Onbekend ongestippeld lhb-tje?? > mogelijke Sphaeroderma rubidum

Gestart door belle, juni 27, 2015, 14:57:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Heel klein (3-3,5 mm?) feloranje lhb-tje, alleen de ogen zwart. Misschien net uit de pop, geen idee. In vochtig loofbos(rand) op leem.  :blink:

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/103776682
Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2015-06-24 France - La Fontoure
Foto's:






bij voorbaat dank Tjitske Lubach
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

gardensafari

Volgens mij een vers nog niet uitgekleurd beest.
Op de bovenste foto zie ik volgens mij de eerste aanzetten voor grote witte vlekken.
Goed zichtbaar op het halsschild en vooraan op het dekschild.
Samen met de kleur denk ik aan een tienvleklieveheersbeestje (Calvia decemguttata).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

belle

Hartelijk dank Hans voor de suggestie. Ik zou het zelf echt niet gevonden hebben. Op internet zie ik overigens een ongestippelde vorm van Calvia decemguttata. Maar zoals gezegd het is mogelijk een vers beestje, dus het zal wel onzeker blijven.  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

lo.troisfontaine

Hoi,


ik ga wat olie op het vuur gooien.  ;D
is het wel een lieveheersbeestje? ik zie geen verdikking aan de uiteinde van de antennes.
misschien een verdikte dij aan het laatste paar pootjes?  Foto's zijn niet optimaal.


Maar ik twijfel of dit niet richting een bladhaantje gaat => een mogelijke Sphaeroderma rubidum.


groeten,


Lo

belle

Citaat van: lo.troisfontaine op juni 27, 2015, 22:56:22 PM
Hoi,


ik ga wat olie op het vuur gooien.  ;D
is het wel een lieveheersbeestje? ik zie geen verdikking aan de uiteinde van de antennes.
misschien een verdikte dij aan het laatste paar pootjes?  Foto's zijn niet optimaal.


Maar ik twijfel of dit niet richting een bladhaantje gaat => een mogelijke Sphaeroderma rubidum.


groeten,


Lo

Hartelijk dank voor het opstoken Lo. Ik had ook nog even in de richting gedacht, maar al snel weer losgelaten. Maar je suggestie lijkt me heel erg goed! Ik denk dat Hans het hier ook wel mee eens is...  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

gardensafari

Olie op het vuur is goed, tenzij het vuurtje op de verkeerde plek brandt.
Belle zei "lieveheersbeestje".
En ik zie een oranje gevalletje met oranje pootjes en op de foto wat vlekjes die passen bij de Calvia en hups: daar is mijn conclusie.
Maar nu jij die olie erop gooit en ik nog eens kijk zie ik inderdaad geen lieveheersbeestje.
De uiteinden van de antennes kloppen inderdaad niet. En de antennes zijn ietsje te lang. En hij is te klein, alleen zie je dat nooit terug op foto's.
Verder is het een instinker, want zelfs de dekschilden zijn iets opgekruld aan de rand.
Kortom: ik ben erin getuind op een vreselijke wijze.
Het is helemaal geen lhb. Bladhaantje klopt eerder.

Ik schaam mij diep en neem nog een slokje bier.
Excuses aan Belle.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

belle

Citaat van: gardensafari op juni 27, 2015, 23:15:51 PM
Olie op het vuur is goed, tenzij het vuurtje op de verkeerde plek brandt.
Belle zei "lieveheersbeestje".
En ik zie een oranje gevalletje met oranje pootjes en op de foto wat vlekjes die passen bij de Calvia en hups: daar is mijn conclusie.
Maar nu jij die olie erop gooit en ik nog eens kijk zie ik inderdaad geen lieveheersbeestje.
De uiteinden van de antennes kloppen inderdaad niet. En de antennes zijn ietsje te lang. En hij is te klein, alleen zie je dat nooit terug op foto's.
Verder is het een instinker, want zelfs de dekschilden zijn iets opgekruld aan de rand.
Kortom: ik ben erin getuind op een vreselijke wijze.
Het is helemaal geen lhb. Bladhaantje klopt eerder.

Ik schaam mij diep en neem nog een slokje bier.
Excuses aan Belle.

Mea culpa! Ik ben begonnen met lhb-tje... dat van die antennes is mijn lesje voor vandaag. Normaal kijk ik vooral naar de stippen etc. bij die typjes.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

gardensafari

Citaat van: belle op juni 27, 2015, 23:20:21 PM
Citaat van: gardensafari op juni 27, 2015, 23:15:51 PM
Olie op het vuur is goed, tenzij het vuurtje op de verkeerde plek brandt.
Belle zei "lieveheersbeestje".
En ik zie een oranje gevalletje met oranje pootjes en op de foto wat vlekjes die passen bij de Calvia en hups: daar is mijn conclusie.
Maar nu jij die olie erop gooit en ik nog eens kijk zie ik inderdaad geen lieveheersbeestje.
De uiteinden van de antennes kloppen inderdaad niet. En de antennes zijn ietsje te lang. En hij is te klein, alleen zie je dat nooit terug op foto's.
Verder is het een instinker, want zelfs de dekschilden zijn iets opgekruld aan de rand.
Kortom: ik ben erin getuind op een vreselijke wijze.
Het is helemaal geen lhb. Bladhaantje klopt eerder.

Ik schaam mij diep en neem nog een slokje bier.
Excuses aan Belle.

Mea culpa! Ik ben begonnen met lhb-tje... dat van die antennes is mijn lesje voor vandaag. Normaal kijk ik vooral naar de stippen etc. bij die typjes.

Klopt!
Maar ik ben begonnen met terugslaan.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.