Verschil Noordse en Russische Kauw?

Gestart door SlechtValk, februari 18, 2016, 19:31:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de Noordse en de Russisch Kauw?

Ik vraag het onder andere omdat ik deze vogel ingevoerd heb als Noordse, maar waarom is het eigenlijk geen Russische?

http://waarneming.nl/waarneming/view/114283785

Noordse Kauw - Coloeus monedula monedula gezien op 2016-01-28 Zeist - Driebergseweg e.o.

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rudy_Offereins

Hier heb je wat leesvoer:

https://calidris.home.xs4all.nl/monedula.htm

Een tip die ik je kan geven: staar je niet blind op de sikkel. Die komt me wel erg overdreven wit over.


Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

SlechtValk

http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/114864303

Zonder foto, maar ik heb het vermoeden dat het om hetzelfde beest gaat, dat hier al geruime tijd rondzwerft.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankneijts

Citaat van: SlechtValk op februari 23, 2016, 18:55:18 PM
http://utrecht.waarneming.nl/waarneming/view/114864303

Zonder foto, maar ik heb het vermoeden dat het om hetzelfde beest gaat, dat hier al geruime tijd rondzwerft.

Typisch van die taxa waar zonder foto's geen uitspraak over te doen is en zelfs mèt moeten ze van behoorlijke kwaliteit zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SlechtValk

#4
Citaat van: frankneijts op februari 23, 2016, 19:21:44 PM
Typisch van die taxa waar zonder foto's geen uitspraak over te doen is en zelfs mèt moeten ze van behoorlijke kwaliteit zijn.
Dat is het probleem... ik dacht dat ik met redelijke zekerheid wist dat het om een Noordse ging (en hij is als zodanig ook goedgekeurd). Tot ik foto's zag (EDIT: van vogels elders) waarbij mensen claimden dat het Russische waren, die meer op Westerse leken dan "mijn" vogel.

Nu twijfel ik en probeer ik duidelijk te krijgen wat nou de beste kenmerken zijn, ik blijf het (zelfs met het artiekel dat Rudy stuurde) moeilijk vinden.

Misschien wel een goede reden om toch nog eens op pad te gaan met een betere camera (hij lijkt steeds in dezelfde omgeving rond te hangen, maar vaak wel in een groep van zo'n 50 tot 200 kauwen, waar hij overigens wel uitspringt obvious redenen).

Andere waarnemer nu wel met foto: http://waarneming.nl/waarneming/view/114822085 en met vraagteken.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Een probleem met die kauwen is ook dat de witheid sterk afhangt van de lichtval.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op februari 23, 2016, 20:07:56 PM
Een probleem met die kauwen is ook dat de witheid sterk afhangt van de lichtval.

Mij valt in elk geval vaak op dat ze er in het veld 'beter' (meer 'noordoostelijk') uit zien dan op de foto's die je er vervolgens van maakt ... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SlechtValk

#7
Citaat van: frankneijts op februari 23, 2016, 22:45:42 PM
Mij valt in elk geval vaak op dat ze er in het veld 'beter' (meer 'noordoostelijk') uit zien dan op de foto's die je er vervolgens van maakt ... 8)
Dat is precies de reden om dit topic te openen... wat zijn nou verder kenmerken (buiten de halsring, die erg variabel is in beiden ondersoorten)? Ik begrijp dat russen t.o.v. Noordse juist donkerder keel en onderdelen zouden moeten hebben.

Ik heb overigens ook het omgekeerde gehad... Een exemplaar waar in het veld heel duidelijk een lichte halsring te zien was, maar op de foto (slecht licht, druilerig weer) was totaal niets afwijkends te zien t.o.v. een "normale" Westerse kauw.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op februari 24, 2016, 00:33:22 AM
Citaat van: frankneijts op februari 23, 2016, 22:45:42 PM
Mij valt in elk geval vaak op dat ze er in het veld 'beter' (meer 'noordoostelijk') uit zien dan op de foto's die je er vervolgens van maakt ... 8)
...
Ik heb overigens ook het omgekeerde gehad... Een exemplaar waar in het veld heel duidelijk een lichte halsring te zien was, maar op de foto (slecht licht, druilerig weer) was totaal niets afwijkends te zien t.o.v. een "normale" Westerse kauw.

Volgens mij is dat niet het omgekeerde maar hetzelfde als wat Frank zegt.
Ik heb in het veld van dichtbij 'witnekken' gezien waarvan het wit (vrijwel) verdween als ze van houding veranderden. Foto's heb ik daarvan niet gemaakt.

Herman van der Meer

mgieskens

Heb ik ook al regelmatig mee gemaakt met kauwen; ook op de foto.
Het wit/zilver is denk ik geen kleur, maar een soort licht reflectie.  Kijkhoek en mogelijk ook polarisatie van het licht spelen dan opeens een belangrijke rol bij het waarnemen.
Als ik er nog eens eentje zie en de kans krijg, zal ik eens kijken wat er gebeurt als ik een polarisatie filter gebruik. En zonder filter  (standaard heb ik een uv-filter).
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft