Muntjak: meld je waarnemingen!

Gestart door maurice.lahaye, januari 11, 2016, 20:44:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice.lahaye


Voor alle zoogdier-waarnemers in Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en op de Veluwe. Een heuse queeste naar echte wilde Muntjaks in Nederland! http://www.zoogdiervereniging.nl/verspreidingsonderzoek-muntjak-2016


Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

Even ophalen in het al het 'potvis'-gebeuren ;-).
maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

stefanhageman

Dit in het kader van de verplichte bestrijding van de soort, i.v.m. nieuwe EU-wetgeving? Lijkt mij dat, als dit het geval is, wel vermeldt zou moeten worden in de berichtgeving. Dan weet de 'leek' in ieder geval wel maar hij/zij aan meewerkt. Aan de andere kant zal het aantal doorgegeven waarnemingen dan wel behoorlijk gaan dalen.


De inventarisatie van het voorkomen van deze soort wordt overigens een heel karwei. Het vinden van een speld in een hooiberg is bijna gemakkelijker dan het vinden van een Muntjak in het bos.
Stefan Hageman


Rene Janssen

Een groot probleem is dat in Vlaanderen de kraan qua muntjakken niet wordt dichtgedraaid. Zolang het Natuurhulpcentrum in de omgeving van Neerpelt meermaals per jaar een Muntjak kan gaan vangen omdat die vrolijk naar buiten kunnen lopen vanaf enkele privé-landgoederen, heeft het wegvangen/ wegschieten van deze dieren geen enkele zin, naar mijn mening.


En dat die schade aan doet en invasief is, daar ben ik naar Engels voorbeeld, wel van overtuigd. Beter uit de natuur en onze inheems ree laten rondlopen, dan deze exotische blaffert wat mij betreft.




René
René Janssen

jfbouwmeester

Natuurlijk heeft het wegvangen of schieten zin. Het is de enige manier om voortplanting mogelijk te voorkomen!
Maar natuurlijk is het zo dweilen met de lekkende kraan open.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

tekenaar

Dat hangt ervan af hoeveel er zijn ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Citaat van: Rene Janssen op januari 23, 2016, 01:52:23 AM
En dat die schade aan doet en invasief is, daar ben ik naar Engels voorbeeld, wel van overtuigd.
Die Engelse voorbeelden vind ik persoonlijk niet zo sterk. Als ik dit lees: https://www.nvwa.nl/actueel/risicobeoordelingen/bestand/2204184/risico-analyse-muntjak-muntiacus-reevesi
dan zijn de oorspronkelijke bronnen genuanceerd over de effecten, andere oorzaken voor aantasting van de vegetatie (en indirect andere fauna) worden niet uitgesloten of zelfs benoemd. De grootste problemen ontstaan in afgesloten (omheinde) gebieden waar de muntjaks niet uit kunnen. Dat is vergelijkbaar met de damherten in de duinen of de dieren in de Oostvaardersplassen. De enige conclusie die ik kan trekken is dat als je veel grazende dieren op een kluitje binnen een omheining zet, dat het effect op de vegetatie en indirect fauna erg groot is. Maar dat heeft weer niets te maken met de vraag of de grazer oorspronkelijk inheems is of een exoot. Ik zie ook zat natuurgebieden waar de hele zaak door overbegrazing met schotse hooglanders of ander vee om zeep wordt geholpen.
Peter Venema

Maarte5n

1 van de groepen mensen die het beste waarnemingen kunnen geven zijn jagers, dus lijkt mij handig als Zoogdieren in Nederland met hun lekker gaan praten. als ze waarnemingen van Muntjaks willen krijgen zijn hun juist de beste kandidaten om te ontdekken dat deze dieren wel of niet verspreiden.
Maarten vd Berg

maurice.lahaye

Wat of wie is 'Zoogdieren in Nederland'? En iedereen zijn mening, maar er ligt een duidelijke richtlijn: Muntjaks horen niet in de Nederlandse natuur.
Maurice

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Cygnus

Citaat van: maurice.lahaye op februari 27, 2016, 20:19:50 PM
Wat of wie is 'Zoogdieren in Nederland'? En iedereen zijn mening, maar er ligt een duidelijke richtlijn: Muntjaks horen niet in de Nederlandse natuur.
Maurice

Het bestaan van een richtlijn betekent niet dat iedereen het daar mee eens hoeft te zijn. Zo vindt ik zelf bijvoorbeeld dat Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans niet in de Nederlandse natuur horen, het lijkt er vaak op dat ik de enige ben met die mening. Veel mensen lijken dergelijke soorten als een aanwinst te zien. Ik ben bang dat dat ook bij de Muntjak het geval zou kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Cygnus op februari 28, 2016, 11:51:07 AM
Citaat van: maurice.lahaye op februari 27, 2016, 20:19:50 PM
Wat of wie is 'Zoogdieren in Nederland'? En iedereen zijn mening, maar er ligt een duidelijke richtlijn: Muntjaks horen niet in de Nederlandse natuur.
Maurice

Het bestaan van een richtlijn betekent niet dat iedereen het daar mee eens hoeft te zijn. Zo vindt ik zelf bijvoorbeeld dat Nijlgans, Canadese Gans, Indische Gans niet in de Nederlandse natuur horen, het lijkt er vaak op dat ik de enige ben met die mening. Veel mensen lijken dergelijke soorten als een aanwinst te zien. Ik ben bang dat dat ook bij de Muntjak het geval zou kunnen zijn.

Die vogelsoorten zie ik niet als aanwinst maar als niet meer weg te denken.
Bij de Muntjak is dat misschien nog te voorkomen.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

In Duitsland mogen ze nu worden afgeschoten: https://www.natuerlich-jagd.de/im-original/muntjaks-zum-abschuss-freigegeben/ Dat komt natuurlijk omdat ze daar ontsnapt zijn. En zich dus kennelijk in vrijheid vermeerderen. In de UK zijn ze al niet meer weg te krijgen. Mijn verwachting is ook dat ze vanuit Duitsland deze kant opkomen. Tenzij het de duitsers inderdaad lukt om ze te verwijderen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk