zoetwatervlokreeften alleen voorkomt bij Gammarus roeselii. Op de tweede foto staat de soort in copula, mannetje bovenop! Mannetjes houden met een sterk gemodificeerde voorpoot het vrouwtje vast tijdens de (vrijwillige?) paring.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

bas waanders

Ik ben blij verrast moet ik zeggen . Ik had ze nooit gezien , maar als je er op let , zitten ze meestal verstopt onder plantjes of stenen onder water . Ik had er enkele mee naar huis genomen en zwemmen nu vrolijk rond in een aquarium . Dit ook om fatsoenlijke foto's te kunnen maken . Dus kan ik hem op roeselli ? Geweldig . Hier in ieder geval niet echt zeldzaam :-)

Ton van Haaren

#3
Het is een zekere Gammarus roeselii, onmiskenbaar. Roeselii is in Limburg niet zeldzaam, ze komt niet voor in het holocene deel van NL. In het pleistoceen vooral in wat schonere beken. Wees wel alert want ze kan samen voorkomen met G. pulex en/of G. fossarum, beiden soorten zonder rugdoorn. In Limburg heb je ook nog Echinogammarus berillonii, een soort waarbij het achterlijf sterk behaard is. Zou zomaar ook met roeselii voor kunnen komen maar dat weet ik niet zeker. Zie macrofaunanieuwsmail 121 voor mijn vlokreeftentabel
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

bas waanders

Vorige week ben ik die tegengekomen , maar ook enkele jaren geleden . Het kaartje op waarneming klopt allang niet meer : een weg , de buitenring word er aangelegd . Hier een kaartje met de vindplaats van gistermiddag :