Agapanthia uit Zweden

Gestart door Grijzezeehond, augustus 11, 2015, 22:57:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grijzezeehond

Kan iemand hierbij helpen?
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/105039540
onzeker Agapanthia spec. gezien op 2015-08-03 Sweden - Härjedalen
Foto's:


bij voorbaat dank Kurt Geeraerts
Kurt Geeraerts

Arp

Het lijkt me een Monochamus - mogelijk sutor.

Wellicht willen ze in Zweden ook wel weten waar die zit?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Grijzezeehond

Bedankt Arp. Wat bedoel je met die laatste zin? Is het een zeldzame en moet ik de vindplaats doorgeven aan een Entomologisch Instituut?

Groeten,

Kurt
Kurt Geeraerts

Grijzezeehond

Ha, ik zie het al:
"In one study, between 10 and 80% of the larch in a timber yard was found to be infested by M. sutor. Another report indicates that this insect destroyed a large volume of timber during the construction of the Bratsk Reservior (USDA Forest Service, 1991)."

Ik had hem dus moeten meenemen in een doosje...

K
Kurt Geeraerts

Arp

Dat is een deel van het probleem en speelt meer in het Nearctisch gebied een rol (minder natuurlijke vijanden). In Noordwest-Europa (ook bij ons) is men veel meer beducht omdat deze boktorren een verspreidingsvector kunnen zijn voor een Nematode die nog veel meer schade aan kan richten.

Zie ook de soortinfo Monochamus spec.

Gezien deze twee publicaties is wellicht Martin Schroeder een goed meldpunt?

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra12_4.pdf
http://www2.jordbruksverket.se/download/18.432d72ea14b00328ac648a35/1421659753554/ra14_25.pdf

Maar: Ik vermoed dat dit sutor is (maar ben geen kenner) en uit dit citaat blijkt dat een "vindplaats" van de tor dan vermoedelijk weinig info geeft:
CiteerMonochamus sutor is distributed all over Sweden and common in many regions
In Nederland richt het onderzoek zich op aanwezigheid van de kevers (en als die gevangen worden eventuele besmetting met nematoden). In Zweden worden kennelijk andere tactieken gehanteerd.

Voer het beest maar gewoon in op observado als Monochamus spec. (of sutor onzeker?), dan istie geregistreerd. Ik ga wel even uitzoeken of het handig is om dhr. Schroeder of andere "Zweden" te laten weten dat observado ook vindplaatsen in Zweden voor ze vastlegt :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Grijzezeehond

#5
Ik had contact met een Noorse Nederlander of Nederlandse Noor (Wouter Koch) over bijen, en hij drong erop aan dat ik mijn waarnemingen zou invoeren in twee andere systemen: artsobservasjoner of iNaturalist omdat observado.org blijkbaar geen observaties deelt met het Noorse systeem. Observado zal dan ook geen vindplaatsen registreren voor de Zweden, neem ik aan.

Bedankt voor de uitleg en tot later.

Kurt


Kurt Geeraerts

Arp

Ik weet niet of je Zweedse waarnemingen in het Noorse systeem kwijt kunt, lijkt er niet meteen op eigenlijk. Bij iNaturalist kan dat wel, maar ik zie het verschil met Observado dan niet. Twee sites die proberen hetzelfde te doen.

Elke Zweed, onderzoeker of niet, kan op observado kijken wat er is ingevoerd aan Monochamus voor Zweden en zulke data exporteren meen ik.

Als een Zweedse organisatie bij Hisko een verzoek indient zullen ze ongetwijfeld ook gewoon regelmatig data toegestuurd kunnen krijgen. Hoe zinnig dat is qua hoeveelheid op observado ingevoerde data voor Zweden kan ik niet inschatten. Voor iNaturalist kan ik dat ook niet en weet ook niet wat de mogelijkheden daar zijn. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Grijzezeehond

Hopelijk neemt de heer Koch het me niet kwalijk dat ik een stuk van zijn mail hier op een forum gooi, maar ik denk dat ik daarmee misschien wel kan bijdragen tot een integratie van de verschillende systemen.
Dit schrijft hij me:
"Helaas deelt waarneming geen data, dus zullen uw observaties niet bij ons terechtkomen op de kaart. Mocht u ze toch willen delen kan ik iNaturalist aanraden, of misschien zelfs ons eigen systeem artsobservasjoner. En anders is het hopen op dat waarneming alsnog gaat delen, zulke data is belangrijk voor wetenschap en natuurbeheer."

Voor de duidelijkheid: ik was vooral geïnteresseerd in Noorse waarnemingen te registreren omdat ik mijn vakantie grotendeels in Noorwegen doorgebracht heb. Maar we zijn ook voor een paar dagen in Zweden gaan vertoeven, vooraleer we onze terugreis in Oslo gingen aanvangen. Mooie lus. Ik was uiteraard niet van plan om Zweedse waarnemingen in een Noors systeem in te voeren  ;-)

K



Kurt Geeraerts

hiskodevries

Het is een kip en het ei verhaal.
Data delen is leuk, maar als dat goed opgezet moet worden is dat een prijzige activiteit.
Elke organisatie , die zich tot doel stelt met natuuronderzoek bezig te zijn, kan bij ons een data dump aanvragen. Maar als jij 1 dag daarna je waarneming invoert zit die daar niet in.
Een andere optie is dat de Scandinavische partij een subsite aanvraagt dan kunnen ze zelf zovaak exporteren als ze willen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0