Hoofdmenu

Bever Oostvoorne

Gestart door hiskodevries, juni 28, 2005, 15:17:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Citeerkan iemand hier meer licht op laten schijnen ?
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=287101
"Ik was bezig een kleine zilverreiger te fotograferen toen ik een vrremd beest in het water zag zwemmen, eerst dacht ik aan een rat maar toen hij dichter kwam zag ik een dikke staart heen en weer zwenken. Volgens mijn idee is het een bever, al komt hij in dit gebied niet voor. Wie het weet mag het zeggen ."

De staart van een bever is plat en breedt, volgens mij zwenkt hij niet heen en weer, maar gaat hij juist op en neer om vooruit te komen. Dit lijkt me logisch, maar weet ik niet zeker. Is een beverrat misschien een optie?: Hij lijk erg op een bever, zijn staart zwenkt sowieso heen en weer tijdens het zwemmen (Hij stuurt er mee).

MVG,
Julian Overweg

Freek Verkerk

HI,
Een Bever zou toch kunnen. Het is bekend dat vanuit de Biesbosch de bestaande populatie zich uitbreid;Qua aantallen en er is ook al verspreiding richting Gorkum gemeld door Staatsbosbeheer.
Ik dacht even aan een visotter, maar ik kreeg de indruk dat het dier aan de oppervlakte zwom en een otter duikt toch graag. Bovendien is dat wel ver van Overijssel.
Waarschijnlijk is het voor een ratachtige te groot en voor een zeehond te klein.
En een kat of een hond lijkt me ook niet;
Muskusrat zou kunnen, maar zwemt anders
filmpje van een muskusrat
Een marterachtige?  Misschien een Nerts??
Dus waarschijnlijk toch een Bever!
Uitstekend nieuws toch!
Nu nog even wachten op de bevestiging; want een bever maakt nog geen ..populatie.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

carel

Volgens mij een muskus of beverrat
Bever volgens mij niet de staart klopt niet voor een bever
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jan Zwaaneveld

Het lijkt me geen Bever. Daarvoor lijken de ogen te groot en je zou m.i. tijdens het zwemmen de platte staart op het water moeten zien (dat was tenminste het geval bij de enige bevers die ik in het wild heb gezien, t.w. Canadese bevers). Komt nog bij dat het Oostvoornse Meer me een onwaarschijnlijke lokatie lijkt voor een Bever en dat Bevers nu niet direct bekend staan als beesten waar je overdag zo even tegenaan loopt (ze zijn zeer schuw en voornamelijk nachtdieren; ik herinner me hoeveel moeite en geduld en muggenbeten het me kostte om de Canadese bever in levende lijve in de kijker te krijgen).

De Beverrat heeft een rolronde staart (niet afgeplat) en de staart die ik op de foto meen te zien lijkt me afgeplat.

Blijft over de Muskusrat. Een groot exemplaar wellicht, maar die beesten kunnen toch zo'n 40 cm lang worden (lichaamslengte), dus dat zijn toch nog hele joekels. Ze hebben een afgeplatte staart, en dat lijkt te kloppen met wat er op de foto's te zien is.

Ik ga voor Muskusrat, hoewel de foto's ruimte laten voor enige twijfel.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Bram Rijksen

Citeer

Ik ga voor Muskusrat, hoewel de foto's ruimte laten voor enige twijfel.

Groeten, Jan
Lijkt me ook. Bovendien is de snuit en de rug van een Bever tijdens het zwemmen minder goed zichtbaar dan op deze foto het geval is, en past het 'wit rond de neus' heel goed op Muskusrat.

Pim

Van een beverkenner kreeg ik deze mail:
Dit is een muskusrat.
Let vooral op de kop. Bij bever is die egaal bruin. Bij dit beest zie je bij de wangen dat de kleur veel lichter is.
Daarnaast zie je dat de staart wel iets afgeplat is maar dat het verticaal afgeplat is (ipv van horizontaal)


vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Jammer,

Maar de bevers doen het gelukkig sowiezo wel goed. Het is een kwestie van tijd voor ze hier ook zitten.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jessesven

In het zoute water? Oostvoornse meer is hartstikke zout! Vergeet het dus maar.

Freek Verkerk

Hi,

Ik lees dat het Oostvoornse Meer vroeger inderdaad zout was, maar dat het nu aan het verzoeten is. Kijk hier maar. Overigens leven er kennelijk wel muskusratten, dus waarom geen bevers?



B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk