Loopkever La Palma?

Gestart door kjell nilsen, juni 11, 2015, 15:43:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

kjell nilsen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/103243059
Loopkever onbekend - Carabidae indet. gezien op 2015-03-01 Spain - La Palma
Foto's:










Toelichting:
2,5 cm
bij voorbaat dank Kjell Nilsen


belle

Een oliekever, misschien Meloe tuccius?  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#2
Van La Palma zijn bekend:

Meloe fernandezi Pardo, 1951
Meloe flavicomus Wollaston, 1854
Meloe mediterraneus Müller, 1925
Meloe tuccius Rossi, 1792

Verder van de andere eilanden in de buurt nog:
Meloe aegyptius ssp. subcyaneus Wollaston, 1864
Meloe coelatus Reiche & Saulcy, 1857

M. tuccius lijkt op het eerst gezicht wel redelijk overeen te komen - beter dan flavicomus en mediterraneus, maar voor fernandezi vind ik zo snel geen vergelijkingsmateriaal. Maar als ik dan de sleutel van Marco Bologna (1992) (PDF) ernaast houdt, dan moet ik vaststellen dat ik op alle foto's (ook de andere twee topics) het halsschild breder dan lang vind en op betrouwbaar gedetermineerde tuccius toch meer vierkanterig. Daarmee zou je dan uiteindelijk inderdaad wel juist bij die fernandezi uitkomen waar tot nog toe geen foto's van lijken zijn op het internet.

Mogelijk erg leuke waarneming/foto's dus!  :huh:  :P

Marco Bologna ken ik niet, maar ik ga het even aan Stanislav Krejcik vragen - zou me niks verbazen als hij het aandurft ...

P.S. Overigens geeft Bologna kennelijk flavicomus niet voor La Palma, maar dat is 1992 ... in de "Lista de especies silvestres de Canarias" van 2009 staat ie wel voor La Palma vermeld.

P.P.S. Ik begin maar even een literatuurlijstje voor deze (omgekeerd chronologisch):

  • García, R. (2007) Distribución de la Familia Meloidae (Coleoptera) en la isla de La Palma. - Revista de Estudios Generales de la Isla de La Palma, vol.3, pp.363-380. (PDF - met verspreidingskaartje La Palma)
  • Oromí, Pedro; Cruz, Salvador de la; Báez, Marcos (2010) Coleoptera. In: Arechavaleta, M.; Rodríguez, S.; Zurita, N.; García, A. ( coord .) (2009) Lista de especies silvestres de Canarias. Hongos, plantas y animales terrestres, p.284. Gobierno de Canarias. (PDF)
  • Bologna, M.A. (1992) Meloidae from Canary and other Macaronesian Islands (Coleoptera). - Misc. Zool.,vol.16, pp.73-80. (@researchgate/PDF - inclusief sleutel voor de soorten!)
  • Pardo Alcaide, A. (1951) Estudios sobre Meloidae. III. Una nueva especie de Meloe de la isla de Tenerife y comentarios sobre algunos Meloideos de la citada isla. - EOS, Revista Española de Entomología, vol.25?27?, pp. 249-255.
  • ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

@Kjell: Heb je misschien nog een paar zo groot/scherp mogelijke uitsnedes van de antennesegmenten van de slanke beesten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Volgens Garcia (2007) - boven toegevoegd - ligt de vindplaats van Kjell in een gebied waar tot nu toe alleen tuccius gevonden is (maar de soorten komen elders ook wel eens samen voor). Misschien duidt dit erop dat het toch tuccius is, maar zo niet dan is het een interessante vindplaats - eerste min of meer aan de westkant van eiland/vulkaan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

kjell nilsen

Hallo Arp, ik heb enige uitvergrotingen van de (het waren drie exemplaren) kevers toegevoegd!

Arp

Dank je Kjell  :duim:

Ondertussen heb ik antwoord binnen van Stanislav: Alle kevers (drie topics) zijn Meloe tuccius.

Reden: "Meloe fernandezi is subgenus Eurymeloe."

Eeeuuuhhhh ... daar kan ik even niks mee, ik weet NIX van Meloidae. Kennelijk is er iets mis in de sleutel van Bologna (1992) want de halsschilden aan jouw beesten zijn voor mij overduidelijk breder dan lang. Om te weten wat ik aan de opmerking over Eurymeloe heb moet ik eerst wat dingen over de identificatie van de subgenera opzoeken/leren.

Maar Stanislav kent z'n Meloidae wel, dus ik zou ze maar lekker als tuccius invoeren. Jammer, want nu nog steeds geen goed iedee over hoe fernandezi eruit ziet  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

kjell nilsen

Bedankt Arp, ik voer hem zo in. Met groeten, Kjell.