Uitgestorven soorten

Gestart door Theo M Kiewiet, augustus 19, 2015, 12:01:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Hoe registreert Waarneming.nl uitgestorven soorten?
Met vr groet, Theo.

Douwe van der Ploeg

Het is mogelijk om een soort status "Extinct" te geven (net zoals exoot, inheems, etc).
Douwe van der Ploeg

Theo M Kiewiet

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 19, 2015, 17:15:19 PM
Het is mogelijk om een soort status "Extinct" te geven (net zoals exoot, inheems, etc).

Er zijn wel wat kandidaten op Ameland, maar extinct kan dat voor een gebied alleen ook aangegeven worden?
En hoe weet je wanneer iets uitsterft?
Welke datum geef je dan aan?
Met vr groet, Theo.

Douwe van der Ploeg

Nee, dat kan naar mijn weten niet.
Douwe van der Ploeg

gbeersma

Uitgestorven soorten op waarneming.nl? Maar dat heeft toch niet de pretenties om (ook) een fossielendatabase te zijn?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Menko Vlaardingerbroek

Uitgestorven in Nederland, zou ik verwachten, niet wereldwijd, maar ik kan geen voorbeelden vinden. Ik had verwacht dat dwergjuffer en runderdaas de status uitgestorven zouden hebben, maar dat is niet het geval.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Leon Olsthoorn

#6
Citaat van: gbeersma op augustus 19, 2015, 21:14:35 PM
Uitgestorven soorten op waarneming.nl? Maar dat heeft toch niet de pretenties om (ook) een fossielendatabase te zijn?

Er zijn ook veel recenter uitgestorven (onder)soorten, zoals deze: http://waarneming.nl/soort/view/647?waardplant=0&poly=1&from=1014-08-19&to=2015-08-19&prov=0&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0. Het is niet onaannemelijk dat er hier waarnemers zijn die deze ondersoort indertijd nog gezien hebben en dit nog in willen voeren.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Theo M Kiewiet

Waddenhommel Bombus cullumanus, 1946 op Ameland, (1953 voor 't laatst op Terschelling gezien) is een voorbeeld.
Diverse andere hommels en vlinders zijn deze soort hier achternagegaan, vogelsoorten idem, doch ik denk 'in Ameland' en niet in Nederland.  :rolleyes:
Doch ik begrijp dat een soort die op Ameland is uitgestorven, dat ik dat voor dit eiland niet kan invoeren.
Met vr groet, Theo.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: gbeersma op augustus 19, 2015, 21:14:35 PM
Uitgestorven soorten op waarneming.nl? Maar dat heeft toch niet de pretenties om (ook) een fossielendatabase te zijn?

Fossiele schelpen worden nog wel met enige regelmaat ingevoerd, geloof ik.
Douwe van der Ploeg

Theo M Kiewiet

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 20, 2015, 01:06:50 AM
Citaat van: gbeersma op augustus 19, 2015, 21:14:35 PM
Uitgestorven soorten op waarneming.nl? Maar dat heeft toch niet de pretenties om (ook) een fossielendatabase te zijn?

Fossiele schelpen worden nog wel met enige regelmaat ingevoerd, geloof ik.

Fossiele schelpen hoeven niet uitgestorven te zijn. :-\ B)
Met vr groet, Theo.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

andre.schulten

Gekke gedachte misschien, maar als iets is uitgestorven dan zul je het in het veld niet meer tegenkomen en kun je het dus ook niet invoeren....... B) ;D

Leon Olsthoorn

Maar er zijn hier ook oudere waarnemers en die zouden bijvoorbeeld het duingentiaanblauwtje nog hebben waargenomen en kunnen die waarneming dus nog invoeren. Wie een waarneming van vandaag invoert van het duingentiaanblauwtje krijgt ongetwijfeld heel snel een opmerking van een admin.

Waarnemingen van uitgestorven schelpdieren of slakken kun je nog steeds vinden als je de huisjes of kleppen nu ergens vindt. Die kun je dus nog steeds tegenkomen
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte


gbeersma

Een soort van afspraak lijkt me toch handig. Bijvoorbeeld dat alleen soorten ingevoerd worden die na 1900 uitgestorven zijn. Anders gaan er straks hele collecties mammoetkiezen, dinobotten en ammonieten ingevoerd worden, wat me toch niet de bedoeling lijkt.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Thijs Fijen

Er zijn nog een paar dingen die je in ogenschouw moet nemen:
- een soort kan lokaal uitgestorven zijn, maar is natuurlijk wel in staat om weer terug te komen (bijvoorbeeld Kuifleeuwerik). Uitsterven is dus een term die afhankelijk is van je schaal (welke regio neem je).
- Afwezigheid aantonen is vele male moeilijker dan aanwezigheid aantonen. Hoewel we nu aannemen dat bijvoorbeeld de Dunbekwulp is uitgestorven, kunnen we niet uitsluiten dat deze soort ooit nog ergens opduikt. Dus moet de invoeroptie aanwezig blijven.

Over fossielen, ach, is niet zo erg toch? Als de waarneming maar juist wordt ingevoerd (fossiel), gaat het vast goed.
Thijs Fijen

paulhoekstra

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 23, 2015, 13:32:25 PM
Hoewel we nu aannemen dat bijvoorbeeld de Dunbekwulp is uitgestorven, kunnen we niet uitsluiten dat deze soort ooit nog ergens opduikt.
Van die "uitgestorven" soort zijn er toch redelijk wat waarnemingen op observado en een dubieuze claim uit 2014: http://observation.org/soort/view/1550?waardplant=0&poly=1&from=1005-08-23&to=2015-08-23&prov=0&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0
groeten,
Paul