verschillend beheer, waarom?

Gestart door jfbouwmeester, januari 06, 2016, 22:27:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Op de Hoge Veluwe heeft men een behoorlijk beheer wat betreft de staat waarin de dieren zich al jaren bevinden. Dus is de inbreng van de mens daar goed.

In de Oostvaarders plassen laat men het aan de natuur over maar daar is de conditie van de dieren niet zo goed.
Waarom die verschillen tussen deze omheinde gebieden?
Zie de foto die ik vond, maar eigenlijk gaat het mij niet om de politieke partij.Maar om de verstandigste keuze.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

KoenVerhoogt

Eigenlijk zijn er in deze 2 gebieden gewoon verschillende keuzes gemaakt. Op de hoge veluwe is meer op toerisme gefocused en dan wil je dus gezonde goed doorvoede dieren hebben anders vinden de bezoekers het zielig. Om dit te behalen heb je dus een relatief lage wild stand nodig en wordt er dus gejaagd.
In de OVP is gekozen om een zo natuurlijk mogelijke populatie te hebben. Hier wordt dus niet of nauwelijks gejaagd en wordt de populatie gereguleerd door het voedselaanbod. De theorie van Frans Vera (die dit bedacht en toegepast heeft op de OVP) is dat de wildstand dus bottom up (door de beschikbare hoeveelheid voedsel) gereguleerd wordt i.p.v top down (door predatoren/de mens). Hierdoor krijg je dus een hele hoge wildstand waar alleen de zwakke dieren die niet genoeg voedsel kunnen vinden uitvallen. Deze worden nog wel geschoten in de OVP om overbodig leiden te voorkomen.

Wat Frans Vera dus eigenlijk wil zeggen is dat de wildstand in de rest van Nederland onnatuurlijk laag ligt.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

HPM

Die herten op de foto van de PvdD zien er voor mij niet half verhongerd en miserabel uit.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: KoenVerhoogt op januari 07, 2016, 10:49:07 AM
Eigenlijk zijn er in deze 2 gebieden gewoon verschillende keuzes gemaakt. Op de hoge veluwe is meer op toerisme gefocused en dan wil je dus gezonde goed doorvoede dieren hebben anders vinden de bezoekers het zielig. Om dit te behalen heb je dus een relatief lage wild stand nodig en wordt er dus gejaagd.
In de OVP is gekozen om een zo natuurlijk mogelijke populatie te hebben. Hier wordt dus niet of nauwelijks gejaagd en wordt de populatie gereguleerd door het voedselaanbod. De theorie van Frans Vera (die dit bedacht en toegepast heeft op de OVP) is dat de wildstand dus bottom up (door de beschikbare hoeveelheid voedsel) gereguleerd wordt i.p.v top down (door predatoren/de mens). Hierdoor krijg je dus een hele hoge wildstand waar alleen de zwakke dieren die niet genoeg voedsel kunnen vinden uitvallen. Deze worden nog wel geschoten in de OVP om overbodig leiden te voorkomen.

Wat Frans Vera dus eigenlijk wil zeggen is dat de wildstand in de rest van Nederland onnatuurlijk laag ligt.

Het verhaal is mij nu wel duidelijk alleen krijg ik niet het gevoel dat Frans Vera eigenlijk wil zeggen dat de wildstand in de rest van Nederland onnatuurlijk laag ligt.
En, onnatuurlijk lijden wordt dan op de veluwe grotendeels voorkomen. Daar zullen niet zoveel mensen tegen zijn lijkt mij.
Het overbodige lijden wat dan in de oostvaardersplassen wel voorkomt, wordt dan weer grotendeels veroorzaakt doordat er teveel dieren worden "gehouden" op een begrenst gebied lijkt mij. Dit word dus door de mens in stand gehouden. Moet je dat wel willen?

Jan Bouwmeester


jfbOUWMEESTER

HPM

Herman van der Meer

peterv

Het verschil in beheer valt te herleiden tot verschillende ethische visies, zie bijgaand voorbeeld over ganzen. Afhankelijk van die visie gaat een beheerder anders om met de natuur. In de Oostvaardersplassen zit de beheerder (SBB) ergens tussen een ecocentrisme en biocentrisme in. Op de Hoge Veluwe zit de beheerder tussen het antropocentrisme en biocentrisme. Een ethische visie is niet "goed" of  "fout". Het verklaard wel het gedrag en de keuzes van mensen.
Peter Venema

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op januari 07, 2016, 19:15:12 PM
Jan, misschien kan je dit topic even doornemen
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100406.0

Zo, dat is wel een heel uitgebreid topic! Ik wist niet dat zoiets er al was, wel naief van mij natuurlijk. Dus "even" doornemen ga ik nog wel doen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

Citaat van: peterv op januari 07, 2016, 19:22:39 PM
Het verschil in beheer valt te herleiden tot verschillende ethische visies, zie bijgaand voorbeeld over ganzen. Afhankelijk van die visie gaat een beheerder anders om met de natuur. In de Oostvaardersplassen zit de beheerder (SBB) ergens tussen een ecocentrisme en biocentrisme in. Op de Hoge Veluwe zit de beheerder tussen het antropocentrisme en biocentrisme. Een ethische visie is niet "goed" of  "fout". Het verklaard wel het gedrag en de keuzes van mensen.

Dit is treffend duidelijk met uitleg van woordgebruiken die ik nog niet kon.
Bedankt :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER