Hoofdmenu

toetsenbord voor invoer

Gestart door wumizusume, maart 29, 2016, 17:13:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

wumizusume

Dit onderwerp is al eens de revue gepasseerd, maar mijn probleempje is net weer wat anders: ik wil juist geen toetsenbord-popup als ik ga invoeren in ObsMapp 6.6.6 op mijn smartphone, maar ik krijg het wel. Natuurlijk heb ik in de instellingen "Toon toetsenbord" afgevinkt, maar dat mag niet baten.
Het gekke is dat het toetsenbord ook niet altijd getoond wordt: vaak wel, maar soms weer niet.
Het probleem is ook heel halstarrig: ik had het al op mijn vorige telefoon (SGS4, Android 4.4.1, ObsMapp 5) en nu nog steeds, op mijn Sony Experia Z5c (Android 5.1). Op beiden staat een alternatief toetsenbord geinstalleerd (Swiftkey), maar daar hoeft het toch niet aan te liggen?
Zou toch wel even wat fijner zijn als het programma zijn eigen instellingen volgt.

Verder niets dan lof voor de app - superhandig!  ;D
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Alex Kwak

Citaat van: wumizusume op maart 29, 2016, 17:13:26 PM
Het gekke is dat het toetsenbord ook niet altijd getoond wordt: vaak wel, maar soms weer niet.

Kan je aangeven onder welke omstandigheden het toetsenbord wel automatisch wordt getoond terwijl je het vinkje uit hebt staan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wumizusume

Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2016, 19:16:57 PM
Citaat van: wumizusume op maart 29, 2016, 17:13:26 PM
Het gekke is dat het toetsenbord ook niet altijd getoond wordt: vaak wel, maar soms weer niet.

Kan je aangeven onder welke omstandigheden het toetsenbord wel automatisch wordt getoond terwijl je het vinkje uit hebt staan?

Nou, eerlijk gezegd niet. Ik deed het zojuist even opnieuw en er is geen peil op te trekken. De ene keer verschijnt er een toetsenbord, de andere keer niet.
Wat ik doe is na het openen van ObsMapp op 'Waarneming' tikken, vervolgens op 'selecteer soort'. Even dacht ik dat er een verband was met tikken vóór of ná de locatie-fix, maar dat is er niet. Volledig (schijnbaar) willekeurig krijg ik de ene keer wel en de andere keer niet een toetsenbord te zien.
Ik denk wel (want dat heb ik nu een aantal keer geprobeerd en het lijkt te kloppen) dat de eerste keer na echt openen van de app het toetsenbord niet in beeld komt (dus zoals het is ingesteld). Daarna begint de Russische roulette  :rolleye: .
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Alex Kwak

Ik zal hier binnenkort naar kijken, maar met name de 'hij doet het soms wel en soms niet' zijn moeilijk op te lossen...  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wumizusume

Citaat van: Alex Kwak op maart 30, 2016, 21:00:05 PM
Ik zal hier binnenkort naar kijken, maar met name de 'hij doet het soms wel en soms niet' zijn moeilijk op te lossen...  :-\

Precies - dat zijn de lastigste problemen. Als alles makkelijk te relateren was aan een bepaalde instelling of toepassing, was oplossen veel gemakkelijker geweest...
Nou ja, ik houd me in elk geval aanbevolen voor ideeën voor mogelijke oplossingen.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

wumizusume

Ik heb inmiddels nog weer een serie waarnemingen ingevoerd met ObsMapp, en - i.t.t. wat ik eerder schreef - lijkt het er toch wel sterk op dat ik het toetsenbord krijg als de locatie-fix nog niet in orde is.
Althans: telkens als de locatie goed gefixeerd was op enkele m, kreeg ik gewoon de lijst en bleef het toetsenbord weg. De paar keer dat ik door een verplaatsing of door een hapering o.i.d. in de GPS niet direct een gefixeerde locatie had (melding "wachten op locatie-fix" of rode cijfers voor de gps-coordinaten), popte het toetsenbord meteen op.
Misschien dat dat dus iets is om de oorzaak in te zoeken.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)