zoogdier onbekend

Gestart door clemens, juli 23, 2015, 18:49:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

clemens

Hier kom ik niet uit. Wie kan er een naam aanplakken. Ongeveer 10-15 cm groot.


Gefotografeerd: Weurt-Kleine Grindgat.

Rob Koelman

Doet meest denken aan (de restanten van) de kop van een bunzing. Voor meer zekerheid zul je de schedel moeten prepareren...
Met vriendelijke groet, Rob

Merijn van den Hoogenhoff

Ik ga helemaal mee, bunzing. :duim:
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Douwe van der Ploeg

Maar valt fret uit te sluiten...? ;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 27, 2015, 17:45:30 PMMaar valt fret uit te sluiten...? ;)

Jazeker! Ik zie namelijk een donker neusje...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik vraag me af in hoeverre dat niet sowieso wat indroogt/verdonkert bij een dier in deze staat..
Douwe van der Ploeg

OlivierO

In principe is een Fret een ondersoort van een Bunzing, dus met Bunzing zit je altijd goed schat ik zo. ;-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op juli 27, 2015, 19:15:46 PMIn principe is een Fret een ondersoort van een Bunzing, dus met Bunzing zit je altijd goed schat ik zo. ;-)

Een belangrijk verschil tussen bunzing en fret is dat bunzing een wilde soort is en het bij fretten om ontsnapte dieren gaat. Daarom is het van belang om bunzing en fret te onderscheiden en ze niet op één hoop te gooien...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 27, 2015, 18:36:35 PMIk vraag me af in hoeverre dat niet sowieso wat indroogt/verdonkert bij een dier in deze staat..

Dat valt denk ik wel mee. Maar een testje kan altijd: dooie fret tijdlang laten liggen en dan kijken hoe de kleur van de neus er uit ziet...  ;)

Overigens geeft het sterke contrast in de kleuren van de kopvacht al aan dat het zeer waarschijnlijk een bunzing is. Op bunzing lijkende 'bunzingachtige fretten' komen slechts sporadisch voor.
Met vriendelijke groet, Rob

carel

En dit soort fretten komen wel erg dichtbij een bunzing

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

jeroenroelofsen

Fretten zijn inderdaad heel erg variabel. Zelfs terug te kruisen/fokken met bunzing. En dat maakt onderscheid denk ik heel erg lastig.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Merijn van den Hoogenhoff

Citaat van: Rob Koelman op juli 27, 2015, 20:15:28 PM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 27, 2015, 18:36:35 PMIk vraag me af in hoeverre dat niet sowieso wat indroogt/verdonkert bij een dier in deze staat..

Dat valt denk ik wel mee. Maar een testje kan altijd: dooie fret tijdlang laten liggen en dan kijken hoe de kleur van de neus er uit ziet...  ;)

Overigens geeft het sterke contrast in de kleuren van de kopvacht al aan dat het zeer waarschijnlijk een bunzing is. Op bunzing lijkende 'bunzingachtige fretten' komen slechts sporadisch voor.

En dan moet die op een bunzing gelijkende fret (waarvan Rob al terecht zegt dat hij niet zoveel voorkomt) ook nog eens ontsnappen. Ik vind dit soort purisme altijd wat ver gezocht. Is het 100% een bunzing ? Nou dat kun je niet zeggen, maar dat geldt dan voor elke dode bunzing toch?? Ik zou hem zonder blikken of blozen goedkeuren en die misschien wel 0,001% kans dat het een bunzingkleurige fret was voor lief nemen. Daar staat vast wel een echte bunzing uit die buurt tegenover die niet gemeld is. Als ik zo naar de omgeving kijk is het namelijk echt wel een bunzinggebied.

Vriendelijke groeten

merijn
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff