En nog een hommel

Gestart door huysse, mei 12, 2007, 19:54:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Deze hommel wilde helemaal niet stilzitten, een beweeglijk type dus.
En dus ook geen fatsoenlijke foto.
Opvallend was de citroengele rug en verder had hij een beige-oranje gatje.

Wat kan het zijn?

Marijke

huysse

en

huysse

en nu nog een voor de kleur van z'n kontje:

gardensafari

En nu verras je me toch hevig. Gelet op de grote ogen en de ruige beharing moet dit een dar zijn. En ik kan er niets anders van maken dan een weidehommeldar. Alleen kan dat eigenlijk helemaal niet begin mei. Dat duurt nog een maand of zo. Ook de werksters zijn nu eigenlijk nog veel te klein om al darren te kunnen grootbrengen.
Maar het is er wel eentje, dus moet dat aan het extreme voorjaar liggen. Maar dan kunnen er ook al verse koninginnen zijn. Misschien leidt dat tot een (zeer zeldzame) 2e generatie? Maar ik sta werkelijk paf. En aan de grond genageld. En met een bek vol tanden. En die bek staat nog open ook. Zeer leuke vondst, dacht ik zo....

:o  :wacko:  :blink:  :o  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Hij zat in de tuin op de frambozen dus, als het weer wat mee werkt, zie ik er hopelijk nog meer ( en met betere foto's!)

met dank,

Marijke

huysse

deze had ik ook nog:

gardensafari

Ook die laatste foto maakt er een weidehommelmannetje van.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Geprobeerd om betere foto's te maken, helaas, niet echt gelukt!
Behalve het mannetje vloog er ook een rond waarvan ik niet weet wat voor geslacht het is.
Ik ga er tenminste van uit dat het ook een Weidehommel is.

groet,
Marijke

huysse

en

huysse

en

huysse

en nog een van het mannetje

huysse

wel nog 2 eigenlijk!:

gardensafari

Ik heb je nieuwe foto's genummerd 1 t/m 5.
Op foto's 1 t/m 3 zien we een weidehommel. Heeft veel weg van een koningin, maar kan ook een werkster zijn. In ieder geval een vrouwtje dus. Dat kun je allereerst zien aan de beharing. Verder zit er een klompje wit stuifmeel aan het achterpootje. Dat maakt het een vrouwtje. Die heeft aan haar achterpoten speciale haartjes waarmee stuifmeel kan worden vastgehouden. Mannetjes hebben die haartjes niet en kunnen dus ook nooit zo'n bolletje op de pootjes hebben. Trouwens de vrouwtjes van de koekoekshommels (dat zijn hommels die bestaande nesten van andere soorten 'kraken'), houden ook niet van werken en hebben dergelijke haartjes ook niet!
Foto 5 is voorzover te zien inderdaad een mannetjesweidehommel. Zie ook het geheel gladde achterpootje zonder pollen.
Foto 4 niet. Dat is een heel andere soort. Hij mist het rode gatje, en de beharing op het achterlijf is grijswit. Bovendien zien we een beetje stuifmeel aan de pootjes en dus is het geen mannetje, maar een vrouwtje. Ik durf niet te zeggen welke soort, omdat ik daarvoor een betere foto nodig heb, dwz een foto van de bovenkant van het creatuurtje. Doet wat denken aan een boomhommel, maar kan, gelet op het vele wit op het achterlijf ook nog wel een heidehommel zijn.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Nummertje vier geen Akkerhommel?

gardensafari

#14
CiteerNummertje vier geen Akkerhommel?
Ja, zou ook nog kunnen. Maar meestal zie je daar zeker bij het kontje nog wel een paar oranjebruine haartjes. Helaas geen goede foto van de bovenkant en dat maakt het heel lastig..... Misschien weet Marijke nog hoe groot hij was. Als hij vrij klein was, kan akkerhommel heel goed, anders weet ik het ook niet meer.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Akkerhommel zou kunnen.
Er zaten het meest Akkerhommels en in veel mindere mate Weidehommels.

Ze worden al tammer(?) dus nog wat foto's.

foto 1 , 2 en 3 zijn van dezelfde hommel:


nr.1

huysse

nr. 2

huysse

nr.3  

huysse

Steenhommel???

nr.4

huysse

#19
nr. 5 en 6 ook weer van dezelfde hommel (op een andere plaats dan de eerdere foto's.

nr.5

huysse

nr 6

gardensafari

Ja, hoor, gefeliciteerd, nr. 4 is een steenhommel, de andere twee zijn wederom weidehommels.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.