Digiscoping tips

Gestart door Thijs Fijen, juni 28, 2005, 11:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Wat geven jullie voor tips als je een digitale camera wilt kopen voor te gaan digiscopen, ik heb een onbekende telescoop van longpen. 20-60x met 80mm. Geen adapter voor beschikbaar.
Mijn budget is rond de 200 euro. Maar ik wil best nog wel doorsparen voor een betere.

Hoeveel optische en digitale zoom moet ik hebben?
Minimaal aantal pixels?
Minimaal aantal mb geheugenkaart?
en andere tips voor bijv. een adapter maken.

Thijs
Thijs Fijen

Geert-Jan Kroon


Zelf heb ik ook een C-merk telescoop en geprobeert te digiscopen. Daar ben ik nu mee gestopt omdat het met een zelfgemaakte adapter niet echt lukte.
De afstand tussen je lens en de telescoop moet minimaal zijn. Dit lukt vrijwel niet met een zelfgemaakte adapter, wel kan je iemand met meer ervaring en kennis een adapter laten draaien van bijvoorbeeld aluminium.
Voor de rest is het aantal optische zoom niet echt belangrijk. Wat wel belangrijk is is dat je zover in moet kunnen zoomen dat je de ring van je oculair niet meer in beeld hebt. Maar als je fot's gaat maken kun je beter niet meer zoomen, daar wordt de kwaliteit niet beter van, en je telescoop zoomt al ver genoeg in.
Als ik jou was zou ik wel een camera met genoeg megapixel aanschaffen, 5 megap. ofzo. Alleen kom je dan wel boven je budget uit.
Kijk voor meer info anders even op het forum van birdpix.nl, daar staan bergen informatie over dit onderwerp.  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Thijs Fijen

Kan iemand dan daar onderwerpen voor mij vertalen, want ik snap er niet echt veel van... :S
Thijs Fijen

jeep

Een belangrijkpunt is wel dat je telscoop van goede kwaliteit moet zijn. En daarbij is een 20-60 keer vergrotend objectief kwalitatief vaak minder goed dan een vast oculair met matige vergroting.
Camera's die veelvuldig gebruikt worden zin de Nikon coolpix 995 en 4500.
Voordeel bij deze camera's is dat de lens niet naar voren schuift bij scherpstellen of inzoomen.
Ik heb zelf enige ervaring met een (1o jaar oude) Kowa (ook met 20-60x) en de 995 opgedaan maar niet echt met goed resultaat. Ik ben er mee gestopt.

Probeer eens een camera te lenen en daarmee een beetje te experimenteren.

hiskodevries

Vraag je zelf eerst maar eens af of je wel genoeg geduld hebt (daarom begin ik er zeker niet aan) . Staar je niet blind op al die prachtige vogelfoto`s, want die zijn vaak met ontzettend veel geduld gemaakt. Ik vrees ook dat je budget  tot teleurstelling zal leiden.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

ja dat klopt. Met mijn budget moet ik een keuze maken, of veel pixels of vergroting of weet ik veel...
Thijs Fijen

carel

#6
Hoi Thijs
ik maak al geruime tijd fotos op deze wijze wij wonen maar 5 km uit elkaar
ik wil met mijn camera wel eens proberen door jou telescoop fotos te maken dan zien we wel wat er uit komt
Je moet in mijn ogen veel oefenen en je materiaal leren kennen wat betreft de mogelijkheden
een vergroting van je telescoop van 20 tot 30 maal is volgens mij meer dan genoeg ik zelf heb een vast oculaire van 27x
optiche zoom kan digitale zoom heb je niks aan
neem maar eens contact op mijn tel nummer zit in je mailbox
Carel
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Dylan

Thijs, als je wilt digiscopen koop dan een (2e hands) Nikon Coolpix 4500. Die moet voor 200 euro toch wel te vinden zijn. Dit is verreweg de beste camera voor digiscoping, ondanks dat het model al een paar jaar oud is.

Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Thijs Fijen

Klopt, die krijg ik overal aangeprezen als zeer goede camera, ik zal eens gaan zoeken..
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Ik ben vandaag in de Mediamarkt in Amsterdam geweest en heb daar een nieuwe camera op het oog gekregen, iemand bekend met de kodak DX 7590???? Ik had gevraagt of er een draadontspanner op kon. Dat kon niet?? Iemand die zegt dat het wel kan. Hetzelfde geld met een adapter. Die kun je niet vastmaken. Maar dat kan op mijn telescoop ook niet, dus dat zal dan wel geen probleem zijn.

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen


Dit is hem

Daar (mediamarkt) stond hij te koop voor slechts 279 Euro!!!! Koopje dus.
Thijs Fijen

Johan op den Dries

Thijs de lensopening lijkt me wel erg groot voor digiscoping. Je zou nu zwarte randen op je foto's krijgen.

Er zijn meer mogelijkheden dan alleen een nikon CP4500. Kijk ook eens naar de sony W-serie.
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

CiteerThijs de lensopening lijkt me wel erg groot voor digiscoping. Je zou nu zwarte randen op je foto's krijgen.

Kan ik begrijpen. Heb hem ook nog niet aangehad en dus weet ik ook nog niet of de lens beweegt enzo, zal wel niet. Maar moet nog even naar de vakman voor dat soort dingen.

CiteerEr zijn meer mogelijkheden dan alleen een nikon CP4500. Kijk ook eens naar de sony W-serie

Dit is geen nikon cp4500.. ik zal je wel verkeerd begrijpen.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Resolutie max. 2576 x 1932
Beeldpunten: 5 megapixel
Lens: 38 - 380 mm
Optische zoom: 10 x
Digitale zoom: 3 x
Gevoeligheid: 80, 100, 200, 400, 800
Scherpstelling: automatisch
Zoeker: LCD, LCD viewfinder
LCD-scherm: 2,2 inch
Geluid opnemen: Ja  
Video opnemen: Ja  
Beelden per seconde (FPS): 20
Geheugen (standaard): 32 MB
Opslagmedium: Intern geheugen, MultiMediaCard, SD Memory Card
Aansluiting(en): USB, video-out
Gewicht: 350 gram
Afmetingen (H x B x D): 81,2 x 99,6 x 79,9 mm
Introductie model 2004

Is dit goed???
Thijs Fijen

Johan op den Dries

Dit is geen nikon cp4500.. ik zal je wel verkeerd begrijpen.[/QUOTE]
CiteerKan ik begrijpen. Heb hem ook nog niet aangehad en dus weet ik ook nog niet of de lens beweegt enzo, zal wel niet. Maar moet nog even naar de vakman voor dat soort dingen.

Nu begrijp je me verkeerd. De lens van de camera is in dit geval groter dan de lens van je oculair. Hierdoor krijg je zwarte plekken waar de camera niet door je oculair kan "kijken". Dit noemen ze vignettering. Vaak is dit op te lossen door in te zoomen met de camera. Echter als de lensdiameter te groot is blijf je die zwarte randen houden.

CiteerDit is geen nikon cp4500.. ik zal je wel verkeerd begrijpen.
Ik weet ook wel dat het geen cp4500 maar ik reageerde eigenlijk meer op andere reacties waar er een beetje van uit gegaan werd dat de cp4500 de enige goede mogelijkheid was. Dit is dus absoluut niet zo! Camera's  die vaak genoemd worden en mooie foto's maken zijn de Canon A95 en de Sony W1. Als je een beetje zoekt zal je deze ook wel onder de €300,- kunnen vinden.
Een voordeel van deze dergelijke camera's (cp4500, a95, W1) is dat ze een schroefdraad hebben zodat je er een adapter aanvast kunt maken, eventueel met een tussenring.

Johan op den Dries
Sneek

Johan op den Dries

OP DCresource.com staat een test van de DX7590
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

CiteerEen voordeel van deze dergelijke camera's (cp4500, a95, W1) is dat ze een schroefdraad hebben zodat je er een adapter aanvast kunt maken, eventueel met een tussenring.

En dan zou ik voor de coolpix 4500 gaan want die heeft een accu. En batterijen is zo lastig. Ik geloof dat alle coolpixen een schroefdraad hebben.


Eventjes over de adapter. Hoe zou ik die moeten vastmaken, op de camera met een schroefdraad maar op de telescoop. En zou die overal even breed moeten zijn (aan de kant van camera en telescoop) of kan hij aan de ene kant kleiner kunnen zijn dan aan de andere kant???

Thijs
Thijs Fijen

Bram Rijksen

vandaag -na lang rondsnuffelen op internet- een Sony dsc-W5 gekocht. De eerste resultaten (ondanks dit weer) zijn bemoedigend. Wel een uitschuifbaar Carl Zeiss lensje, maar als je daar een beetje mee leert spelen gaat het absoluut goed. Je moet wel over een redelijk vaste hand beschikken, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van een adapter. Ik houdt 'm dan achter een Kowa tsn 4 met zoomoculair, zoom met het oculair in tot +/- 40x, zoom met het cameraatje in tot halverwege en met een beetje goede wil heb je dan goede resultaten.
Voordelen: bijzonder goede testresultaten, realtief goedkoop (€295,- bij Topdeals), supersnel, veel mogelijkheden wb belichting, groot LCD scherm, 5.1 megapixels, nederlandse handleiding, eenvoudige bediening etc.
Zeker na mijn kliklak Trust cameraatje van €100,- (zou nu waarschijnlijk € 20,- moeten kosten..) een enorm prettige machine waar ik waarschijnlijk een hoop lol mee ga hebben.
Een leuke site om objectieve testresultaten te lezen en camera's te vergelijken: http://www.letsgodigital.nl/nl/index.html
Vriendelijke groet,
Bram Rijksen

Johan op den Dries

Ik heb zelf een adapter gemaakt voor de koppeling tussen mijn Sony W1 en Leica Telescoop. Toen ik mijn camera kocht kreeg ik er een kortingsbon bij voor sony accesoires. Hiervoor heb ik een VAD-WA adapter gekocht die over de cameralens schuift. Hieraan kan je een gekochte of zelfgemaakte adapter aan bevestigen.
Ik kan morgen wel foto's posten van mijn adapter en zelf gemaakte draadontspanner.

Bram gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst  :duim:
Ik ben ook zeer tevreden over de camera, helaas zat er een vlek (haartje???) op de sensor en dat word nu gerepareerd...
Citeer
En dan zou ik voor de coolpix 4500 gaan want die heeft een accu. En batterijen is zo lastig.
Ik heb juist voor batterijen gekozen.  Ik kan met 1 setje 2300mAh batterijen heel veel foto's maken, denk iets van 150 tot 200. Ik heb altijd een opgeladen reserve setje bij me. Een accu is wel leuk maar een reserveaccu is veel duurder dan 2 batterijen en dan twijfel ik of de levensduur van een accu beter is...
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

CiteerIk kan morgen wel foto's posten van mijn adapter en zelf gemaakte draadontspanner

Graag. Kun je er ook bijzetten hoe je het gemaakt hebt..??
Thijs Fijen

carel

fotos zo uit de hand maken valt niet mee je hebt al vlug bewegingsonscherpte
een adapter en ook een draadontspanner zijn eigenlijk ononbeerlijk voor goede scherpe fotos
ook is een stevig statief van belang voor scherpe fotos
in het begin heb ik ook veel fotos weggegooid die vooral onscherpte vertoonde
en de grootste fout die ik in het begin maakte is denken dat de vogel wel op grote afstand goed op de foto te krijgen is
intussen ben ik er wel achter dat hoe korter je bij de vogel bent hoe scherper je fotos zullen worden dus zo min mogelijk inzoomen.
ook bij harde wind en zeker ook bij warmte krijg je onscherpe fotos
als je een camera wilt kopen hou hem dan eens tegen je oculaire aan in de normale stand en bekijk dan hoeveel zwarte rand je dan hebt
een beetje is niet erg maar als je inzoomd moet hij helemaal verdwijnen anders heeft je camera een te grote lens  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

CiteerIk ben ook zeer tevreden over de camera, helaas zat er een vlek (haartje???) op de sensor en dat word nu gerepareerd

ik heb een canon powershot met ook een vlek op mijn fotos en deze is momenteel naar canon terug voor reperatie
hier word je niet vrolijk van 6-10 weken duurt dit grapje  :censored:  :censored:  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Johan op den Dries

#22

Ik heb een stuk RVS buis genomen met een inwendige diameter van ~55mm. Deze past het mooist over mijn oculair heen (Leica 20x-60x). Om nog minder speling te krijgen heb ik op de binnenkant van de buis duck-tape geplakt. Net zoveel tot het allemaal mooi glijdt.
De lengte van het stuk buis is 80 mm, maar had ook wel iets kleiner gekund.


Ik gebruik de Sony adapter voor het schroefdraad. Met een stuk kunststof maak ik de verbinding tussen de buis en de adapter. Het kunststof heb ik via de school van mijn broer pas laten draaien.



Voor de draadontspanner heb ik een aluminium strip gebruikt. De strip in de juiste vorm gebogen. In de onderkant een gat geboord voor de bevestigingsschroef. Deze heb ik via de fotowinkel gekregen.
Aan de bovenkant heb ik een schoefdraad van 4 mm getapt. Ook aan mijn draadontspanner is een schroefdraad van 4 mm getapt en het conische gedeelte eraf gezaagd.



Zo ziet het eindresultaat eruit. Dit is een oude foto, aangezien ik mijn camera nog minstens 2 weken kwijt ben :(
Johan op den Dries
Sneek

Bram Rijksen

wow, inventief hoor! Met adadpter kan je -neem ik aan- je zoom van je scoopoculair niet gebruiken; welke vergroting gebuik je dan, 20x, 30x? En hoever zoom je dan in met je camera? Geen las van donkere randen?

Thijs Fijen

Ik ken iemand met een Sony dsc W1. Het is een zeer handig apparaatje,
Skua jij hebt toch ook deze. Dus die adapter kan ik namaken???

Thijs
Thijs Fijen

Johan op den Dries

Citeerwow, inventief hoor! Met adadpter kan je -neem ik aan- je zoom van je scoopoculair niet gebruiken; welke vergroting gebuik je dan, 20x, 30x? En hoever zoom je dan in met je camera? Geen las van donkere randen?
Nee ik kan de zoom niet gebruiken. Bij mij staat ie eigenlijk altijd op 20x, soms 30x maar zeker niet meer. Dan heb ik teveel last van onscherpte en vertekening in het beeld. De zoom van de camera heb ik altijd rond de 1.7x. Dan zijn de zwarte randen net weg. Volledig 3x inzoomen geeft ook teveel onscherpte.
Ik denk dat als ik een gleuf in de buis maak dat de zoom dan wel te gebruiken is. Of het nodig is weet ik niet...

@Thijs ik heb ook de W1, dus je kan hem zo namaken. De exacte maten kan ik je wel mailen eventueel. Ik zou dan wel proberen een buis met zo klein mogelijk diameter geschikt voor je oculair te krijgen. Anders moet je zoveel opvullen met ducktape o.i.d.
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

Kun je nog wel het menutje bovenaan gebruiken als je een draadontspanner erop hebt gezet?

Thijs
Thijs Fijen

Johan op den Dries

#27
CiteerKun je nog wel het menutje bovenaan gebruiken als je een draadontspanner erop hebt gezet?

Thijs
Geen probleem, het is een draaiknop die je dus ook vanaf de zijkant kunt draaien. Ook het aan en uitknopje is nog prima te gebruiken.
Ik kan zelfs nog met het beugeltje erop de usb-aansluiting gebruiken.

Alleen bij het wisselen van de batterijen moet het beugeltje eraf
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

Oke. Voorlopig een laatste vraag

Er is een adapter te koop van sony voor deze camera, kan ik die niet gebruiken??

Thijs
Thijs Fijen

Johan op den Dries

CiteerEr is een adapter te koop van sony voor deze camera, kan ik die niet gebruiken??

Thijs
Ja die moet je gebruiken. Op mijn foto's is die adapter te zien. er staat sony op.

Deze bedoel je?

Eventueel zou je hieraan een gekocht digiscoping adapter aan vast kunnen maken. Die moet dan wel een schroefdraad van M30X0,75 hebben.
Johan op den Dries
Sneek