Woestijngrasmus (Sylvia nana) Terschelling

Gestart door frankmeer, november 13, 2015, 16:07:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2015, 21:04:48 PM


Wouter, inhoudelijke argumenten helpen niet.
Ah, oké goed om te weten....  ;)

in dat geval probeerden wij de vogel te vertrappen met ca 50 - 100 man, maar dat lukte niet. Het leek wel of de vogel een spelletje met ons speelde en ons dolde... door ons totdat we allen volledig uitgeput van het stampen een voor een afhaakten en hij als winnaar het slagveld verliet....
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Koelman

Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 21:01:27 PM"Ottertroll"

"Zelfreflectie"

(Of beter, het gebrek daaraan...)

Hieronder nogmaals de foto waarover het bij mij gaat:

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2015, 21:04:48 PMIk weet niet heel veel van otters maar ik kan me zo voorstellen dat hun ontlasting een signaalfunctie heeft. Zo'n drol verwijderen uit de natuur cq er je gezicht (en daarmee je mensengeur) aan afvegen lijkt me niet zonder gevolgen voor de otters in het betreffende gebied. En dat voor iemand met een voorbeeldfunctie van de Zoogdierenvereniging!

Beter eerst even het filmpje bekijken. Dan weet je tenminste waar je het over hebt...
Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 21:07:12 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 21:01:27 PM"Ottertroll"

"Zelfreflectie"

(Of beter, het gebrek daaraan...)

Hieronder nogmaals de foto waarover het bij mij gaat:


Rob, wat is het probleem met die foto? Nogmaals de vogel vloog naar de waarnemers toe. Hij gaat dus juist tussen je voeten zitten. Het zou met niet verbazen als hij daar meer insecten of mer luwte kan vinden. Hoe dan ook, de vogel stoort zicht totaal niet aan mensen en ik denk zelfs dat hij er baat bij heeft: meer voedsel, minder wind, geen predatoren. Men stond gewoon stil en dan kwam hij vanzelf een keer bij je langs. Geen geduw of getrek of wat dan ook.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Koelman

Oh ja, ik weet voorlopig genoeg. Geen verdere reacties van mijn kant. Ik heb wel wat beters te doen...
Met vriendelijke groet, Rob

Jaap Denee

Rob, lieve schat... ga jij deze jongen ook eens even tot de orde roepen:


Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 21:09:24 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2015, 21:04:48 PMIk weet niet heel veel van otters maar ik kan me zo voorstellen dat hun ontlasting een signaalfunctie heeft. Zo'n drol verwijderen uit de natuur cq er je gezicht (en daarmee je mensengeur) aan afvegen lijkt me niet zonder gevolgen voor de otters in het betreffende gebied. En dat voor iemand met een voorbeeldfunctie van de Zoogdierenvereniging!

Beter eerst even het filmpje bekijken. Dan weet je tenminste waar je het over hebt...
Jij hebt na het bekijken van heel veel foto's en uitgebreide uitleg nog steeds geen idee waar je het over hebt, dus ik heb weinig hoop dat het (weer eens) bekijken van dat filmpje mij wel minder dom gaat maken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 21:10:56 PM
Rob, lieve schat... ga jij deze jongen ook eens even tot de orde roepen:

...

Dat is geen vergelijking want om een Huismus komen niet urenlang 100 man heen staan/liggen.
Herman van der Meer

Inge van der Wulp

Het gaat me helemaal niet om het verstoren van de vogel. Want ook ik kan wel zien dat dat bij deze vogel niet kan. Waar het mij om gaat is dat er hele mooie gedragsregels zijn. Regels die iedere vogelaar maar zeker iedere fotograaf moet volgen. Vliegt de vogel weg omdat iemand te dichtbij is gekomen dan worden er onmiddellijk met die gedragsregels om de oren geslagen. Begrijp me niet verkeerd, dat is (soms) terecht. Je moet afstand houden, je moet de vogel niet insluiten enz enz. Maar blijkbaar zet iedereen die regels overboord voor een vogel die alles behalve schuw is. Of de vogel zich laat verstoren is helemaal niet ter zaken doende. Je moet je eigen gedragsregels naleven want je geeft ook een voorbeeld aan de beginnende vogelaar of fotograaf die misschien de volgende keer wel een stap te snel naar voren zet. Je moet zelf wel het goede voorbeeld geven. Niet iedere nieuwe vogelaar/fotograaf leest zich in voor een bijzondere twitch (in tegendeel!) De vogel was toch ook bijzonder goed te zien zonder dat je er letterlijk bovenop ging zitten? Een vogel zo insluiten of er zelfs selfies mee maken is toch echt niet nodig dan? Die gedragsregels zijn niet alleen voor fotografen bij schuwe soorten die nog niemand gezien heeft. Die regels gelden voor iedereen en altijd. Leef ze dan ook na. Ik vind deze foto's beslist geen reclame voor een hobby waar ik normaal veel plezier aan beleef.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jaap Denee

