Hoofdmenu

Rode soldaatjes?

Gestart door wenserink, juni 21, 2015, 12:16:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

wenserink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Zouden het rode soldaatjes kunnen zijn die hier bij een militaire oefening?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/103588928
onzeker Soldaatje (Cantharis) onbekend - Cantharis spec. gezien op 2015-06-09 Lichtenvoorde - Bufferzone Vragenderveen
Foto's:


Groeten,

Wim

Arp

Vergeet die Nederlandse namen voor deze groep - elk naam wordt voor wel 3-4 verschillende soorten door elkaar gebruikt.

Zet deze maar weg als Cantharis pellucida en zet er bij de opmerkingen in de waarnimg svp een nauwkeurige afmeting bij.

Voorlopig ga ik deze zwarte-met-rood-halsschild nog niet structureel valideren - zitten veel lastpakken tussen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wenserink

Dank je. De afmeting kan ik echter niet nauwkeurig, hooguit bij benadering aangeven. Dan toch maar op C. spec. laten staan?
Groeten,

Wim

Arp

Nee, het zal wel pellucida zijn, maar dat is op "habitus", niet op kenmerken (want die zijn niet te zien). Voordat ik dat ga valideren, wil ik eerst zekerder zijn van m'n zaak. De afmeting is extra hulp om, bij herevaluatie voor validatie wat meer houvast te hebben. Het gaat er vooral om of deze groter of kleiner dan grofweg 1cm waren, maar meten is alijd beter :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wenserink

Prima. Ik heb de naam aangepast op waarneming.nl; wel op 'onzeker' laten staan. Ze waren overigens zeker iets groter dan 1 cm; ook dat is bij de opm. vermeld.
Groeten,

Wim

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rob Westerduijn

Als ie groter was dan een centimeter kun je er wel zeker van zijn dat het Cantharis pellucida isis.

Arp

Ja, daar ben ik ook wel tamelijk zeker van, maar ik ga ze toch nog niet valideren zo (lateraal etc). Meer een principekwestie totdat ik ook alle gekke dingen als Ancistronycha, Podabrus, Podistra etc etc in alle kleurvarianten beter ken (ook voor aangrenzend gebied) ... maar het valt nog niet mee dat goed op een rij te krijgen (vind ik)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)