Welk spitmuisje is dit?

Gestart door Patricia Doornkamp, september 24, 2015, 10:44:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Patricia Doornkamp

Dit muisje zou je zo met de hand hebben kunnen pakken. Hij was helemaal niet bang. Liep gewoon naar mijn schoenen toe, zelfs als ik bewoog ging hij niet weg. Het leek wel alsof hij mij niet kon zien. Een paar foto's gemaakt en weer terug begeleid de begroeiing in.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/108877741
Spitsmuis spec. - Sorex/Crocidura/Neomys spec. gezien op 2015-09-09 Texel - De Kaai
Foto's:




bij voorbaat dank Patricia Doornkamp


Merijn van den Hoogenhoff

Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Rob Koelman

De huisspitsmuis heeft zich in grofweg drie jaar tijd over heel Texel verspreid. In 2006 de eerste vangst op de noordpunt van het eiland. Begin november 2009 heb ik meerdere exemplaren van de soort gevangen in de Horsvalleitjes, helemaal aan de zuidkant...
Met vriendelijke groet, Rob

Merijn van den Hoogenhoff

Citaat van: Rob Koelman op september 24, 2015, 13:01:20 PM
De huisspitsmuis heeft zich in grofweg drie jaar tijd over heel Texel verspreid. In 2006 de eerste vangst op de noordpunt van het eiland. Begin november 2009 heb ik meerdere exemplaren van de soort gevangen in de Horsvalleitjes, helemaal aan de zuidkant...
.
Hier in de Hoeksche Waard duurde het ietsje langer, maar in een 5 jaar tijd hadden ze het hele eiland gekoloniseerd
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

dmsoes

Een typisch voorbeeld van een inheemse, invasieve soort!


groet, Menno