1e winter Grote mantel?

Gestart door e.walstra, januari 18, 2016, 12:51:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/114028179
Grote Mantelmeeuw - Larus marinus gezien op 2016-01-17 Leeuwarden - Blitseard
Foto's:




bij voorbaat dank Erwin Walstra

caliprobola

Maar wel geen 1ste winter maar 2de winter. Zie de fijne tekening op grote dekveren en onderste tertials, bleke oog, afgeronde handpentoppen (met bleke tip),...

frankmeer

En ook geen mantelmeeuw maar een Zilvermeeuw.
Frank van der Meer


Rikstar

#4
Leuk beestje met zo'n lichte iris! Maar volgens mij is dit een 1ste winter Zilvermeeuw.  Een 2de winter zilvermeeuw zou al verder in de rui moeten zijn. Die wat lichte iris maakt het wel wat verwarrend.  Voor Grote mantelmeeuw vind ik de snavel te dun/niet stevig genoeg al is die misschien een zwak argument.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

mgieskens

Citaat van: Rikstar op januari 18, 2016, 21:18:50 PM
Leuk beestje met zo'n lichte iris! Maar volgens mij is dit een 1ste winter Zilvermeeuw.  Een 2de kj zilvermeeuw zou al verder in de rui moeten zijn. Die wat lichte iris maakt het wel wat verwarrend.
2de kj of 2de winter? 1ste winters zijn inmiddels al 2de kj.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rikstar

2de winter bedoel ik :P   (heb het al aangepast)
Maar de vogel waar het over gaat betreft dus een 2de kj. Snap je het nog  ;D

Citaat van: mgieskens op januari 18, 2016, 21:20:49 PM
Citaat van: Rikstar op januari 18, 2016, 21:18:50 PM
Leuk beestje met zo'n lichte iris! Maar volgens mij is dit een 1ste winter Zilvermeeuw.  Een 2de kj zilvermeeuw zou al verder in de rui moeten zijn. Die wat lichte iris maakt het wel wat verwarrend.
2de kj of 2de winter? 1ste winters zijn inmiddels al 2de kj.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

caliprobola

Citaat van: Rikstar op januari 18, 2016, 21:18:50 PM
Leuk beestje met zo'n lichte iris! Maar volgens mij is dit een 1ste winter Zilvermeeuw.  Een 2de kj zilvermeeuw zou al verder in de rui moeten zijn. Die wat lichte iris maakt het wel wat verwarrend.  Voor Grote mantelmeeuw vind ik de snavel te dun/niet stevig genoeg al is die misschien een zwak argument.
Zoals eerder aangehaald is dit volgens mij zonder twijfel een 2de winter/3de kalenderjaar, niet enkel vanwege de bleke iris maar ook en vooral vanwege de fijne onregelmatige tekening op grote dekveren, duidelijk tweede generatie tertials met brede witte toppen, afgeronde handpentoppen met bleke tip,...
Ik kan volgen in zilvermeeuw. Het dier heeft een nogal zware snavel voor die soort maar voor een 3de kj grote mantel mag je bij de meeste exemplaren al wat donker leigrijze veren verwachten op mantel of in dekveren, zouden kop en onderdelen wellicht witter zijn en zou je wellicht een donkerdere hand zien met in veel gevallen al een vaag spiegeltje in buitenste handpen. Bovendien zou je bij die soort niet zo snel een bleek oog verwachten gezien dat meestal ook in adult kleed nog relatief donker is.
Mogelijk betreft het dier in de foto een argentatus zilvermeeuw, die zijn vaak wat zwaarder gebouwd en zijn ook vaak iets trager in de rui.

Alexander Devos

Hij staat nu wel goedgekeurd als grote mantel.  Is iedereen dezelfde mening toegedaan?

Jos Welbedacht

Ik vind dit ook een 3e kj Zilvermeeuw (ondersoort argentatus). Voor een Grote Mantelmeeuw is de vogel niet contrastrijk genoeg, die heeft doorgaans namelijk donkerdere bovendelen die afsteken tegen vrij lichte onderdelen en kop. Ook begint de vogel een lichte iris te ontwikkelen, iets dat meer bij Zilvermeeuw past dan bij Grote Mantelmeeuw.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

e.walstra

Weet niet of jullie  hier  iets aan hebben? Zelfde vogel iets andere foto.
http://waarneming.nl/foto/view/10098810

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

mgieskens

Citaat van: e.walstra op januari 19, 2016, 21:16:58 PM
Weet niet of jullie  hier  iets aan hebben? Zelfde vogel iets andere foto.
http://waarneming.nl/foto/view/10098810
Voor mij blijft het een 2de winter (3kj) Zilvermeeuw
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

adriaens

Ik laat het de admin wel even weten.