Vergroeide (veld)muizentanden?

Gestart door StevenGeurts, januari 25, 2016, 13:30:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

StevenGeurts

De afgelopen weken heb ik mijn schoolklassen wat bosuil-braakballen uitgeplozen, en ik we kwamen deze tanden tegen...

Wat zien we hier precies?


In de braakballen zaten trouwens 98% veldmuizen.

Rob Koelman

Dit zijn inderdaad vergroeide (veel te ver doorgegroeide) woelmuistanden, en wel de snijtanden van de bovenkaak. Zaten ze niet meer vast in de kaak?

De snijtanden van muizen groeien door tijdens het leven. Normaal slijten ze ongeveer net zo snel als ze aangroeien. Als ze onvoldoende slijten kunnen ze dit soort aparte vormen krijgen...
Met vriendelijke groet, Rob

StevenGeurts

Ah, dank, dacht al zoiets.

Toen ik erbij werd gehaald zat ie in ieder geval niet meer vast, over de precisie waarmee de braakbal uit elkaar is gehaald door elfjarigen doe ik geen uitspraken ;) . De tweede vonden we even later los in dezelfde braakbal.

Lijkt me geen pretje voor de betreffende muis!

Rob Koelman

De vergroeiing van de tanden in dit voorbeeld valt nog wel mee. Ze kunnen uiteindelijk zelfs spiraalvormig worden...
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Overigens is het wel bijzonder dat je met 98% veldmuizen juist een aardmuis (!) op de foto hebt staan  ;) .

Groet,
Maurice

P.S. Ben je bekend met het NEM Verspreidingsonderzoek muizen (http://www.zoogdiervereniging.nl/nem-verspreidingsonderzoek-muizen)?
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

StevenGeurts

Citaat van: maurice.lahaye op januari 25, 2016, 20:19:19 PM
Overigens is het wel bijzonder dat je met 98% veldmuizen juist een aardmuis (!) op de foto hebt staan  ;) .

Groet,
Maurice

P.S. Ben je bekend met het NEM Verspreidingsonderzoek muizen (http://www.zoogdiervereniging.nl/nem-verspreidingsonderzoek-muizen)?

Haha Maurice, ach ja, voor zowel de leerlingen als voor mij was het de eerste keer  ;)

Het NEM Verspreidingsonderzoek ziet er leuk uit, maar ik denk voor mijn doelgroep (in dit geval ging het om groep-8 leerlingen) net wat hoog gegrepen om die determinaties goed te doen. Maar misschien is het wel leuk voor een groepje hogerejaars (ik werk op een middelbare school) of een profielwerkstuk. Kan ik je ergens bereiken voor wat meer informatie?

maurice.lahaye

Hallo Steven.

Voor groeper-8-ers is het inderdaad te hoog gegrepen, maar middelbare scholieren is zeker een interessante doelgroep als het binnen het kader van een profiel-werkstuk kan. Zie het kopje 'meedoen' op de website van de zoogdiervereniging voor contact-gegevens (en ik stuur je wel even een PM-tje).

Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Hoewel het natuurlijk zeker nuttig is om ook de groep 8-schedeltjes in te voeren! Als er goede foto's bij komen, hoor je het wel als er toch een foutje in geslopen is, en het kan altijd leuke data oplveren :)
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Ha Douwe,

Met alle respect voor groep 8-ers, maar dat heb je het echt over educatief pluizen en toevalstreffers. Voor het Verspreidingsonderzoek Muizen heb ik toch echt 'nette pluizers' met verstand van zaken nodig.

Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Douwe van der Ploeg

Ik bedoelde ook simpelweg deze resultaten invoeren op waarneming.nl, Maurice ;)
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl