slechte ervaring met Bynolyt Spacelyt S80

Gestart door jaapoosterhuis, juni 24, 2015, 12:06:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

jaapoosterhuis

Twee en een half jaar geleden kocht ik de Bynolyt Spacelyt S80 voor ongeveer 400 euri's.
Ik vond m aan de zware kant, maar de prijs-kwaliteit verhouding, daar was ik tevreden over,
... totdat de scoop dit voorjaar spontaan doormidden brak !!??!! ter hoogte van de zwarte ring die de 'buis' met het 'huis' verbindt.
Ik rekende op mn 25 jaar garantie, maar kwam van een koude kermis thuis. Volgens importeur Technloyt kon dit alleen maar door ondeskundig gebruik zijn gebeurd. Hoe vaak ik ook uitlegde dat ie nooit is gevallen of op een verkeerde manier vervoerd, het mocht niet baten. Ze gingen niet verder dan mij met korting een nieuwe aanbieden. Een flinke teleurstelling dus.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met deze scoop en of iemand een idee heeft hoe een telescoop in vredesnaam zomaar door midden kan breken.
Jaap Oosterhuis, Winsum

Bart van Hoogstraten

Ik heb al een keer eerder op deze site een foto de revue zien passeren van een in 2-en gebroken S80. Ik heb er zelf ook eentje gehad en dacht dat ik er tevreden mee was totdat ik de fout maakte om door 'n Kowa uit de € 3000,- - klasse te kijken (Ik kreeg de Geelsnavelduiker van Giesbeek met geen mogelijkheid in beeld terwijl hij door de Kowa van een andere vogelaar goed te zien was (weliswaar een klein stipje in de verte, maar scherp en determineerbaar in beeld). Ik heb hem toen te koop aangeboden en moest uiteindelijk blij zijn dat ik er na vele weken wachten nog € 100,- voor kreeg. Ik ben nu een tevreden eigenaar van een tweedehands Swarov 20 - 60. Op de vraagprijs van € 1100,- heb ik € 200,- weten af te pingelen en daarna besloten nooit meer iets in de budgetklasse te kopen (goedkoop is altijd duurkoop en voor net iets meer dan het dubbele van de S80 ben ik nu meer dan 10 x zo blij met een haarscherp, licht en schijnbaar onverwoestbaar ding). In het vliegtuig gaat hij gewoon in mijn handbagage en hij heeft al heel wat te verduren gehad in West Afrika. Ik weet zeker dat mijn S80 dat niet overleefd zou hebben. Ik vertrouw inmiddels dusdanig op zijn degelijkheid dat ik hem onlangs voor een week heb uitgeleend aan een groep scholieren die met een vogelproject bezig waren. Ik kreeg hem netjes onbeschadigd terug... Van een scope met de prijs gelijk aan die van een goed statief hoef je niets te verwachten!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jaapoosterhuis

#2
Bedankt voor je reactie!
Ik ben dus niet de eerste die met twee helften van de S80 in zn handen staat.
Wel heel slap dat Technolyt niet over de brug komt. Toen ik aankondigde dat ik een negatieve recensie op dit forum zou plaatsen kreeg ik heel snel hoofd technische dienst aan de lijn die meedeelde dat ie zich door mij 'bedreigd' voelde .... Nou ja zeg.

groet Jaap

Lowieke

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 24, 2015, 14:02:58 PM
Ik heb al een keer eerder op deze site een foto de revue zien passeren van een in 2-en gebroken S80.

S70  maar dat zal verder weinig verschil maken.
Jeroen.

jaapoosterhuis

hallo Lowieke,
kreeg jij de zaak wel vergoed destijds? Of ging het niet om jouw scoop?
groet Jaap

Frank van de Putte

Die was van Timo Roeke, even het bericht lezen; https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=131274.msg1162347#msg1162347

Metaalmoeheid bij een scoop klinkt trouwens heel onwaarschijnlijk, lijkt me dan een ontwerpfout, zeker als dit blijkbaar vaker is gebeurd.

Ik zou er foto's van maken, met details van de breuk, en doorsturen naar de fabrikant, als de leverancier niet thuis geeft.

Succes!
Groetjes,

Frank van de Putte

Maja1970

Hallo Jaap,

Formeel gezien heb je een koopovereenkomst met de (web)winkel waar je de scope gekocht hebt. Je hebt dus niets te maken met de importeur of fabrikant, het komt vaak voor dat winkeliers zich hierachter verschuilen. Het beste is dus met de scope terug te gaan naar de winkel en om een oplossing vragen.

Het is consumenten koop dus je mag van het product verwachten dat het bij normaal gebruik niet stuk gaat, zeker niet in zo'n korte tijd, men geeft niet voor niets 25 jaar garantie. Maar let op garantie is vaak een beperking van je rechten door alle uitzonderingen, de importeur gebruikt dit mogelijk in jou geval door te verwijzen naar ondeskundig gebruik.

Als de telescoop gevallen is dan is dit wel te zien. Aan hen dus de taak om te bewijzen wat het ondeskundige gebruik dan moet zijn geweest waardoor het defect ontstaan is.

Kijk ook even op een paar sites op Internet hoe de telescoop wordt aangeprijst. Van een spottingscope voor in het veld mag je verwachten dat hij tegen een stootje kan en niet spontaan in twee stukken breekt. Kijk ook of anderen het zelfde probleem hebben (hier op de site al 1 persoon met een S70).

Het beste is om e.e.a. via een (aangetekende)brief en of mail duidelijk te maken. Geef ze een redelijke termijn van bijvoorbeeld 14 dagen om te reageren, en geef ook aan wat je volgende stap is als ze in gebreke blijven. Als ze lastig blijven doen kan je ook eventueel je rechtsbijstand verzekering er achter aan sturen als je die hebt. Als ze er zelf een advocaat op moeten zetten kost dat hen meer dan een nieuwe telescoop voor jou.


Succes en houd ons op de hoogte.

M.vr.gr.
Martin


jaapoosterhuis

#7
het is niet goed afgelopen ...
Technolyt blijft volhouden dat een scoop niet zomaar doormidden kan breken en dat de schade alleen door ondeskundig gebruik kan zijn veroorzaakt. Ze gaan niet verder dan met korting een nieuwe aanbieden. Ik laat het hier maar bij, maar houd er een heel vervelend gevoel aan over.
Heb inmiddels een 2e hands leica apo televid gekocht en dat bevalt heel erg goed.
Bedankt voor jullie reacties.
Jaap

laatvlieger

Mooi klote! Wat een ontzettend slechte service! Jij schiet er niks meer mee op, maar je hebt in ieder geval nog een aantal mensen geholpen bij het maken van een keuze: geen Bynolyt spullen kopen dus!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Timo Roeke

Dag Jaap,

Je mag verwijzen naar mijn specifieke geval. Ik heb exact hetzelfde gehad. De scoop tijdens een vroege ochtend telling plots in twee toen ik hem naar rechts wilde draaien. Mijn kosten zijn toentertijd wel helemaal vergoed. Daarbij moet ik vermelden dat ik niet direct contact met hen heb opgenomen maar het via de winkel heb gespeeld waar ik de telescoop toentertijd heb gekocht. Zij hebben vaak een betere relatie met een vertegenwoordig. Die vertegenwoordigers zijn zich vervolgens weer een stuk bewuster wat de gevolgen kunnen zijn van dergelijke negativiteit.

Succes en ik hoop dat Bynolyt het alsnog netjes gaat oplossen!

grunsven

Bizar. Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Als het al gebeurt moet de fabricant zich schamen en snel een nieuwe leveren.
Duidelijk geen reclame dit.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Wilfred

Klopt helemaal wat Timo schrijft.
De relatie tussen een winkelier en klant enerzijds en winkelier en leverancier anderzijds is veel nauwer en warmer dan die van een consument rechtstreeks met de leverancier. Daar zit veel meer afstand tussen en dat moet je dan soms bekopen met het feit dat je op deze manier afgescheept wordt.
Ook een face to face contact is daarbij veel effectiever dan een mail of briefwisseling en dat is ook al lastig als je rechtstreeks met leverancier of importeur te maken hebt.

jaapoosterhuis

bedankt voor jullie meeleven ...
ik heb aanvankelijk eerst via de verkoper gedaan,
toen zij werden afgescheept heb ik zelf contact gezocht met Technolyt.
Ik heb de strijdbijl maar begraven uiteindelijk, na drie keer gebeld te hebben met de leverancier.
gr.
Jaap

grunsven

Heb je een rechtsbijstandverzekering? die is hiervoor.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jaapoosterhuis

helaas niet ,  denk je nooit nodig te hebben , totdat ...