Zeldzaamheden in Nederland

Gestart door hiskodevries, juni 25, 2012, 13:51:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Huub Don

daar kun je dus wel een 'calidus' met vraagteken van maken....




Wouter Puyk

Citaat van: pdeknijff op november 26, 2015, 06:46:33 AM
Glashelder dus.

Niet zo glashelder v.w.b. de genetische identiteit van de verschillende populaties;

''As calidus is not defined as a distinct genetic entity...... en verderop...... But these genetic differences do not necessarily map on to the classical subspecies geographical distributions.  Peregrines from Kola and Yamal are genetically distinct.  In this case, Peregrines breeding in Kola are mainly peregrinus type and in Yamal they are mainly calidus type.''

Is calidus een valide taxon ?

Klaas van Dijk

Citaat van: Wouter Puyk op november 26, 2015, 09:04:49 AMIs calidus een valide taxon?

Beste Wouter,

Kennelijk (?) zijn de meningen (flink?) verdeeld of calidus wel of geen valide taxon is, zie mijn voorgaande postings met links naar een aantal artikelen.

Ik lees bijvoorbeeld in het recente (prachtige!!) artikel in Dutch Birding (zie hierboven) in ieder geval geen spoor van twijfel dat het bij de desbetreffende vogel, en bij de desbetreffende populatie, gaat om een Toendraslechtvalk = Falco peregrinus calidus.

Vriendelijke groeten,

Klaas

migratorius

Genetische data zijn o.a. gepubliceerd in het proefschrift van Isabel Caballero: http://indigo.uic.edu/bitstream/handle/10027/9260/Caballero_Isabel.pdf?sequence=1
Ik oversimplificeer maar even: de resultaten op pagina 162 wijzen niet op een verschil tussen peregrinus en calidus, die overigens beide genetisch divers zijn vergeleken andere ondersoorten (in Noord-Amerika komt dat overigens door DDT...).

JanHein

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Max Berlijn op november 28, 2015, 18:55:54 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/112874224 Leuk om hem zo te volgen door NL.
Opvallend! Grauwe Ganzen vertonen zulke bewegingen maar zelden in NL...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jeroenroelofsen

Ik was vandaag bij de Zwartbuikwaterspreeuw in Warnsveld. Heb een vraag over deze soort. Heeft de Waterspreeuw een wit ooglid? Kan nu helaas ivm vakantie geen voorbeeld foto bijvoegen, maar heb er eental waar ik een witte vlek zie waar op de overige foto's duidelijk het oog te zien is. Vraag is dus, is ddit het ooglid of een vliesje wat gebruikt wordt tijdens het duiken/zwemmen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Justin Jansen

#7032
Leuk trouwens dat 'iedereen' de Ross's Gans een blauwe fase noemt, ben benieuwd of de vogel de komende periode nog in een andere fase terecht komt.......
M.v.g., Justin Jansen


Christian

Citaat van: Justin Jansen op november 29, 2015, 20:54:57 PM
Leuk trouwens dat 'iedereen' de Ross's Gans een blauwe fase noemt, ben benieuwd of de vogel de komende periode nog in een andere fase terecht komt.......


Ja hierna volgen; roze, kubisme, klassiek...
Christian Brinkman

rinsevdvliet

Daarom is het beter om het woord 'fase' is deze context zoveel mogelijk te vermijden. 'Vorm' lijkt het beste alternatief.

Vincent Hart

Benieuwd naar de Puntilistische fase!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

#7036
Citaat van: Justin Jansen op november 29, 2015, 20:54:57 PM
Leuk trouwens dat 'iedereen' de Ross's Gans een blauwe fase noemt, ben benieuwd of de vogel de komende periode nog in een andere fase terecht komt.......

Niet letterlijk iedereen gelukkig, ik riep het bij de ontdekking van dit beest al. Nu alleen nog even duidelijk maken dat al die zogenaamd 'eerste winter' burgemeesters in werkelijkheid nog in juveniel kleed zijn...
Frank van der Meer

Justin Jansen

Nog eentje Frank: dat vogel die wit in hun verenkleed hebben geen albino's zijn of deels albino zijn....
M.v.g., Justin Jansen


migratorius

Citaat van: Justin Jansen op november 29, 2015, 20:54:57 PM
Leuk trouwens dat 'iedereen' de Ross's Gans een blauwe fase noemt, ben benieuwd of de vogel de komende periode nog in een andere fase terecht komt......
Dat van die "fases" bij Sneeuwgans, jagers en Noordse Stormvogels kun je de melders niet kwalijk nemen, want zo staat het in de boeken. Ik had er nooit bij stilgestaan dat het niet klopt, terwijl ik toch behoorlijk pedant aangelegd ben. Misschien moeten jullie Neerlands bekendste vogelboekenbewerkers er maar eens op aanspreken of –nog beter– een gevat artikel in DB schrijven. Er is wellicht enige overlap is tussen de redacteurs van DB en die vogelboekenbewerkers...

JanHein

rinsevdvliet

Jan-Hein, jij weet net zo goed als ik dat vele van die vogelboekjes niet foutloos zijn, gelukkig maar anders zouden we snel uitgeleerd zijn.
Dat 'vorm' (of een synoniem daarvan) in deze context een beter woord is dan 'fase' werd jaren geleden al gesuggereerd door iig Klaas Eigenhuis, niets nieuws dus.

Hgr,
Rinse van der Vliet

migratorius

Citaat van: rinsevdvliet op november 30, 2015, 21:09:40 PM
Jan-Hein, jij weet net zo goed als ik dat vele van die vogelboekjes niet foutloos zijn, gelukkig maar anders zouden we snel uitgeleerd zijn.
Dat 'vorm' (of een synoniem daarvan) in deze context een beter woord is dan 'fase' werd jaren geleden al gesuggereerd door iig Klaas Eigenhuis, niets nieuws dus.
Ik zie (weer thuis) dat het in de Svensson allemaal klopt, dus er is naar Klaas geluisterd!

JanHein

Gerben Mensink

Ik zie net op Facebook een berichtje langs komen van Staatsbosbeheer van 30 november (gisteren dus) met een Trompetzwaan, gefotografeerd 'in de Randmeren'. Er staat een foto bij van een invallende vogel. Poten uitgestrekt voor de landing. Geen ringen te zien op deze foto. Verder geen info.
Ik heb geen idee of er gevallen van wilde Trompetzwanen zijn aan deze kant van de oceaan. Maar better safe than sorry.
groet,
Gerben Mensink

garryb

#7042

Cygnus

#7043
Citaat van: Gerben Mensink op december 01, 2015, 14:01:31 PM
Ik zie net op Facebook een berichtje langs komen van Staatsbosbeheer van 30 november (gisteren dus) met een Trompetzwaan, gefotografeerd 'in de Randmeren'. Er staat een foto bij van een invallende vogel. Poten uitgestrekt voor de landing. Geen ringen te zien op deze foto. Verder geen info.
Ik heb geen idee of er gevallen van wilde Trompetzwanen zijn aan deze kant van de oceaan. Maar better safe than sorry.

Zou dezelfde vogel kunnen zijn die tussen 14 december 2013 en 5 oktober 2014 werd gezien in ZO-Drente en NO-Overijssel. In waarneming staan verder gevallen van een vogel is Zeeland in 2004 en 2008. In 2008 werd gezien dat de vogel geringd was, in 2004 kon dit niet worden vastgesteld (vogel zat in beide jaren in exact hetzelfde gebied). Verder nog een waarneming op 30 september 2012 in het Vossemeer. Deze waarneming is vergezeld van een foto waarop een Knobbelzwaan te zien is. In de UK staat de Trompetzwaan niet op de lijst, de kans dat de ongeringde vogel in Nederland wild zou zijn lijkt mij erg klein.

(Inmiddels is vastgesteld dat de foto van internet geplukt is).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Edwin Schuller

Citaat van: Gerben Mensink op december 01, 2015, 16:03:09 PM
Goed bezig bij Staatsbosbeheer :-(

Foto is inmiddels van Facebook gehaald; case closed.

Citaat van: frankcoenjaerts op december 01, 2015, 16:07:22 PM
... Overigens zocht ik daar naar de foto van Mariet's vogel van twee weken geleden. Was, bizar maar waar, een andere...

-> http://waarneming.nl/waarneming/view/110611722
Edwin Schuller

Sander Haak

De vermeende donkere vorm Ross' Gans die al enige tijd door Nederland zwerft, is vakkundig door de mangel gehaald. Lees hier de bijdrage van Vincent van der Spek. Een vraagtekentje is dus op zijn plaats, maar ik ben inmiddels wel overtuigd dat het geen zuiver exemplaar is.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Timo Roeke


vincentvanderspek

Dank voor het droppen van de link, Sander.

Eén aanvulling: je noemt alleen mij, maar het is een coproductie met Fred Visscher.
Overigens stond het ook op dit forum, het was alleen wat (te) verborgen onder het topic hybriden. Op DB staat inmiddels wel meer info dan hier.

Groet, Vincent
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

frankmeer

Nog even de Humes Bladkoning in de wijk Molenvliet te Barendrecht hier noemen die gister via Facebook werd doorgegeven en vooralsnog niet is ingevoerd op Waarneming of Dutch Bird Alerts. Exacte plek: in een conifeer aan de achterzijde van de Riedevliet, thv nummer 45.
Frank van der Meer