Hoofdmenu

3e kj Geelpoot

Gestart door Albert de Jong, april 20, 2007, 23:34:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Vandaag kwamen Ies M. en ik deze Zilvermeeuw-achtige tegen op de inmiddels bekende plek te Utrecht-Kanaleneiland. We dachten aan 3e kj Geelpoot. Maar ik heb 0,0 ervaring met dit kleed Geelpoot. Even wat we er aan zagen:

- Dieprode oogring
- Tamelijk donkere mantel voor Zilvermeeuw
- Opvallend contrast tussen m,g dekveren en schouderveren
- in vlucht was geen mirror zichtbaar in de hp's
- KM-achtige kop met opvallend gele snavel
- Bijna zwartkleurige tertials
- Geel in de poten? (zie inzet foto 1) Het beest wilde niet uit het water komen
- Gesloten 'nette'staartband met volledig witte bvdekveren, maar dat wil ik nog even op de foto's checken

Ies heeft geloof ik wel wat duidelijke vluchtplaten, maar ik ben wel benieuwd wat jullie er van denken. En zo kan de rest ook mee kijken.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Albert de Jong

#1
Foto 2

En ik kom net deze tegen:
http://i.pbase.com/o6/09/645509/1/76047961...Fi.DSC00483.jpg

(Wat mij betreft is het, na wat foto's op verschillende sites gecheckt te hebben, echte een Micha.)
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ies Meulmeester

En hier nog een fotoje van mijn kant(wat een voordeel toch dat DSRL . ;) )

ruud_altenburg

#3
Ja een hele duidelijke 3kj Geelpootmeeuw. Donkere snavel en iris zie je relatief vaak bij 3kjs. De staartband loopt ook in dit kleed taps af. Verder is duidelijk op de vluchtfoto dat een opvallend licht venster als bij 3kj Zilver ontbreekt.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

Onderstaande 3kj kwam ik vandaag tegen in Amsterdam. Zoek de 10 verschillen!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

200 Zilvers op de Brouwersdam: na de tigste keer kijken tot de conclusie gekomen dat het inderdaad alléén maar Zilvers waren. Daarom was ik zo blij dat ik deze eindelijk trof. Een mooie 3e kalenderjaar Geelpoot, zo leek mij.
Maar goed, ik zie dan die staart met een paar adulte pennen en even later een rechtervleugel die er nogal anders uitziet dan de linker. En vervolgens zit ik dan met de volgende vragen:
- Is dit wel een Geelpoot (en zo ja, waarom zie ik dan geen rode oogring?)
- Waarom is er zo'n verschil in ruistadium tussen de linker- en rechtervleugel?
- Wat is nou het meest doorslaggevend (en concreet) verschil tussen 3kj Zilvers en 3e kj Geelpoten of is dit toch een combinatie van verschillende kenmerken?



Bram Rijksen

en eentje met zicht op de rechterkant vd vogel:

Bram Rijksen

en nog een close-upje van de kop:

ruud_altenburg

#8
Bram maak er even een apart topic van want dit is een rare vogel. Zo te zien een 3kj Zilver met derde generatie binnenste handpennen en staartpennen!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

is goed, maar zal toch vanavond niet meer gebeuren... Ben in ieder geval blij dat het geen doorsnee Zilver/Geelpoot lijkt te zijn.  

theomuusse

Nee, dit is alles behalve doorsnee.
Hij zit in de catgorie zeer afwijkend.
Ik moest aan een zilver denken maar vind de lange vleugel, donkere mantel en zware snavel inderdaad pro micha.
Theo