anwb vogelgids van europa druk4 2010

Gestart door rudi, februari 17, 2015, 17:41:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Ik wil graag melden dat de afbeeldingen van de pijlstaart op pag.25 in mijn opinie erg flets zijn.

Toen ik een pijlstaart man zag viel mij de knal gele kleur van de aarsstreek op.
Dit is op de afbeeldingen nauwelijks te zien.
Het gele vlak is in werkelijkheid net zo felgeel als bij een wintertaling man.
De afbeeldingen van de wintertaling zijn ok.

Het is geen echt grote fout, maar ik ervaarde het wel als misleidend.
Daarom meld ik het hier even.

Vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

jeroenroelofsen

Ik heb de 3e druk van dit boek en zie dat bij de tekening van de Tafeleend op pagina 55 een tekst mist. Bij de adulte man die van opzij getekend is staat wel een streep naar de snavel, maar bij die streep staat geen tekst.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jva

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 06, 2016, 22:57:49 PM
Ik heb de 3e druk van dit boek en zie dat bij de tekening van de Tafeleend op pagina 55 een tekst mist. Bij de adulte man die van opzij getekend is staat wel een streep naar de snavel, maar bij die streep staat geen tekst.

Dat is geen fout, maar men wil zo onnodige herhaling van teksten (en extra, storend ruimtebeslag) voorkomen terwijl de streep nogmaals wijst op het aandachtgebied. Dat zie je door heel het boek terugkomen (hoewel ik enkele fouten zeker niet uitsluit). Ik heb de vierde druk van dit boek (overigens uit 2005) en op blz. 55 van deze uitgave staat bovenaan ook de tafeleend met voor- en zijaanzicht van de snavel. Bij het vooraanzicht staat de tekst "lichtgrijze band", het zijaanzicht enkel een streep maar dit verwijst dus naar dezelfde lichte band op de snavel. Zie b.v. ook de witoogeend onderaan dezelfde bladzijde (wit onder staart) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je snapt mijn punt.. ;D
Jelle

rudi

Ik heb een tijdje terug nov oid een 2e kalenderjaar man Steppekiekendief waargenomen adhv de Anwb gids, dit heb ik bij de waarneming gemeld, de waarneming is afgekeurd. Op waarneming.nl soortenlijst staat een volledig ander kleed afgebeeld bij een 2ekj Steppekiekendief man. 1 van de 2 zit dan fout lijkt mij.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

ArjenDrost †

Nou zijn alle foto's op de sportpagina van Steppekiekendief onder het kopje 2e KJ in het voorjaar gemaakt (voor de rui) en is de afbeelding in de Collin's van een dier in september (na de rui). Dat maakt dus nogal een verschil.

Groeten, Arjen

OJGoreng

Citaat van: rudi op februari 10, 2021, 22:29:14 PM
Ik heb een tijdje terug nov oid een 2e kalenderjaar man Steppekiekendief waargenomen adhv de Anwb gids, dit heb ik bij de waarneming gemeld, de waarneming is afgekeurd. Op waarneming.nl soortenlijst staat een volledig ander kleed afgebeeld bij een 2ekj Steppekiekendief man. 1 van de 2 zit dan fout lijkt mij.

Die op wn.nl zijn in het voorjaar gefotografeerd (april en mei), die in de gids heeft een najaarskleed (er staat ook 'september' bij). Daar zit dus nogal wat rui van belangrijke veerpartijen tussen. Dat kleed uit de gids zou dus dichter bij het kleed uit een novemberwaarneming moeten zitten, Heb je een link naar jouw waarneming?

(oeps, Arjen haalde me in)
Met vriendelijke groet, Zainal

rudi

ok bedankt Arjen, toch heb ik een Steppekiekendief 2ekj gemeld in november, ik zag hetzelfde als in het Anwb boek, na de rui.
Dat zoiets dan wordt afgekeurd lijkt me vreemd, om een verdere discussie daarover te voorkomen, laat ik het maar zo.
Ik heb het gevoel dat elke admin zijn of haar eigen techniek van keuren heeft. Maakt niet uit, het is veel drukker geworden op waarneming.nl, daar zal het wel mee te maken hebben. Iedereen doet zijn best neem ik aan. vrgr rudi
p.s OJGoreng ook bedankt voor de reaktie.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

pdeknijff

Ik heb het vermoeden dat de meeste vogel ADMIN's niet uitsluitend deze gids gebruiken als naslagwerk, maar daar ook andere bronnen voor hebben.
Iedere veldgids, zeker getekend, laat slechts een ideaal-plaatje zien, en deze zijn nooit representatatief voor de volleldige variatie.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

tekenaar

admins zullen er in 99,9% van de gevallen geen boek bij (hoeven te) pakken om een waarneming te beoordelen ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

OlivierO

Deze discussie is natuurlijk zinloos zonder waarnemingen met foto's.
Nu lijkt het wel een rondje admin bashen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.