wat is dit?

Gestart door Inge Scheper, februari 14, 2016, 14:26:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge Scheper

Hallo,
Gisteren in het Bargerveen liepen er hele kleine insecten op het ijs (zwarten en gelen) en omdat ik geen idee heb wat het is weet ik ook niet onder welk kopje ik het moet plaatsen....weten jullie wat het zijn? Bedankt alvast! de foto is niet echt goed, flink gecropt...
groeten,
Inge

arpwifi

Hallo Inge,

Het zijn Springstaartjes - sinds enige tijd worden ze niet meer tot de Insecta gerekend, maar aangezien de subforumtitel het Nederlandse woord "insecten" bezigt is dat ook niet per se onjuist :) (op waarneming worden ze echter wel bij de "Geleedpotigen (overige)" ondergebracht)

Zoek eens hier (en bedenk dat ze op aqua zitten ;) ):
http://www.janvanduinen.nl/sleutel/springstaart001.php
http://www.janvanduinen.nl/collembola_b.html
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Inge Scheper

Hoi,
dank je wel voor je reactie...had hier nog nooit van gehoord...
Dan denk ik dat de zwarte een Podura aquatica is en de gele een Desoria tigrina??
Groeten,
Inge

Ton van Haaren

#3
Die zwart is podura aquatica, die gele weet ik niet. Maar op de tweede foto 📷 staat volgens mij ook nog een limonoidae larf.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arpwifi

De tweede zou ook heel goed Isotomurus unifasciatus kunnen zijn - ook een beest van aan/op het water, maar ik ben geen kenner ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

roelvanbezouw

De gele is niet op naam te brengen omdat de chaetotaxy (haarpositie-grootte) niet te zien is.
Zou ook Isotoma riparia kunnen zien.

Kleine zwarte dropjes zijn inderdaad P. aquatica.

Groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Inge Scheper

Bedankt voor jullie reacties! weer wat geleerd...
doeg,
Inge