Welke van de drie? Aanschafadvies gevraagd telescoop

Gestart door HWJR, februari 05, 2016, 13:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

HWJR

@Wilfred: ik zie op MP een Velbon Ultra Luxi L (jij hebt volgens mij de M maar ik ben  1.96 lang):

Gewicht: 1,32 kg
Maximaal draaggewicht: 2,5 kg
Lengte ingeklapt: 36 cm
Minimale werkhoogte: 19,0 - 161,0 cm

Hij staat er voor 95 euro (nieuw ooit 170 dacht ik ergens te zien). Nergens nieuw meer te krijgen en ik zie ook geen soortgelijke statieven.

Doen?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

#31
Wat betreft de Nikon occulairen. Op mijn ED50 zit de 27MCwide en op mijn ED82 de 30DSwide. Dit zijn ook de meest populaire combinaties waar beide scopes het beste mee uit de bus komen.
Met de 30x op mij kleine Nikon wordt het een 16x. Inderdaad meer licht maar dan mis in veel gevallen een belangrijk stuk vergroting. En met de 27x op de ED82 wordt het een 50x maar dan weegt de extra vergroting meestal niet op tegen inlevering van licht en resolutie.
Sinds kort heb ik een zoom 13-40/25-75 MCII die ik 2e hands redelijk goedkoop kon scoren op Marktplaats.
Ook die is rete-scherp en eigenlijk valt ie me niks tegen ondanks alle verhalen over smal blikveld en tunnelzicht. Maar blijkbaar ben ik al zo gewend aan de vaste Wide occu's dat de extra vergroting van de zoom nauwelijks iets toevoegt omdat het boven de pakweg 40-45x (op de ED82) toch allemaal rap minder wordt met de resolutie, net zoals bij de meeste andere zooms. 
Verder heb je zonder zoom een veel rustiger kijkgedrag doordat je niet steeds met die zoom aan het jojo'en bent. Dat viel me ook al op toen ik na jaren Zeiss 85 met zoom de eerste keren met de Nikon ED50 in het veld was. Ik heb na het afscheid van de Zeiss de zoom ook nooit echt gemist.     

Wilfred

Ik ben zelf 1.78 en heb inderdaad de Ultra Luxi M.
Je kan met een lichaamslengte tot maximaal 1.80 nog comfortabel kijken met de M zonder ongemakkelijk te moeten bukken.
Daarbij zit de bovenzijde van PHD41Q statiefkop op circa 136 cm en de hoogste zijde van het MC27 occulair op circa 160 cm. 
(het spreekt voor zich dat in deze setup alleen een gehoekte inkijk mogelijk is).

De Ultra Luxi L zou volgens de test op FotoVideo een 22.5cm grotere werkhoogte hebben waarmee volgens mijn theorie dan een lichaamslengte tot pakweg 2.02 mtr af te dekken moet zijn waarbij de bovenzijde van het occulair op circa 183 zit.
Ondanks dat de ingeklapte lengte slechts 4.5 cm langer is dan de M wordt het dan voor de Flipside 200 wat krap en zul je mogelijk uit moeten wijken naar de iets ruimere 300 rugzak.
Vanwege de, door de langere lengte, wat zwaarder uitgevoerde statief en de wat zwaardere rugzak zal deze combi wel iets meer wegen dan die van mij maar wellicht kan een vent van bijna 2 meter ook wat meer torsen. En het blijft nog steeds de meest lichte combinatie die maar denkbaar is.

Wat betreft de PHD41Q statiefkop. Dat is een prima bruikbare en solide kop maar je moet de dwarse hendel (die je bijna nooit gebruikt met scopen) vervangen door een vleugelmoer anders past ie nooit in je rugzak.

(onze laatste berichten eerder deze avond hadden elkaar bijna gekruist dus vergeet mijn bijdrage over de occulairen niet te lezen, mocht je die over het hoofd hebben gezien)

HWJR

Dank Wilfred,

heb een bod van 75 euro gedaan. Volgens mij moet ie nog net in de flipside 200 passen (binnenmaat =38 cm en statief ingeklapt=36) en anders maar de 300 inderdaad.

Voor wat betreft het oculair:  de 27MCwide kan ik nergens nieuw of 2e hands vinden. Is de DS versie een goed alternatief?
Ik neig er naar om eerst de 13x40 MCII mee te bestellen en dan op zoek naar een 27MCwide of 27DSwide. Goede keuze?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

HWJR



Nog even over statieven. Mocht het niet lukken via MP. Is de ultrekserie van Velbon een goed alternatief?:
http://www.velbon.co.uk/ut_series.html

Bijvoorbeeld deze:
http://www.cameranu.nl/nl/p387814/velbon-ut-43d-ii-statief-qhd-43d

Veel vragen ik weet het. Maar de reacties worden zeer gewaardeerd  :duim:
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

Vwb scope is het idd een goed idee om met de nieuwe zoom te starten. En dus geen Kowa 663of een EDIII?  :angel:

Qua statief heb ik persoonlijk minder goede ervaringen met Velbon maar had altijd een zwaardere scope. Ik heb er altijd op gelet dat ik het stafief zonder middenzuil uit te schuiven staand kon gebruiken (ben 1,93). Die middenzuil is de minst stabiele factor. Statief 1 (055 geloof ik) van Manfrotto bijv is weliswaar wat zwaarder maar wel lekker groot en met een 128rc-kop stabiel. Reken dan met een statief van ca 1.70-.175m zonder middenzuil want + kop (+10cm) + scope (schuin + ca 10 cm) geeft een prima kijkhoogte voor iemand rond de 1,93m.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HWJR

Hoi Marijn,

Dank weer voor je input. Dan ga ik eerst maar eens voor de zoom. En nee: nog geen grotere scope. Heb echt besloten om te beginnen met een echte "struin-set"  ;). En voel verder te weinig vertrouwen vwb kleinere scopes van  Vortex en Opticron dus ga voor Nikon.

Nu ik wat geld over houd kan ik voor een wat beter statief gaan. Wel een travel maar grotere diameter poten en hoger draaggewicht. Ik denk nu sterk aan deze:

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_velbon-ut-53d-1403868.html?channel_code=472&product_code=108039797&referer=google&gclid=CISIwO3stcsCFYMK0wod83IK7w&gclsrc=aw.ds

https://www.youtube.com/watch?v=-UH_1M4dBjs

Is een balhoofd trouwens wel handig met een scope? Geen hendels in je rugzak is natuurlijk zoiezo gunstig maar werkt het goed?

Met een beetje mazzel ga ik vandaag alles bestellen. Kan ik het weekend mooi aan de gang (mooi weer! Misschien die middelste zaagbek maar eens bekijken     :blink: )
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

#37
Als niet brildrager vind ik mijn MC's met uitdraaibare cup comfortabeler en fijner kijken dan mijn 30DS zonder cup.
Voor brildragers maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit.
Als je er toch zeker van bent dat je de zoom wil (is altijd MC) dan zou ik die eerst kopen en dan rustig wachten tot er een keer een 27MC wordt aangeboden.
Geduld wordt uiteindelijke toch beloond zo heb ik onlangs meegemaakt nadat ik bijna een jaar had zitten azen op een Nikon zoom via MP.
In november kwamen er ineens twee achter elkaar op Marktplaats van dezelfde aanbieder, volgens mij een gestopte fotograaf die zijn magazijn opruimde.
Spijt dat ik ze niet allebei heb gekocht want ik kan je zeggen dat het 2e hands aanbod van de ED50 en de ED82 als ook de occulairen tegenwoordig heel magertjes is.


Die Ultek zou best wat kunnen zijn maar een balhoofd onder een telescoop lijkt mij niet optimaal.
De videokop die op het statief daarboven wordt afgebeeld is dan veel fijner.
Maar ook hier geldt: geduld en Marktplaats in de gaten houden.
De Ultra Luxi statieven worden nog wel regelmatig aangeboden 2e hands.


@Marijn: het Ultra Luxi statief is een verbazingwekkend degelijk ding, voelt ook nog best solid en zwaar aan en er zit ook (bijna)geen kunststof aan.
Het past perfect bij de ED50, is zeer snel op te zetten en veelzijdig.
Spreidpoten in 3 standen en een in deels afschroefbare middenkolom aan de onderzijde voor als je de poten spreid in hun korte stand.
Maar inderdaad je moet er geen grotere, zwaardere scopes op zetten.
Overigens staat mijn ED82 wel op een zwaarder manfrotto 055 statief.
Het probleem van de ED50 in combinatie met een zwaarder statief is dat je dan inlevert op het "compact en light" idee en dat is nou juist het sterke punt deze struintelescoop, tenminste in mijn beleving en zoals ik hem gebruik.
Wat ook nog kan is dat je er een zwaarder statief erbij koopt voor die keren dat je niet struint maar hem bij wijze van spreken naast je auto opstelt. Maar dat kan later altijd nog als daar behoefte aan komt. 
.... ik lijk wel een verkoper maar het is toch echt mijn enthousiasme  :D

HWJR

OK. Dank weer Wilfred. Ik ga voor de MC Zoom. Ik ga hem bij bij de webshop van Foto Semeins bestellen.


Ik zie dat de Ultra Luxi L nog wel op ebay in de UK te bestellen is:

http://www.ebay.nl/itm/Velbon-Ultra-Luxi-L-Aluminium-Tripod-1525mm-UK-Stock-/121227915332?hash=item1c39bf3044:g:PlAAAOSwEK9UEFVk

Denk dat ik dit maar doe. Niet eens veel duurder dan 2e hands op MP (95 euro).  En daar ontbreekt volgens mij ook een plaatje (?):

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m1025540779-velbon-ultra-luxi-l-reis-statief.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Jaja: de zoektocht lijkt toch echt een (voorlopig) einde te naderen.. ;)

Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

HWJR

Scope met oculair en flipside 300 rugzak zojuist besteld. Worden morgen geleverd.

Statief via Ebay ook besteld: komt helaas pas volgend weekend..

Iedereen ontzettend bedankt voor de bijdrages (met name Marijn en Wilfred). :duim:

Ik laat uiteraard mijn ervaringen zsm weten.

Groeten en een fijne dag!
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

Gaaf dat je de knoop hebt doorgehakt! Inderdaad leuk om te lezen hoe iedereen ervaringen deelt waardoor een aardig compleet plaatje ontstaat. Voor de ED50 bestaat zelfs een soort case om hem vanuit de hand te gebruiken: http://www.amazon.co.uk/Nikon-ED50-Handholding-Case-Fieldscope/dp/B000RGUPKC

Succes met je aanwinst!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HWJR

O nee! Word ik gebeld: 4 weken levertijd...Tssss. Nou ja: nergens goedkoper en geduld is een schone zaak..Wel misleidende website.

Verder werd gezegd dat voor eventuele digiscoping de straight beter zou zijn? Weet jij hier iets van Wilfred?

@Marijn: leuke case inderdaad. Het overwegen waard. Zelf deze nog gevonden (aangezien de meegeleverde geen stay-on is):

http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-ED50-fieldscope-angled-stay-on-protection-cover-camouflage-or-black-/111513284501?hash=item19f6b5af95:g:r7cAAOSwabhUYgYH

wel de zwarte uiteraard  ;)
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Is dat bij die aanbieder in Tiel ?
Dezelfde ervaring heb ik gehad met mijn digiscoop adapter.
Bleek ook niet voorradig te zijn terwijl dat wel op hun site stond.


Ik zou absoluut voor de angled versie gaan.
Dat voor digiscoping de straight beter is is mij niet bekend maar zou best kunnen als je ze 1 op 1 vergelijkt.
Digiscopen met de kleine ED50 kan wel maar zou ik zowieso ondergeschikt laten zijn.
Als je een goede camera op je telefoon hebt en je kunt zelf een eenvoudige adapter (gsm hoesje+pvc dop)  maken dan behoud je ook daarin het "light en compact" concept en kun je hele leuke (bewijs)plaatjes schieten.

De handcase waar Marijn naar verwijst: lijkt mooi maar je krijgt een dermate onrustig beeld dat het binnen 5 seconden vervelend begint te worden. Ik heb het ooit met een monopod geprobeerd icm een 16x vergroting en zelfs dat was echt geen succes.

De onpraktische case die er standaard bij wordt geleverd kan overigens zo de prullenbak in. Daar heb je niks aan. 
De case die jij op ebay hebt gevonden ziet er wel bruikbaar uit.

M. Hoogteijling

Ai, lullig dat hij niet leverbaar is. Prijs scheelt iets van € 30 met andere aanbieders toch? maar idd, geduld is een schone zaak  ;)  bedankt voor je aanvulling Wilfred, had het kunnen weten want elke vergroting boven de 10x wordt met 2 handen ook al onrustig.

vwb digiscoping: De opmerking van Wilfred zegt al genoeg maar en verder is het ook al onzin, sterker, ik denk dat angled makkelijker is maar die discussie begin ik niet.

Tot over een week of 4!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Wilfred

Inderdaad jammer van die levertijd.
Ik sta ook versteld van slechte verkrijgbaarheid van de Nikon scopes vandaag de dag.
Het dealernet was in Nederland altijd al dun bedekt maar nu is het wel erg dramatisch geworden.
Die van mij heb ik in 2013 nog gekocht bij Rooijmans in Budel.
Dat was jarenlang een vertrouwd adres voor Nikon telescopen.
Een prettige vakzaak met nette prijzen, goed advies en alles op voorraad.
Je zou toch nog eens kunnen informeren daar (ze sturen ook op).

Jaap van Steensel

Leuk om te horen wat het geworden is. Gefeliciteerd met je aankoop, al duurt het helaas nog even voor je 'm hebt. Wel bijzonder om te zien hoe je in de loop van dit topic tot je uiteindelijke keuze  gekomen bent. Eerlijk gezegd zit ik wel eens aan eenzelfde stap te denken. Ik heb nu een 80mm Eye-Witness (Bresser Pirsch-kloon) scope. Bij lage vergroting (20X) prima bruikbaar, bij hogere vergroting wordt het duidelijk minder. Maar wel een forse scope en zo'n kleintje met een goede beeldkwaliteit lijkt me daarom wel een praktische overstap. Zelf ga ik denk ik binnenkort eens langs bij Vogelbescherming oom naar de Viking 50mm ED Pro te kijken. Een wat onbekend merk, afkomstig uit Engeland, maar een gevonden review van de 80mm ED variant geeft mij wel te denken (in positieve zin) (http://www.dannysdigiscoping.com/vikingedpro80mmscope.htm). En voor leden is de 50mm variant ook netjes geprijsd.

Groeten,
Jaap


HWJR

Hoi Jaap,

Een leuk keuzeproces inderdaad. Juist door dit forum zijn mijn wensen helderder geworden waardoor ik een betere keuze heb kunnen maken.

Die Viking lijkt zeker ook mooi (vooral die zonneklep is een voordeel t.o.v. de Nikon of Opticron). Viking lijkt echter wel een (Engelse) importeur van optiek gemaakt in China:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=125763

Ook hier lees je al ervaringen met kwaliteitsverschil tussen (batches van) exemplaren. Vanwege meer vertrouwen in Nikon t.a.v. dit aspect zijn voor mij Vortex, Opticron en Viking afgevallen. Een persoonlijke afweging dus. Wil absoluut niet zeggen dat een Viking niet (super)goed zou kunnen zijn. Hoor graag je ervaringen mocht je er voor gaan.

@Wilfred & Marijn: Tsja: ze hebben in Tiel gewoon geen harde koppeling tussen de voorraadstatus op de site en hun voorraad. Ze hebben excuses aangeboden. De scope en het oculair kunnen altijd eerder komen. 4 weken is de max. Ze komen zoiezo heeft Nikon laten weten.  Nog maar even met de 8x42 dit mooie weekend...

Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Jaap van Steensel

Het voordeel van de Viking is dat je die natuurlijk in Zeist kunt testen/bekijken en zo eventuele exemplarische onvolkomenheden (zo die er mochten zijn) direct kunt vaststellen.
Ik heb overigens geen vliegende haast, het zal een keer de komende weken zijn als ik in de buurt van Zeist ben dat ik eens langs ga. Ik ben vooral benieuwd hoe zo'n travel scope presteert naast een B/C merk grote scope zoals ik die nu heb. Vooral het ED glas lijkt me een absolute stap voorwaarts. Dat mis ik nu wel in mijn scope. 'k Heb zelf een Nikon kijker met ED glas (Monarch 7), nu alweer twee jaar en nog geen moment spijt gehad. Maar ook toen lastig te krijgen. Bij twee winkels op de webshop op voorraad, maar uiteindelijk toch niet. Toen ben ik ook bij VB in Zeist geweest om e.e.a. te testen, o.a. de Zeiss Terra. Grappig dat je denkt een Zeiss te kopen maar dat er onderop in kleine lettertjes ook staat "Made in China". Overigens een prima kijker voor z'n geld, maar de Nikon won het toch duidelijk.

Groeten,
Jaap

HWJR

Hoi Jaap,

Helder verhaal. Bij de vogelbescherming altijd goede service. Het assortiment is wel behoorlijk smal geworden de laatste tijd. Misschien kan je meerdere exemplaren van de viking naast elkaar uitproberen. Zie je gelijk of er veel variatie in de kwaliteit zit.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

HWJR

@Wilfred: Phonescoping is denk ik de enige digiscoping  die ik wil gaan doen met de ed50.

Is dit iets (om te plakken op een eigen smartphone-case):

http://www.ebay.nl/itm/PhoneSkope-C-3-adapter-for-Nikon-MC2-zoom-eyepiece-eg-13-40x-on-ED50-/262291725779?hash=item3d11ce1dd3:g:Rq0AAOSwkZhWTc7T

of kan je dit ook zelf maken?

Best nog prijzig namelijk.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Jaap van Steensel

Volgens mij niet heel ingewikkeld om zelf te maken. Even googlen op "homemade digiscoping adapter" en je ziet dat velen het al hebben gedaan.
Wat je nodig hebt is een stukje pvc buis o.i.d. dat netjes om het oculair het past. Vervolgens is het een kwestie van dit buisje uitlijnen voor de camera lens, zowel op het midden als op de juiste afstand. Mocht je een telefoon hebben met een verwisselbare achterkant dan kun je overwegen om zo'n achterkant op te offeren en de adapter daarop vast te plakken.

Groeten,
Jaap

Wilfred

Inderdaad zoiets bedoel ik.
In een van de vorige editie's van het blad "Vogels" van de vogelbescherming stond een heel hoofdstuk over phonescoping.
Daarin ook een zelfmaak oplossing die hier veel op lijkt.


Het serieuze digiscopen doe ik vooral met mijn NikonED82/Nikon V1 combi en zelfs dan valt het nog niet mee om mooie fotos te maken.
Je kunt nou eenmaal geen droomplaat maken van een beest op 100 mtr afstand.
Dat lukt ook die mannen met de supertelelenzen niet.
Dus leg de lat niet te hoog.
Het is wel leuk om op deze manier plaatjes te schieten voor je waarnemingen.
Beetje bewerken,croppen en verscherpen en dan toevoegen aan je database op waarneming.nl.

Wilfred

Ik zal je verlangen naar de Nikon nog wat kracht bijzetten met een mooi voorbeeld.
Bijgaand een foto vanuit een van de meest bijzondere vogelhutten in Nederland, gelegen in een rietmoeras en aan een grote plas waar altijd veel waterspul te zien is, ook de zeearend. Het Harderbroek !!! Maar... voor veel scoop bezitters is deze hut een drama en dus komen die er niet zoveel. Je moet namelijk eerst een eind lopen met je zware scoop en statief en vervolgens kom je in een hut waar eigenlijk geen ruimte is voor een telescoop opstelling en dan moet ie ook nog onhandig laag worden gezet. Met de ED50 combinatie heb ik tijdens de wandeling mijn handen vrij aan de verrekijker. Eenaal in de hut kan ik al zittend op de eerste rij probleemloos de plas af scopen. Hiervoor zijn de 2 voorpoten in hun uiterste stand gespreid en staat de achterste uitgeschoven op het bankje tussen mijn benen. Het onderste deel van de middenkolom is eraf gedraaid vanwege de korte spreidstand. Een sublieme oplossing die altijd belangstelling trekt.


[/size]

HWJR

Dat ziet er zeer goed uit Wilfred! Binnenkort staat ie van mij er naast  ;)
Zal het Vogelsblad  er eens op naslaan.
Flipside 300 net gearriveerd. Ziet er goed uit.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Citaat van: HWJR op maart 11, 2016, 13:06:57 PM
Dat ziet er zeer goed uit Wilfred! Binnenkort staat ie van mij er naast  ;)
Zal het Vogelsblad  er eens op naslaan.
Flipside 300 net gearriveerd. Ziet er goed uit.

Staat in Vogels+    nr 3 najaar 2015 (dit blad is onlangs opgeheven dacht ik)
Via de app van de vogelbescherming is het nog te downloaden.
Via hun reguliere site kan ik het zo snel even niet vinden.

HWJR

Ja op pagina 19. Goedkope hardcase telefoon hoesje, dopje van de bouwmarkt die om het oculair past, gat precies in het midden en lijmen op het hoesje zodat dit precies samenvalt met de camerauitsparing van hoesje. Voor 15 euro klaar. Nu maar hopen dat ze die dopjes bij de bouwmarkt in de maat van het zoomoculair van de ed50 hebben. Kan je een eventueel een (reserve)dop bij nikon bestellen voor een oculair?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Als de telescoop al moeilijk verkrijgbaar is waar moet je dan in hemelsnaam zo'n Nikon dop vandaan halen  :rolleye:
Ik heb even mijn zoom afdekdop bekeken maar die lijkt me niet ideaal om te verlijmen (al was het idee goed).
Het is een zacht rubberachtig materiaal met het woord Nikon in opliggend profiel op de bovenzijde.
Niet optimaal voor een goede hechting lijkt me.
Dan beter iets van hard pvc met een gladde bovenzijde.

HWJR

Even een update:

Scope uiteraard nog niet binnen. Statief wel. Past precies in de flipside 300 (zie foto) en de werkhoogte is prima. Degelijkheid en gebruiksgemak vallen me op het eerste gezicht ook zeker niet tegen (heb er even met mijn DSLR op gespeeld).

@Wilfred: is het nu raadzaam om de horizontale hendel te vervangen door een vleugelmoer?

Verder valt de zoektocht naar het 27X Wide MC oculair niet mee zeg..De gewone (dus niet wide) versie is nog wel te vinden maar dat lijkt niks te zijn. Is de DS versie nu echt zoveel vervelender voor een niet-brildrager (optisch zijn ze toch identiek)?

Welke grotere nikon fieldscopes pakken dezelfde oculairs als de ed50? Zie bijvoorbeeld 78, 80 82 versies. Sommige zijn 15 jaar oud. Wat is (op termijn ;-)) een goed aanvulling: alleen de 82 of ook andere vroegere versies?

Groeten,
Henrik
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Wilfred

Hallo Hendrik,
Gefeliciteerd met je aanwinst. Nu nog wachten op het mooiste; de telescoop.
Goed dat je de Flipside 300 hebt genomen met dit wat grotere statief. Je hoeft die dwarse hendel niet noodzakelijk te vervangen door een vleugelmoer maar in mijn geval paste het spul anders niet in mijn (kleinere F.200) rugzak. En steeds die hendel erop en eraf draaien lijkt mij niet handig. Verder is die dwarse hendel ook een beetje een onhandig uitsteeksel. Met een vleugelmoer is het ruimteprobleem opgelost en kun je de betreffende kantelfunctie toch blijven gebruiken voor de zeldzame keren dat je die nodig hebt.
Overigens heb ik de statiefhoes niet in gebruik. Da's allemaal dubbelop in de rugzak en kost extra tijd als je effe snel je spul wil opzetten. Mogelijk moet je het statief wel wat "opsluiten" met een stuk polyether oid om het te voorkomen dat het gaat schudden of zweven in je rugzak.       
Verder nog een belangrijke tip:
Als je die routine nog niet hebt is het in het begin lastig om te bepalen hoe strak/sterk je de poten van dit specifieke Velbon systeem moet aandraaien. Je zult in het begin nog wel eens schrikken van een inzakkende poot omdat je er een te voorzichtig had aangedraaid of helemaal vergeten was aan te draaien. Verzeker je er telkens goed van dat de poten voldoende staan gefixeerd door even stevig op middenkolom te drukken voordat je er wat op plaatst. Verder blijf ik altijd bij mijn statief in de buurt vooral als er mensen of dieren in de nabijheid zijn. Dit type statief heeft namelijk geen inwaartse spreidstand blokkering (wel uitwaarts) dus het risico op een inklappend statief en schade is wat groter als er eens iets of iemand tegen de poten loopt of bij een plotselinge windvlaag.
Wat betreft de occulairen:
Ik heb de indruk dat Nikon inmiddels helemaal is gestopt met de produktie van de MC occulairen. Ze vonden het waarschijnlijk niet meer lonend om twee volledige occulairlijnen (DS+MC) in stand te houden voor de oude Fieldscope telescoop-lijn waarvan alleen de ED50 nog nieuw wordt verkocht. Dat men dan de DS lijn aanhoudt is ook wel logisch omdat je daar zowel mee kunt digiscopen als observeren hoewel dat laatste net wat prettiger is met een MC. Dus ik zou gewoon een DS (nieuw) kopen en verder Marktplaats in de gaten blijven houden voor een MC als je daar nog behoefte aan blijft houden.
Wat betreft een grotere Nikon scoop:
Meest voor de hand liggend is een ED82. Dat is de sterk verbeterde opvolger van de nog oudere 78. De 80 ken ik verder niet.
Nogmaals; het aanbod van ED50, ED82 alsmede de Fieldscope occulairs via Marktplaats is echt zeer schaars.
Geduld is hierin een schone zaak. Vroeg of laat komt de dag dat er ineens iets staat aangeboden, gegarandeerd.
Tot die tijd lekker genieten van de spullen die je al hebt.  :blink:

M. Hoogteijling

Idd gefeliciteerd Hendrik!

Aanvullend op Wilfred zou je bij een paar grote zaken (oa Rooijmans te Budel) altijd kunnen vragen of ze je willen informeren als er een Nikon 82ED wordt aangeboden. De DS-oculairen passen hier iig op. (hoewel ik de 78 nooit heb gezien in NL en de 80 niet ken zijn de fora unaniem van mening dat de 82 DÉ scope van Nikon is). Hou ook amamzon en ebay in de gaten. heb nooit iets via Ebay gekocht maar via Amazon.de gaat het bij mij altijd goed (en daar staan verschillende DS-oculairen te koop).

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling