Jakhalzen bij de buren

Gestart door joostheeremans, juli 06, 2012, 13:33:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Bij mij in de buurt (Noordrijn-Westfalen) zijn de fotovallen bij een ecoduct gestolen, dat zou óók een reden kunnen zijn de lokatie niet bekend te maken.

JanHein

Cygnus

#91
Citaat van: Cygnus op september 26, 2015, 11:52:44 AM
Dit jaar werd een tweede zekere Jakhals vastgesteld in Polen. In het voorjaar werd een verkeersslachtoffer gevonden langs de weg tussen Krajnik-Dolny en Ognica in NW-Polen. Deze weg ligt aan de oever van de Oder tegenover Schwedt in Brandenburg, Duitsland. De determinatie is bevestigd door wetenschappers.

Deze vondst was op 13 april 2015 en is daarmee het eerste geval van de Jakhals in Polen. De Jakhals die gefotografeerd werd in de Biebrza op 1 mei 2015 is daarmee dus het tweede geval voor Polen. Daarnaast is er nog een dier gefotografeerd op 10 juni 2015 in het uiterste oosten van Polen. Over deze eerste gevallen in Polen is onlangs een wetenschappelijk artikel gepubliceerd in "Mammal Research". Het artikel is te downloaden via: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13364-015-0238-9

En verder: eerste bewegende beelden van een Jakhals in een kustbiotoop in de provincie Pärnumaa in Estland: https://www.youtube.com/watch?v=QzFrm0Y6xUA
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Oostenrijk zijn ze in ieder geval ook: http://diepresse.com/home/panorama/oesterreich/4722386/Goldschakal-gegen-Grosstrappe
In het artikel staat ook:  Im Burgenland aber ist der Goldschakal kein jagdbares Wild, im Gegensatz zu Niederösterreich, wo vor einigen Jahren bereits einer erlegt wurde. Oder auch im Gegensatz zum Nachbarland Ungarn, wo laut Prieler 2013 etwa 1800 Schakale geschossen wurden.

en

Kroatien hatte übrigens lange Jahre ein großes Problem mit Goldschakalen (in einer Gegend, in der es keine Großtrappen gab). Das Problem hat sich auf natürliche Weise erledigt, als der Wolf ins Land kam.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Even gericht zoeken leverde ook het volgende artikel op http://www.krone.at/Wissen/Sensation_Goldschakal-Sichtung_in_Kaernten-Seltenes_Wildtier-Story-466420  aan de Italiaanse  kant van Oostenrijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

#96
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 01, 2015, 00:08:55 AM
Ook interessant een gedegen overzichtsartkel in het duits PDF 20 bldz. http://www.tierpark-niederfischbach.de/wp-content/uploads/Woerner-Goldschakal-20150730.pdf
Dit artikel van augustus 2015 baseert zich wat de verspreiding in Europa betreft grotendeels op gegevens van 10 jaar terug en gaat dus geheel voorbij aan de recente ontwikkelingen. Wat mij betreft dus niet zo gedegen als het lijkt.

De waarneming van een Jakhals in midden Duitsland had ik hier 2 weken geleden al gemeld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

#97
Citaat van: Cygnus op september 26, 2015, 11:52:44 AM
Er zijn indicaties dat er onlangs een Jakhals met een fotoval gefotografeerd te zijn in de Duitse deelstaat Niedersachsen, maar de gegevens worden geheim gehouden. Niedersachsen grenst aan Nederland maar het oostelijkste deel ligt 270 kilometer van Nederland verwijderd. Vanuit kennisoogpunt zou het wel van belang zijn waar de Jakhals ongeveer gefotografeerd is, hopelijk komen de gegevens nog eens boven water. Link: http://woelfeindeutschland.de/datenschutz-fuer-den-goldschakal/

Of het om de hierboven genoemde Jakhals gaat weet ik (nog) niet, maar een paar dagen geleden werd bekend dat een Jakhals is vastgesteld in de Cuxhavener Küstenheide ongeveer 5 kilometer ten zuidwesten van de stad Cuxhaven in de duitse deelstaat Niedersachsen. Het dier werd genetisch "nachgewiesen" aan de hand van DNA onderzoek aan uitwerpselen die in het kader van de wolvenmonitoring werden verzameld. Er wordt geschreven dat dit de eerste vaststelling in Niedersachsen is. Bericht te lezen op: http://www.nabu-cuxhaven.de/cuxland-aktuell/nachrichten-aus-der-natur/

De Cuxhavener Küstenheide ligt hemelsbreed nog maar circa 130 kilometer van Nederland verwijderd.

Als ik foto's van het gebied op internet bekijk (bijvoorbeeld: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Cuxhavener-Kuestenheiden-Panorama-2013-01.jpg), dan lijkt dit erg op het landschap waar de Jakhals in Estland voorkomt. Dit soort landschappen zijn misschien een goede referentie voor gebieden waar in Nederland de soort het eerst te verwachten is.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op oktober 20, 2015, 12:07:06 PM
Citaat van: Cygnus op september 26, 2015, 11:52:44 AM
Er zijn indicaties dat er onlangs een Jakhals met een fotoval gefotografeerd te zijn in de Duitse deelstaat Niedersachsen, maar de gegevens worden geheim gehouden. Niedersachsen grenst aan Nederland maar het oostelijkste deel ligt 270 kilometer van Nederland verwijderd. Vanuit kennisoogpunt zou het wel van belang zijn waar de Jakhals ongeveer gefotografeerd is, hopelijk komen de gegevens nog eens boven water. Link: http://woelfeindeutschland.de/datenschutz-fuer-den-goldschakal/

Of het om de hierboven genoemde Jakhals gaat weet ik (nog) niet, maar een paar dagen geleden werd bekend dat een Jakhals is vastgesteld in de Cuxhavener Küstenheide ongeveer 5 kilometer ten zuidwesten van de stad Cuxhaven in de duitse deelstaat Niedersachsen. Het dier werd genetisch "nachgewiesen" aan de hand van DNA onderzoek aan uitwerpselen die in het kader van de wolvenmonitoring werden verzameld. Er wordt geschreven dat dit de eerste vaststelling in Niedersachsen is. Bericht te lezen op: http://www.nabu-cuxhaven.de/cuxland-aktuell/nachrichten-aus-der-natur/

De Cuxhavener Küstenheide ligt hemelsbreed nog maar circa 130 van Nederland verwijderd.

Als ik foto's van het gebied op internet bekijk (bijvoorbeeld: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Cuxhavener-Kuestenheiden-Panorama-2013-01.jpg), dan lijkt dit erg op het landschap waar de Jakhals in Estland voorkomt. Dit soort landschappen zijn misschien een goede referentie voor gebieden waar in Nederland de soort het eerst te verwachten is.
Die Jakhals komt zo verspreid voor over Europa, dat ik mij afvraag of dit zwervers zijn, die dan echt grote afstanden zwerven, groter dan wolven zelfs, of dat er ergens toch roedels leven. Is dat het woord trouwens "Roedels"? De voor mij meest dichtbijzijnde bekende plaatsen waar Jakhalsen permanent leven is de Italiaans Kroatische grens.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Nog meer Jakhalsnieuws. Op 7 oktober is sectie verricht op de Jakhals die in juni bij Karup in Denemarken werd gevonden. De resultaten hiervan zijn vandaag bekend geworden. De Jakhals blijkt bij nader onderzoek toch testikels te hebben. Blijkbaar zijn die bij het eerste onderzoek in september over het hoofd gezien. De Denen verklaren na deze onderzoeksresultaten deze Jakhals tot wild en het is voor het land een nieuwe soort. Bron: http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2015/okt/guldsjakalen-havde-testikler/

Hiermee is aangetoond dat de Jakhals in staat is om, zoals zeer recent in het Baltische gebied is gebeurd, zich in zeer korte tijd over grote afstanden uit te breiden. Het zal wel niet meer heel lang duren voor de eerste Jakhals zich in Nederland laat zien.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

#100
Citaat van: Cygnus op oktober 20, 2015, 18:29:44 PM
Nog meer Jakhalsnieuws. Op 7 oktober is sectie verricht op de Jakhals die in juni bij Karup in Denemarken werd gevonden. De resultaten hiervan zijn vandaag bekend geworden. De Jakhals blijkt bij nader onderzoek toch testikels te hebben. Blijkbaar zijn die bij het eerste onderzoek in september over het hoofd gezien. De Denen verklaren na deze onderzoeksresultaten deze Jakhals tot wild en het is voor het land een nieuwe soort. Bron: http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2015/okt/guldsjakalen-havde-testikler/

Hiermee is aangetoond dat de Jakhals in staat is om, zoals zeer recent in het Baltische gebied is gebeurd, zich in zeer korte tijd over grote afstanden uit te breiden. Het zal wel niet meer heel lang duren voor de eerste Jakhals zich in Nederland laat zien.
goed nieuws, testikels zijn belangrijk voor de voortplanting, alhoewel deze daarvoor niet meer gebruikt zullen worden. Ik was meer geinteresseerd in waar het dier vandaan kwam. De wetenschap wist heel veel te vertellen over de dode wolf in de Nederlandse polder dus ik had gehoopt dat ook dit dode exemplaar die informatie zou gaan leveren, maar misschien moeten we nog even wachten. En hoe meer diversiteit hoe beter.  Ik ben benieuwd of de jakhals een plaatsje in Noord-west europe en Nederland kan veroveren naast de wolf, vos en exoten als marterhond en wasbeer. We houden het in de gaten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Cygnus op oktober 20, 2015, 12:07:06 PM
...... een paar dagen geleden werd bekend dat een Jakhals is vastgesteld in de Cuxhavener Küstenheide ongeveer 5 kilometer ten zuidwesten van de stad Cuxhaven in de duitse deelstaat Niedersachsen. Het dier werd genetisch "nachgewiesen" aan de hand van DNA onderzoek aan uitwerpselen die in het kader van de wolvenmonitoring werden verzameld. Er wordt geschreven dat dit de eerste vaststelling in Niedersachsen is. Bericht te lezen op: http://www.nabu-cuxhaven.de/cuxland-aktuell/nachrichten-aus-der-natur/

Ik heb nagevraagd wanneer het betreffende monster is verzameld. Er werd mij meegedeeld dat de uitwerpselen begin mei 2015 werden verzameld. Dat is dus voor de vondst van de Jakhals in Denemarken. Nu maar weer even navragen of de DNA-gegevens van de Cuxhaven Jakhals en de Karup Jakhals ook zijn vergeleken om vast te stellen of het eventueel om hetzelfde dier zou kunnen gaan.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op oktober 22, 2015, 11:43:26 AM
Citaat van: Cygnus op oktober 20, 2015, 12:07:06 PM
...... een paar dagen geleden werd bekend dat een Jakhals is vastgesteld in de Cuxhavener Küstenheide ongeveer 5 kilometer ten zuidwesten van de stad Cuxhaven in de duitse deelstaat Niedersachsen. Het dier werd genetisch "nachgewiesen" aan de hand van DNA onderzoek aan uitwerpselen die in het kader van de wolvenmonitoring werden verzameld. Er wordt geschreven dat dit de eerste vaststelling in Niedersachsen is. Bericht te lezen op: http://www.nabu-cuxhaven.de/cuxland-aktuell/nachrichten-aus-der-natur/

Ik heb nagevraagd wanneer het betreffende monster is verzameld. Er werd mij meegedeeld dat de uitwerpselen begin mei 2015 werden verzameld. Dat is dus voor de vondst van de Jakhals in Denemarken. Nu maar weer even navragen of de DNA-gegevens van de Cuxhaven Jakhals en de Karup Jakhals ook zijn vergeleken om vast te stellen of het eventueel om hetzelfde dier zou kunnen gaan.
Interessant, mooi dat je zulke goede connecties hebt. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Deze resultaten werden verzameld in het kader van de wolven monitoring. Het kan natuurlijk goed zijn dat Jakhalzen misschien wel gezien werden, maar werden verwisseld met vossen en/of wolven. Want hun verspreide waarnemingen zijn wel heel bijzonder. Dat er zo weinig waarnemingen zijn verspreid over zo'n groot gebied.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Cygnus op oktober 22, 2015, 11:43:26 AM
......Nu maar weer even navragen of de DNA-gegevens van de Cuxhaven Jakhals en de Karup Jakhals ook zijn vergeleken om vast te stellen of het eventueel om hetzelfde dier zou kunnen gaan.

Binnenkort zullen de DNA gegevens van de Jakhals van Cuxhaven en Karup worden vergeleken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Onlangs is een artikel in PlosOne verschenen met resultaten van een Europabreed DNA onderzoek aan Jakhalzen. In dit onderzoek waren ook samples van 4 dieren uit Estland en 1 dier uit Litouwen betrokken. De vier Estse dieren konden concreet worden gerelateerd aan dieren uit de Kaukasus en NO-Oekraine. Het dier van Litouwen was van ZO-Europese (genetische) oorsprong. Hierbij moet opgemerkt worden dat dieren van die genetische oorsprong ook in geheel Oekraine zijn vastgesteld (behalve in het noordoosten). Geografisch gezien hoeven de dieren uit Estland en Litouwen dus niet per definitie uit heel ver van elkaar gelegen gebieden te komen. In plaats van Kaukasus versus ZO-Europa kan het ook net zo goed NO-Oekraine versus midden/oost Oekraine zijn.

Belangrijkste boodschap van het artikel is dat de Jakhals zich in Europa overal op natuurlijke wijze heeft gevestigd en dus geen (invasieve) exoot is en dat dat betekent dat het overal een beschermde diersoort zou moeten zijn. Link artikel: http://www.plosone.org/article/fetchObject.action?uri=info:doi/10.1371/journal.pone.0141236&representation=PDF
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

#105
Citaat van: Cygnus op november 18, 2015, 13:15:29 PM
Onlangs is een artikel in PlosOne verschenen met resultaten van een Europabreed DNA onderzoek aan Jakhalzen. In dit onderzoek waren ook samples van 4 dieren uit Estland en 1 dier uit Litouwen betrokken. De vier Estse dieren konden concreet worden gerelateerd aan dieren uit de Kaukasus en NO-Oekraine. Het dier van Litouwen was van ZO-Europese (genetische) oorsprong. Hierbij moet opgemerkt worden dat dieren van die genetische oorsprong ook in geheel Oekraine zijn vastgesteld (behalve in het noordoosten). Geografisch gezien hoeven de dieren uit Estland en Litouwen dus niet per definitie uit heel ver van elkaar gelegen gebieden te komen. In plaats van Kaukasus versus ZO-Europa kan het ook net zo goed NO-Oekraine versus midden/oost Oekraine zijn.

Belangrijkste boodschap van het artikel is dat de Jakhals zich in Europa overal op natuurlijke wijze heeft gevestigd en dus geen (invasieve) exoot is en dat dat betekent dat het overal een beschermde diersoort zou moeten zijn. Link artikel: http://www.plosone.org/article/fetchObject.action?uri=info:doi/10.1371/journal.pone.0141236&representation=PDF
Als ik zou de kaart van europa bekijk en hoe de dieren zich dan van de kaukasus naar Estland verspreid moeten hebben: https://www.google.nl/maps/dir/Estland/Georgi%C3%AB/@50.0486072,25.2533826,5z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4692949c82a04bfd:0x40ea9fba4fb425c3!2m2!1d25.013607!2d58.595272!1m5!1m1!1s0x40440cd7e64f626b:0x4f907964122d4ac2!2m2!1d43.356892!2d42.315407!3e0?hl=nl dan zie ik daar rechts Rusland liggen. Het lijkt mij logisch dat er ook jakhalzen in Rusland voorkomen( behalve in de Kaukasus dan, zo regio Moskou, is daar iets over bekend? Ik heb wel ergens gelezen dat wolven korte metten maken met jakhalzen en wolven zijn ruim aanwezig in Rusland, dus ik kan mij indenken dat jakhalzen zich misschien maar in beperkte gebieden kunnen handhaven. Bijvoorbeeld moerasachtige gebieden. Maar er wordt / werd ook flink gejaagd op wolven, dus het zou best kunnen dat de jacht op wolven gunstig uitpakt vor jakhalzen, die hun natuurlijke vijanden zien verdwijnen zodat er her en daar kleine populatie Jakhalzen kunnen zijn. Rusland wordt natuurlijk steeds moderner en opener met internet, en daar wonen ook biologen en ecologen, dus wie weet.  Er wordt gezegd dat de jakhalzen in de baltics mogelijk ontsnapte exemplaren zijn. Als dat zou kloppen zouden ze uit dierentuinen moeten komen en in neem eigelijk aan dat de dieren uit de dierentuinen uit Afrika komen, dus qua DNA er anders uitzien. Helaas zitten er geen Jakhalzen met afrikaans DNA, of dierentuin DNA, in het onderzoek, dus dat blijft dan nog een beetje een open vraag, want het zou net zo goed kunnen zijn dat de baltische dieren wel uit de dierentuin komen, maar dat de dierentuin in het verleden is gevuld met dieren uit de Baltische landen. Dus dan is het de vraag of er sprake is van exoten. Maar het lijkt er dus op dat het gewoon gaat om natuurlijke expansie hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door de mens die de omgeving verandert op een manier die op het ogenblik kennelijk gunstig uitpakt voor jakhalzen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Het gaat niet om ontsnapte dieren. Dat was eerst een aanname, maar dat is, na bestudering van de feiten, ontkracht. Er is algehele consensus onder wetenschappers dat het om een natuurlijke uitbreiding gaat. Er moeten inderdaad dieren door Rusland zijn gelopen tussen Kaukasus/NO-Oekraine en Estland, maar daar zijn geen gegevens over bekend. Ik kan nergens iets vinden over waarnemingen van Jakhalzen in West-Rusland. Het is nog steeds erg lastig om uit Rusland gegevens boven water te krijgen. Soms zijn de gegevens er wel, maar zijn ze moelijk te vinden, vaak ontbreekt de informatie gewoon. Ook lijkt het er op dat de Jakhalzen zich niet, zoals vaak gebruikelijk is in vergelijkbare situaties, geleidelijk hebben uitgebreid, maar ineens over een grote(re) afstand. Ze lopen dan blijkbaar in een keer door totdat ze een optimaal biotoop hebben gevonden. Dan zijn ze dus slechts eenmalig door Rusland gelopen en is de kans kleiner dat er 1 gezien/gefotografeerd/geschoten wordt dan dat zich ergens een populatie bevindt. Desondanks is de kans groot dat er in West-Rusland allang ergens een of meerdere Jakhalzen zijn geschoten, maar dat die informate gewoon niet naar buiten komt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op november 18, 2015, 15:07:23 PM
.. Er moeten inderdaad dieren door Rusland zijn gelopen tussen Kaukasus/NO-Oekraine en Estland,..  Ook lijkt het er op dat de Jakhalzen zich ... ineens over een grote(re) afstand. Ze lopen dan blijkbaar in een keer door totdat ze een optimaal biotoop hebben gevonden. ...
lopen die Jakhalzen dan in een groepje, een kudde, of een roedel, een paartje, of hoe noem je dat bij jakhalzen? Of toch als enkelingen. Maar hebben ze dan opeens een paar jaar achter elkeer worpen van 10 jongen zodat ze exploderen in de nieuwe omgeving?
Gezien de zwervers in Europe (duitsland) lijkt her erop dat het enkelingen zijn. Dan moeten ze wel een goed communicatiesysteem hebben om elkaar te vinden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Tweede waarneming van een Jakhals in Zwitserland: Na de eerste (fotoval)-waarneming van een Jakhals op 27 november 2011 werd 27 december 2015 voor de tweede maal een exemplaar vastgesteld, ook weer met behulp van een wildcam. Kort erna werd in dezelfde omgeving "per ongeluk" een Jakhals geschoten. Link:  http://www.blick.ch/news/schweiz/graubuenden/kurz-nach-erster-sichtung-in-graubuenden-jaeger-schiesst-aus-versehen-goldschakal-ab-id4554137.html
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Johan Helmus

Een ongeluk zit in een klein hoekje voor deze ongewenste concurrenten. :rolleyes:
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

Citaat van: Johan Helmus op januari 13, 2016, 20:32:40 PM
Een ongeluk zit in een klein hoekje voor deze ongewenste concurrenten. :rolleyes:
Voor de mens zijn het geen concurrenten. De jager zei trouwens dat hij het dier voor een vos aanzag. Die is helemaal geen concurrent van de mens. Een vos is een klein dier die nog kleinere dieren eet waarvan we er genoeg hebben. Of wou de jager zelf muizen gaan vangen?
Gewoon schieten op alles wat beweegt, dat zal het wel zijn geweest.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

#111
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 20, 2015, 13:30:56 PM
De voor mij meest dichtbijzijnde bekende plaatsen waar Jakhalsen permanent leven is de Italiaans Kroatische grens.


Auw Freek! Zo te lezen woon ik in een land wat niet eens bestaat, maar waar dan toch wel jakhalzen voorkomen (Slovenie ...) (Voor wie dit niet kan volgen: Slovenie ligt tussen Italie en Kroatie in. Er bestaat dus geen Italiaans Kroatische grens, net zo min als een Engels-Duitse  ;D  )


p.s. ik moet toch maar eens gaan zoeken, want jakhalzen zitten bij mij om de hoek en het is de enige roofdiersoort van Midden Europa die ik nog niet heb gezien ...


p.s. 2: er is nog erg veel onduidelijk over de ecologie van de Europpese jakhalzen. Ze eten duidelijk veel muizen en ook afval/aas, maar er gaan ook geruchten dat ze reeen kunnen vangen. Zijn dat dan verzwakte dieren of is het toeval, of kunnen ze ook een gezond volwassen ree aan? Niemand weet het. Duidelijk is dat jakhalzen in principe in roedels leven (paartje met jongen tot 1 jaar oud), maar normaal solitair fourageren binnen het territorium van de roedel. Dat lijkt dus op de sociale structuur van de vos en niet zozeer op die van de wolf. Ook de voedselkeuze komt meer overeen met die van vossen dan wolven. Daar staat tegenover dat wolven jakhalze uit lijken te sluiten. Het precieze mechanisme is onduidelijk (predatie, agressie of ontwijken?) maar in gebieden met wolven beperken jakhalzen zich tot open agrarische gebieden die door wolven vrijwel gemeden worden. Duidelijk is dat de grootschalige uitroeiing van wolven de expansie van jakhalzen mogelijk heeft gemaakt. Hierdoor kunnen jakhalzen nu gebieden bereiken die in het verleden buiten hun bereik lagen omdat in de ertussen gelegen gebieden meer wolven voorkwamen dan nu het geval is. Is dit nog te volgen?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

Citaat van: Freek Verkerk op november 18, 2015, 16:21:22 PM
Citaat van: Cygnus op november 18, 2015, 15:07:23 PM
.. Er moeten inderdaad dieren door Rusland zijn gelopen tussen Kaukasus/NO-Oekraine en Estland,..  Ook lijkt het er op dat de Jakhalzen zich ... ineens over een grote(re) afstand. Ze lopen dan blijkbaar in een keer door totdat ze een optimaal biotoop hebben gevonden. ...
lopen die Jakhalzen dan in een groepje, een kudde, of een roedel, een paartje, of hoe noem je dat bij jakhalzen? Of toch als enkelingen. Maar hebben ze dan opeens een paar jaar achter elkeer worpen van 10 jongen zodat ze exploderen in de nieuwe omgeving?
Gezien de zwervers in Europe (duitsland) lijkt her erop dat het enkelingen zijn. Dan moeten ze wel een goed communicatiesysteem hebben om elkaar te vinden.


Het lijt erop dat jakhalzen doorgaands solitair ana dispersie doen (eenlingen) maar er zijn waarnemingen van twee- en drietallen die mogelijk "op doorreis" waren. Meer onderzoek zal jou vraag moeten beantwoorden. Zoals het er nu uitziet kan beide.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

toevallig deze foto gevonden van een Jakhals in het Böhmerwald, in tsjechië, net over de grens met beieren. http://www.pnp.de/mobile/?cid=1962288 Dit is eigenlijk vlakbij (ons) ik wist niet dat die dieren hier al rondzwierven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op februari 13, 2016, 11:38:48 AM
toevallig deze foto gevonden van een Jakhals in het Böhmerwald, in tsjechië, net over de grens met beieren. http://www.pnp.de/mobile/?cid=1962288 Dit is eigenlijk vlakbij (ons) ik wist niet dat die dieren hier al rondzwierven.

Als je dit topic nog eens doorleest kun je zien dat er vorig jaar ook meldingen waren in Duitsland (Schlitz/Hessen en Cuxhaven/Niedersachsen) en Denemarken (Karup/Midden-Jutland).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Zie ook het kaartje dat ik hier heb gebruikt. Iets links van het midden staat een groene ster. Daar vlakbij een gele stip. Die gele stip is de plek waar in 2015 al een Jakhals werd gezien.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 16, 2016, 22:17:43 PM
Zie ook het kaartje dat ik hier heb gebruikt. Iets links van het midden staat een groene ster. Daar vlakbij een gele stip. Die gele stip is de plek waar in 2015 al een Jakhals werd gezien.

Inmiddels is er een nieuw kaartje, waar ook het geval van Cuxhaven op staat: http://www.lausitz-wolf.de/fileadmin/PDF/WND_20160106k_Karte.pdf
Verder staat er ook een gele stip in Denemarken, die is echter schematisch weergegeven, de werkelijke plek ligt veel noordelijker.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

joostheeremans

http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/wageningen/goudjakhals-gezien-op-veluwe-1.5772841   (foto's van cameraval)


Als het een wilde is, is het toch een stuk sneller gegaan dan we dachten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Citaat van: joostheeremans op februari 29, 2016, 11:46:22 AM
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/wageningen/goudjakhals-gezien-op-veluwe-1.5772841   (foto's van cameraval)


Als het een wilde is, is het toch een stuk sneller gegaan dan we dachten.
Mooi die camera's. Gezien de andere waarnemingen van Goudjakhalzen in West Europa ga ik uit van een zwerver. En een wilde, omdat ik niet denk dat er veel ontsnappingen zijn. Dit is de eerste waarneming in Nederland en waarschijnlijk ook meteen de laatste maar het aantal camera-vallen neemt toe, dus wie weet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: joostheeremans op februari 29, 2016, 11:46:22 AM
http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/wageningen/goudjakhals-gezien-op-veluwe-1.5772841   (foto's van cameraval)


Als het een wilde is, is het toch een stuk sneller gegaan dan we dachten.

De kans op een ontsnapt exemplaar lijkt mij gering. Het is nu precies het moment dat er een Jakhals in Nederland op moest duiken na eerdere waarnemingen in midden en noord Duitsland en in Jutland, Denemarken. De vaststelling in Nederland past precies in het plaatje van het laatste jaar. Als het habitat in Nederland geschikt is voor de soort kan de uitbreiding snel gaan. In Estland werd de soort voor het eerst vastgesteld nu precies 4 jaar geleden. Op dit moment zijn er al 5 reproducerende groepen, allemaal langs de kust.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema