Contarinia scutati of Contarinia rumicis of beiden?

Gestart door carina, juli 07, 2015, 19:27:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

carina

Vandaag gallen 7/7 gevonden op Ridderzuring. Ik vermoed dat de gallen op de eerste 2 foto's in bijlage van Contarinia rumicis zijn.
In deze gallen bevonden zich 2 witte jonge larven telkens aan een andere zijde van de vrucht, daar waar de knobbels op de vruchtkleppen aan de buitenkant sterk rood gekleurd en verdikt zijn. In enkele oudere gallen leek er een kleine gele pop aanwezig te zijn.

Op een andere locatie zagen de gallen er een beetje anders uit, met 1 verdikte rode knobbel op de vruchtkleppen. In deze gallen zat steeds 1 larve tussen de vruchtklep en de vrucht, de larve lag in een 'gootje' op de vrucht. Deze larve was geel van kleur.
Misschien oudere larven van C. rumicis?

Enkele foto's van een geopende gal en de larve op het vruchtje.Spijtig genoeg zijn de foto's niet denderend van kwaliteit, de larven waren zeer klein in vergelijking met andere galmuglarven.

Iemand enig idee hoe je gallen en larven van C. rumicis en C. scutati van elkaar kan onderscheiden.

Carina










fluitenier

Ik heb ondertussen gelijkaardige gallen weten te vinden.








Citaat van: carina op juli 07, 2015, 19:27:53 PM
Iemand enig idee hoe je gallen en larven van Contarinia rumicis en C. scutati van elkaar kan onderscheiden.

Het verschil in galvorming tussen de 2 soorten is mij ook niet direct duidelijk, maar aangezien de larven citroengeel gekleurd zijn, lijkt de determinatie mij geen probleem. Eigenaardig dat Contarinia rumicis niet is opgenomen in het Gallenboek en nooit is vastgesteld in Nederland terwijl de soort wel gekend is uit alle buurlanden. Over Contarinia scutati is dan weer zo goed als niets terug te vinden.

Beschrijving van de 2 soorten:
http://www.bladmineerders.nl/gallen/diptera/contarinia/rumicis/rumicis.htm
http://www.bladmineerders.nl/gallen/diptera/contarinia/scutati/scutati.htm
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

carina

Ik vind het niet eenvoudig om al die soorten op rumex uit elkaar te houden. Er is niet zoveel info voorhanden en bijkomend zijn sommige gallen en larven vrij klein, zonder een macro lens en degelijk fototoestel is het niet mogelijk om goede foto's te maken.

Intussen op Schapenzuring vermoedelijk 2 soorten gallen gevonden. Contarinia acetosellae in de gesloten bloemknoppen.Ik heb enkele gallen opengepeuterd er zitten kleine donkere poppen in 1 of 2 per gal, voorlopig heb ik hier geen foto's van.

In de vruchtjes waarschijnlijk gal van Contarinia scutati, de geel-oranje larve zit tussen het vruchtje en de tepalen. Uit 1 zo'n gal stak een lege pophuid en bevond er zich nog een larve in de gal.
Op de laatste foto in bijlage onderaan een vergald vruchtje waarin zich een oranje larve bevindt.

Het lege pophuidje vertoont gelijkenissen met de pop van Schimmelende bremgalmug.
Zie link naar foto van lege pop Schimmelende bremgalmug:
http://waarnemingen.be/foto/view/7967078

Carina