Acaciagors?

Gestart door edokreuzen, oktober 01, 2015, 10:54:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:

http://observation.org/waarneming/view/109057443
onzeker Acaciagors - Emberiza flaviventris gezien op 2015-08-21 South Africa- Gauteng
Foto's:


Toelichting:
Hoe ik ook zeer uitgebreid zoek in mijn "Sasol Birds of Southern Africa", ik kan er vooralsnog niets anders van maken dan een acaciagors. Maar heeft die dan zo´n brede, witte middenkruinstreep?

Bij voorbaat dank ► Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

BramtK

Geen Sasol bij de hand, maar heb je ook gezocht in de richting van de wevers? Vrouw of onvolwassen Pin-tailed Whydah.
Groeten,

Bram ter Keurs

edokreuzen

Citaat van: BramtK op oktober 01, 2015, 12:36:29 PM
Geen Sasol bij de hand, maar heb je ook gezocht in de richting van de wevers? Vrouw of onvolwassen Pin-tailed Whydah.

Ik heb inderdaad óók gekeken én gezocht bij weavers, queleas, bishops, widowbirds, whydahs & indigobirds, maar bij géén van alle ging er bij mij een lampje branden... Ook niet bij de door jou genoemde pin-tailed whydah, want die hebben (zowel de vrouw als juveniel) absoluut niet zo'n fraaie, lichtbeige borst.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

snwja3

Ook geen boeken nu bij me.
Het is in geval van een Pin-tailed Wydah dan wel een jonge vogel, kunnen die wel wat rossiger zijn, zie deze foto?


Wietze Janse

BramtK

Ja, ik bedoelde het niet zo stellig als het er nu staat, maar als suggestie. Kennelijk waren mijn woorden en leestekens op. :) Maar googlend kom ik wel een paar Pin-tailed Whydah's tegen met kleur op de borst. Niet dat dat bewijst dat het er een is, maar die kleur op de borst is misschien niet voldoende om die soort af te schrijven.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Citaat van: edokreuzen op oktober 01, 2015, 15:20:00 PMdie hebben (zowel de vrouw als juveniel) absoluut niet zo'n fraaie, lichtbeige borst.
Ik denk in elk geval dat deze stelligheid niet vol te houden is, en zie net als Bram in de borstkleur niet zo'n bezwaar tegen Pin-Tailed Whydah. Ik denk eigenlijk dat er weinig alternatieven zijn voor die soort bij deze vogel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

edokreuzen

Citaat van: Vincent Hart op oktober 01, 2015, 16:05:36 PM
Citaat van: edokreuzen op oktober 01, 2015, 15:20:00 PMdie hebben (zowel de vrouw als juveniel) absoluut niet zo'n fraaie, lichtbeige borst.
Ik denk in elk geval dat deze stelligheid niet vol te houden is, en zie net als Bram in de borstkleur niet zo'n bezwaar tegen Pin-Tailed Whydah. Ik denk eigenlijk dat er weinig alternatieven zijn voor die soort bij deze vogel.

Zo bijzonder stellig bedoelde ik het nou ook weer niet, Vincent ;). Ik zwicht echt nadrukkelijk voor al jullie welkome reacties en zal er meteen een pin-tailed whydah van maken. Omdat ik aanvankelijk ook bepaald weinig alternatieven voor deze foto/vogelsoort kon bedenken, heb ik er "dus" eerst een onzekere acaciagors met flink veel slagen om de arm van gemaakt :duim:
Pluk de dag én haast u langzaam!!

gcusters

Is Long-tailed Paradise Whydah geen betere optie?
heb geen boeken maar onderstaartdekveren zijn erg contrasterend wit tov de staart.
MVG
Geert

Vincent Hart

Citaat van: gcusters op oktober 02, 2015, 15:01:35 PM
Is Long-tailed Paradise Whydah geen betere optie?
heb geen boeken maar onderstaartdekveren zijn erg contrasterend wit tov de staart.
MVG
Geert
Volgens mij hebben we een winnaar ... http://observation.org/soort/info/78238 dus
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

edokreuzen

Citaat van: Vincent Hart op oktober 13, 2015, 18:38:42 PM
Citaat van: gcusters op oktober 02, 2015, 15:01:35 PM
Is Long-tailed Paradise Whydah geen betere optie?
heb geen boeken maar onderstaartdekveren zijn erg contrasterend wit tov de staart.
MVG
Geert
Volgens mij hebben we een winnaar ... http://observation.org/soort/info/78238 dus

Citaat van: BramtK op oktober 15, 2015, 13:52:50 PM
Lijkt mij ook.

Hallo Vincent & Bram,

Ik heb de soortnaam zojuist veranderd van een dominicanerwida in een smalstaartparadijswida.

Met hartelijke dank voor jullie beider nieuwe reacties: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

Vincent Hart

En vooral dank aan Geert natuurlijk!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers