Woestijngrasmus (Sylvia nana) Terschelling

Gestart door frankmeer, november 13, 2015, 16:07:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Ik was er niet bij, maar het ziet er reuzeleuk uit. Het is toch overduidelijk dat het beestje zich prima maakt, dus waar gaaat dit over?

Vorig jaar stond ik op vijf meter van een grauwe klauwier, maar ik kan je vertellen op een meter was echt een stuk leuker: http://m.youtube.com/watch?v=SPWk8VUN7EI

Vogels verstoren is kwalijk, maar vogelaars ongegrond beschuldigen ook.
Hendrik Jan van Dijk

Vincent Hart

Dit geeft een goede indruk van hoe de vogel zich continu gedroeg (met 55, 10, of 1 vogelaar ernaast): https://www.youtube.com/watch?v=pTKkAL4xiag
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Citeerhet is nergens voor nodig om zo'n beetje bovenop de vogel te gaan staan

Citaat van: Ben Wielstra op november 14, 2015, 19:34:59 PMWat als je geen verrekijker hebt?

Een twitcher zonder verrekijker of camera met telelens? Dat is een contradictio in terminis...

Of denk je dat de personen op de foto hun tijdens de twitch verloren contactlenzen aan het zoeken waren?  B)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op november 14, 2015, 19:34:59 PM

Citeerhet is nergens voor nodig om zo'n beetje bovenop de vogel te gaan staan


Wat als je geen verrekijker hebt?

Een beetje vogelaar heeft tegenwoordig een telelens onder zijn schoenzolen.

Overigens vind ik de foto's zwaar tegenvallen voor een beest wat zo dicht is te benaderen. Het goed fotograferen van schoenen is duidelijk niet iedereen gegeven.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

#34
Ik was er bij vanmiddag en ik vond het ook een groot festijn van verstoring:
* De vogel liep zeer onbeleefd over de schoenen van meerdere personen. Dus niet 1x keer, maar nee, heel vaak. Gewoon, met zijn vieze pootjes. Het leek wel alsof de vogel er plezier in had. Iedereen stond aan de grond genageld, bang dat ook hij of zij op  de teentjes getrapt zou worden. Dus niet alleen sommige schrijvers op het forum, ook de vogelaars zelf!;
* in plaats van gewoon weg te vliegen naar even verderop, bleef-ie maar eten en vrijwel continu binnen focusbereik te wandelen. Er was een heel eiland beschikbaar maar nee, de vogel vond het nodig om maar in dat ene perkje rond te struinen. Zelden zo'n onbeleefde vogel meegemaakt.
* Tot overmaat van ramp was er ook een vogelaar die zijn hand bijna ten einde raad (want echt, e vogel bleef almaar ruim binnen de minimale focusafstand rondwandelen en hippen) op een houten rand legde, ik vermoed om even uit te huilen; de vogel hipte onherroepelijk op de hand af, en stampte er bijna op. Echt, nog nooit zo'n onbeleefde vogel meegemaakt! Schande.
* Elke vogel snapt dat wij ons best doen om minimaal 5m of meer afstand te houden, en speelt dat spel mee, maar deze Woestijnbezoeker stoorde zich totaal niet aan onze regels.

Het was net zo'n onbehouwen vogel als mevrouw en mijnheer Haakbek, 11 jaar geleden. Hoop het echt nooit meer mee te maken.

Phil

migratorius

De beste stuurlui bleven weer eens aan de wal!

JanHein

gardensafari

Ik had ooit een roodborst in mijn tuin die ogenblikkelijk op mij afkwam als ik verscheen.
Wat ik ook deed, het beestje was vlakbij en pakte ik een schop of schoffel, dan werd hij nog intiemer.
Iets waar roodborsten om bekend staan.
Als ik dat beest op vijf meter afstand had willen houden, had ik mijn ganse tuin geruïneerd.
Stel dat beestje belandt om welke reden dan ook in een gebied waar hij zeldzaam is, moeten de mensen daar dan 5 meter afstand houden?
Het beest weet niet wat hem overkomt.
Regels zijn goed, maar het moeten geen dogma's worden.

En dan dat de hele tijd benadrukken van "zeldzame" vogel.
Ja in Nederland. Maar overigens een least concern-geval. Niks zeldzaams aan, dus, alleen dat hij hier opduikt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Rob Koelman

Citaat van: hdijk op november 14, 2015, 19:35:48 PMIk was er niet bij, maar het ziet er reuzeleuk uit. Het is toch overduidelijk dat het beestje zich prima maakt, dus waar gaaat dit over?

Vorig jaar stond ik op vijf meter van een grauwe klauwier, maar ik kan je vertellen op een meter was echt een stuk leuker:

Vogels verstoren is kwalijk, maar vogelaars ongegrond beschuldigen ook.


Het is mij absoluut niet duidelijk dat dit 'reuzeleuk' is en dat de vogel in kwestie 'zich prima vermaakt'.

Wederom een twitcher die zijn handen in onschuld wenst te wassen.

Gewoon respect hebben voor een vogel, daar gaat het om.

Dergelijke reacties laten zien dat dit soort vogelaars vooral aan zichzelf denkt.

Wederom: in het vervolg niet zeiken als door dit soort gedrag waarnemingen van zeldzame soorten niet meer gelijk worden doorgegeven, maar - tenminste voor een bepaalde tijd - geheim worden gehouden...
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

Wat ben jij een volhouder.
Die vogel hipt op de schoenen van de toeschouwers.
Moeten die dan het beest 5 meter verderop schoppen?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

HJDT

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 19:25:22 PM
Citaat van: HJDT op november 14, 2015, 19:14:19 PMsoms nogal ongenuanceerd maar vooral slecht geïnformeerd

Wat een flauwekul argumenten.

Wederom: het is nergens voor nodig om zo'n beetje bovenop de vogel te gaan staan. Ook van een paar meter verderop zou de vogel meer dan beeldvullend te zien zijn geweest.

De personen op de foto tonen een duidelijk 'als-er-een-schaap-over-de-dam-is-gedrag'. Men komt steeds maar dichterbij en de vogel vliegt niet weg. Dus dan ga je er maar naast/bovenop staan...

En nogmaals wederom: de meeste - zo niet alle - van de waarnemers hebben zich echt niet van tevoren goed geïnformeerd over de schuwheid van de vogel in kwestie.

Als 'twitchers' niet willen inzien dat ze zichzelf met dit soort acties benadelen, dan is dat maar zo. Maar dan achteraf niet zielig doen als een zeldzame soort geheim gehouden wordt...


Rob,


Misschien moet je mijn bericht nog eens lezen. Ik ben het namelijk niet oneens met je maar ook niet eens. Verder gebruikte ik het door jou gequoteerde deel niet als argument voor wat dan ook.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rob Koelman

Citaat van: gardensafari op november 14, 2015, 19:49:15 PM
Wat ben jij een volhouder.
Die vogel hipt op de schoenen van de toeschouwers.
Moeten die dan het beest 5 meter verderop schoppen?

Je snapt duidelijk de inhoud van mijn mededelingen niet.

Het gaat om het algemene beeld dat vogelaars/twitchers zich niet wensen in te houden bij het twitchen van een zeldzame soort.

Wat is er mis mee om de vogel vanaf bijvoorbeeld vijf meter afstand te bekijken in plaats van een halve meter?

Het is - wederom gezegd - nergens voor nodig om bovenop de vogel te gaan staan.

Door dit soort gedrag zullen veel mensen niet meer automatisch melding maken van een zeldzame soort, en terecht...
Met vriendelijke groet, Rob

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Ben Wielstra

Wat je zou kunnen doen in zo'n situatie is om de vogel te vangen en 5 meter verderop weer los te laten. Voor z'n eigen bestwil.

zwarteleeuwerik

#43
Het is niet nodig en zelfs ongehoord om als natuurliefhebber zo dicht een vogel te benaderen. Schijnbaar kan het beestje er geen last van hebben maar waarom dat risico nemen , is voor niets nodig.  Als je dat zelf niet begrijpt dan ben je verkeerd bezig vind ik en ook wordt de  vogel zijn omgeving goed  vertrappeld .


mvg
erik
Erik vb.

migratorius

Nou, die schop die gardensafari voorstelde is ook een goed idee: dan leert die vogel tenminste om bij schoenen uit de buurt te blijven.
Kost je wel een paar vrienden in de twitchersscene, maar je mag dan bij Rob en Herman gaan uithuilen. Nou, als dat geen aanlokkelijk aanbod is!

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: Ben Wielstra op november 14, 2015, 20:11:18 PMWat je zou kunnen doen in zo'n situatie is om de vogel te vangen en 5 meter verderop weer los te laten. Voor z'n eigen bestwil.

Beter is om de twitchers  - al dan niet met enige subtiele dwang (peloton ME-ers?) - vijf meter naar achteren te verplaatsen. Voor hun eigen bestwil...
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: zwarteleeuwerik op november 14, 2015, 20:17:59 PM
Het is niet nodig en zelfs ongehoord om als natuurliefhebber zo dicht een vogel te benaderen. Schijnbaar kan het beestje er geen last van hebben maar waarom dat risico nemen , is voor niets nodig.  Als je dat zelf niet begrijpt dan ben je verkeerd bezig vind ik en ook wordt de  vogel zijn omgeving goed  vertrappeld .
Oh leuk, mogen we ook anoniem reageren!

JanHein

HJDT

Wat anderen al meerdere keren hebben geprobeerd uit te leggen is dat de vogel soms/met regelmaat de waarnemers tot meerdere centimeters naderde, dat lijkt nog niet echt door te dringen. Het heeft dus niet zoveel zin om constant te benadrukken hoe fout de bezoekers zijn geweest, laat staan de conclusie te trekken dat men verkeerd bezig is geweest.


Dat sommigen hieruit (bijvoorbeeld) concluderen dat diezelfde personen niets ontziende, gewetenloze figuren zijn vind ik persoonlijk apart. Dat men dat ondanks de gegeven schets van de situatie blijven volhouden en er alleen nog maar meer tegen ageren vind ik ronduit idioot.


Groet Michel.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op november 14, 2015, 20:21:13 PMNou, die schop die gardensafari voorstelde is ook een goed idee: dan leert die vogel tenminste om bij schoenen uit de buurt te blijven.
Kost je wel een paar vrienden in de twitchersscene, maar je mag dan bij Rob en Herman gaan uithuilen. Nou, als dat geen aanlokkelijk aanbod is!

Citaat van: HJDT op november 14, 2015, 20:24:52 PM
Wat anderen al meerdere keren hebben geprobeerd uit te leggen is dat de vogel soms/met regelmaat de waarnemers tot meerdere centimeters naderde ...

Er zit nogal een verschil in een vogel die op je afvliegt en dan min of meer naast je gaat zitten of een vogel die in een plantsoentje met rozen zit, waar dan vervolgens enkele tientallen vogelaars ook in gaan staan omdat ze menen dat ze de vogel anders niet goed kunnen zien...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

frankcoenjaerts

Natuurlijk bleven alle fotografen op een meter of 5, had iets met focus afstand te maken mompelden ze. Aan iedereen die het nu nog niet wil begrijpen - en inderdaad heel ongebruikelijk voor de meeste vogelsoorten: het beestje liep voortdurend naar mensen toe. En laat tamheid nou net een gedragskenmerk voor deze soort zijn. Dat dit niet breed bekend is bij enkele mensen die liever op dit forum zitten dan bij een prachtsoort op Terschelling vind ik geen probleem. Maar raadpleeg dan even wat onafhankelijke bronnen voor je je hierzelf te kakken zet!
Met vriendelijke groeten,

Frank

Rob Koelman

De reacties op dit forum laten helaas zien dat veel twitchers geen mogelijkheid tot zelfreflectie hebben en niet in willen zien dat men in een aantal gevallen (die waarin men naar de vogel is toegelopen - niet die waarin de vogel naar mensen toekwam) geen zelfbeheersing en respect voor de vogel wenste te tonen.

Dit is helaas weer een van de vele discussies over gedrag bij het twitchen van zeldzame vogels, waarin een deel van de waarnemers laat zien waar ze voor staan: eigen belang eerst, het belang van de vogel later (of niet). Bij de kleine vliegenvanger van Drenthe leidde dat  (in een laat stadium) tot een embargo op de waarnemingen. In de toekomst zal dit soort gedrag in toenemende mate leiden tot een embargo/ niet melden van zeldzame soorten vanaf het begin.

Ugh...
Met vriendelijke groet, Rob

Jaap Denee

Zo vind ik het -op mijn bescheiden beurt- weer volstrekt bizar dat je op je knieën zakt om je neus in een Otterdrol te duwen, diep te inhaleren en in pure extase te geraken... Serieus!!? Ja, serieus. En dan ook nog een mening hebben over wat enthousiaste twitchers die er lol in hebben als er een heel zeldzaam en supertam vogeltje over hun schoenen loopt.


Hoe fucked up is dan je referentiekader.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HJDT

Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 20:26:39 PM
Citaat van: migratorius op november 14, 2015, 20:21:13 PMNou, die schop die gardensafari voorstelde is ook een goed idee: dan leert die vogel tenminste om bij schoenen uit de buurt te blijven.
Kost je wel een paar vrienden in de twitchersscene, maar je mag dan bij Rob en Herman gaan uithuilen. Nou, als dat geen aanlokkelijk aanbod is!

Citaat van: HJDT op november 14, 2015, 20:24:52 PM
Wat anderen al meerdere keren hebben geprobeerd uit te leggen is dat de vogel soms/met regelmaat de waarnemers tot meerdere centimeters naderde ...

Er zit nogal een verschil in een vogel die op je afvliegt en dan min of meer naast je gaat zitten of een vogel die in een plantsoentje met rozen zit, waar dan vervolgens enkele tientallen vogelaars ook in gaan staan omdat ze menen dat ze de vogel anders niet goed kunnen zien...  8)


He, gelukkig, daar zijn we het min of meer over eens....
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jaap Denee

Citaat van: HJDT op november 14, 2015, 20:45:58 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 20:26:39 PM
Citaat van: migratorius op november 14, 2015, 20:21:13 PMNou, die schop die gardensafari voorstelde is ook een goed idee: dan leert die vogel tenminste om bij schoenen uit de buurt te blijven.
Kost je wel een paar vrienden in de twitchersscene, maar je mag dan bij Rob en Herman gaan uithuilen. Nou, als dat geen aanlokkelijk aanbod is!

Citaat van: HJDT op november 14, 2015, 20:24:52 PM
Wat anderen al meerdere keren hebben geprobeerd uit te leggen is dat de vogel soms/met regelmaat de waarnemers tot meerdere centimeters naderde ...

Er zit nogal een verschil in een vogel die op je afvliegt en dan min of meer naast je gaat zitten of een vogel die in een plantsoentje met rozen zit, waar dan vervolgens enkele tientallen vogelaars ook in gaan staan omdat ze menen dat ze de vogel anders niet goed kunnen zien...  8)


He, gelukkig, daar zijn we het min of meer over eens....


Je houdt van roosjes, Michel?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rob Koelman

Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 20:42:33 PM
Zo vind ik het -op mijn bescheiden beurt- weer volstrekt bizar dat je op je knieën zakt om je neus in een Otterdrol te duwen, diep te inhaleren en in pure extase te geraken... Serieus!!? Ja, serieus. En dan ook nog een mening hebben over wat enthousiaste twitchers die er lol in hebben als er een heel zeldzaam en supertam vogeltje over hun schoenen loopt.

Hoe fucked up is dan je referentiekader.

Ik heb er totaal geen moeite mee dat mensen in extase raken van een woestijngrasmus in Nederland. Ik heb er wel moeite mee dat men zich vervolgens totaal niet inhoudt en - in het geval van de waarnemingen in het rozenperkje - zo'n beetje op de vogel gaat staan om deze te kunnen zien. Dat is dus niet hetzelfde als dat de vogel toevallig naar de mensen toekomt.

Het zal een otterdrol overigens worst wezen of je er aan ruikt of niet. De drol zal er in ieder geval niet door verstoord worden...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Russer

Ben ik effe blij dat we in 1988 en 94 geen internet hadden, die beestjes waren ook handtam en liepen ook over de schoenen en tussen de benen van de vogelaars door ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

#56
Citaat van: Rob Koelman op november 14, 2015, 20:50:49 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 14, 2015, 20:42:33 PM
Zo vind ik het -op mijn bescheiden beurt- weer volstrekt bizar dat je op je knieën zakt om je neus in een Otterdrol te duwen, diep te inhaleren en in pure extase te geraken... Serieus!!? Ja, serieus. En dan ook nog een mening hebben over wat enthousiaste twitchers die er lol in hebben als er een heel zeldzaam en supertam vogeltje over hun schoenen loopt.

Hoe fucked up is dan je referentiekader.

Ik heb er totaal geen moeite mee dat mensen in extase raken van een woestijngrasmus in Nederland. Ik heb er wel moeite mee dat men zich vervolgens totaal niet inhoudt en - in het geval van de waarnemingen in het rozenperkje - zo'n beetje op de vogel gaat staan om deze te kunnen zien. Dat is dus niet hetzelfde als dat de vogel toevallig naar de mensen toekomt.

Het zal een otterdrol overigens worst wezen of je er aan ruikt of niet. De drol zal er in ieder geval niet door verstoord worden...  8)


Heb je alle voorgaande berichten gelezen, Rob? Waar heb je nou precies moeite mee? Met het feit dat er wat mensen in een armetierig rozenperkje vol zwerfafval hebben gestaan of met het feit dat er ook een Woestijngrasmus liep die zich niets aantrok van die paar mensen (hij liep ook over de stoep tussen voeten door).


Het kan simpelweg niet om de vogel gaan. Die boeide het namelijk net zoveel als dat het die Otterdrol boeide toen jij er je neus in stak. Dus moet het te maken hebben met dat rozenperkje. Kom er maar gewoon voor uit.


Het zijn dus niet die twitchers die zichzelf geen spiegel kunnen voorhouden, het zijn die eeuwige fatsoensridders en wereldverbeteraars met een ammoniak-asem uit hun neus die er moeite mee hebben.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij is er commentaar dat iedereen zo dicht bij de vogel kwam? Misschien helpt het mensen te overtuigen dat er in het begin ca 20 meter afstand werd gehouden, maar dat de vogel op de vogelaars af kwam vliegen en tussen hun voeten ging zitten?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

"Ottertroll"


Dank aan degene die me de inspiratie bracht.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Ik weet niet heel veel van otters maar ik kan me zo voorstellen dat hun ontlasting een signaalfunctie heeft. Zo'n drol verwijderen uit de natuur cq er je gezicht (en daarmee je mensengeur) aan afvegen lijkt me niet zonder gevolgen voor de otters in het betreffende gebied. En dat voor iemand met een voorbeeldfunctie van de Zoogdierenvereniging!

Wouter, inhoudelijke argumenten helpen niet.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers