Woestijngrasmus (Sylvia nana) Terschelling

Gestart door frankmeer, november 13, 2015, 16:07:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

#90
Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 14, 2015, 21:52:23 PM
Er wordt hier gepoogd een discussie te voeren over gedragsregels van vogelaars bij een zeldzaam vogeltje, maar ondertussen lapt iedereen de gedragsregels van een normale communicatie aan zijn laars  :rolleye:

Voorstel: Vanaf nu alleen inhoudelijke argumenten, waarbij iedereen elkaar in waarde laat. Verdiep je in elkaars argumenten, ga daar op inhoudelijk op in. Soms komt men tot een punt waarin men het samen eens wordt. Soms/vaak niet. Dat kan toch? Geef dan aan dat je geen nieuwe argumenten hebt en dat je niet overtuigt bent van de mening van de ander. En dan klaar is Kees.

Succes  ;) :police:


Je hebt gelijk, Henri. Ik heb me weer eens niet aan de regeltjes van dit forum gehouden. Mijn excuus aan jou persoonlijk. De conclusie dat we er niet uit komen heb ik al lang geleden getrokken. De oorzaak ligt in een vast setje tegenstanders en moraalriddertjes dat hier elke keer weer ongenuanceerd met modder blijft gooien in de richting van de twitch-scene en wat twitchers die zich zo af en toe weer eens ergeren aan die luizen in de pels en terug gaan slaan. Dat laatste lucht best op moet ik zeggen en ik hoop dat ook Rob Koelman aan zijn gerief is gekomen.


Citaat van: Jan Borst op november 15, 2015, 02:36:00 AM
Als Joost nou 1 of andere chick was stond die selfie nu waarschijnlijk bij "de foto van de dag" ,maar ja dat is hij helaas niet ;) . Rob e.a. proberen het volgens mij alleen maar op te nemen voor de twitchers, dus ze mogen wel iets meer support krijgen. Geef toe, kwa beeldvorming voor de beginnende twitcher/fotograaf die net zijn camouflagepak binnen heeft. Zijn het niet de meest fraaie plaatsjes, zo met zijn allen in het plantsoen.
Opmerkingen over meer afstand nemen van de vogel enz slaan in dit geval niet echt ergens op. Want ik denk dat zowel Folkert Jan en die arme woestijngrasmus het niet na hadden kunnen vertellen als Folkert Jan die extra stap naar achter had gezet om meer afstand te nemen, toen de vogel net achter zijn schoen was gaan zitten  ;)
Mensen die zich naast zich zorgen te maken over het plantsoentje en de beeldvorming van de twitchers zich hier al te druk over maken zullen wel hooggeleid zijn   O0


Hahaha, Jan. Zo ging het: de vogel benaderde de mensen en de mensen werden gemaand niet te bewegen totdat de vogel op veilige afstand was. En er werd naar elkaar geluisterd. Iedereen heeft van de vogel genoten en de hele twitch is op twee klachten van eiland-bewoners na (los van het geouwehoer in dit forum) in volstrekte harmonie verlopen.


Twee klachten waar je best je vraagtekens bij mag zetten. De eerste klacht was van een oudere heer die gefrustreerd raakte over het feit dat hij met zijn 500mm geen foto's kon maken omdat de vogel te dichtbij zat. Net als ik met mijn 500mm moest hij even wachten en daar ergerde hij zich aan: hij wilde de vogel graag voor zichzelf hebben. De tweede klacht kwam van een wat oudere dame die wat later een paar plaatjes kwam schieten en die meteen in de aanval ging en ons vroeg of het normaal was dat de vogel tussen onze voeten en handen door liep. "Nee, mevrouw" antwoordden wij, "dit is natuurlijk heel uniek in Nederland, maar voor een Woestijngrasmus wel heel normaal gedrag..." Maar zij vond dat wij de vogel niet de mogelijkheid mochten geven ons te benaderen en vond het allemaal maar belachelijk. Vervolgens vroeg ze zich hardop af wanneer wij het eiland zouden verlaten. Begrijpelijk natuurlijk: het eiland is alleen voor eilanders (sic).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

#92
He Jaap, Wietse, kennen jullie de gezichten van dit "vast setje tegenstanders"? Ik heb gisteren eens nagevraagd, maar niemand kent die. De reden zal liggen in het feit dat ze zelden verder komen dan de plaatselijke Aldi om vervolgens weer snel op dit forum te posten. (Recente) veldervaring hebben ze niet. Mijn vraag; waarom nemen we ze dan steeds weer zo serieus dat we al vier pagina's forum aan hen besteden. Ik zou liever ingaan op zaken als leeftijd van de vogel etc. Geen idee hoe die te bepalen?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Zo'n selfie met vogel een metertje achter je, met een paar man in een kringetje om de vogel; het is ook niet helemaal naar mijn smaak, maar dat is toch geen reden voor zulke verhitte discussies!?


Overigens, mensen verwijten dat ze niet weten hoe een Woestijngrasmus zich gedraagt, dat is ook best grappig. Ik heb ze (enkel) in Oman gezien en daar liepen ze bij lange na niet over mijn voeten.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Je hoeft natuurlijk ook helemaal niet te weten hoe hij zich gedraagt. Als je naar Terschelling gaat kun je zien hoe hij zich gedraagt. En anders dat maar aannemen van mensen die wel naar Terschelling zijn geweest.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: Max Berlijn op november 15, 2015, 10:33:21 AM
1...... Mijn vraag; waarom nemen we ze dan steeds weer zo serieus dat we al vier pagina's forum aan hen besteden.

2..... Ik zou liever ingaan op zaken als leeftijd van de vogel etc. Geen idee hoe die te bepalen?

1. Dat vraag ik me ook steeds af .. 8)
2. Volgens Svensson (ringersgids) en 'Sylvia Warblers' ("extremeley similar to adult") zijn 1e winters heel lastig te onderscheiden van adulte vogels. Een beetje meer slijtage aan de vleugelveren (met name handpennen) zou soms zichtbaar moeten zijn maar is moeilijk te beoordelen natuurlijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jan Borst

Citaat van: snwja3 op november 15, 2015, 09:07:33 AM
CiteerRob e.a. proberen het volgens mij alleen maar op te nemen voor de twitchers



Jan, je gelooft toch zelf niet dat Rob het hier opneemt voor de twitcher!?


Nou Wietze het is meer dat ik niet zo goed kan geloven dat mensen inderdaad zo oververhit zijn als hun reacties doen geloven. En zonder zich even iets te verdiepen in het verhaal gelijk met modder beginnen te gooien. Dus het enige dat ik kan verzinnen is dat men zich in dit geval druk maakt over de beeldvorming. Maar ik zal wel te goed gelovig zijn  ;)

Het plaatje is voor de buitenwereld gewoon niet het meest fraaie plaatje, maar anno 2015 worden nou net deze eruit gepikt. Door de haters, maar ook door mensen die bij een volgende twitch (een soort die het waarschijnlijk niet zo goed kan hebben) vragen of men niet een stapje dichterbij kunnen gaan, "want dat deed men laatst ook". Dus ben iig erg blij dat daar vanuit wrn.nl en dba steeds serieuzer aandacht voor is. Keep up the good work  :duim:

Jaap Denee

Citaat van: Jan Borst op november 15, 2015, 10:58:17 AM
Citaat van: snwja3 op november 15, 2015, 09:07:33 AM
CiteerRob e.a. proberen het volgens mij alleen maar op te nemen voor de twitchers



Jan, je gelooft toch zelf niet dat Rob het hier opneemt voor de twitcher!?


Nou Wietze het is meer dat ik niet zo goed kan geloven dat mensen inderdaad zo oververhit zijn als hun reacties doen geloven. En zonder zich even iets te verdiepen in het verhaal gelijk met modder beginnen te gooien. Dus het enige dat ik kan verzinnen is dat men zich in dit geval druk maakt over de beeldvorming. Maar ik zal wel te goed gelovig zijn  ;)

Het plaatje is voor de buitenwereld gewoon niet het meest fraaie plaatje, maar anno 2015 worden nou net deze eruit gepikt. Door de haters, maar ook door mensen die bij een volgende twitch (een soort die het waarschijnlijk niet zo goed kan hebben) vragen of men niet een stapje dichterbij kunnen gaan, "want dat deed men laatst ook". Dus ben iig erg blij dat daar vanuit wrn.nl en dba steeds serieuzer aandacht voor is. Keep up the good work  :duim:


Bij die volgende twitch zijn wij de eersten die de mensen die een stapje naar voren willen doen, terug in het (veilige) gelid trekken, Jan. Maak je daarover vooral geen zorgen.


@ Max en Frank: van de anderen weet ik het niet, maar ik heb er lol in.  8)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citaat van: guusp op november 15, 2015, 10:52:38 AM
Je hoeft natuurlijk ook helemaal niet te weten hoe hij zich gedraagt. Als je naar Terschelling gaat kun je zien hoe hij zich gedraagt. En anders dat maar aannemen van mensen die wel naar Terschelling zijn geweest.


Dezelfde selectieve blindheid als bij sommige 'tegenstanders'!? De waarheid omtrent nana's ligt niet uitsluitend op Terschelling, Guus. Hoe dan ook, het ging mij vooral om het eerste deel van mijn post. Deze discussie lijkt vooral over smaak te gaan en niet zo zeer over verstoring. Want dat laatste lijkt me toch niet echt aan de orde.
Groeten,

Bram ter Keurs

jeroenroelofsen

Citaat van: snwja3 op november 15, 2015, 09:07:33 AM
Weet dat het echte werk gebeurd door de mannen van waarneming.nl en/of Dutch birding, maar op de achtergrond (ipv schreeuwend op een forumje).

CiteerEchter zaken/verbeteringen worden niet neergezet door mannetjes die zichzelf zitten te bevredigen achter hun bureautjes, alhoewel ze graag die schijn (in de discussies) ophouden.
Als je met het 2e stuk van je quote Rob bedoeld moet je even 20 determinatie topics bij zoogdieren doorkijken. Denk dat je dan wel beseft dat Rob beter in het eerste gequote stuk past.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Citaat van: BramtK op november 15, 2015, 11:01:39 AM
Citaat van: guusp op november 15, 2015, 10:52:38 AM
Je hoeft natuurlijk ook helemaal niet te weten hoe hij zich gedraagt. Als je naar Terschelling gaat kun je zien hoe hij zich gedraagt. En anders dat maar aannemen van mensen die wel naar Terschelling zijn geweest.


Dezelfde selectieve blindheid als bij sommige 'tegenstanders'!? De waarheid omtrent nana's ligt niet uitsluitend op Terschelling, Guus. Hoe dan ook, het ging mij vooral om het eerste deel van mijn post. Deze discussie lijkt vooral over smaak te gaan en niet zo zeer over verstoring. Want dat laatste lijkt me toch niet echt aan de orde.
Bram, ik hoop niet selectief blind te zijn maar dat is altijd aan anderen om te beoordelen, en in elk geval pretendeer ik geen algemene waarheden over de soort te verkondigen. Het ging me alleen om hoe deze zich gedraagt want alleen dat is relevant voor deze discussie. Verder geloof ik dat we het eens zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Check! Het ging mij juist om die algemene waarheid die hierboven een paar aan bod kwam, namelijk dat Woestijngrasmussen altijd handtam zijn. Niet perse mijn ervaring. Wel grappig dat de exemplaren in NL dan wel (?) zo tam waren/zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op november 15, 2015, 11:50:16 AM
Check! Het ging mij juist om die algemene waarheid die hierboven een paar aan bod kwam, namelijk dat Woestijngrasmussen altijd handtam zijn. Niet perse mijn ervaring. Wel grappig dat de exemplaren in NL dan wel (?) zo tam waren/zijn.

Vermoedelijk zijn heel veel (alle?) van die verdwaalde trekkertjes jonge beestjes met erg weinig levenservaring terwijl je in de broedgebieden vooral met adulte vogels te maken hebt die al t een en ander hebben meegemaakt en dus een tikje voorzichtiger zijn?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

#103
(1 reactie verwijderd, als zijnde wel erg ongepast en off topic)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: BramtK op november 15, 2015, 11:50:16 AM
Wel grappig dat de exemplaren in NL dan wel (?) zo tam waren/zijn.
ik weet niet of je het tam moet noemen, eerder onverschillig. Het is niet dat dit beest om voer komt bedelen of zoiets.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op november 15, 2015, 10:56:06 AM
Citaat van: Max Berlijn op november 15, 2015, 10:33:21 AM
1...... Mijn vraag; waarom nemen we ze dan steeds weer zo serieus dat we al vier pagina's forum aan hen besteden.

2..... Ik zou liever ingaan op zaken als leeftijd van de vogel etc. Geen idee hoe die te bepalen?

1. Dat vraag ik me ook steeds af .. 8)
2. Volgens Svensson (ringersgids) en 'Sylvia Warblers' ("extremeley similar to adult") zijn 1e winters heel lastig te onderscheiden van adulte vogels. Een beetje meer slijtage aan de vleugelveren (met name handpennen) zou soms zichtbaar moeten zijn maar is moeilijk te beoordelen natuurlijk.
Tekening op staartpennen is volgens mij anders, maar die is alleen te zien bij een gespreide staart. Ik ben er gisteren ook even naar aan het speuren geweest. Er wordt ook verwezen naar aan of afwezigheid van donkere handpentoppen, maar dat kan ik eerlijk gezegd echt niet zien. ook niet op foto's van vogels uit de broedgebieden. Een 1kj ligt natuurlijk voor de hand, maar ja...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 11:09:29 AM
Citaat van: snwja3 op november 15, 2015, 09:07:33 AM
Weet dat het echte werk gebeurd door de mannen van waarneming.nl en/of Dutch birding, maar op de achtergrond (ipv schreeuwend op een forumje).

CiteerEchter zaken/verbeteringen worden niet neergezet door mannetjes die zichzelf zitten te bevredigen achter hun bureautjes, alhoewel ze graag die schijn (in de discussies) ophouden.
Als je met het 2e stuk van je quote Rob bedoeld moet je even 20 determinatie topics bij zoogdieren doorkijken. Denk dat je dan wel beseft dat Rob beter in het eerste gequote stuk past.
Vreemd genoeg zien de mensen die zich achter de schermen en in het veld hard maken voor een goed verloop van (vogel)twitches geen enkele noodzaak om hun meninkjes over de omgang met zoogdieren te gaan ventileren op het zoogdierenforum...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

T.a.v. voornoemde tamheid van deze soort is het relevant om op te merken dat het eerste geval voor Nederland beduidend schuwer was. Hij was goed te zien ( uiteindelijk), maar zeker geen schoenenpoetser!
er waren uiteindelijk voldoende momenten dat je alleen was, en zelfs dan waren er geen beeldvullende macrofoto's te maken.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

jeroenroelofsen

Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2015, 13:24:26 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 11:09:29 AM
Citaat van: snwja3 op november 15, 2015, 09:07:33 AM
Weet dat het echte werk gebeurd door de mannen van waarneming.nl en/of Dutch birding, maar op de achtergrond (ipv schreeuwend op een forumje).

CiteerEchter zaken/verbeteringen worden niet neergezet door mannetjes die zichzelf zitten te bevredigen achter hun bureautjes, alhoewel ze graag die schijn (in de discussies) ophouden.
Als je met het 2e stuk van je quote Rob bedoeld moet je even 20 determinatie topics bij zoogdieren doorkijken. Denk dat je dan wel beseft dat Rob beter in het eerste gequote stuk past.
Vreemd genoeg zien de mensen die zich achter de schermen en in het veld hard maken voor een goed verloop van (vogel)twitches geen enkele noodzaak om hun meninkjes over de omgang met zoogdieren te gaan ventileren op het zoogdierenforum...
Het zal vast de geschreven tekst van een forum zijn, maar ik snap echt niet waarom het een persoonlijke hetze moest worden. Iemand stelt zich zorgen te maken om het welzijn van een vogel (al dan niet terecht), waarom moet het dan zo persoonlijk gespeeld worden? Er zijn maar een paar reacties hier die met duidelijke feiten onderbouwen waarom het welzijn van de vogel in dit geval niet in gevaar is.
De rest van de reacties is alleen maar geschreeuw en persoonlijke aanvallen waar niemand iets mee op schiet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Edwin Russer

Citaat van: Edwin Russer op november 15, 2015, 13:46:10 PM
Citaat van: pdeknijff op november 15, 2015, 13:37:17 PM
T.a.v. voornoemde tamheid van deze soort is het relevant om op te merken dat het eerste geval voor Nederland beduidend schuwer was. Hij was goed te zien ( uiteindelijk), maar zeker geen schoenenpoetser!
er waren uiteindelijk voldoende momenten dat je alleen was, en zelfs dan waren er geen beeldvullende macrofoto's te maken.


Nou Peter, met twee meter kom je toch aardig binnen de marges van deze vogel ;) 


http://waarneming.nl/waarneming/view/285184

http://waarneming.nl/waarneming/view/40996759
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

pdeknijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Vincent Hart

Ik zie (o.a.) Robs bijdragen toch iets anders, Jeroen. Een normaal verloop van de discussie had kunnen zijn 'Goh, wat is de afstand op de foto's/filmpjes tussen de twitchers en de vogel klein. Hoe zou dat zitten? Of zelfs: 'Is dat wel in de haak?' Gevolgd door toelichting van diverse twitchers waarin die geringe afstand wordt verklaard. Gevolgd door 'Fijn dat de vogel er geen last van heeft gehad' (en/of 'fijn dat de bezoekers van de vogel er zo van genoten hebben' of whatever). Als die (unanieme) verklaringen vervolgens totaal terzijde geschoven worden om een eigen stokpaardje te blijven berijden is het toch niet zo vreemd dat daar niet eindeloos begripvol op gereageerd wordt?

Was je de volgorde ook opgevallen?
1. Verbazing/argwaan
2. Uitleg
3. 1 alsof 2 er niet geweest was
4. Herhaling van 2 en 3
5. Irritatie bij de(zelfde) auteurs van 2?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 13:41:52 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2015, 13:24:26 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 11:09:29 AM
Citaat van: snwja3 op november 15, 2015, 09:07:33 AM
Weet dat het echte werk gebeurd door de mannen van waarneming.nl en/of Dutch birding, maar op de achtergrond (ipv schreeuwend op een forumje).

CiteerEchter zaken/verbeteringen worden niet neergezet door mannetjes die zichzelf zitten te bevredigen achter hun bureautjes, alhoewel ze graag die schijn (in de discussies) ophouden.
Als je met het 2e stuk van je quote Rob bedoeld moet je even 20 determinatie topics bij zoogdieren doorkijken. Denk dat je dan wel beseft dat Rob beter in het eerste gequote stuk past.
Vreemd genoeg zien de mensen die zich achter de schermen en in het veld hard maken voor een goed verloop van (vogel)twitches geen enkele noodzaak om hun meninkjes over de omgang met zoogdieren te gaan ventileren op het zoogdierenforum...
Het zal vast de geschreven tekst van een forum zijn, maar ik snap echt niet waarom het een persoonlijke hetze moest worden. Iemand stelt zich zorgen te maken om het welzijn van een vogel (al dan niet terecht), waarom moet het dan zo persoonlijk gespeeld worden? Er zijn maar een paar reacties hier die met duidelijke feiten onderbouwen waarom het welzijn van de vogel in dit geval niet in gevaar is.
De rest van de reacties is alleen maar geschreeuw en persoonlijke aanvallen waar niemand iets mee op schiet.
Geen idee, waarschijnlijk omdat men weigert naar elkaars argumentatie te luisteren?

In dit geval is de waarnemers m.i. alleen te verwijten dat zij in dat rozenperkje stonden (overigens een rozenperkje van Rimpelroos, een gruwelijke verstikkende exoot die andere plantengroei vrijwel onmogelijk maakt en eigenlijk bestreden zou moeten worden...), stel dat de woestijngrasmus geen andere plek had gehad om te foerageren, dan zou dat eventueel verstorend kunnen zijn. En dat is het punt dat Rob ook aandraagt.
Maar dat was hier niet het geval:
1. er liggen genoeg vergelijkbare plekken rondom dit perkje.
2. Er was een andere vergelijkbare plek van ca 15 bij 15 meter breed waar de vogel af en toe ook zat. Op deze plek kunnen waarnemers niet zo dicht bij de vogel komen. Als de vogel echt in stress zou hebben gezeten vanwege de waarnemers en toch ook moest foerageren, dan was hij ongetwijfeld op deze plek gaan zitten. Maar dit deed de vogel dus niet!
3. Als de vogel in stress zou zijn en afhankelijk van dit ene rozenperkje, dan zou ik inschatten dat de vogel steeds zo ver mogelijk van de waarnemers zou gaan foerageren binnen het perkje. Dit laatste was ook niet het geval want aan het begin stonden we met zijn allen langs de rand van het perkje op een grasveld. De vogel zat aan het eind van het perkje op ca 20 meter van ons vandaan. De vogel had die afstand t.o.v. ons kunenn behouden, maar vloog op en landde tussen onze voeten.

kortom het in het rozenperkje staan is cosmetisch niet zo fraai, maar verder totaal irrelevant. Qua schade doe je meer kwaad op het grasveld dan in het rozenperkje. Bovendien wordt bodem hier en daar beetje omgewoeld, wat extra voer oplevert voor die grasmus.

JA, je zou meer afstand kunnen nemen (vergeet niet, dat wij dan voor de vogel zouden moeten weglopen!), maar waarom zouden we dat moeten doen? Vogel foerageert tussen onze voeten, lijkt geen bezwaar te hebben van onze aanwezigheid, dus ja... Waarom zou je daar dan niet gewoon van mogen genieten? Het is toch geweldig als een beest op eigen initiatief zo dicht bij je komt?

M.i. ben je dan in dit specifieke geval meer aan het zeuren om het zeuren, dan dat je kijkt naar de feiten.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

jeroenroelofsen

#115
Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 16:55:31 PM
Daar sta je dan, met je 500mm lens van 15.000 euro...  ;D

Tevens een goed voorbeeld van het op 'een gepaste afstand' blijven ten opzichte van een exemplaar van een zeldzame soort, zodat deze niet verstoord wordt en ook andere vogelaars nog de kans krijgen de vogel te zien...



Gevolgd door;

Citaat van: Henri25 op november 14, 2015, 16:56:09 PM
Dit gaat toch nergens meer over  :huh:

en
Citaat van: Inge van der Wulp op november 14, 2015, 17:16:37 PM
Ik vind het een heel goed voorbeeld van hoe het niet moet.

En dan de 1e reacties van de Twitchers/Vogelaars;

Citaat van: JohanvantBosch op november 14, 2015, 17:54:28 PM
Ik vind inderdaad ook dat die grasmus zich zwaar misdraagt door zo dichtbij de vogelaars te komen. En nog over schoenen lopen ook. Slecht opgevoed ding!

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2015, 18:07:29 PM
Een vogel bepaalt hoe ver je kunt gaan/dichtbij je kunt komen door óf waakzaam te zijn of weg te kruipen/vliegen - dan ga je te ver cq. ben je te dichtbij - óf zorgeloos, aan een stuk door foeragerend, tussen vogelaars door (of er overheen) te lopen. In het laatste geval zou ik niet weten waarom je als bezoeker van deze vogel iets ander zou moeten doen dan ongelooflijk genieten.

Daarna vraagt Rob nog een keer waarom er geen afstand wordt bewaar, wat mij betreft op een fatsoenlijke manier;
Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 18:11:01 PM
In dit geval wordt de foerageerbiotoop toch wel behoorlijk vertrapt. Moet ie straks een stuk verderop een andere stek zoeken...

Even serieus: Waarom blijft niet iedereen gewoon op tenminste 5 meter afstand? Is de vogel ook meer dan goed te zien en loop je geen risico op ongewenste verstoring. Als ie wel was weggevlogen zou je hier heel andere, een stuk minder positieve commentaren lezen...

Enfin, de rest van de reacties daarop kun je lezen............

------------------------------- streep er onder ----------------------------

Maar laten we het AUB over de vogel hebben. Zijn er al betere foto's van de staart voor een eventuele leeftijdsbepaling?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Je hebt gelijk Jeroen, Rob en Inge begonnen al voor de eerste uitleg met insinuaties die zij onmogelijk konden onderbouwen, en gingen daar na de eerste uitleg blind mee door: Na die eerste uitleg bleek dat dit volgens de vogel de 'gepaste afstand' was en dat de vogel niet 'verstoord' is. Inmiddels weten we dat alle vogelaars die sindsdien geweest zijn de vogel hebben gezien waarbij die zich nog altijd precies even fantastisch laat zien. 

Na die eerste uitleg: 'In dit geval wordt de foerageerbiotoop toch wel behoorlijk vertrapt. Moet ie straks een stuk verderop een andere stek zoeken...' Deze foto is gemaakt bij een klein hoekje aan het uiteinde van een tientallen meters lange, enkele meters brede strook vegetatie. Op een paar vierkante meter van deze strook hebben mensen in de vegetatie gestaan. De vogel kon als de mensen hem in de weg hadden gezeten nog diverse kanten op, maar koos in dit geval voor dit hoekje. Als de vogel aan een van de uiteindes van deze strook kwam, keerde hij of om om dezelfde strook in omgekeerde richting te volgen, of vloog naar een volgende strook vegetatie. Dit onafhankelijk van het publiek, en onafhankelijk van waar dat publiek stond.

Had Rob voor hij bovenstaande conclusies trok obv 1 foto niet beter kunnen vragen om een situatieschets? Of was zijn conclusie al bereikt en onafhankelijk van de ware toedracht. Ik krijg de indruk het laatste...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Het zou fijn zijn als al diegenen die er niet bij waren, eindelijk eens kunnen accepteren dat het niet de vogelaars waren die geen afstand bewaarden, maar de vogel zelf. Dan kan die streep eronder.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Kasper S

Volgens mij kan die streep al lang. Denk dat de aanwezige vogelaars groot en ervaren genoeg zijn om zelf de situatie goed te beoordelen, en dit dus gedaan hebben. Dat het er op het eerste oog wellicht vreemd uit ziet kan ik begrijpen.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

frankneijts

Citaat van: jeroenroelofsen op november 15, 2015, 14:14:28 PM

Maar laten we het AUB over de vogel hebben. Zijn er al betere foto's van de staart voor een eventuele leeftijdsbepaling?

Citaat van: laatvlieger op november 15, 2015, 12:49:54 PM

Tekening op staartpennen is volgens mij anders, maar die is alleen te zien bij een gespreide staart. Ik ben er gisteren ook even naar aan het speuren geweest. Er wordt ook verwezen naar aan of afwezigheid van donkere handpentoppen, maar dat kan ik eerlijk gezegd echt niet zien. ook niet op foto's van vogels uit de broedgebieden. Een 1kj ligt natuurlijk voor de hand, maar ja...

Noch in Svensson's 'ID Guide to European Passerines' (over de leeftijd in het najaar: "no plumage differences discovered unless amount of abrasion or moult pattern give a clue") noch in 'Sylvia Warblers' is iets over die staartpennen als leeftijdskenmerk te vinden. Misschien kan Wouter aangeven waar hij dat vandaan heeft?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'