Welke van de drie? Aanschafadvies gevraagd telescoop

Gestart door HWJR, februari 05, 2016, 13:41:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

HWJR

Beste forumleden,

Na een jaartje wat serieuzer bezig te zijn met vogels kijken wil ik graag een telescoop (spotting scope) aanschaffen om ook de vogels verder weg goed te kunnen zien (weiland, plassen, kust e.d.). Digiscoping is niet echt mijn doel maar met een smartphone (en dus een adapter) wat kiekjes maken lijkt me wel leuk. De scope moet ook niet al te zwaar zijn. Budget is rond de 1000 euro (zonder statief en statiefkop). Bij de vogelbescherming heb ik al wat scopes geprobeerd (Havik, swarovski ats, vanguard XF). Na behoorlijk wat zoekwerk op het internet kom ik tot de volgende shortlist:

Meopta S 1 - 75  APO (20-60X)
Zeiss Victory Diascope 65 T* FL Lotutec (15X45) (2e hands maar dan eigenlijk nog behoorlijk boven budget)
VORTEX RAZOR HD 65 MM (16-48X)

Kan iemand mij helpen bij de keuze? Of weet iemand nog een andere goede optie in deze prijsklasse? Ik heb nog geen winkel kunnen ontdekken die alle scopes beschikbaar heeft.  Ik woon overigens in de omgeving van Utrecht.

Bij voorbaat veel dank!
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

jeroenroelofsen

Weet niet hoe het zit met Telescopen, maar je zou hier eens kunnen informeren;
http://www.houseofoutdoor.com/verrekijkers/
Ze zitten in Maarsen, dus lekker dicht bij.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

M. Hoogteijling

Spannende keuze! Alles wat ooit zeer goed was (naast wat je noemde ook Swarovski Ats HD 65, Nikon fieldscopes en nog steeds nieuw de kleinste de Nikon ED 50, Kowa's, leica apo televid), zijn nog steeds erg goed. Ik raad je aan wel voor een HD versie te kiezen en eentje waar je zelf echt een wow-gevoel van krijgt. Anders echt nog even doorsparen want de kans bestaat dat je je bij mindere scopes gaat irriteren. Ik raad je aan om een vaste vergroting van 30X te nemen (32x bij leica) want de zooms van de iets mindere goden zijn vaak stukken minder (donkerder, klein blikveld). heel veel succes en ik ben benieuwd wat het wordt. Ook Rooijmans uit Budel heeft vaak 2e hands staan.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Sander Haak

Als je die tweedehands Zeiss voor een scherpe prijs kunt kopen, hoef je er de komende jaren bijna niets op af te schrijven. Dat geldt ook voor Swarovski, Leica en de betere modellen van Kowa. Veel van die tweedehands modellen zijn in 5 jaar nauwelijks goedkoper geworden.
Groet, Sander Haak (Woerden)

HWJR

Bedankt Jeroen, Marijn en Sander!

Ik heb inmiddels ook de OPTICRON HR 66 GA ED aan de shortlist toegevoegd. Het lastige is dat ik nog geen winkel heb ontdekt waar ik deze 4 (side by side) kan vergelijken. House of Outdoor in Maarssen is idd een goede tip. Volgens mij Meopta, Zeiss en Opticron dealer. Ga zaterdag de 2e hands Zeiss bekijken. Ik houd me aanbevolen voor meer tips, ervaringen en advies (qua scopes en/of winkels)!

Groeten,
Henrik
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HWJR

Heb me inmiddels in 2 winkels goed voor laten lichten (ja: ook in Maarssen).

Conclusie 1 is dat alles wat geen swarovski, zeis, meopta of leica is uit dezelfde fabrieken uit Azie komt. Kan best goed zijn maar geen exemplaar is hetzelfde (kwaliteit kan variëren vanwege hoge productieaantallen).

Verder zoek ik in een lastige prijscategorie. Meeste mensen kopen of goedkoper (tot zo'n 700 euro, qua kwaliteit hoogstens een 8 ) of gaan voor de top (vanaf 1500, kwaliteit een 10). Ik zoek dus een 9 voor rond de 1000  ;)

Wat me door beide winkels is aangeraden als ik toch niet wil doorsparen voor de 10 is: de MEOPTA. Deze maakte tot voor kort waarschijnlijk ook lenzen voor Zeiss en komt uit Tsjechië.  Er wordt 1 vrijblijvend besteld zodat ik kan proberen.

Toch denk ik dat een (goed exemplaar van) Opticron of Vortex ook niet echt slecht zal zijn. Dus ga kijken of ik deze ook kan testen. Maar ze zijn lastig verkrijgbaar (door de dus niet populaire prijscategorie).

Zal mn ervaringen hier delen.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

#7
Beste Henrik,

Goed dat je niet over 1 nacht ijs gaat! Wat betreft dezelfde fabriek: er schijnt inderdaad een megaverrekijkerfabrieken te zijn maar ook Nikon en Kowa maken ze in eigen beheer of hebben het productieproces dan onder controle. De duurdere kijkers van Nikon en volgens mij alle kijkers van Kowa worden in Japan gebouwd.

Welke Meopta wordt voor je besteld, de S1 of de nieuwste S2?

Er staan nu overigens meerdere Leica televids 77 (geen APO) en Zeiss Diascope 65 op marktplaats en zelfs binnen je budget Nikon EDG's!! Over die laatste hoef je geen seconde te twijfelen: doet niet onder voor vergelijkbare Swaro's (ATM HD), was alleen wat zwaarder (http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/edg_telescopen_nikon.shtml) . Heb je ook de kleinere Nikon ED50 geprobeerd? Makkelijk binnen je budget, ED-glas, lichtgewicht!

Ben erg benieuwd wat het wordt! Succes,

Edit: ook de scopes van Vortex of de havik van Vogelbescherming zijn goed lijkt me maar als je een Nikon ED 82 kan vinden ben je spekkoper. In Belgie populairder: Kite scopes (ook erg goed getest) maar geen idee of die er 2e hands zijn.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HWJR

Hoi Marijn,

Superbedankt voor het meedenken! Had de MEOPTA S1 75 APO besteld (S2 is boven budget) maar vandaag gehoord dat dit model vervangen gaat worden door een nieuw model. Er is waarschijnlijk nog een demo model. Dat  hoor ik volgende week. Ik houd marktplaats ook in de gaten. De leica's hebben inderdaad geen APO. De Diascopes blijken bij doorklikken veel duurder en de Nikon EDG 65 is volgens mij niet angled (must met mijn lengte) en heeft een 24X lens (wil graag zoom of  fixed lens met wat grotere vergroting). De ED50 lees en hoor ik ook goede verhalen over alleen heb ik zorgen over de lensdiameter en daarmee licht (de S1 heeft 1,5 x grotere lens). Heb jij ervaring hiermee?

Er is bij vortex overigens wat gesteggel tussen NL importeurs en zorgen bij winkels over de befaamde VIP garantie (wat er ook gebeurt: altijd een gratis reparatie of nieuwe..). Opticron is ook van Japanse makelij. Maar het model wat ik noemde is wederom erg moeilijk te krijgen/testen alhier. Zucht.. ;)
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

Hoi Henrik,

Heb even gekeken en ik zie dat er idd een nieuwe S1 is (diameter 75mm) die helaas ook geen APO heeft. Ben benieuwd hoe goed hij is. Ring Foto in Voorburg heeft volgens mij heel wat Opticron. Ik heb enkele keren door de Nikon ED50 gekeken en was echt verbaasd over de kwaliteit. Nadeel bij Nikon is dat de vergroting van een oculair kleiner wordt naarmate de diameter van de frontlens kleiner is maar de kwaliteit staat als een huis van dit model. Ook staat er op MP een nieuwe KOWA Tsn 601, een prima instapscope volgens alle reviews. Als je durft trouwens: Eagle Optics in Amerika verkoopt nog nieuwe Pentax PF 65mm en 80mm met zoom (en ED-glas) in jouw prijsklasse. Destijds ook erg goed bevonden. En er schiet me er nog een te binnen: Zen Ray wordt in Amerika ook erg goed beoordeeld maar is hier nog onbekend, bijv een demo: http://www.zen-ray.com/shop/demo/zenspotter82-angled-demo.html. Ooit heb ik met ze gemaild en dat klonk heel schappelijk: uitproberen en als ik het niks vond mocht ik 'm terug sturen en zou ik mn geld terugkrijgen. Nou, het zal de keus niet makkelijker maken :-)

Blijf razend benieuwd waar je voor gaat uiteindelijk. ben benieuwd of je ongezien een onbekender model durft. Ik word zelf altijd erg ongeduldig als ik eenmaal iets wil waardoor ik wel eens te snel heb gekozen... Blijven speuren naar een goede 2e-hands of doorsparen geeft wellicht de meeste zekerheid tenzij je echt tevreden bent met een wat minder bekend model. 
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HWJR

Bedankt weer voor het meedenken Marijn! En ik ken het ongeduldige gevoel ;) maar bij zo'n bedrag moet ik van mezelf de tijd nemen. Aan de andere kant stond ik laatst in de kijkhut bij de Davidsplassen (Dwingelderveld) en kon ik veel niet determineren met mijn 8x42..
Ik koop liever bij een fysieke winkel dan een webshop en zeker niet bij een buitenlandse (web)shop. Verder  sta ik open voor Aziatische merken maar dan wel die merken waarbij "quality control" goed is ingericht en daarmee "sample variation" minimaal is. Dan kom je al snel bij Japanse productie uit lees ik. De duurste lijn van Vortex (Razor) wordt daar geproduceerd. Hoewel ik trouwens veel kritiek hoor/lees over de "sample variation" bij de Razor scopes. De goedkopere lijnen worden blijkbaar in China of elders gemaakt. . Opticron hanteert dezelfde strategie als Vortex. Zen Ray lijkt me Chinese makelij. De Pentax 80 ed zou ik zeker bekijken mocht deze nog leverbaar zijn hier (ook Japanse makelij) maar ik kan hem nergens meer vinden. Heb echter nog wel 1 (Japanse) optie toegevoegd aan mijn shortlist: de KOWA TSN-663: http://www.kowa-prominar.com/product/spotingscope/tsn660/index.html (er bestaat ook een 663M (andere kleur, betere coating tegen vuil) maar die lijkt hier niet leverbaar). Vroeger was daar de zoomlens het probleem maar die is vervangen door een betere. Ik ga binnenkort kijken of ik dus de volgende 3 naast elkaar (misschien nog samen met een swaro 65 ats als referentie) kan proberen:

Meopta S 1 - 75  APO (20-60X)
Zeiss Victory Diascope 65 T* FL Lotutec (15X45) (2e hands maar dan eigenlijk nog behoorlijk boven budget)
KOWA TSN-663  (20-60X) (iets boven budget)

En dan moet toch echt een keer de knoop worden doorgehakt... :-\

Wordt vervolgd..
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Jaap van Steensel

#11
Citaat van: HWJR op maart 02, 2016, 11:37:41 AM
Conclusie 1 is dat alles wat geen swarovski, zeis, meopta of leica is uit dezelfde fabrieken uit Azie komt. Kan best goed zijn maar geen exemplaar is hetzelfde (kwaliteit kan variëren vanwege hoge productieaantallen).
Helaas scheer je hiermee wel alles over kam wat uit het oosten komt. Ik zou daarbij op z'n minst onderscheid maken tussen de grote Chinese bulk en toch redelijke gerenommeerde merken als Kowa en Nikon. Met die laatste twee merken is weinig mis.

Citeer
Verder zoek ik in een lastige prijscategorie. Meeste mensen kopen of goedkoper (tot zo'n 700 euro, qua kwaliteit hoogstens een 8 ) of gaan voor de top (vanaf 1500, kwaliteit een 10). Ik zoek dus een 9 voor rond de 1000  ;)
Zie mijn voorgaande opmerking, wat dacht je hiervan: http://link.marktplaats.nl/m1023351015
Volgens mij ga je dan toch heel hard richting de 10 ;-)

Met vriendelijke groet,
Jaap

M. Hoogteijling

Idd Jaap, dat is een hele goede scope! Die verkoper heeft er meer en met verschillende oculairen zodat je het oculair kan verwisselen? Als je een los oculair moet kopen kom je weer een stuk duurder uit. Ik blijf toch ook de Nikon ED 50 een optie vinden. Overdag zul je echt niet veel licht te kort komen (en daar staat een fantastische scherpte tegenover), hoogstens in de ochtend- of avondschemer heb je iets minder tijd. Hij zal echter wel zn waarde houden. Voor mij telt scherpte harder dan lensdiameter of vergroting (vaste vergroting vs zoom is ook een lange discussie maar ik gebruik de zoom heel zelden).
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HWJR

@Jaap: Dank voor je inbreng! inmiddels denk ik al genuanceerder over Azië. Zie mijn laatste post. Heb niet voor niets de KOWA TSN 663 toegevoegd aan mijn shortlist (heeft iemand hier ervaring mee???). Die Nikon lijkt me inderdaad fantastisch maar is volgens mij of met een 20X oculair of met een DSLR adapter en straight ipv angled: http://cameraenoccasion.nl/winkel/index.php?route=product/category&path=67_70&page=1. Of zie ik het nou verkeerd? Ik wil graag een oculair met meer vergroting dan 20X of zoom (kost dan nieuw gelijk 450 euro) en een angled ipv straight (ivm lengte). Kan even bellen natuurlijk..Verder is ie wel 2x zo zwaar als bijvoorbeeld de KOWA.

@MArijn: moet toch echt eens door die ed50 kijken. Misschien ben ik dan ook om. Lees echter ook vaak dat dit toch vaak als 2e telescoop gebruikt wordt. Zucht..Welke scope(s) heb jij eigenlijk?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

#14
ha Henrik,

Ik heb zelf sinds een jaar of 7 een Kowa TSN 883 dus heb makkelijk praten  :angel:  Ik startte met een nieuwe Bynolyt S70 (nooit doen) en 3 weken later een Swaro ATS65 met zoom, zonder HD (al een verademing), daarna een Nikon ED82A (met vast 30x en zoom maar die gebruik ik nooit): wat een fijn apparaat was dat, echter, de Kowa blies mij omver en blijft dat doen. Als je het zo een beetje opbouwt vallen de uitgaven per keer mee ;-) Klopt dat de ED50 als reisscope wordt gebruikt, grappig dat hij dan wel goed genoeg is ;-)  En in scope-land geldt toch wel nog steeds dat men de grootste wil om mee te tellen dus laat je daar niet door misleiden.

Ik baseer me wat de andere scopes betreft op wat ik voelde toen ik er voor het eerst doorheen keen: WOW of teleurstelling. Zelfs als ik door een bijna 30 jaar oude Kowa van m'n broer kijk vind ik het nog een mooi beeld (met 20x). In NL werden de Nikons nooit veel verkocht maar zelfs op Ebay staan nu amper 2e hands Nikon Fieldscopes te koop (ook de ED III 60mmm is mega).

Die NIkon EDG op MP met diameter 65mm is een angled en er staat ook een straight met 20x oculair. Die oculairen zijn verwisselbaar en je kunt er eventueel later een (2e hands) ander oculair bij kopen. Zo bouw je het op. maar uitproberen blijft het beste en opbouwen kan geen kwaad natuurlijk: wellicht heb je over een tijdje de middelen om er een ander oculair bij te kopen? Op MP staan nu ook een Zeiss diascope 65 zonder oculair voor € 699 en een 30x oculair voor € 351, net als een leica Televid (geen APO) binnen je budget. En anders nog eens een rondje grote jongens (oa Rooijmans Budel) bellen of ze nog iets hebben staan of binnenkort verwachten?  Echter, de Zeiss en Leica zijn wel al bijna 20 jaar op de markt....

Als ik nog even google op "best spottingscope under 1000" dan zie je vooral Nikon en Vortex.

Edit: in het goedkopere segment heb je hier misschien iets aan : http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=324745.0
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HWJR

Hoi Marijn,

Dank weer voor je verhaal. Ik realiseer me nu steeds meer dat de manier van vogels kijken meer mee moet wegen. Probleem is dat ik daar ook nog zoekende in ben. Lopend door een bos voldoet nu voor mij de verrekijker. Als het weidser wordt (plassen, kust, rivieren, polder e.d.) dan voldoet deze geregeld niet meer. Vogels kijkend doe ik toch met name wandelend (en misschien ook meer fietsend)  en meestal niet vanuit een paar vaste punten vlakbij de auto. Dan lijkt me een "grote" scope lastiger. Hoe vogel jij (ik zie dat je mn grote scopen hebt (gehad))?

Als ik voor de EDG 65 zou gaan dan heb ik voor 1000 euro een toptelescoop (met een wat beperkte vergroting (20X) dus dat wordt idd ook  doorsparen voor een 30x). Maar wel 1 van 2 kg. daar moet een stevig statief bij. Vraag is: sluit dat aan bij hoe ik dit het meest ga gebruiken? De Meopta, Zeiss, maar zeker de KOWA zijn lichter. Maar de ed50 is nog lichter (3 x zo licht als de edg 65) en kan met een statief in een rugzak las ik hier ergens. Lijkt me ideaal. Oftwel ik begin steeds meer te voelen voor de ed50...

De Zeiss Diascope 65 op marktplaats is een dode link. Op de website van de FOKA OUTLET vind ik hoogstens 1000 euro als laagste prijs (zonder oculair). Vraag me ook af of de zilveren versie wel het laatste model is.

Goed: ik ga weer verder met overpeinzen  ;)

groeten,
Henrik
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

Ha Henrik,

terechte vragen die je jezelf stelt en die ik mij niet hoefde te stellen want meestal met auto maar ook wel eens met fiets of regelmatig stukken wandelend werkt het prima, zo'n grotere scope. Het is uiteindelijk maar wat je gewend bent. En anders heb je daar ook weer mooie draagoplossingen voor zoals bijv. Scopac. Heb zelf nooit gedacht van "had ik nu maar een kleinere scope" maar ken wel vogelaars die bewust zijn overgestapt naar kleiner. Je leest echter steeds vaker dat kleiner absoluut niet slechter betekent. Hooguit kun je iets later kunt starten en iets eerder moet ophouden met je scope in de schemer maar daar mis je geen soorten door (en bij twitches rond die tijdstippen kun je altijd even door andersmans scope kijken).

Wat statief betreft hetzelfde: er zijn uitstekende betaalbare statieven die in 90% van de tijd voldoen tenzij je veel over zee tuurt. Zwaar hoeft hier niet per se stabieler te betekenen maar een kleinere scope stelt idd minder eisen aan het statief. 

Volgens mij werd de Zeiss 65 in het zilver en groen gebouwd en zijn de meeste recente versies alleen in het zwart (pas een paar jaar op de markt).

Ik blijf benieuwd naar je overwegingen en je keuze!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

stevenschoevaart

Dag Henrik,

Ik ga het je nog even moeilijker maken... :rolleye:
Op Birdforum staat in GB al een tijdje deze top-telescoop te koop:

Excellent Kowa TSN-824 82mm Prominar Fluorite scope
Met paraattas en 32x WW oculair.

Voor (nu) 350 GBP met verzending in Engeland.
Maar hij staat al lang erop, dus verzending naar NL moet volgens mij best uit te onderhandelen zijn.

Ik heb overigens verder geen belangen hierbij...

Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

M. Hoogteijling

#18
Jahaaaa!!  Doen!!! Dit was dè voorganger van de 883. Het lukt me even niet om de link te plakken maar het betreft een straight.  Wel ook een Nikon EDIII 60MM zonder oculair.  Alleen zichtbaar na inloggen
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Wilfred

Hier een bijdrage van een Nikon liefhebber. Misschien heb je mijn oudere forumbijdrages al gelezen. Daarin meer over mijn lichte en compacte combinatie van de ED50 met het Velbon Ultra statief en Lowepro Flipside rugzak. Overigens wil ik de ED50 niet zozeer een reistelescoop noemen maar liever een struintelescoop.
Voordat ik de ED50 kocht had ik al een grote telescoop. Eerst een Zeiss 85 maar die heb ik vorig jaar omgeruild voor een Nikon ED82 waarmee ik sindsdien ook wat digiscoop. Die switch is ondermeer gedaan om de 3 occulairen tussen de grote en kleine Nikon te kunnen uitwisselen. Ik ben lyrisch over de mobiliteit en flexibiliteit van de compacte en lichte ED50 combinatie (scoop/statief/rugzak). Het statief kan zowel op volle hoogte als op tafelstatief hoogte worden ingesteld. Dat laatste is ideaal in een vogelhut.
Ik ben erg tevreden met beide Nikons maar als ik noodgedwongen een keus moest maken tussen die twee dan mag de kleine blijven. Op statische goed bereikbare uitzichtpunten waar ik nu mijn grote Nikon gebruik zou ik ook prima de ED50 kunnen opstellen en lever ik niet eens zo heel veel in. Maar ik ga niet zo gauw met die grote telescoop zeulen naar die vogelhut op dat moeraseiland waar ik nu wel fluitend met de kleine naar toe struin. Niet dat te lui voor dat sjouwen maar ik wil gewoon lekker bewegingsvrijheid en geen hele stellage op mijn rug  of op mijn schouders als ik wandel of fiets  in de natuur. Op deze manier heb ik toch altijd mijn telescoop bij me.
Succes met je keuze !   



HWJR

@Steven & Marijn: bedankt voor de tips! Als het een angled was had ik voor de prijs zeker geboden! Straight is met mijn lengte (1.96) niet echt te doen is mijn ervaring. De Nikon heeft een redelijke prijs maar hoeveel win ik met een 60MM tov de ed50?

@Wilfred: Dank voor je reactie. Naast Marijn's lofzang  ;) waren inderdaad jouw bijdrages mede de reden dat ik enthousiast ben geworden over de ed50. Welk type statief zou je met mijn lengte adviseren (alles in 1 rugzak lijkt me overigens wel het ideaal). Die Velbon Maxi L is nergens meer te vinden lijkt het.

Neig steeds meer naar eerst maar eens de nikon ed50 bekijken (kan dat ergens in regio Utrecht (of moet ik naar Tiel?)) en deze bij goed ervaring aanschaffen met 2 oculairen (denk aan een zoom tot 40x en een wide angle 27?).Heb ik ieder geval iets goeds voor nu en kan ik daarnaast blijven uitkijken naar buitenkansjes voor gebruikte grote topkijkers zoals die aangedragen door Steven en Marijn. Een nikon is dan wel het handigst lijkt me (uitwisselbaarheid oculairs). Las trouwens dat Nikon uit de telescopenbusiness gaat stappen. Klopt dat?

Nogmaals bedankt heren.

Gegroet,
Henrik
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

M. Hoogteijling

Ha Henrik,

Mooie praktische aanvulling van Wilfred! De EDIII60 heeft 20% meer lensoppervlak en zal dus lichtsterker zijn maar ik weet niet hoe dat in de praktijk uitvalt. De EDIII60 is het kleinere broertje van de ED82 die met kop en schouders boven de rest uitsteekt vwb prijs/kwaliteit. Wellicht kan Wilfred daar iets over zeggen als hij de grote en kleine Nikon met elkaar vergelijkt? Als hij er maar 1 mocht houden zou het de kleine zijn dus ik vermoed dat het wel snor zit. De EDIII 60 biedt wel net een betere vergroting met dezelfde oculairen. Persoonlijk zweer ik bij een vast 30x WA oculair.

Wellicht dat je in eerste instantie met de zoom al uit de voeten kunt, kun je altijd later nog een vaste vergroting kopen als dat nodig is. De 27x vast is 50x op de grootste Nikon-scopes met als nadeel vaak een klein blikveld wat volgens mij kleiner wordt met een geringere frontlens.

Of er leveranciers in/rondom Utrecht weet ik niet. je zou natuurlijk via internet kunnen bestellen en dan heb je hem 14 dagen op zicht
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

stevenschoevaart

Lengte is geen argument hoor...
Ik ben 1.93 en heb altijd rechte inkijkscopen gebruikt zonder problemen.
Gewoon een goed statief eronder en klaar!

Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

HWJR

@Steven: goed dan komt het misschien niet door de lengte maar is het een persoonlijke voorkeur. Ik heb door beide inmiddels gekeken.

@Marijn (en de rest): Denk dat ik als ik een 50ed heb dan eerder nog voor een echt grote scope (bijvoorbeeld de ed 82) ga. Verder is estellen en uitproberen is inderdaad een optie. Zit dan wel te dubben over welk oculair (11-40X zoom of 27 fixed). Daarbij knaagt er nog 1 ding aan me: hoe verhoudt de 50ed zich tot zijn direct concurrent: de opticron mm3 50 ga ed:

http://www.opticron.co.uk/Pages/mm3_scope.html
http://fotorooijmans.nl/wordpress/?product=opticron-mm3-50-ga-ed-sdlv2-12-36x-zoom

reviews:
http://www.opticron.co.uk/Pages/mm3_reviews.html

ietsje zwaarder en iets duurder maar wel degelijker gebouwd. Vraag is: optisch net zo sterk??? En ik ben hier ook erg bang voor "sample variation" t.a.v. kwaliteit. Weet niet of deze lijn in China of in Japan wordt gemaakt. Nikon lijkt me qua optische kwaliteit veel zekerder.

Misschien beide bestellen, uitproberen  en 1 terug sturen?
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Jaap van Steensel

#24
Citaat van: M. Hoogteijling op maart 09, 2016, 12:11:39 PM
De EDIII60 heeft 20% meer lensoppervlak en zal dus lichtsterker zijn maar ik weet niet hoe dat in de praktijk uitvalt.

Klopt niet helemaal. Met 60mm heb je 20% meer diameter t.ov. 50mm, maar niet 20% meer oppervlak. Qua oppervlak heb je 44% meer en de oppervlakte bepaalt de lichtsterkte. Even googlen op de theorie achter "schemergetal" en "helderheid" en je vindt zo de formules die je een beeld kunnen geven over de prestaties van kijkers bij weinig licht. Ik zal hier de technische kant even laten voor wat het is om niet te ver off-topic te gaan. Maar het is niet voor niets dat de ED50 "slechts" een 13-30 keer vergroting heeft. Bij 30 keer vergroting zul je bij minder licht al snel merken dat het beeld donkerder wordt omdat het helderheidsgetal en de uittreepupil dan erg klein zijn. Maar op een heldere dag kun je op deze vergroting nog prima uit de voeten.

Groeten,
Jaap

Jaap van Steensel

Citaat van: HWJR op maart 09, 2016, 13:18:31 PM
Daarbij knaagt er nog 1 ding aan me: hoe verhoudt de 50ed zich tot zijn direct concurrent: de opticron mm3 50 ga ed:
En om het nog gemakkelijker te maken: De Vortex Razor 50 HD (http://www.birdwatching.com/optics/vortex/razor50mm_vs_nikon50mm.html), hier vergeleken met de Nikon.
Verder heeft Vogelbescherming op dit moment de Viking 50 ED Pro in het assortiment. Geen idee hoe deze is, maar ook uitgerust met ED glas en vergelijkbare specs.

Groeten,
Jaap

Wilfred

Citaat van: Jaap van Steensel op maart 09, 2016, 13:44:11 PM
Citaat van: HWJR op maart 09, 2016, 13:18:31 PM
Daarbij knaagt er nog 1 ding aan me: hoe verhoudt de 50ed zich tot zijn direct concurrent: de opticron mm3 50 ga ed:
En om het nog gemakkelijker te maken: De Vortex Razor 50 HD (http://www.birdwatching.com/optics/vortex/razor50mm_vs_nikon50mm.html), hier vergeleken met de Nikon.
Verder heeft Vogelbescherming op dit moment de Viking 50 ED Pro in het assortiment. Geen idee hoe deze is, maar ook uitgerust met ED glas en vergelijkbare specs.

Groeten,
Jaap




Alvast even inhakend op die test:
Het geteste Nikon 13-30 zoom wat nauwelijks nog wordt gebruikt schijnt veel minder te zijn dan de 13-40.
Nikon is vooral sterk in zijn vaste Wide occulairen.
(hierop en op wat andere zaken kom ik later nog terug)

Jaap van Steensel

Citaat van: Wilfred op maart 09, 2016, 14:20:32 PM
Citaat van: Jaap van Steensel op maart 09, 2016, 13:44:11 PM
Citaat van: HWJR op maart 09, 2016, 13:18:31 PM
Daarbij knaagt er nog 1 ding aan me: hoe verhoudt de 50ed zich tot zijn direct concurrent: de opticron mm3 50 ga ed:
En om het nog gemakkelijker te maken: De Vortex Razor 50 HD (http://www.birdwatching.com/optics/vortex/razor50mm_vs_nikon50mm.html), hier vergeleken met de Nikon.
Verder heeft Vogelbescherming op dit moment de Viking 50 ED Pro in het assortiment. Geen idee hoe deze is, maar ook uitgerust met ED glas en vergelijkbare specs.

Groeten,
Jaap




Alvast even inhakend op die test:
Het geteste Nikon 13-30 zoom wat nauwelijks nog wordt gebruikt schijnt veel minder te zijn dan de 13-40.
Nikon is vooral sterk in zijn vaste Wide occulairen.
(hierop en op wat andere zaken kom ik later nog terug)

Ik zat even te zoeken en kwam beide tegen 13-30 en 13-40. Bij zooms is de kwaliteit van het oculair sterk bepalend, een vaste vergroting levert altijd kwaliteit winst op (en een grotere kijkhoek).  De zoom zal zeker bij 40x met een 50mm een wel erg kleine uittreepupil opleveren. Maar nogmaals, bij voldoende licht nog steeds bruikbaar.

Groeten,
Jaap

HWJR

En dan heb je ook nog een 60mm versie (nauwelijk zwaarder):

http://www.verrekijkerwinkel.nl/opticron-mm3-60-ed45-1236-zoom-p-1233.html

Maar goed net als bij Vortex: hoe zit het met de kwaliteitsverschillen tussen exemplaren???

Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

HWJR

Ik bedoel: van deze post word ik niet vrolijk...:

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=303971

citaat:
In the end I did not keep the Opticron MM3 60. The focus was a bit choppy right out of the box and became even worse with time. I got sent home a second copy which had great focus, but it was not nearly as sharp as the first one. I had both copies at home simultaneously and therefore could compare them side by side.

Met vriendelijke groet,

Henrik Welp