Hoofdmenu

Roerdompcam

Gestart door HPM, mei 14, 2015, 12:01:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

In het door Herman aangehaalde filmpje is ook fantastisch het gedrag te zijn van de moeder (?) bij naderend onheil. De alertheid, en dan aan het eind weer terug naar "normaal"
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

BramtK

Citaat van: HPM op mei 21, 2015, 09:33:22 AM
Op dit filmpje van vanmorgen is een paar keer een overvliegende roofvogel te zien. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat het is. Iemand wel?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yE6GnFtHpBs

Dat lijkt me een Buizerd. Hier een Bruine kiekendief overvliegend: https://www.youtube.com/watch?v=EcPf1bND1UE
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: mgieskens op mei 21, 2015, 14:01:31 PM

Zag zojuist (ca. 13:56) weer een kiekendief silhouet op de achtergrond door het beeld gaan.
Gelijk daarop een hoop alarmroepen in de omgeving en moeders in dreighouding omhoog, ook een rauw geluid roepend.

Ik heb het teruggekeken en daar zou ik ook een Bruine Kiek van maken. Prachtige episode ook. Ma in dreighouding draait helemaal mee met de kiek.
Herman van der Meer

HPM

Tussen 14:31 en 14:32 lokale tijd zijn er twee jongen verdwenen, maar het is niet op beeld vastgelegd. Aan de rietstengels te zien was het een aanval van boven, dus het zal wel een Kiekendief geweest zijn. Ma was niet op het nest maar verscheen zeer snel erna.
Herman van der Meer

BramtK

Nou zeg. Twee jongen tegelijk. Eens zien of de rest dan ook in de komende dagen verdwijnt. Er roept nu een roofvogel in de buurt van het nest. Heeft wat van Zeearend, maar ik weet het niet precies.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 21, 2015, 17:02:52 PM

Nou zeg. Twee jongen tegelijk. Eens zien of de rest dan ook in de komende dagen verdwijnt. Er roept nu een roofvogel in de buurt van het nest. Heeft wat van Zeearend, maar ik weet het niet precies.

Die Zwarte Specht?
Het is mogelijk dat een van de jongen is verzopen. Een van de overlevenden was ook over de rand van het nest gevallen maar kon weer aan boord komen. De aanval heeft minder dan een minuut geduurd. Erg jammer dat het niet op beeld is vastgelegd. Net tussen twee snapshots in en er is een gaatje tussen opvolgende video's. Wie de dader was zullen we dus niet weten, maar gezien de omstandigheden lijkt een Bruine Kiek toch wel het meest waarschijnlijk.
Herman van der Meer

BramtK

Haha, was het een Zwarte specht? Echt? Ja, dat kan ook wel.  :rolleyes:
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 21, 2015, 17:24:18 PM
Haha, was het een Zwarte specht? Echt? Ja, dat kan ook wel.  ::)

Kan gebeuren als je alleen een moeras ziet. Is biotoop geen deel van jiz?
Herman van der Meer

BramtK

Nee. En ik vogel niet alleen op jizz. ;) Maar het niet kunnen plaatsen, dat zal vast iets te maken hebben met al die rietstengels.
Groeten,

Bram ter Keurs

UtrechtsVogelNet

Ough ... 2 jongen verdwenen ... dat is dan rap gegaan zeg. Hopelijk worden de 2 anderen wel grootgebracht.

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 21, 2015, 21:45:26 PM

Ough ... 2 jongen verdwenen ... dat is dan rap gegaan zeg. Hopelijk worden de 2 anderen wel grootgebracht.

Het kan morgen zomaar weer gebeuren.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Het lijkt erop dat de 2 oudste jongen zijn overgebleven; ze werden net gevoerd met een kleine vis.

gerdwichers8

Mooi dat die twee stand houden. Zojuist keek ik; waren het er geen drie?

gerdwichers8

..top van het vleugeltje/koppetje.

HPM

Mama komt terug van een uitstapje.


Herman van der Meer

OlivierO

Zaten ze altijd maar zo hoog in het riet!!  :rolleyes:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

mgieskens

Ik blijf het een grappig gezicht vinden hoe ze als een soort rietzanger in het riet zit; lopend van stengel op stengel  B)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Ik vind het er imposant uitzien, wat ook veroorzaakt wordt door de jongen in de voorgrond. Ze zal daar een goed uitzicht gehad hebben en dat zal de bedoeling ook wel geweest zijn.  Ze kwam normaal laag aan, klom naar boven, keek rond en klom weer naar beneden. De hele actie zal hooguit een minuut geduurd hebben.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Mooi moment heb je vastgelegd Herman.

De 2 overgebleven jongen groeien als kool.

HPM

Herman van der Meer

mgieskens

Je neemt de snavel van je moeder net zolang in de houtgreep tot er voedsel uit komt  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

#111
Even over half zeven vanmorgen. Aanval door Bruine Kiekendief. Sensationele reactie van moeder.
https://www.youtube.com/embed/Ja780B7utx4
Herman van der Meer

mgieskens

Gaaf! Jammer dat de aanval/confrontatie net buiten beeld is.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op mei 24, 2015, 07:50:14 AM

Gaaf! Jammer dat de aanval/confrontatie net buiten beeld is.

Ja. Het is daardoor niet eens zeker of het wel een aanval was, maar er zal toch wel een goede reden geweest zijn dat Ma zo uit haar dak ging. En raar eigenlijk dat ze de jongen alleen liet.
Herman van der Meer

mgieskens

Citaat van: HPM op mei 24, 2015, 08:04:33 AM
Citaat van: mgieskens op mei 24, 2015, 07:50:14 AM

Gaaf! Jammer dat de aanval/confrontatie net buiten beeld is.

Ja. Het is daardoor niet eens zeker of het wel een aanval was, maar er zal toch wel een goede reden geweest zijn dat Ma zo uit haar dak ging. En raar eigenlijk dat ze de jongen alleen liet.
Ze gokt denk ik op succesvol afschrikken en/of wil de aandacht van het nest weg leiden. Ze gaat ook niet meteen terug.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op mei 24, 2015, 08:18:37 AM
Citaat van: HPM op mei 24, 2015, 08:04:33 AM
Citaat van: mgieskens op mei 24, 2015, 07:50:14 AM

Gaaf! Jammer dat de aanval/confrontatie net buiten beeld is.

Ja. Het is daardoor niet eens zeker of het wel een aanval was, maar er zal toch wel een goede reden geweest zijn dat Ma zo uit haar dak ging. En raar eigenlijk dat ze de jongen alleen liet.
Ze gokt denk ik op succesvol afschrikken en/of wil de aandacht van het nest weg leiden. Ze gaat ook niet meteen terug.

Nee, ze bleef drie kwartier van het nest, maar wel dicht in de buurt.
Maar op het nest blijven lijkt me toch veiliger voor de jongen.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Zo'n Roerdomp heeft met het vorige voorval haar leergeld betaald en zal zeker de predator succesvoller willen ontmoeten (ze zal 'm een tik willen geven). Ik ben erg nieuwsgierig naar het ruimere kader van deze gebeurtenissen.
Goed gezien!

HPM

Wat bedoel je met het ruimere kader, Gerd?

Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: HPM op mei 24, 2015, 07:02:21 AM
Even over half zeven vanmorgen. Aanval door Bruine Kiekendief. Sensationele reactie van moeder.
https://www.youtube.com/embed/Ja780B7utx4

Bij het filmpje op youtube staat ook dat het een aanval van een Bruine Kiekendief was. Mij lijkt de overzeilende vogel op 0:10 meer op een Zeearend. Een aanval was het volgens mij niet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gerdwichers8

#119
Stellig een Bruine Kiek.
Met het ruimere kader bedoel ik dat buiten beeld van de Roerdomp niet verwacht kan worden passief te zijn t.o.v. de roofvogel.
Beetje agressie is wellicht effectiever tegen de Kiek (al weet ik niet wat de ervaring van vrouw Roerdomp is) dan nu defensief of zelfs passief (ze is al ontdekt) op het nest te zitten.
Agressie kan haar ook beter van dienst zijn als ze vrijheid nodig heeft om te vissen. En waarom ook niet? Het is een heftig dier!