Verrekijker budget 8x32

Gestart door Roy Sluis, april 17, 2016, 15:40:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roy Sluis

Ik ben in het bezit (1,5 jaar) van een Bynolyt Sparrow 8x25 waar ik voor het geld best tevreden mee ben. Het is een kijkertje voor er bij: de tuin en op de fiets, een wandelingetje. Je kent het wel. Nu wil ik graag upgraden naar een wat grotere omdat ik deze meer nodig ga hebben voor bijvoorbeeld werk. De Sparrow is redelijk scherp maar heeft veel randonscherpte (kleine sweetspot) en met weinig licht wordt het behelpen. Ik hoop binnen het budget (max 250) toch wat beters te vinden met name in scherpte en helderheid. Verdere wensen
-ongeveer 500 gr
-waterdicht ed
-8x32
-robuust, moet zeker 5 jaar intensief meekunnen
-kijk zowel met als zonder bril

Welk kijkertje zou een goede keuze kunnen zijn. Kanshebbers die ik tot nu toe heb gevonden zijn:
-VB Stern
-Vortex Diamondback
-Eden XP
-Kowa YF, Vortex Raptor en VB Ijsvogel. Lijkt dezelfde kijker maar waarschijnlijk met verschillen in ieder geval in prijs.
-Nikon Monarch 7

Wie heeft er ervaringen en kan me wat aan- of afraden?

Groet Roy


fkdeboer

Hoi Roy,
ik heb een oude versie van de Nikon Monarch lange tijd zeer intensief, en inmiddels als reserve kijker bij het keukenraam staan, en ben zeer te spreken over de prijs-kwaliteit verhouding.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

M. Hoogteijling

Beste Roy,

Een kijker waar men zo'n beetje unaniem lovend over is, ook over de garantie, en die soms alleen wat problemen oplevert in hele warme landen is de Eden XP: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159448.0  Ik heb zelf ook een Eden Eq/HD, de goedkopere variant en dat is echt een aardig volwassen kijker.

Daarnaast zou ik een Kowa wel aandurven maar ben bang dat je er niet veel verslagen van zult vinden. De Vortex Diamondback zal wel beschreven staan op Birdnet.org. De Monarch 7 is met een 42mm objectief kostbaarder dan jouw budget toelaat voor zo ver ik kan zien.

Ook zou ik een paar bekende zaken bellen (Rooijmans bv) om te vragen wat zij echt een topper vinden in jouw prijsklasse. Ben benieuwd waar je keus op valt en wat je ervan vindt in de praktijk.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Roy Sluis

Dank voor jullie reacties! Inmiddels heb ik het internet aardig binnenste buiten gekeerd. De Eden lijkt me tot nu toe de beste keuze. Goede optiek en veel over geschreven in positieve zin. De kwaliteitsissues zijn denk ik bij alle kijkers wel te vinden, maar dan is een goede garantieregeling prettig.
De diamondback valt af: robuust maar aardige optiek, niet meer dan dat. De nikon is er ook in 8x30 en heeft een goed review op allbinos. Dit is alleen de duurste, wel goede optiek maar brildragers weer wat kritisch. De VB kijkers vallen ook af, die springen er niet uit.

Kom ik ook nog de Vivara Tringa tegen, oftwel de Bynolyt Traveller. En zo zijn er nog wat incarnaties. Anyone? Als Athlon Argos is hij goed getest maar of de specs dan ook identiek zijn??

Groeten Roy
I

Roy Sluis

#4
Ook hier een update met een verrassende wending.

Er ligt hier nu een Vortex Raptor thuis. Op de een of andere manier ben ik gecharmeerd geraakt door de kleine porro's zoals de kowa yf30 en de VB ijsvogel. Veel gelezen en eigenlijk zijn het allemaal neefjes en nichtjes van elkaar met kleine verschillen. Testen zat er helaas niet in dus de Vortex gekocht door zijn lagere prijs en mijn goede ervaring met de vortex vulture die ik al heb. Overigens zijn de meningen over het algemeen zeer positief over alle modellen. Bevindingen:

Pro:
Echt scherp beeld
Goede lichtsterkte en contrast/3D
Vrijwel scherp tot aan de rand met alleen een blauwige ring die niet stoort
Voelt en oogde solide
Voldoende eyerelief
Ruim fov
<500gr

Con:
Iets groter dan vergelijkbare dakkant
Scherpstelwiel is vrij zwaar, bekend verhaal bij dit model
Kleine schoonheidsfoutjes maar niets spannends of echt storend
Close focus 4,5 meter. Voor mij niet echt een punt.

Prijs en kwaliteit lijken dik in orde in verhouding tot mijn gebruiksdoel. Ben benieuwd hoe hij zich houdt. Gelukkig ook de vip garantie.
Ik heb de kijker beoordeeld in vergelijking tot de 8x25 bynolyt sparrow die ik al had. De vortex is echt een klasse beter qua optiek en nauwelijks duurder. Verder zijn alle beoordelingen in verhouding tot zijn prijsklasse, het is echt geen Swarovski.

Update 4 juni 2016
Helaas heb ik het eerste exemplaar terug moeten sturen. Het scherpstelwiel had een duidelijk punt in de slag waar hij moeizaam doorheen kwam. Na wat gebruik werd de aanvankelijke stroefheid minder maar dat punt bleef. Toen ontdekte ik ook dat de beugel van het brugscharnier onder de oculairen scheef stond. Dat was het duidelijkst als je buizen helemaal probeerde in te draaien: er zat duidelijk verschil in hoever de buizen indraaiden. Ik vroeg me dus af of die scheefstaand frictie in het scherpstelwiel veroorzaakte en nam daarom contact op met de leverancier. Na kort heen en weer e-mailen en het terugzenden van de kijker werd besloten deze om te ruilen voor een nieuwe. Hulde daarmee aan de uitstekende service van CameraNu. Het blijft verder een prima kijker moet ik zeggen.