Instellingen voor Sony PCM M10

Gestart door Gerben Mensink, augustus 24, 2015, 20:25:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerben Mensink

Ik ben bezig mijn nieuwe Sony PCM M10 te ontdekken. Om het wat sneller onder de knie te krijgen ben ik ben benieuwd naar ervaringen met verschillende instellingen. Welke instellingen zijn nu het handigst zijn om in het veld zo goed mogelijke opnamen te maken? Bijvoorbeeld:
- Microfoongevoeligheid hi of low?
- Recordlevel? Op youtube zie ik tutorials waar ze adviseren nooit boven de 4 te gaan. Ik zou zeggen dat het in het veld wel hoger mag.
- En welke opnamekwaliteit voldoet? LPCM 48/24 of voldoet 44.10 / 16 ook?

Uiteraard zijn andere tips ook welkom  B)
groet,
Gerben Mensink

Douwe van der Ploeg

Wat wil je in welke omstandigheden opnemen?
Douwe van der Ploeg

Gerben Mensink

Bijvoorbeeld trekroepjes van overvliegende vogels op onze telpost. Of roepjes tijdens het vogelen, bijv. van een opvliegende soort of eentje die in het struikgewas zit.

En ik snap dat de instellingen kunnen verschillen naar gelang de omstandigheden. Maar dat is onderdeel van mijn vraag.
groet,
Gerben Mensink

HPM

#3
- Gevoeligheid op high.
- Recordlevel op max, tenzij dat te hard is. Ik neem aan dat de recorder het aangeeft als dat het geval is. Mijn streven is om rond de -6 te zitten. Reclevel op manual, niet op auto.
- 44100 / 16 is prima.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Wat Herman schrijft is inderdaad ok.

Speed control (kwam ik na jaren pas achter ;) ), is een instelling die zorgt voor vertraging bij het terugspelen van een opname. Zo kun je makkelijker horen of een roepje bijvoorbeeld omhoog gaat.
Thijs Fijen