Hoofdmenu

snoek eet fuut

Gestart door jvanleeuwen, maart 01, 2016, 15:26:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Ik hoorde de filmer vanmorgen op de radio. Hij had medelijden met de Fuut en besloot toen niet de natuur zijn gang te laten gaan, maar een stuk hout naar de Snoek te gooien. Hij gaf toe dat veel mensen het niet met zijn handelswijze eens waren! De Fuut kwam later weer boven en verstopte zich tussen twee andere vogels: het leek wel of hij hoopte dat de Snoek bij een tweede aanval een ander slachtoffer zou kiezen.

JanHein

HPM

Als hij het rustig had laten gaan zou het een spectaculair filmpje geweest zijn. Nu is het door het geschreeuw en het handelen verpest.
Herman van der Meer

peter van santbrink

als ik het zo bekijk is de fuut onder water (tijdens de jacht op voedsel) door de snoek gegrepen; duidelijk dat dit niet de bedoeling was want de snoek weet ook niet wat ie moet doen

jeroenroelofsen

Een snoek grijpt ook wel vogels die op het water zitten. Zelf een keer gezien met een eenden kuiken die door een snoek gegrepen werd. Ma dook er toen achteraan om nog wat te redden, maar dat mocht ook niet baten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jvanleeuwen

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 01, 2016, 16:24:16 PM
Een snoek grijpt ook wel vogels die op het water zitten. Zelf een keer gezien met een eenden kuiken die door een snoek gegrepen werd. Ma dook er toen achteraan om nog wat te redden, maar dat mocht ook niet baten.

https://www.youtube.com/watch?v=-q_zgzMguqU
:o

frankneijts

Citaat van: peter van santbrink op maart 01, 2016, 16:11:46 PM
als ik het zo bekijk is de fuut onder water (tijdens de jacht op voedsel) door de snoek gegrepen; duidelijk dat dit niet de bedoeling was want de snoek weet ook niet wat ie moet doen

Of de Fuut boven of onder water is gegrepen is niet duidelijk: beide opties zijn mogelijk in geval van Snoek. Vermoedelijk was het ook wel degelijk de bedoeling van de Snoek om de Fuut tot prooi te maken maar hij zal zich 'verkeken' hebben op de weerbaarheid van de vogel. Mogelijk (ook) omdat hij m van achteren heeft gegrepen waar de krachtige poten van de vogel in de weg zaten en de voorkant vrij bleef met de scherpe snavel waar de Fuut ook driftig gebruik van maakte. Grote prooien schrikken Snoeken niet af: als je een aantal ca. even grote Snoeken in een aquarium zet blijft er na verloop van tijd maar één over, zelfs met broed van enkele dagen oud gebeurt dit al ..
Doodjammer dat de fotograaf de Snoek niet met rust heeft gelaten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter van santbrink

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 01, 2016, 16:24:16 PM
Een snoek grijpt ook wel vogels die op het water zitten. Zelf een keer gezien met een eenden kuiken die door een snoek gegrepen werd. Ma dook er toen achteraan om nog wat te redden, maar dat mocht ook niet baten.

natuurlijk, maar er is nogal een verschil tussen een eenden kuiken en een volwassen fuut; de snoek heeft 'm ook bij de nek vast, lijkt me dat dat niet boven water is gebeurd;

je zou verwachten dat de snoek de Fuut onderwater zou sleuren om te verdrinken maar dat doet ie niet; de vraag is doet ie dat niet omdat ie dat niet weet of dat het 'm niet lukt; als ik naar de snoek kijk zou ie toch die Fuut onderwater moeten krijgen

jeroenroelofsen

Als je goed kijkt naar het filmpje zie je wel degelijk dat de snoek de fuut korte tijd onderwater trekt. Maar de fuut weet zo te worstelen dat die toch weer boven komt. Kort daarna wordt de paal gegooid :(
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Martin Prins

Citaat van: frankneijts op maart 01, 2016, 17:55:51 PM
Mogelijk (ook) omdat hij m van achteren heeft gegrepen waar de krachtige poten van de vogel in de weg zaten en de voorkant vrij bleef

Hij heeft de fuut juist bij de borst gegrepen en niet van achteren.
Groet,
Martin Prins

Oenanthe

Waar hij de fuut ook gegrepen heeft en wanneer, het is heel goed mogelijk dat de snoek bewust de fuut als prooi heeft gegrepen. Hij (het is gezien de grootte ongetwijfeld een vrouwtje) zou hem misschien wel verslonden hebben als niemand zich ermee bemoeid had.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peter van santbrink

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 02, 2016, 12:36:50 PM
Als je goed kijkt naar het filmpje zie je wel degelijk dat de snoek de fuut korte tijd onderwater trekt. Maar de fuut weet zo te worstelen dat die toch weer boven komt. Kort daarna wordt de paal gegooid :(

zie wat je bedoeld ; ben toch benieuwd hoe de snoek, mocht er niet ingegrepen zijn, die Fuut naar binnen moet werken; ben niet bekend met de werkwijze van een snoek, kan deze z'n kaak net als een slang ontwrichten om een grote prooi naar binnen te werken ? of wordt de prooi eerst in stukken "gescheurd" (zoals een krokodil doet).


Edwin Schuller

Citaat van: peter van santbrink op maart 02, 2016, 14:44:57 PM
zie wat je bedoeld ; ben toch benieuwd hoe de snoek, mocht er niet ingegrepen zijn, die Fuut naar binnen moet werken; ben niet bekend met de werkwijze van een snoek, kan deze z'n kaak net als een slang ontwrichten om een grote prooi naar binnen te werken ? of wordt de prooi eerst in stukken "gescheurd" (zoals een krokodil doet).

Prooi gaat heel naar binnen :). Snoeken staan er ook wel om bekend dat ze alles pakken wat beweegt, of het past is pas daarna aan de orde. Ik kan me goed voorstellen dat in dit geval de Fuut uiteindelijk ook wel was ontsnapt maar we zullen het nooit weten...
Edwin Schuller

peter van santbrink

#13
Citaat van: Edwin Schuller op maart 02, 2016, 15:16:54 PM
Citaat van: peter van santbrink op maart 02, 2016, 14:44:57 PM
zie wat je bedoeld ; ben toch benieuwd hoe de snoek, mocht er niet ingegrepen zijn, die Fuut naar binnen moet werken; ben niet bekend met de werkwijze van een snoek, kan deze z'n kaak net als een slang ontwrichten om een grote prooi naar binnen te werken ? of wordt de prooi eerst in stukken "gescheurd" (zoals een krokodil doet).

Prooi gaat heel naar binnen :). Snoeken staan er ook wel om bekend dat ze alles pakken wat beweegt, of het past is pas daarna aan de orde. Ik kan me goed voorstellen dat in dit geval de Fuut uiteindelijk ook wel was ontsnapt maar we zullen het nooit weten...

Is inderdaad jammer; ik denk dat het als volgt is gegaan: snoek zit in ambush tussen de vegetatie; ziet een vis heel snel voorbij komen, schiet naar voren maar vangt de Fuut die achter de vis aan zat !  ;D

Rijswijk †

In 2013 lag er vlak voor mijn huis een zwanennest in de kade. Acht eieren kwamen uit. Na een kleine twee maanden verdwenen er in ruim 1 week tijd 4 zwaantjes, van de aardbodem verdwenen????? Snapte niet????? Regionale vogelopvang, de Wulp, gebeld. Wisten zij??? Ja, zeer waarschijnlijk snoeken. Liggen op de bodem en als er een zwaantje overzwemt, naar boven, bek open (en dat schijnt een scheur te zijn!!!) en weer onder water. Zou sneller gaan dan het oog kan volgen......... Ouders doen daar ook niets tegen.......
Ik weet van buurtbewoners (sportvissers) dat hier snoeken in de kade zwemmen.

De zwaantjes waren ongeveer de grootte zoals op de foto, dus een fuut......??????? Ik geloof het!!!!!

Groet, Minke.
(NB: er waren ook mensen die dachten dat het ratten zouden zijn geweest. Maar er is nog 1 zwaantje doodgegaan. Was ws een zwak exemplaar, ouders lieten het ook (letterlijk) links liggen. Zwaantje lag dood op de graswal langs de kade. Zag een rat proberen het mee te nemen. Sjorren, zeulen....... Hij kreeg het niet voor elkaar en is gegaan.)
Groet, Minke.

jvanleeuwen

en vice versa  :P

HansJWG

De tanden van een snoek staan naar binnen gericht, als een snoek een grote prooi (soms een andere snoek) heeft en deze niet helemaal naar binnen krijgt gaan beide dood.
Groet, Hans

Edwin Schuller

Citaat van: Rijswijk op maart 02, 2016, 16:27:26 PM
In 2013 lag er vlak voor mijn huis een zwanennest in de kade. Acht eieren kwamen uit. Na een kleine twee maanden verdwenen er in ruim 1 week tijd 4 zwaantjes, van de aardbodem verdwenen????? Snapte niet????? Regionale vogelopvang, de Wulp, gebeld. Wisten zij??? Ja, zeer waarschijnlijk snoeken. Liggen op de bodem en als er een zwaantje overzwemt, naar boven, bek open (en dat schijnt een scheur te zijn!!!) en weer onder water. Zou sneller gaan dan het oog kan volgen......... Ouders doen daar ook niets tegen.......
Ik weet van buurtbewoners (sportvissers) dat hier snoeken in de kade zwemmen.

De zwaantjes waren ongeveer de grootte zoals op de foto, dus een fuut......??????? Ik geloof het!!!!!

Groet, Minke.
(NB: er waren ook mensen die dachten dat het ratten zouden zijn geweest. Maar er is nog 1 zwaantje doodgegaan. Was ws een zwak exemplaar, ouders lieten het ook (letterlijk) links liggen. Zwaantje lag dood op de graswal langs de kade. Zag een rat proberen het mee te nemen. Sjorren, zeulen....... Hij kreeg het niet voor elkaar en is gegaan.)

Wat dacht je van kraaiachtigen, grote meeuwen, roofvogels, honden, katten, vossen, ratten, reigers? Snoeken zijn zeker een mogelijkheid, maar het is ook wel een beetje een borreltafelverhaal dat alle jonge watervogels in snoeken verdwijnen.
Edwin Schuller

maartenwielstra

Spectaculair filmpje, beetje dubbel gevoel van de stok. Heb zelf ook eens gezien dat een snoek een Meerkoetkuiken naar beneden trok in één beweging. Ik liep langs een rietkraag toen ik per ongeluk het kuiken opjoeg. Deze werd toen direct gegrepen, met een paniekende oudervogel tot gevolg. Toen ook zo'n dubbel gevoel. Wel mooi commentaar en actie juist van de omstanders. Menselijkheid...

Oenanthe

Citaat van: Rijswijk op maart 02, 2016, 16:27:26 PM
Regionale vogelopvang, de Wulp, gebeld. Wisten zij??? Ja, zeer waarschijnlijk snoeken.
Groet, Minke.
(NB: er waren ook mensen die dachten dat het ratten zouden zijn geweest.)
Mensen weten desgevraagd altijd precies wie de dader is maar in de praktijk ziet vrijwel geen sterveling ooit precies wat er gebeurt en wie de verantwoordelijke rover is. Daarom moet je dit soort verhalen nooit geloven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Meerdere reacties stellen dat hier niet ingegrepen had moeten worden. Daarom de volgende gewetensvraag: Wat zou je zelf gedaan hebben als je dit was tegengekomen? Blijft in dit soort gevallen altijd een lastige afweging. Kijk je toe of doe je iets.

Ik denk dat ik zelf ook wel na enige tijd de fuut zou hebben proberen te bevrijden. Vooral omdat je het idee hebt dat dit voor beide dieren wel eens slecht zou kunnen aflopen...

(En die snoek vindt wel weer een ander maaltje)

Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Je krijgt zelden te zien dat een predator een prooi grijpt maar de enkele keer dat ik het gezien heb heb ik me er niet mee bemoeid, hoe moeilijk dat ook was. In dit verband is het ook goed te weten dat het in Afrika streng verboden is je met de gang van zaken tussen roofdieren en prooien te bemoeien. Wie daarop betrapt wordt wordt meteen het wildpark uitgegooid en de betrokken gids hoeft ook nooit meer terug te komen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Citaat van: Rob Koelman op maart 03, 2016, 13:31:18 PM
(En die snoek vindt wel weer een ander maaltje)
Maar dan is dat andere maaltje de klos.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op maart 03, 2016, 13:31:18 PM
Meerdere reacties stellen dat hier niet ingegrepen had moeten worden. Daarom de volgende gewetensvraag: Wat zou je zelf gedaan hebben als je dit was tegengekomen? Blijft in dit soort gevallen altijd een lastige afweging. Kijk je toe of doe je iets.

Ik denk dat ik zelf ook wel na enige tijd de fuut zou hebben proberen te bevrijden. Vooral omdat je het idee hebt dat dit voor beide dieren wel eens slecht zou kunnen aflopen...

(En die snoek vindt wel weer een ander maaltje)


Gewetensvraag? Ga je nu ook op het raam bonzen als je in je tuin een Roodborst met een iets te grote keverlarve bezig ziet? Of met stenen gooien als je op de Meijnweg een Grauwe Vliegenvanger een Bronlibel met een elegant boogje uit de lucht ziet pakken? If you can't stand the heat stay out of the kitchen ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Gewetensvraag inderdaad. Dit omdat er meerder malen werd geageerd tegen het actief ingrijpen door de waarnemer. Ga er maar van uit dat niet iedereen vindt dat je in dit geval niet had moeten ingrijpen. Ik stel verder niet wat iemand had moeten doen, alleen dat er twee keuzemogelijkheden zijn (wel/niet ingrijpen). Van mij mag iedereen voor zich bepalen welke keuze hij/zij in dit specifieke geval (snoek met fuut dus) zou hebben gemaakt. Ik heb het verder niet over normale predator-prooi relaties...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op maart 03, 2016, 16:06:18 PM

Gewetensvraag inderdaad. Dit omdat er meerder malen werd geageerd tegen het actief ingrijpen door de waarnemer. Ga er maar van uit dat niet iedereen vindt dat je in dit geval niet had moeten ingrijpen. Ik stel verder niet wat iemand had moeten doen, alleen dat er twee keuzemogelijkheden zijn (wel/niet ingrijpen). Van mij mag iedereen voor zich bepalen welke keuze hij/zij in dit specifieke geval (snoek met fuut dus) zou hebben gemaakt. Ik heb het verder niet over normale predator-prooi relaties...

Wat is er mis met de predator-prooi relatie tussen Snoek en Fuut?
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 03, 2016, 16:44:11 PM
Citaat van: Rob Koelman op maart 03, 2016, 16:06:18 PM

Gewetensvraag inderdaad. Dit omdat er meerder malen werd geageerd tegen het actief ingrijpen door de waarnemer. Ga er maar van uit dat niet iedereen vindt dat je in dit geval niet had moeten ingrijpen. Ik stel verder niet wat iemand had moeten doen, alleen dat er twee keuzemogelijkheden zijn (wel/niet ingrijpen). Van mij mag iedereen voor zich bepalen welke keuze hij/zij in dit specifieke geval (snoek met fuut dus) zou hebben gemaakt. Ik heb het verder niet over normale predator-prooi relaties...

Wat is er mis met de predator-prooi relatie tussen Snoek en Fuut?


Precies. Jij (Rob K.) of 'wij' bepaalt (bepalen) toch niet wat voor een Snoek 'normaal' is? En dat "niet iedereen vindt dat je in dit geval niet had in moeten grijpen" zal me, met alle respect, aan me dinges roesten .. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Oftewel, 'iedereen' is het er over eens dat dit een spectaculaire waarneming is.

Of je dan MAG ingrijpen, daar verschillen de meningen over. Zie niet zo wat daarbij nou het probleem is en waarom er zo fel wordt gereageerd...  :huh:
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Ik denk dat ik wel begrijp wat Rob bedoeld. Het blijft een vervelend gezicht als het lang duurt en de kans bestaat dat beiden het niet overleven. Denk dat er best veel van de mensen die het stok gooien nu afdoen als ongewenst (hoor ik zelf ook bij) uiteindelijk toch ook in zouden proberen te grijpen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rijswijk †

Als je iemand bent die wil ingrijpen is het allereerst van belang om in te kunnen schatten hoe gewond een dier al is. Het heeft weinig zin om een dier dat al zo gewond is dat het niet meer kan (over)leven en/of vanaf dat moment prooi is voor de eerstvolgende belager te "redden".

Ik denk zelf dat ik, als ik hier in de buurt in de natuur rondloop, ook deel uitmaak van de natuur.  En dat ik daar ook mijn rol in heb. Natuur is niet alleen flora en fauna................. Met die opvatting heb ik moeite. Iets anders is dat je moeite kan hebben met de manier waarop de mens zijn rol in de natuur ziet, invult.
Ik zal, en heb, ingegrepen als een beest daarmee zijn bestaanszekerheid terugkrijgt. En misschien is ie (of ik) dan morgen de sjaak: that's nature......
Groet, Minke.