Citaat van: HPM op november 14, 2015, 21:21:55 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 21:10:56 PM
Rob, lieve schat... ga jij deze jongen ook eens even tot de orde roepen:

...

Dat is geen vergelijking want om een Huismus komen niet urenlang 100 man heen staan/liggen.


Jawel hoor, Herman. Bij deze Huismus zitten de godganse dag door 100-en terrasbezoekers in zijn biotoop.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Citaat van: Inge van der Wulp op november 14, 2015, 21:25:51 PM
Het gaat me helemaal niet om het verstoren van de vogel. Want ook ik kan wel zien dat dat bij deze vogel niet kan. Waar het mij om gaat is dat er hele mooie gedragsregels zijn. Regels die iedere vogelaar maar zeker iedere fotograaf moet volgen. Vliegt de vogel weg omdat iemand te dichtbij is gekomen dan worden er onmiddellijk met die gedragsregels om de oren geslagen. Begrijp me niet verkeerd, dat is (soms) terecht. Je moet afstand houden, je moet de vogel niet insluiten enz enz. Maar blijkbaar zet iedereen die regels overboord voor een vogel die alles behalve schuw is. Of de vogel zich laat verstoren is helemaal niet ter zaken doende. Je moet je eigen gedragsregels naleven want je geeft ook een voorbeeld aan de beginnende vogelaar of fotograaf die misschien de volgende keer wel een stap te snel naar voren zet. Je moet zelf wel het goede voorbeeld geven. Niet iedere nieuwe vogelaar/fotograaf leest zich in voor een bijzondere twitch (in tegendeel!) De vogel was toch ook bijzonder goed te zien zonder dat je er letterlijk bovenop ging zitten? Een vogel zo insluiten of er zelfs selfies mee maken is toch echt niet nodig dan? Die gedragsregels zijn niet alleen voor fotografen bij schuwe soorten die nog niemand gezien heeft. Die regels gelden voor iedereen en altijd. Leef ze dan ook na. Ik vind deze foto's beslist geen reclame voor een hobby waar ik normaal veel plezier aan beleef.


Inge, jij verdient iets meer nuance, maar daar gun ik mezelf nu niet de tijd voor. Jij weet dondersgoed dat je bij sommige soorten zonder problemen met je neus vooraan kunt zitten en dat je daarna (als de grote massa komt) beter wat afstand kunt nemen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

gardensafari

Leesblind?
Of is Rob terug onder een andere naam?
Net als mijn roodborst zocht deze vogel de mensen op.
In 's-hemelsnaam hoevaak moet dat nu herhaald worden?
De VOGEL kwam naar de MENSEN toe, zoals wel meer makke vogels doen: eenden, zwanen, roodborsten.
En daar een selfie mee maken stoort niemand, zelfs de vogel niet.
Het belangrijkste aan regels is, dat je weet wanneer de uitzondering zich voordoet.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Inge van der Wulp

Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 21:34:34 PM
Inge, jij verdient iets meer nuance, maar daar gun ik mezelf nu niet de tijd voor. Jij weet dondersgoed dat je bij sommige soorten zonder problemen met je neus vooraan kunt zitten en dat je daarna (als de grote massa komt) beter wat afstand kunt nemen.

Ja en ik weet ook donders goed dat wij altijd op een veilige afstand zijn blijven staan om niet het risico te lopen dat de vogel weg zou vliegen voordat de volle boot aan zou komen met vogelaars. Zelfs niet toen het kon.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Folkert Jan

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 19:56:10 PM
Citaat van: gardensafari op november 14, 2015, 19:49:15 PM
Wat ben jij een volhouder.
Die vogel hipt op de schoenen van de toeschouwers.
Moeten die dan het beest 5 meter verderop schoppen?

Je snapt duidelijk de inhoud van mijn mededelingen niet.

Het gaat om het algemene beeld dat vogelaars/twitchers zich niet wensen in te houden bij het twitchen van een zeldzame soort.

Wat is er mis mee om de vogel vanaf bijvoorbeeld vijf meter afstand te bekijken in plaats van een halve meter?

Het is - wederom gezegd - nergens voor nodig om bovenop de vogel te gaan staan.

Door dit soort gedrag zullen veel mensen niet meer automatisch melding maken van een zeldzame soort, en terecht...

Zonder ook maar verder te lezen ben ik nu al spuugzat van jou reacties.
Je was er duidelijk niet bij. Toen de vogel door Pieter van Veelen terug werd gevonden werd door hem zeer duidelijk aangegeven dat iedereen afstand moest houden en rustig moest doen. De vogel had er zelf lak aan, kwam rustig op ons af hippen, poortte 1 van de vogelaars en ging midden tussen de hele meute die achter Pieter was gaan staan verder foerageren.
Er is totaal niemand geweest die steeds maar dichter en dichter bij wilden gaan.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 21:32:34 PM
Citaat van: HPM op november 14, 2015, 21:21:55 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 21:10:56 PM
Rob, lieve schat... ga jij deze jongen ook eens even tot de orde roepen:

...

Dat is geen vergelijking want om een Huismus komen niet urenlang 100 man heen staan/liggen.


Jawel hoor, Herman. Bij deze Huismus zitten de godganse dag door 100-en terrasbezoekers in zijn biotoop.

Vast wel, maar die komen niet met zn allen bovenop hem zitten.
Maar ik ben ervan overtuigd dat die grasmus net als die huismus elk moment weg kan vliegen als hij dat zou willen.
Ik vind zo'n selfie  op de een of andere manier gewoon wat smakeloos. Niet alles wat kan hoef je ook te doen.
Verder ben ik het met Inge eens.

Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Er wordt hier gepoogd een discussie te voeren over gedragsregels van vogelaars bij een zeldzaam vogeltje, maar ondertussen lapt iedereen de gedragsregels van een normale communicatie aan zijn laars  :rolleye:

Voorstel: Vanaf nu alleen inhoudelijke argumenten, waarbij iedereen elkaar in waarde laat. Verdiep je in elkaars argumenten, ga daar op inhoudelijk op in. Soms komt men tot een punt waarin men het samen eens wordt. Soms/vaak niet. Dat kan toch? Geef dan aan dat je geen nieuwe argumenten hebt en dat je niet overtuigt bent van de mening van de ander. En dan klaar is Kees.

Succes  ;) :police:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

HPM

Citaat van: Folkert Jan op november 14, 2015, 21:47:26 PM
...
Er is totaal niemand geweest die steeds maar dichter en dichter bij wilden gaan.

Dus al die vogelaars stonden daar met z'n allen toevallig geïnteresseerd met hun apparatuur over een bosje Rimpelrozen gebogen toen er ineens een Woestijngrasmus tussen kwam zitten? Grappig.
Herman van der Meer

snwja3

#78
 Je hebt bij vogels gewoon verschillend gedrag en daar moet je als vogelaar/fotograaf juist op inspelen.

Je hebt o.a. twee uitersten:
-          Een vogel geeft duidelijk aan dat 20, 30 of 40 meter de minimale afstand is dat je mag benaderen. Dan ga je niet dichterbij.
-          Of een vogel is zo tam en komt zelf op je af. Je houdt 5 of meer meter afstand, maar de vogel komt toch naar je toe. De groep sluit de vogel niet in, zij staan daar al (in 1e instantie op afstand te kijken), de vogel zelf verkiest toch nog tussen die mensen te lopen en hobbelt over een schoen of door de benen als hij dat verkiest. Dat verkiezen de toeschouwers niet, zo'n vogel van boven fotograferen levert geen leuke plaatjes op, de meesten gaan na enige tijd toch naar achteren (en daarmee verstoor je de vogel meer dan rustig blijven staan en wachten tot die weer voorbij is). 

Ga je in het eerste geval dan toch naar 10 of 5 meter en vliegt de vogel constant op, dan ben je verkeerd bezig en dien je te worden aangesproken. Terecht!

Het tweede gebeurd ook bij de Roodborsten in de tuin, Haakbekken in het verleden, of ook zoals afgelopen DB weekend waar de Roodborsten en Goudhanen ook op handbereik zaten of tussen de mensen en benen doorgingen. Of de Kleine Alk van Vlieland/Den Oever, die op een halve meter onder je opduikt en dan langere tijd daar blijft rondzwemmen. Van bovenstaande vogels/situaties vele tientallen foto's voorbij zien komen. Geen enkel probleem dus, de vogel geeft hier ook zelf zijn grenzen aan.
In deze 100% vergelijkbare voorgaande gevallen is de afgelopen tijd door de 'correcten' niets uitvergroot op een forum gezet!?
Nu echter opeens wel, wat is daarvan de reden? Welzijn van de vogel of het anti-twitchergevoel, het zijn altijd dezelfde mensen op dezelfde momenten!? Een ieder mag dit zelf invullen.

We hebben hier duidelijk te maken met een vogel die zelf dichterbij komt en zijn grenzen kiest, dus elke 'gewichtige of zogenaamd gewetensvolle' reactie is hier nu overbodig en/of zelfs onjuist.

Ps. Was er vandaag niet, heb zelf alleen de vogel uit 1994 van Scheveningen tussen mijn benen door gehad, en ik moest toen nog achteraan sluiten  ;) .
Wietze Janse

Yeronimo

Wellicht morgen even nadenken over wat voer mee te nemen (meelwormen bijvoorbeeld ;) ) om de woestijngrasmus te compenseren voor al de schade die hem is aangedaan?  :rolleye:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

gardensafari

Citaat van: Yeronimo op november 14, 2015, 22:12:45 PM
Wellicht morgen even nadenken over wat voer mee te nemen (meelwormen bijvoorbeeld ;) ) om de woestijngrasmus te compenseren voor al de schade die hem is aangedaan?  :rolleye:

Zand, Yeronimo, zand wil ie!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op november 14, 2015, 22:09:11 PM
Je hebt bij vogels gewoon verschillend gedrag en daar moet je als vogelaar/fotograaf juist op inspelen.

Je hebt o.a. twee uitersten:
-          Een vogel geeft duidelijk aan dat 20, 30 of 40 meter de minimale afstand is dat je mag benaderen. Dan ga je niet dichterbij.
-          Of een vogel is zo tam en komt zelf op je af. Je houdt 5 of meer meter afstand, maar de vogel komt toch naar je toe. De groep sluit de vogel niet in, zij staan daar al (in 1e instantie op afstand te kijken), de vogel zelf verkiest toch nog tussen die mensen te lopen en hobbelt over een schoen of door de benen als hij dat verkiest. Dat verkiezen de toeschouwers niet, zo'n vogel van boven fotograferen levert geen leuke plaatjes op, de meesten gaan na enige tijd toch naar achteren (en daarmee verstoor je de vogel meer dan rustig blijven staan en wachten tot die weer voorbij is). 

Ga je in het eerste geval dan toch naar 10 of 5 meter en vliegt de vogel constant op, dan ben je verkeerd bezig en dien je te worden aangesproken. Terecht!

Het tweede gebeurd ook bij de Roodborsten in de tuin, Haakbekken in het verleden, of ook zoals afgelopen DB weekend waar de Roodborsten en Goudhanen ook op handbereik zaten of tussen de mensen en benen doorgingen. Of de Kleine Alk van Vlieland/Den Oever, die op een halve meter onder je opduikt en dan langere tijd daar blijft rondzwemmen. Van bovenstaande vogels/situaties vele tientallen foto's voorbij zien komen. Geen enkel probleem dus, de vogel geeft hier ook zelf zijn grenzen aan.
In deze 100% vergelijkbare voorgaande gevallen is de afgelopen tijd door de 'correcten' niets uitvergroot op een forum gezet!?
Nu echter opeens wel, wat is daarvan de reden? Welzijn van de vogel of het anti-twitchergevoel, het zijn altijd dezelfde mensen op dezelfde momenten!? Een ieder mag dit zelf invullen.

We hebben hier duidelijk te maken met een vogel die zelf dichterbij komt en zijn grenzen kiest, dus elke 'gewichtige of zogenaamd gewetensvolle' reactie is hier nu overbodig en/of zelfs onjuist.

Ps. Was er vandaag niet, heb zelf alleen de vogel uit 1994 van Scheveningen tussen mijn benen door gehad, en ik moest toen nog achteraan sluiten  ;) .


Hulde Wietze, voor je onmetelijke geduld en je vermogen om het keer op keer rustig uit te leggen aan de meute.


Oh, en Herman: voor mij had die selfie ook niet gehoeven. Geen gezicht inderdaad.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


wumizusume

Het was juist in het belang van de vogel om zo dichtbij te staan. Hadden we 10 m afstand gehouden was hij allang door een kat opgepeuzeld geweest... Nu kon hij tenminste ongestoord foerageren!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

gerdwichers8

ja en 't had anders vast kou gevat als jullie d'r niet waren geweest.

dupont

Beste Rob. Ik vind jou zijlijngestook (waarschijnlijk) goed bedoeld maar totaal lachwekkend. Je was er niet bij en geeft totaal geen blijk van enig begrip wanneer mensen jou proberen duidelijk te maken i) hoe de situatie ter plekke was en ii) wat het gedrag van een Woestijngrasmus is. Ik noem dat de flexibiliteit van een loden deur. En opperhoofd HPM zwetst natuurlijk lekker mee. Hulde. Slaap lekker voor straks allemaal.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

jeroenroelofsen

Vraag me toch af hoe de foto's van de grasmus er uit zien gemaakt door de mensen die op de aangehaalde foto staan. (bij dat rozenperkje) Kan me niet voorstellen dat dat top platen zijn geworden, maar meer bewijsplaatjes (wat ook prima is als dat je doel is).

Zelf zou ik meer afstand hebben proberen te bewaren, maar ieder zo zijn eigen dingen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Max Berlijn

http://waarneming.nl/wn_link/list/?id=110536648 Leuk filmpje wat laat zien dat de vogel niet te ontwijken was en volledig ongestoord was van de menselijke activiteit om hem heen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jan Borst

Als Joost nou 1 of andere chick was stond die selfie nu waarschijnlijk bij "de foto van de dag" ,maar ja dat is hij helaas niet ;). Rob e.a. proberen het volgens mij alleen maar op te nemen voor de twitchers, dus ze mogen wel iets meer support krijgen. Geef toe, kwa beeldvorming voor de beginnende twitcher/fotograaf die net zijn camouflagepak binnen heeft. Zijn het niet de meest fraaie plaatsjes, zo met zijn allen in het plantsoen.
Opmerkingen over meer afstand nemen van de vogel enz slaan in dit geval niet echt ergens op. Want ik denk dat zowel Folkert Jan en die arme woestijngrasmus het niet na hadden kunnen vertellen als Folkert Jan die extra stap naar achter had gezet om meer afstand te nemen, toen de vogel net achter zijn schoen was gaan zitten  ;)
Mensen die zich naast zich zorgen te maken over het plantsoentje en de beeldvorming van de twitchers zich hier al te druk over maken zullen wel hooggeleid zijn   O0

snwja3

#89
CiteerRob e.a. proberen het volgens mij alleen maar op te nemen voor de twitchers


Jan, je gelooft toch zelf niet dat Rob het hier opneemt voor de twitcher!?
Dan had hij wel betere en opbouwende reacties neergezet zodat er hier een constructieve discussie had kunnen plaatsvinden.
Hier worden bewust suggestieve dingen neergezet, die door velen weer ontkend gaan worden, waardoor hij weer kan doen alsof er niet geluisterd wordt. Velen trappen in dit soort communicatie-techniekjes.

Weet dat het echte werk gebeurd door de mannen van waarneming.nl en/of Dutch birding, maar op de achtergrond (ipv schreeuwend op een forumje).
Of door meer aanvaren twitchers en/of meer ervaren fotografen die de mensen aanspreken in het veld of vooraf veel zaken goed regelen met terreineigenaren en plaatselijke vogelaars.
Daar wordt werkelijk iets gedaan en is er gelukkig al veel veranderd, hoewel we er nog lang niet zijn. Dat gedeelte van de discussie wordt (hier) ook niet ontkent, maar is hier (op Terschelling) niet van toepassing.

Echter zaken/verbeteringen worden niet neergezet door mannetjes die zichzelf zitten te bevredigen achter hun bureautjes, alhoewel ze graag die schijn (in de discussies) ophouden.

En het probleem is tegenwoordig veel groter, nu in de media elk vogelgebied en vogeltje gepromoot wordt. Sommige vogels worden meer door dagjesmensen (met ultiem voorbeeld de Sperweruil) met grote lenzen bezocht dan vogelaars, twitchers of vogelfotografen. Dat los je niet op door achteraf op een forum te gaan zitten wijzen naar bepaalde fictieve groepen, dat vraagt vooraf constructieve aanpak. Hoop dat meer mensen zich daarvoor willen gaan inzetten.
Wietze Janse