Natuurbeleid rutte II (afgesplitst van Rutte I)

Gestart door JRoosma, oktober 29, 2012, 17:09:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

En in het kader daarvan nog deze: https://petities.nl/petitie/laat-de-dieren-niet-schieten


Mede door een succesvolle e-mailactie van PINK! worden de ganzen van Nederland voorlopig niet vergast. Maar het dieronvriendelijke kabinet Rutte heeft al weer een nieuw onzalig plan klaarliggen: de nieuwe Wet Natuur.
Deze wet opent letterlijk het vuur op zeven dieren: edelhert, damhert, ree, wild zwijn, grauwe gans, kolgans en smient.
Op dit moment mogen deze dieren alleen met ontheffingen worden bejaagd. Het kabinet wil dat veranderen, en deze soorten vrij bejaagbaar maken. Een knieval voor de jachtlobby.

Het kabinet doet alsof het zo makkelijker en goedkoper wordt om de wildstand te beheren. Het kabinet verzwijgt echter dat de jacht natuurlijke processen vooral verstoort en zeker niet reguleert.
Op dit moment zijn vijf diersoorten bejaagbaar: hazen, fazanten, wilde eenden, konijnen en houtduiven. Daar komen er straks dus zeven bij. De beperking van de hobbyjacht waar dierenbeschermers jarenlang voor gestreden hebben, zou in één keer aan flarden worden geschoten. PINK! vindt dat we deze enorme sprong terug in de tijd nú moeten stoppen. We willen toe naar jachtvrije zelfregulerende natuur.
De regering laat de belangen prevaleren van een select groepje hobbyisten dat het leuk vindt om op dieren te schieten. De miljoenen natuurliefhebbers in Nederland zien al zelden een wild zwijn of edelhert omdat de dieren zo schuw geworden zijn. Dierenbeschermers en natuurliefhebbers moeten nú hun stem laten horen!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

#271
Ondertekend!

Dit kabinet is lekker bezig. Onder het mom van beheer wil dit kabinet de natuur veranderen in een schiettent waar (mijn inziens veelal weinig kundige) hobbyisten mogen gaan bepalen wat een juiste wildstand is. Dit alles wordt bedacht zonder enige wetenschappelijke basis over de effectiviteit ervan,  maar temeer met steun van belangenclubjes van de jacht. En met invloed van hoge politieke heren die zelf graag schieten. En dat men achteraf pas hoeft te rapporten wat men heeft geschoten is werkelijkwaar te bizar voor woorden. Zo kun je alle wel wegmoffelen zonder enig risico. Hoe heeft men dit vertrouwen exact verdiend? De misstanden in de jacht komen regelmatig voorbij, en de KNJV blijft zich maar distantieren ipv dat er eens iets aan wordt gedaan. Ik zie geen enkele reden voor vertrouwen. Volgens mij verstoort de jacht juist vooral de natuurlijke balans, ipv dat deze hiermee zou worden hersteld.

Bijzonder dat men over beheer van hazen, eenden en ganzen spreekt, als men ondertussen de natuurlijke beheerders (vossen, roofvogels, marterachtigen) van deze soorten gelijktijdig ook bestrijdt. (Al dan niet illegaal)

Volgens mij komt het er op neer dat zo ongeveer alles moet worden bestreden volgens de bondgenoten van jacht en grootschalige landbouw. De jagers ruimen de prooidieren op, maar ook de predatoren. En voor de soorten die niet bejaagd mogen worden, pleiten ze in vrijwel alle gevallen voor toevoeging aan de lijst met bejaagbare soorten. Standaard argumenten hierbij: omdat ze schade zouden veroorzaken, of omdat het er teveel zouden zijn. Maar ook het 'duurzame voedsel' argument steekt steeds vaker op. Echter, ook niet eetbare soorten worden geschoten. De soorten die dan nog overblijven, worden vaak wel door de landbouw bestreden. Hetzij door vernietiging van habitat dmv maaibeleid, mestgebruik etc, of door gebruik van landbouwgiffen. Het is één grote aaneenschakeling van verstoringen van de natuurlijke balans. Dit type beheer is niet beheer in het belang van de natuur, maar beheer in het belang van landbouw en jacht.

Als dit plan door zou gaan, dan verwacht ik een sterke daling in de wildstand in de periode voorafgaand aan de kerstdagen. Ruim baan voor vrije marktwerking in de natuur, en zoals gewoonlijk is er iemand flink de pineut bij ongereguleerde marktwerking. In dit geval is het de natuur. ;)
Groeten, Johan Helmus

Arjan Broekhuizen

'Nieuwe wet natuurbescherming niet goed voor natuur'
Het Nationale Park De Hoge Veluwe vreest dat de nieuwe Wet natuurbescherming niet goed is voor de natuur. In een brief heeft het park de Eerste Kamer daarom gevraagd er opnieuw over na te denken.
http://www.nu.nl/politiek/4119252/nieuwe-wet-natuurbescherming-niet-goed-natuur.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Johan Helmus

Jammer dat het artikel niet verder ingaat op de redenen, zo blijft het nogal oppervlakkig. Waarschijnlijk wordt mijn interesse ook veroorzaakt doordat ik mijn twijfels heb bij de intenties van dit park.
Groeten, Johan Helmus

peterv

Citaat van: Johan Helmus op september 08, 2015, 08:00:59 AM
Jammer dat het artikel niet verder ingaat op de redenen, zo blijft het nogal oppervlakkig. Waarschijnlijk wordt mijn interesse ook veroorzaakt doordat ik mijn twijfels heb bij de intenties van dit park.
oorspronkelijke bron: https://www.hogeveluwe.nl/nl/pers/2015-09-04-persbericht-np-de-hoge-veluwe-vraagt-eerste-kamer-nieuwe-wet-natuurbescherming-te-heroverwegen


Voor de Hoge Veluwe is het verpachten van de jacht een belangrijke bron van inkomsten. Bemoeienis van de overheid geeft het park minder speelruimte om zelf aan de knoppen te draaien van deze inkomstenbron.
Peter Venema

Johan Helmus

Zoiets vermoedde ik inderdaad al. Bedankt voor de link.

Vreemd idee overigens, dat grondeigenaren verplicht lid moeten worden van een wildbeheereenheid. Zo word je medeverantwoordelijk, ook al ben je het niet eens met dergelijke vormen van beheer.
Groeten, Johan Helmus

jeroenroelofsen

De plannen voor volgend jaar (2016) zoals in de miljoenen nota;
Citeer
Ministerie van Infrastructuur en Milieu:
- In 2016 wordt bijna 6 miljard euro geïnvesteerd in infrastructuur. Hiervan gaat het voor een kleine 3 miljard euro om nieuwe investeringen.
- De invoering van ERTMS, een beveiligingssysteem voor het spoor, moet de capaciteit en de betrouwbaarheid op het spoor vergroten.
- Het ministerie wil het Nederlandse voorzitterschap van de EU (1-1-2016 t/m 20-6-2016) gebruiken om het klimaatprobleem onder de aandacht te brengen. Eind dit jaar moeten hierover bij de klimaattop in Parijs nadere afspraken worden gemaakt.
link

Wel erg mager allemaal........
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Johan Helmus

Volgens mij wordt natuurbeleid voornamelijk geregeld door het ministerie van Economische Zaken (voorheen ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit)

Dit is echter ook niet veel soeps:

- Het ministerie maakt volgend jaar 100 miljoen euro en in 2017 115 miljoen euro vrij voor de vereenvoudiging van de aanvraag van fiscale voordelen voor innovatieve en startende partijen.

- In 2017 komt er ook 50 miljoen euro extra bij voor de stimulering van startups en het midden- en kleinbedrijf (mkb).

- Het ministerie wil de regeldruk terugdringen om het ondernemen makkelijker te maken. Daar werd dit jaar 1,35 miljard euro voor uitgetrokken en dat zal in 2016 toenemen tot ongeveer 2 miljard euro.

- Voor consumenten worden de regelingen voor het lokaal opwekken van energie verruimd. Consumenten kunnen volgens het ministerie 200 euro per jaar besparen op de energierekening wanneer zij samen investeren in bijvoorbeeld zonnepanelen.
Groeten, Johan Helmus

Arjan Broekhuizen

Komende week donderdag - 24 september - is er in de Tweede Kamer een debat over de Oostvaardersplassen. Diverse berichten hierover in de media:

Vereniging het Edelhert:
Laatste oproep Vereniging het Edelhert aan Tweede Kamer om dierenleed in OVP te stoppen
http://www.hetedelhert.nl/103-nieuws/van-de-bestuurstafel/3700-oproep-vereniging-het-edelhert-aan-tweede-kamer-om-dierenleed-in-ovp-te-stoppen

De Stentor:
Zorg over massasterfte in Oostvaardersplassen
http://www.destentor.nl/regio/lelystad/zorg-over-massasterfte-in-oostvaardersplassen-1.5254646

Nu.nl
Waarschuwing voor massasterfte herten Oostvaardersplassen
http://www.nu.nl/binnenland/4129146/waarschuwing-massasterfte-herten-oostvaardersplassen.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Maarte5n

Citaat van: Arjan Broekhuizen op september 19, 2015, 16:02:33 PM
Komende week donderdag - 24 september - is er in de Tweede Kamer een debat over de Oostvaardersplassen. Diverse berichten hierover in de media:

Vereniging het Edelhert:
Laatste oproep Vereniging het Edelhert aan Tweede Kamer om dierenleed in OVP te stoppen
http://www.hetedelhert.nl/103-nieuws/van-de-bestuurstafel/3700-oproep-vereniging-het-edelhert-aan-tweede-kamer-om-dierenleed-in-ovp-te-stoppen

De Stentor:
Zorg over massasterfte in Oostvaardersplassen
http://www.destentor.nl/regio/lelystad/zorg-over-massasterfte-in-oostvaardersplassen-1.5254646

Nu.nl
Waarschuwing voor massasterfte herten Oostvaardersplassen
http://www.nu.nl/binnenland/4129146/waarschuwing-massasterfte-herten-oostvaardersplassen.html

Ad.nl 
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/4145653/2015/09/19/Zorg-over-massasterfte-wild-in-Oostvaardersplassen.dhtml
Wat ik nit snap is dat ze dat kleine gebied want grootste gedeelte is water een natuurreservaat van willen maken, en ja ik snap dat water ook belangrijk is maar voor de rest vind ik de oostvaardersplassen maar een raar gevormd gebied in een omheining....
Maarten vd Berg

jeroenroelofsen

Op zich is met het gebied zelf niets mis. Echter de politiek had nooit de handen van Oostvaarderswold (de verbindingszone) mogen trekken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Maarte5n

Citaat van: jeroenroelofsen op september 20, 2015, 15:56:09 PM
Op zich is met het gebied zelf niets mis. Echter de politiek had nooit de handen van Oostvaarderswold (de verbindingszone) mogen trekken.

Hopelijk zien ze dat donderdag in en zullen ze er eindelijk actie voor ondernemen dat verbinden ook belangrijk is maar dat vraag ik me af....
Maarten vd Berg

jeroenroelofsen

Ja ik vrees met hele grote vreze.
Als er al een positief bericht zou komen donderdag, dan nog moet de hele procedure over worden gedaan en duurt het weer jaren voor het zover is. En een volgend kabinet.... :huh:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Als ik de nieuwsberichten zo volg gaat het morgen hoofdzakelijk om het beheer van de grote grazers. Meerderheid lijkt zich af te steken om het beleid zoals nu is door te zetten;
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/127869/flevoland-kamermeerderheid-voor-plan-oostvaardersplassen

Een quote uit dit artikel;
Citeer
De PvdA was al voor, de VVD gaat nu ook schoorvoetend akkoord. Die coalitiepartij was eerst tegen en wilde meer dieren afschieten om de aantallen grazers beheersbaar te houden. Nu daar geen meerderheid voor is, steunt de VVD het plan van Dijksma.
Naar mijn mening is het standpunt van de VVD niet zo slecht. Er zijn nu eenmaal veel te veel grote grazers. Één van de boswachters in de OVP vertelde me paar jaar geleden dat ze oorspronkelijk in hadden gezet op 1000-1500 grote grazers als totaal voor het hele gebied. Denk dat dat aantal redelijk in de goede richting komt. Houd wel in dat de stand dus met ruim 60!!! % moet dalen (>3000 Edelherten, >1500 Konikpaarden en > 300 Hekrunderen op dit moment).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op september 23, 2015, 22:31:26 PM
Als ik de nieuwsberichten zo volg gaat het morgen hoofdzakelijk om het beheer van de grote grazers. Meerderheid lijkt zich af te steken om het beleid zoals nu is door te zetten;
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/127869/flevoland-kamermeerderheid-voor-plan-oostvaardersplassen

Een quote uit dit artikel;
Citeer
De PvdA was al voor, de VVD gaat nu ook schoorvoetend akkoord. Die coalitiepartij was eerst tegen en wilde meer dieren afschieten om de aantallen grazers beheersbaar te houden. Nu daar geen meerderheid voor is, steunt de VVD het plan van Dijksma.
Naar mijn mening is het standpunt van de VVD niet zo slecht. Er zijn nu eenmaal veel te veel grote grazers. Één van de boswachters in de OVP vertelde me paar jaar geleden dat ze oorspronkelijk in hadden gezet op 1000-1500 grote grazers als totaal voor het hele gebied. Denk dat dat aantal redelijk in de goede richting komt. Houd wel in dat de stand dus met ruim 60!!! % moet dalen (>3000 Edelherten, >1500 Konikpaarden en > 300 Hekrunderen op dit moment).
Interessant gegeven is dat er nog steeds meer Edelherten komen en ook Konikpaarden, maar dat de Heckrunderen qua aantal over hun top zijn in de OVP. Aannemelijk is ook dat het toegenomen aantal edelherten ook andere gevolgen heeft, bijvoorbeeld voor de plantengroei en de daarvan afhankelijke dieren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

grunsven

Hier wordt heel moeilijk over gedaan maar in essentie is het heel simpel.
Het zijn of:
Wilde dieren waar je je niet mee bemoeit en dat betekend dat er af en toe sterfte optreedt zoals dat al miljoenen jaren gebeurd in winters met voedselschaarste (voor de meeste diersoorten is dat gebruikelijk).
of:
Het zijn huisdieren en waar je zorgplicht voor hebt.


Nu doen we soms het een en soms het ander. Dat geldt niet alleen hier, maar speelt veel vaker een rol. De vraag wordt zelden expliciet beantwoord. De zeehondenopvang en het "wildbeheer" op de Veluwe zijn daar ook voorbeelden van. In de OVP zeggen ze, dit zijn nu wilde dieren en daar hoort sterfte bij, heerlijk duidelijk en consequent.
Het idee dat een groter gebied een oplossing zou zijn is een drogreden. Hierdoor zou in eerste instantie minder sterfte zijn maar op een gegeven moment zijn de populaties zo groot dat er alsnog in de winter voedselgebrek ontstaat en er dus een massale sterfte plaats vindt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Arjan Broekhuizen

Citaat van: grunsven op oktober 09, 2015, 12:39:15 PM
In de OVP zeggen ze, dit zijn nu wilde dieren en daar hoort sterfte bij, heerlijk duidelijk en consequent.

Dat ben ik op zich met je eens, maar in het plaatje van de OVP mis ik de natuurlijke vijanden van de grote grazers. Als men de natuur z'n gang wil laten gaan, moet het plaatje dan niet compleet zijn?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen


Arjan Broekhuizen

Geen dennenbos maar loofbomen in Natura 2000-gebied Dinkelland
Er is een  akkoord over de invulling van het Natura 2000-gebied Achter de Voort, Agelerbroek en Voltherbroek in Dinkelland. Dat meldt de provincie. In plaats van een dennenbos worden er loofbomen geplant.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=229748&cat=1

... Onlangs besloot het ministerie van Economische Zaken dat er tientallen hectares dennenbomen geplant moeten worden in het gebied. ... Daar was Dinkelland niet blij mee. Volgens de gemeente is er helemaal geen overleg geweest en de wethouder zegt dat hij in de krant moest lezen dat de plannen gewijzigd waren. In Dinkelland is de afgelopen jaren hard gewerkt om met alle betrokken partijen op één lijn te komen over hoe de natuur en diersoorten het beste beschermd kunnen worden. Het stak wethouder Kleissen dat het Rijk daar doorheen fietste. ...

Het beheer is dus overgeheveld van het Rijk naar de provincie, maar alsnog worden er vanuit het Rijk (ministerie) besluiten genomen hierover???
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

joostheeremans

Vermoedelijk krijgen we straks de derde staatssecretaris Economische Zaken deze kabinetsperiode nu Dijksma de belangrijkste kandidaat is om naar Infrastructuur en Milieu te gaan.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Ik vind steeds meer dat er teveel zaken op landelijk niveau besloten worden. Natuurbeleid bijvoorbeeld, dat lijkt me meer iets dat mij infrastructuur, ruimtelijke ordening en economie past en een provinciale zaak zou moeten zijn. Het nationale belang van een natuurgebied in Hilversum vind ik niet zo groot. Mijn voorstel is decentralisatie want de mensen die voordeel hebben van een natuurgebied zijn de mensen in de provincie en de gemeente waar hetnatuurgebied ligt en waarmee daar de recreatie en volksgezondheid bevorderd wordt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Maar voor de EHS heb je toch landelijk belijd nodig?
Stel dat Utrecht bedenkt om de EHS richting Gouda te laten lopen, maar Zuid-Holland ziet daar niets in en die gaat richting de Biesbosch, daar schiet je dan toch niets mee op? Voor EHS heb je op zijn minst interprovenciaal overleg voor nodig wil je daar een succes van maken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 31, 2015, 13:33:35 PM
Mijn voorstel is decentralisatie want de mensen die voordeel hebben van een natuurgebied zijn de mensen in de provincie en de gemeente waar hetnatuurgebied ligt en waarmee daar de recreatie en volksgezondheid bevorderd wordt.


Goed idee Freek. Zie voor de realisatie van jouw wens:  https://www.rijksoverheid.nl/documenten/richtlijnen/2011/09/21/onderhandelingsakkoord-decentralisatie-natuurbeleid
Peter Venema

Arjan Broekhuizen

Natuurbeleid moet duidelijker volgens Pieter van Vollenhoven
Het natuurbeleid in Nederland moet duidelijker en de financiering ervan moet overzichtelijker. Dan kun je de samenleving er daadwerkelijk bij betrekken en laten bijdragen.
Dat stelt prof.mr. Pieter van Vollenhoven in een advies aan de nieuwe staatssecretaris van Economische Zaken, Martijn van Dam.

http://www.nu.nl/binnenland/4165554/natuurbeleid-moet-duidelijker-volgens-pieter-van-vollenhoven.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op november 03, 2015, 17:01:14 PM
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 31, 2015, 13:33:35 PM
Mijn voorstel is decentralisatie want de mensen die voordeel hebben van een natuurgebied zijn de mensen in de provincie en de gemeente waar hetnatuurgebied ligt en waarmee daar de recreatie en volksgezondheid bevorderd wordt.


Goed idee Freek. Zie voor de realisatie van jouw wens:  https://www.rijksoverheid.nl/documenten/richtlijnen/2011/09/21/onderhandelingsakkoord-decentralisatie-natuurbeleid
Ik ben kennelijk niet de enige die logisch kan nadenken :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Johan Helmus

http://www.nu.nl/politiek/4265253/van-dam-wil-subsidie-boeren-veranderen.html

Bizar dat dit al niet eerder is gebeurd... (Maar wat wil je als er meestal een CDA-er op deze positie zat)
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

Citaat van: Johan Helmus op mei 21, 2016, 08:36:24 AM
http://www.nu.nl/politiek/4265253/van-dam-wil-subsidie-boeren-veranderen.html

Bizar dat dit al niet eerder is gebeurd... (Maar wat wil je als er meestal een CDA-er op deze positie zat)
Helemaal mee eens. Op zichzelf is inkomenssteun voor bepaalde beroepsgroepen niet verkeerd, als het tijdelijk is. Maar de boeren worden al sinds de tweede wereldoorlog financieel gesteund. Het wordt tijd dat ze eens zelfstandig worden. We gaan toch ook niet bakkers ondersteunen of warenhuisketens als de V&D? De economie kan wel eens tegen zitten, maar daarvoor hebben we goede regelingen zoals de WW en de bijstand. Extra geld voor boeren is weggegooid geld, inderdaad CDA vriendjespolitiek. Wedden dat er ook zoiets bestaat voor vissers? In andere landen als Griekenland zou men zoiets Clientisme noemen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk