Rolpissebed in Groningen???

Gestart door Bertus, mei 15, 2007, 23:14:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertus

Vanmiddag zag ik op ons tuinpad een Pissebed die zich oprolde toen ik hem aanraakte. Als leek denk je dan meteen aan de Rolpissebed, maar wanneer je hem in wil voeren zie je dat het een zeldzame soort is en dat het al helemaal onwaarschijnlijk is dat ie in Groningen wordt waargenomen. Zijn er hier in dit forum deskundigen die iets meer kunnen zeggen over deze waarneming?

Met vr. gr., Bert

Bertus

Ik ben er inmiddels al achter gekomen het is gewoon een Oproller.

Excuses.

Arp

Hoi Bertus,

Het is weldegelijk een pissebed en géén oproller (Glomeris), maar staat in elk geval hoe dan ook bij de insecten verkeerd (=> Overige geleedpotigen en Gallen) - daar heb je meer kans dat er een echte expert langskomt ;o)

Ik moet m'n rolpissebedden nog oefenen, dus onder voorbehoud zou ik deze inzetten op Armadillidium vulgare - en die zal ook in Groningen niet echt een zeldzaamheid zijn  :D  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A_kroon56

Het is inderdaad Armadillidium vulgare, de gewone oprolpissebed. Het verschil met een oprolmiljoenpoot zit hem in de laatste vijf segmenten. Die nemen bij de oprolpissebed plotseling in breedte af, terwijl bij de oprolmiljoenpoten de afname in segmentbreedte gelijdelijk is. Een tweede kenmerk is het symetrisch ronde bolletje (pissebed), terwijl bij de miljoenpoot het lichaam in opgerolde toestand niet mooi rond is (zie foto's Glomeris marginata)

Matty Berg

Coordinatoor werkgroep Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna