Dood konijn in boom

Gestart door Conny Hunnik, mei 28, 2015, 21:56:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Conny Hunnik

Beste lezers,
Of ik hier goed zit weet ik niet zeker. Maar ik vraag mij af hoe het kan een dood konijn in een boom?
Vorige week gezien. Daags erna was het weg.
Kan dit een actie van een roofvogel zijn?
Ben benieuwd.
Conny




Rob Koelman

Citaat van: Conny Hunnik op mei 28, 2015, 21:56:15 PMik vraag mij af hoe het kan een dood konijn in een boom? Kan dit een actie van een roofvogel zijn?

Vermoedelijk wel. Ik heb ook wel eens een mol gezien die ergens boven in een boom hing. En mollen kunnen niet zo goed klimmen...
Met vriendelijke groet, Rob

Conny Hunnik

Beste Rob,
Misschien een Havik, want die zie ik daar regelmatig.
Zal ik de melding bij de vogels maken???

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Conny Hunnik op mei 28, 2015, 22:13:03 PM
Beste Rob,
Misschien een Havik, want die zie ik daar regelmatig.
Zal ik de melding bij de vogels maken???

Ahv deze foto is er geen vogel te determineren...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Conny Hunnik

Das waar. Ik dacht misschien als prooi van onbekende vogel!

Rob Koelman

Ik zou dit konijn gewoon melden als dood gevonden konijn en bij de toelichting aangeven dat het vermoedelijk een prooi van een roofvogel is...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op mei 28, 2015, 22:10:37 PM
Citaat van: Conny Hunnik op mei 28, 2015, 21:56:15 PMik vraag mij af hoe het kan een dood konijn in een boom? Kan dit een actie van een roofvogel zijn?

Vermoedelijk wel. Ik heb ook wel eens een mol gezien die ergens boven in een boom hing. En mollen kunnen niet zo goed klimmen...

Ik denk niet dat het hier het geval is maar konijnen kunnen wel klimmen. In de winter in struiken. Dan blijven ze ook wel eens hangen.  Beide heb ik meermalen gezien.
Herman van der Meer

Conny Hunnik

Bijdehand voor zo'n jong konijn. In een boom klimmen. Was best wel hoog.

Rob Koelman

Er is nogal een verschil tussen het 'klimmen' in een struik en het klimmen in een boom met alleen een dikke hoofdstam. In dit geval kun je er echt wel van uit gaan dat het konijn daar niet op eigen kracht terecht is gekomen...
Met vriendelijke groet, Rob

Conny Hunnik

Precies. De nek van het beestje was ook stuk. Dat lijkt meer op een prooi.

HPM

Citaat van: Rob Koelman op mei 28, 2015, 22:25:28 PM

Er is nogal een verschil tussen het 'klimmen' in een struik en het klimmen in een boom met alleen een dikke hoofdstam. In dit geval kun je er echt wel van uit gaan dat het konijn daar niet op eigen kracht terecht is gekomen...

Ik schreef: "Ik denk niet dat het hier het geval is maar..."
Herman van der Meer

Conny Hunnik


Hans van Helden

Beste Conny,

Ik heb wel eens een buizerd met volwassen of bijna volwassen konijn zien wegvliegen. Dat was op Ameland. Ik ben nog steeds onder indruk dat de buizerd zo'n grote prooi meenam. Er zijn dus verschillende kandidaten...

Met vriendelijke groet,
Hans van helden

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Hans van Helden op mei 28, 2015, 23:00:01 PM
Er zijn dus verschillende kandidaten...

Misschien ook wel uit een andere soortgroep (Boommarter bijvoorbeeld om maar wat te roepen).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan Borst

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 28, 2015, 23:09:00 PM
Citaat van: Hans van Helden op mei 28, 2015, 23:00:01 PM
Er zijn dus verschillende kandidaten...

Misschien ook wel uit een andere soortgroep (Boommarter bijvoorbeeld om maar wat te roepen).

Of die kat uit Conny's andere topic  ;)

Nico Omlo

Kan ook een stroper geweest zijn,die gestoord is door een fotograaf.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

jeroenroelofsen

Ik zou eerder aan menselijke hand denken bij de reden waarom het konijn in de boom hangt. Het konijn hangt precies in een vork (das niet zo gek) maar volgens mij zit er precies achter de nek een soort van dwars tak. Dat lijkt me niet helemaal normaal. Hierdoor is er een soort van driehoek gevormd waar precies de nek van het konijn in zit, dat lijkt me te toevallig.
Just my 2 cents
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Conny Hunnik

Ja, misschien wel. Dat heb ik mij ook afgevraagd. Maar waarom zou je een konijn zo in een boom hangen? Er gebeuren wel vaker rare dingen in het bos. Misschien had een hond het konijn gepakt en heeft de eigenaar het konijn opgehangen???
Ik denk dat het bij gissen blijft.

Merijn van den Hoogenhoff

#18
Bij dit konijn is er geen sprake van Myxomatose, maar het deed me wel denken aan een ander geval. En wat vaak gebeurd, voor je het weet gaan mensen los met speculeren. Onderstaand geval illustreert dat mooi.

Ik heb een aantal jaren geleden zo ook eens een aantal meldingen gehad.
De gemoederen liepen hoog op en ideeën en beschuldigingen vlogen in het rond. Nu heerste er op dat moment myxomatose in de buurt, en het terrein was erg geliefd bij honden uitlaters. En ja konijnen die ziek zijn en dood en dan je hond los laten lopen, dat vinden veel mensen geen combinatie. Myxomatose is trouwens helemaal niet besmettelijk voor de honden, maar dat terzijde. 
Dus zijn er eigenaren geweest die de konijnen in de boom hingen, zodat de hond er niet aan zat of in ging rollen. Mysterie opgelost :blink:
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Conny Hunnik

Het konijn was overigens de volgende dag weg!
Zal ik maar het toppic sluiten? Het blijft toch een mysterie.

HPM

Je kan het topic niet sluiten. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen doen.

Herman van der Meer

Rob Koelman

We kunnen het topic dan wel niet sluiten, maar wel de discussie afsluiten. En wel met de constatering dat er een dood konijn in een boom hing - oorzaak onbekend...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Ik wil toch ook nog wel even kwijt dat dit konijn niet zomaar met zijn kop tussen die takken hangt want waar zijn dan zijn schouders en voorpoten? Volgens mij is hij aan zijn voorpoten opgehangen aan een tak (boven de kop zie je nog de haren daarvan) en dus door mensenhand want ik zie vogels tot veel in staat maar niet daartoe.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Oké, topic gaat nog even verder...  ;)

Voor wat het waard is:
Dit is m.i. een prooirest van een roofvogel waarvan de voorpoten en longen al opgepeuzeld zijn. Het gaat daarbij niet om een dier dat is 'opgehangen', maar om een prooirest die van hoger in de boom naar beneden is gevallen en daarbij is blijven hangen tussen de takken...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Oké zo kan het ook natuurlijk. Ziet er inderdaad wel naar uit de de voorpoten helemaal weg zijn.
Groet, Hannie