Van welk dier zijn deze uitwerpselen?

Gestart door Stefan1989, maart 12, 2016, 15:59:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan1989


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115327166
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2016-03-12 Bargerveen
Foto's:




Toelichting:
Vol haren
bij voorbaat dank Stefan Wiebing

Rob Koelman

Welke afmetingen hebben deze keutels/braakballen?

Zou m.i. ook heel goed van een vogel kunnen zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Stefan1989

2 tot 3cm in doorsnede in de lengte en 1 tot 1.5 cm in de breedte

Odile Hilgenkamp

Ik las laatst wat over de bever en zag daarbij een foto van de uitwerpselen en die herinnerde mij meteen aan deze foto. Zoiets staat ook tussen de foto's die waarneming.nl zelf laat zien onder "foto's" in het rijtje waarnemingen, informatie, etc.
De haren zullen wel van de bever zelf zijn. Ik neem aan dat de bever zichzelf ook met likken schoonhoudt.
Leuk om die keutels te vinden, want meestal belanden ze in het water!
Met vriendelijke groet,
Odile Hilgenkamp

Rob Koelman

#4
Hmm, klein probleempje: bevers zijn helemaal nog niet bekend uit het Bargerveen of de directe omgeving er van...  B)

Hieronder een foto van een beverkeutel:

Met vriendelijke groet, Rob

Odile Hilgenkamp

Haha, misschien nu wel.
Nu serieus: jammer, want het leek mij zo logisch. Ik snapte al niet waarom jullie niet aan de bever gedacht hadden. Ik kan die keutels nog steeds niet plaatsen.
Groeten,
Odile

maurice.lahaye

Euh, geen bevers bij het Bargerveen  8)  http://waarneming.nl/waarneming/view/47829137
Vlak over de grens in Duitsland is al enige jaren activiteit van Bevers.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

ronris

De uitwerpselen zijn zo te zien niet echt "vers" en tamelijk verkleurd door indroging, in het Bargerveen komt ook de muskusrat voor maar weet niet of deze uitwerpselen op een droog gedeelte zijn gevonden of in de buurt van water.
Waren het echt haren of fijn plantenmateriaal?

Groeten Ronald.   

Rob Koelman

#8
Citaat van: maurice.lahaye op april 06, 2016, 14:24:39 PMEuh, geen bevers bij het Bargerveen  8)  http://waarneming.nl/waarneming/view/47829137
Vlak over de grens in Duitsland is al enige jaren activiteit van Bevers.

Goed dan, géén bevers IN het Bargerveen (kerngebied)...

Dat er ergens in de omgeving van het gebied een (Duitse) bever in een of ander loopje of kanaaltje zit of heeft gezeten (zwerver) kan prima, maar veel zullen het er in die hoek niet zijn.

De genoemde waarneming van René Oosterhuis bijvoorbeeld is uit 2010. Ken zelf geen recente waarnemingen uit die hoek...
Met vriendelijke groet, Rob

Stefan1989

#9
Deze keutels lagen op een 1 meter breed pad tussen twee stukken water in. De keutels leken voor een groot deel uit haren te bestaan, maar ben niet zo'n kenner om op basis van deze te kunnen zeggen of er plantenresten waren.

maurice.lahaye

Lastig, houtvezels kunnen op haren lijken. Op basis van de foto durf ik niet te zeggen of het haren of vezels zijn. Haren duiden op vos, vezels op bever. Op basis van djizz ga ik wel voor bever. Ik zal morgen nog een oordeel van Vilmar vragen.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Stefan1989

 :duim: super. Laat je het nog even weten dan? Ben wel erg nieuwsgierig geworden

Stefan1989

Ik leesmwel dat bevers vaak in het water poepen en dat drollen kunnen aanspoelen bij hoger water. Nu zijn de paden in het Bargerveen, en ook het pad van deze vondst wel vrij nat, maar niet overstroomd geweest. Misschien is dit info waar jullie ook nog ietsmee doen/kunnen?

Rob Koelman

Er wordt m.i. nu wel erg eenzijdig ingezet op bever.

Waarom zijn het geen verregende vossenkeutels? (Vos die zoogdier of vogel heeft gegeten)

Vossen markeren zeer regelmatig op paden...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Hieronder nog even twee uitsneden van de foto's. Wat 'strootjes' lijken te zijn kunnen m.i. ook heel goed de schachten van vogelveren zijn. Ook de grijzige kleur van de keutels/braakballen past goed bij een keutel van een carnivoor.



Met vriendelijke groet, Rob


Rob Koelman

Citaat van: Stefan Wiebing op april 07, 2016, 12:20:15 PMVos dus?

Dat is mijn suggestie, maar wacht nog even andere reacties af zou ik zeggen...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Stefan Wiebing op maart 12, 2016, 19:35:32 PM
2 tot 3cm in doorsnede in de lengte en 1 tot 1.5 cm in de breedte
Ik denk eerlijk gezegd dat ze wat groter zijn. Vergeleken met het blad van de molinia op de foto (variatie bladbreedte 3-10 mm) kom ik, zelfs als ik uitga van een smal (3 mm) blad uit op een geschatte lengte van minimaal 4 cm en een diameter in de breedte van ruim 2 cm. Ik zou deze resten ook interpreteren als schachten van veren. De foto's bieden mij te weinig context om te kunnen stellen of het keutels of braakballen zijn.
Peter Venema

ronris

Citaat van: Rob Koelman op april 07, 2016, 13:07:03 PM
Citaat van: Stefan Wiebing op april 07, 2016, 12:20:15 PMVos dus?

Dat is mijn suggestie, maar wacht nog even andere reacties af zou ik zeggen...
uitwerpselen vos zijn langwerpig en draait er altijd een kenmerkende punt aan, dat kenmerkende puntje mis ik hier zeker.
Wat opvalt aan deze uitwerpselen? is dat ze vrijwel homogeen materiaal bevatten bestaande uit vezelachtig materiaal van gelijke lengte. (of graatjes)

Groeten Ronald.   

Rob Koelman

Citaat van: ronris op april 07, 2016, 23:01:26 PMuitwerpselen vos zijn langwerpig en draait er altijd een kenmerkende punt aan, dat kenmerkende puntje mis ik hier zeker.

Uitwerpselen van de vos zijn extreem variabel in vorm, formaat, kleur, geur en consistentie. Dat 'kenmerkende puntje' is lang niet altijd duidelijk aanwezig!

De keutels/braakballen van dit topic passen naar mijn mening in ieder geval prima bij het beeld van een bepaald type vossenkeutel. Houdt er daarbij rekening mee dat het om verregende exemplaren gaat. Doorslaggevend bij de determinatie is met name wat de 'strootjes/vezels/haren nu werkelijk zijn. Wellicht helpt een uitsnede in hoogste resolutie bij het beantwoorden van deze vraag. Als het werkelijk schachten van veren zijn (wat ik vermoed) dan zou dit te zien moeten zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Stefan1989

Ik zal vanmiddag even met origineel bezig gaan voor de uitsnedes.

Stefan1989

Ik vermoed nu na het bijsnijden dat het vezels zijn en geen haren...






Rob Koelman

#22
Ben er zelf inmiddels van overtuigd dat het om veerschachten gaat. Hieronder de foto's met aangepaste belichting en contrast:



Met vriendelijke groet, Rob

Stefan1989

De echte witte stukken zijn zoals ik allereerst al vermoede wel veerschachten als ik het zo bekijk. Het contrast in kleur is met de andere 'harige' toestand wel erg verschillend als ik de bewerkte foto's bekijk.
Ik vermoed nu zelf dat de kans dat het een bever geweest is wel erg klein is en denk nu toch meer zelf aan de vos daar deze in het Bargerveen wel voor komen.