(Natte) korst op beton

Gestart door Libelleke, januari 25, 2016, 18:31:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Hoi forum,

Zondag j.l. vond ik op een betonnen PNEM paaltje op de Strabrechtse Heide dit korstmosje.
Helaas was de hele boel nat, maar ik wil toch een poging wagen en kijken of dit herkenbaar is.
Hebben jullie een idee welke soort dit kan zijn, of moet ik toch nog eens terug als het droog is?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114225502
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2016-01-23 Strabrechtsche Heide
Foto's:
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

alegro

#1
Ik denk dat het een drijfnatte Lecanora albescens is, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om nog eens een poging te wagen bij droog weer.
Wel interessant om te zien hoe verschillende soorten reageren op vocht. Er zit hier zo te zien een Candelariella aurella bij de echt opvallend groengeel is verkleurd, terwijl de aanwezige Caloplaca meer naar een glazig vuil oranje is genegen.

Het zou niet verkeerd zijn als lichenologen er eens wat vaker bij regen opuit trokken. Veel soorten zijn onherkenbaar, maar er is ook een groep die nat opvallende kenmerken blijkt te vertonen, en zelfs een groep die in droge toestand vrijwel niet te vinden is, maar nat juist heel goed. Denk maar aan de zwelmossen en aanverwanten.
Grüezi mitenand,
Arjan

Libelleke

Arjan, dank voor de hulp en aanvullende info. Ik ga er zeker nog eens wat plaatjes schieten als het droog is.
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\