Wisents bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 04, 2013, 12:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2015, 10:03:23 AM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 17, 2015, 13:34:36 PM
Op een ander forum kwam ik de verwijzing tegen naar het volgende bericht:

Veluwe klaar voor komst Wisent
...
Maart is bijna voorbij. Hoe staat het ermee?

Als antwoord op je vraag:
Zorgvuldige voorbereiding Wisent kost meer tijd.
De partners Stichting Wisent op de Veluwe, Staatsbosbeheer en ARK Natuurontwikkeling hebben besloten dat de komst van de wisent naar de midden Veluwe dit voorjaar nog niet kan. De zorgvuldige voorbereidingen en samenwerken aan draagvlak kosten meer tijd.
http://www.wisentopdeveluwe.nl/


Provincie: 157.000 euro voor buffels op de Veluwe
De provincie Gelderland draagt 157.000 euro bij aan de aanleg van drinkvennen en een vangkraal die bestemd zijn voor een kudde wisenten - Europese buffels - die binnenkort op de Veluwe wordt uitgezet.

Volgens gedeputeerde Van Dijk wordt de Veluwe er met de toekomstige wilde bewoners alleen maar aantrekkelijker op. Bijkomend voordeel is dat de buffels bijdragen aan meer variatie in de natuur. De wisenten profiteren zelf ook: het project draagt bij aan de instandhouding van deze bedreigde soort.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2098155/Provincie-157-000-euro-voor-buffels-op-de-Veluwe
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Arjan Broekhuizen op september 01, 2015, 11:42:59 AM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 29, 2015, 10:03:23 AM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 17, 2015, 13:34:36 PM
Op een ander forum kwam ik de verwijzing tegen naar het volgende bericht:

Veluwe klaar voor komst Wisent
...
Maart is bijna voorbij. Hoe staat het ermee?

Als antwoord op je vraag:
Zorgvuldige voorbereiding Wisent kost meer tijd.
De partners Stichting Wisent op de Veluwe, Staatsbosbeheer en ARK Natuurontwikkeling hebben besloten dat de komst van de wisent naar de midden Veluwe dit voorjaar nog niet kan. De zorgvuldige voorbereidingen en samenwerken aan draagvlak kosten meer tijd.
http://www.wisentopdeveluwe.nl/


Provincie: 157.000 euro voor buffels op de Veluwe
De provincie Gelderland draagt 157.000 euro bij aan de aanleg van drinkvennen en een vangkraal die bestemd zijn voor een kudde wisenten - Europese buffels - die binnenkort op de Veluwe wordt uitgezet.

Volgens gedeputeerde Van Dijk wordt de Veluwe er met de toekomstige wilde bewoners alleen maar aantrekkelijker op. Bijkomend voordeel is dat de buffels bijdragen aan meer variatie in de natuur. De wisenten profiteren zelf ook: het project draagt bij aan de instandhouding van deze bedreigde soort.

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2098155/Provincie-157-000-euro-voor-buffels-op-de-Veluwe
belangrijkste is dat het nog steeds doorgaat. Ze willen maximaal 25 dieren. Ik neem aan dat dat dan één stier is en tig koeien. Die koeien krijgen elk jaar een jong dus als men bijvoorbeeld begint met 6 dieren dan groeit dat volgens planning:   2016 = 6    2017 = 6+5 = 11,  2017 = 11 + 5 = 16   2017 = 16 + 8 = 24  2018 = 24 + 10 = 25.   VOL.  Is er al bekend waar de dieren vandaan komen waar men mee begint ? Met name de stier natuurlijk?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Het loopt nog steeds door in Duitsland, het verhaal van de uitgezette wisenten die de bast van bomen aanvreten waardoor bomenbezitters schade claimen, veel schade, zoveel schade dat het projekt bedreigd wordt en mogelijk afgesloten moet worden, waardoor de wisenten elders in Europa uitgezet kunnen worden. http://www.express.de/panorama/wisente-verursachen-frassschaeden-den-giganten-von-nrw-droht-das-aus,2192,32090208.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

OlivierO

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 07, 2015, 05:45:11 AM
Het loopt nog steeds door in Duitsland, het verhaal van de uitgezette wisenten die de bast van bomen aanvreten waardoor bomenbezitters schade claimen, veel schade, zoveel schade dat het projekt bedreigd wordt en mogelijk afgesloten moet worden, waardoor de wisenten elders in Europa uitgezet kunnen worden. http://www.express.de/panorama/wisente-verursachen-frassschaeden-den-giganten-von-nrw-droht-das-aus,2192,32090208.html

Ik wordt echt misselijk van zo'n gezeik. En ik kan slechts beperkt Duits, dus dat artikel lezen lukt slecht/niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

grunsven

Iemand heeft Wisenten uitgezet en die veroorzaken schade aan het bos. Ze beschadigen onder andere oeroude beuken.
Dit zijn geen wilde dieren en uiteraard dient de eigenaar schade voor derden te voorkomen. De eigenaar heeft echter onvoldoende gedaan om dat te voorkomen en nu zorgen zijn dieren voor aanzienlijke schade. Volkomen terecht dat dat niet geaccepteerd wordt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OlivierO

Citaat van: grunsven op oktober 07, 2015, 11:33:30 AM
Iemand heeft Wisenten uitgezet en die veroorzaken schade aan het bos. Ze beschadigen onder andere oeroude beuken.
Dit zijn geen wilde dieren en uiteraard dient de eigenaar schade voor derden te voorkomen. De eigenaar heeft echter onvoldoende gedaan om dat te voorkomen en nu zorgen zijn dieren voor aanzienlijke schade. Volkomen terecht dat dat niet geaccepteerd wordt.

Dus, er wordt in een bepaald project een diersoort geherintroduceerd omdat ze door de mensen verdwenen is in dat gebied. Kan er mij iemand dan even uitleggen waar de schade net zit? Dat er ocharme wat bomen afgegeten worden lijkt mij minstens een bijzaak. Of zie ik dat verkeerd?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

grunsven

Als je bosbouwer bent en daarvan leeft of het oude waardevolle bomen zijn is het geen bijzaak.


Voor wilde dieren is dat normaal en onderdaal van bosbeheer maar dit zijn gehouden dieren, wettelijk niet anders dan koeien of geiten.
Voor mij is het onbegrijpelijk dat die dieren op zo'n manier gehouden worden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

peterv

De initiatiefnemer, Richard Prinz zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg, heeft volgens het artikel wel wat feodale trekjes in zijn houding naar de klagende bevolking. Dat doet het draagvlak voor een introductie van welke diersoort ook natuurlijk ook geen goed.
Peter Venema

OlivierO

Ik besluit vooral dat ik mijn Duits moet bijschaven om dit te kunnen volgen. Helaas.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

peterv

Citaat van: OlivierO op oktober 07, 2015, 22:02:43 PM
Ik besluit vooral dat ik mijn Duits moet bijschaven om dit te kunnen volgen. Helaas.
er bestaat ook nog zoiets als Google translate. Dat geeft geen perfecte vertalingen, maar kan je wel op weg helpen in talen waar je zelf minder sterk in bent
Peter Venema

OlivierO

Citaat van: peterv op oktober 08, 2015, 13:20:51 PM
Citaat van: OlivierO op oktober 07, 2015, 22:02:43 PM
Ik besluit vooral dat ik mijn Duits moet bijschaven om dit te kunnen volgen. Helaas.
er bestaat ook nog zoiets als Google translate. Dat geeft geen perfecte vertalingen, maar kan je wel op weg helpen in talen waar je zelf minder sterk in bent

Ik heb het geprobeerd, maar wat Google daar uit zijn botten slaat is bijna even erg dan het Duits zelf.  ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

migratorius

Ik vind het een fantastisch verhaal hoor!
* De ouwe prins die roept dat de boerderijen van de bosbouwers af zullen branden als er een hek moet komen is natuurlijk wel het toppunt. Extreem reageren is niet ontypisch voor de getergde Teutoon, maar dit is echt geweldig.
* Die verdraaide wisenten die zomaar -tegen het wetenschappelijk advies in!- uit het voor hen bestemde gebied weglopen. Het lijkt me sterk dat het hier om onafhankelijk wetenschappelijk advies gegaan is...
* De Duitse toeristen met hun voorliefde voor dierentuinnatuur.
* De oplossing om dan in het bos maar weer hekken te bouwen. En het erge is dat ik dat in dit geval nog het beste vind ook... terwijl het best wat minder kan met de hekken in de Duitse natuur.

JanHein

Freek Verkerk

Citaat van: migratorius op oktober 08, 2015, 15:34:38 PM
Ik vind het een fantastisch verhaal hoor!
* De ouwe prins die roept dat de boerderijen van de bosbouwers af zullen branden als er een hek moet komen is natuurlijk wel het toppunt. Extreem reageren is niet ontypisch voor de getergde Teutoon, maar dit is echt geweldig.
* Die verdraaide wisenten die zomaar -tegen het wetenschappelijk advies in!- uit het voor hen bestemde gebied weglopen. Het lijkt me sterk dat het hier om onafhankelijk wetenschappelijk advies gegaan is...
* De Duitse toeristen met hun voorliefde voor dierentuinnatuur.
* De oplossing om dan in het bos maar weer hekken te bouwen. En het erge is dat ik dat in dit geval nog het beste vind ook... terwijl het best wat minder kan met de hekken in de Duitse natuur.

JanHein
Ik probeer er een beetje onafhankelijk naar te kijken. Maar als je dan leest dat die dieren in tijden van honger gaan knabbelen aan de bast van bomen, die daar dan door sterven, dan moet er versneld gekapt worden, op een tijdstip dat men dat niet wil, dan is er gewoon sprake van verlies. Dat kun je niet vragen van individuele boeren, dus dat moet vergoed worden. Het gaat om flinke bedragen. Er zijn wel wat sponsors, maar dit is teveel, dus moet er iets aan gedaan worden. Kennelijk probeert men nu met voer de dieren uit het bewuste bos te houden en misschien werkt het, maar het voeren van wilde dieren haalt meteen een stuk van de charme van het WILD zijn weg. het begint dan erg op gewoon vee te lijken. Een alternatief is om een hekwerk te plaatsen. Ook dan is er niet echt meer sprake van WILD, maar men zal uiteindelijk toch ook niet willen dat die dieren de snelweg oplopen dus is hekwerk nog zo slecht niet. Alhoewel dat ook niet goedkoop is. Het zal stevig hekwerk moeten zijn. Of misschien werkt schrikdraad ook wel? Het beste is gewoon de aankoop van de grond met de bedreigde bomen. Maar dat zal ook geen goedkope oplossing zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Het zijn ook geen wilde dieren. Onafhankelijk van of ze bijgevoerd worden of er hekken staan zijn dit gehouden dieren met een eigenaar. Die beesten zijn gewoon gekocht en in een vrachtwagen daarheen gehaald.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Uitspraak van het hof: De dieren mogen niet meer vrij rondlopen. Hekwerk moet het eigendom van anderen beschermen. http://www.derwesten.de/staedte/nachrichten-aus-meschede-eslohe-bestwig-und-schmallenberg/waldbauern-feiern-wisent-urteil-id11192937.html  Hoe het exact opgelost gaat worden bericht ik nog.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Beschrijving van de huidige situatie met betrekking tot het experiment van de uitgezette wisenten in een natuurgebied (Rothaarstieg). 100.000 bezoekers per jaar !!!  http://www.welt.de/print/welt_kompakt/print_wissen/article148002229/Gerade-zurueck-schon-umstritten.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

grunsven

Voor zover ik het begrepen heb waren er 100.000 bezoekers in het bezoekerscentrum. Nu is dit al lang een toeristisch gebied dus in hoeverre er meer toeristen er naar het gebied zijn gegaan is hier uit niet af te leiden.
Bovendien zijn dit de wisenten die weer terug hun hok in moeten van de rechter. Maken ze er gewoon een safariparkje van, zien de toeristen ze makkelijker en veroorzaken ze geen schade meer, iedereen blij.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Freek Verkerk

Kennelijk probeert men nu in DUitsland de wisenten meer weg te lokken uit het gebied war ze schade aanrichten. http://www.siegener-zeitung.de/siegener-zeitung/Arteigenes-Verhalten-ist-optimal-5b055649-823d-4dbe-8781-ad0664a372ea-ds  De kudde laat men eigenlijk nog maar sinds kort min of meer vrij rondlopen en nu al is de helft daar geboren. Het gaat natuurlijk ook snel als alle koeien jaarlijks een jong krijgen. Om Vader - dochter verhoudingen te voorkomen zal dan wel om de paar jaar de stier vervangen moeten worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op juni 02, 2016, 10:36:13 AM

Er komen nu ook berichten van wisenten die mensen aanvallen. http://www.derwesten.de/region/sauer-und-siegerland/neue-augenzeugenberichte-ueber-wisent-attacken-aimp-id11875558.html

Het is toch wat.
De eerste keer een toerist met een hond die te dicht bij kalveren kwam en de tweede keer om nog onduidelijke reden een tractor van een jaagmeneer die toch al problemen met die dieren heeft.

Toen er in Nederland met 'grote grazers' werd begonnen kwamen ook wel problemen met belangstellenden voor en in gebieden waar de mensen het nog niet gewend zijn nog wel eens.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op juni 02, 2016, 11:07:33 AM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 02, 2016, 10:36:13 AM
Er komen nu ook berichten van wisenten die mensen aanvallen. http://www.derwesten.de/region/sauer-und-siegerland/neue-augenzeugenberichte-ueber-wisent-attacken-aimp-id11875558.html
Het is toch wat.
De eerste keer een toerist met een hond die te dicht bij kalveren kwam en de tweede keer om nog onduidelijke reden een tractor van een jaagmeneer die toch al problemen met die dieren heeft.
Integendeel, die "jaagmeneer" is zelfs peetvader van een wisentkalf en had zijn mond gehouden om het project niet te schaden.

JanHein

grunsven

Het lijkt me ook niet dat je verbaasd moet zijn als je dit soort beesten uit zet dat dat problemen kan geven.
Uiteraard gaat dat soms fout. Dat gebeurt bij gewone koeien en dat gebeurt bij Wisent.
De schuld wordt daarbij bij het slachtoffer gelegd want die is dan te dicht bij een kalf gekomen of zoiets. Dat lijkt me wel erg gemakkelijk.


Toch mooi dat stichting ARK dat een aanvaardbaar risico vindt. Lijkt me een typisch gevalletje: "Wij van WC-eend...."


Grote grazers, Limousin, Schotse hooglander en zeker ook Wisent leiden tot (zwaar) gewonden als het gebied toegankelijk is. Het gebeurt niet vaak maar als je het wil uitsluiten moet je of de grazers of de bezoekers uit het gebied weren. Anders moet je dit accepteren en de verantwoordelijkheid nemen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: grunsven op juni 02, 2016, 12:24:57 PM

... Grote grazers, Limousin, Schotse hooglander en zeker ook Wisent leiden tot (zwaar) gewonden als het gebied toegankelijk is. Het gebeurt niet vaak maar als je het wil uitsluiten moet je of de grazers of de bezoekers uit het gebied weren. Anders moet je dit accepteren en de verantwoordelijkheid nemen.

Bezoekers moeten ermee om leren gaan. Weten wat ze wel en niet kunnen doen. Als ze voorgelicht zijn en beseffen dat het niet om dieren op een kinderboerderij gaat houden de problemen vanzelf op.
Herman van der Meer

grunsven

Uiteraard moeten bezoekers niet op de dieren af gaan en geen gekke dingen doen. Als iemand op een koe wil klimmen vraagt hij om problemen. Maar mag je ook niet gewoon over een pad langs de kudde lopen? Wie weet ligt er een kalf aan de andere kant in het gras.
Buiten aantoonbare onvoorzichtigheid, roekeloosheid of opzet is toch echt de eigenaar van het dier aansprakelijk. Dit zijn geen wilde dieren.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ronris

Citaat van: grunsven op juni 02, 2016, 12:45:40 PM
Uiteraard moeten bezoekers niet op de dieren af gaan en geen gekke dingen doen. Als iemand op een koe wil klimmen vraagt hij om problemen. Maar mag je ook niet gewoon over een pad langs de kudde lopen? Wie weet ligt er een kalf aan de andere kant in het gras.
Buiten aantoonbare onvoorzichtigheid, roekeloosheid of opzet is toch echt de eigenaar van het dier aansprakelijk. Dit zijn geen wilde dieren.

De wisent in kwestie uit het artikel
http://www.derwesten.de/region/sauer-und-siegerland/neue-augenzeugenberichte-ueber-wisent-attacken-aimp-id11875558.html
is als zodanig wel een wild dier, deze wisent is samen met een aantal andere dieren in 2013 vrijgelaten in de vrije wildbaan en de kudde bestaat nu uit 18 dieren.
Het gebied waarin ze zijn losgelaten is het grootste privé bosgebied in Nordrhein Westfalen en in bezit van de familie Sayn-Wittgenstein-Berleburg. en beslaat 13.500 hectare maar heeft op een enkel punt na geen rasters om de wisenten te beletten om verder te trekken.
Zelf ben ik een regelmatige bezoeker van dit fraaie gebied met een prachtige roodwildstand en heb het geluk gehad deze wisenten een aantal malen tegen te komen.
Bij benaderen van deze wisenten dient men echter wel andere afstanden in acht te nemen dan bij het vele hobby vee wat bij de vele begrazingsprojecten wordt ingezet.

Ronald.