Hoofdmenu

Roerdompcam

Gestart door HPM, mei 14, 2015, 12:01:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

UtrechtsVogelNet

#60
Nu: Ma is boodschappen doen en de kids are having fun.

EDIT: de viswinkel was blijkbaar nog dicht want ze kwam net weer terug. Ik zag trouwens maar 1 jong nu. Hopelijk vergis ik me.

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 17, 2015, 11:01:38 AM
Nu: Ma is boodschappen doen en de kids are having fun.

EDIT: de viswinkel was blijkbaar nog dicht want ze kwam net weer terug. Ik zag trouwens maar 1 jong nu. Hopelijk vergis ik me.

Ik heb haar geloof ik nog nooit zien schijten, dus misschien zijn daar die korte rondjes wel voor.
En de visboer komt aan huis.  Ik heb haar vanmorgen tussen neus en lippen door denk ik al zo'n zes stekelbaarzen zien vangen.
Herman van der Meer

HPM


Dit is toen ze net terug kwam. Click voor groot


Dat er maar een jong te zien is zegt niet zoveel. Je ziet ook maar een ei terwijl die veel gemakkelijker zijn.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

#63
Klopt; ben het met je eens. Eieren had ik in de gauwigheid niet geteld. Gelukkig !

EDIT: er zijn nog 2 eieren en 2 jongen, zag ik net.
EDIT: 2: En nu loopt ze bijna de camera omver nadat de visboer de thuisservice verzorgde :-)
EDIT: nieuwe hobby ... webcam birding!

HPM

#64
Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 17, 2015, 11:38:29 AM
Klopt; ben het met je eens. Eieren had ik in de gauwigheid niet geteld. Gelukkig !

EDIT: er zijn nog 2 eieren en 2 jongen, zag ik net.
EDIT: 2: En nu loopt ze bijna de camera omver nadat de visboer de thuisservice verzorgde :-)

De terugkomst net was zo mogelijk nog spectaculairder.

Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

De andere webcams zijn ook erg leuk, bv de buizerd die haar/zijn 3 jongen aan het voeren is.

Cygnus

De Roerdomp van de webcam broedt in het Engure meer, dat ligt circa 40 kilometer ten noordwesten van de hoofdstad Riga (https://www.google.ee/maps/place/Lake+Engure,+Letland/@57.2562596,23.1145456,11z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x46ee5c123d87caaf:0x86009cf38ac072bd). Het Lake Engure Nature Park heeft een oppervlakte van circa 18.000 hectare (3 x de Oostvaardersplassen). Kaartje van het gebied te vinden op: http://www.varam.gov.lv/lat/likumdosana/starptautiskie_ligumi/daba/files/text/starpt_ligumi/Engure.jpg. De populatie van de Roerdomp in Letland wordt geschat op 300-500 broedparen. Naast Roerdompen broeden rond het Engure meer tegenwoordig ook enkele tientallen paren Grote Zilverreiger.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

UtrechtsVogelNet

#67
Weet iemand wat de jonge Roerdompen eigenlijk eten? Ma vangt geregeld een visje maar de jongen zie ik (nog) niks eten. Had verwacht dat ze met kleine stekelbaarsjes zouden worden gevoerd.

EDIT: zie nu dat ze verteerd voedsel opbraakt en de jongen daarmee voert.

HPM

Citaat van: Cygnus op mei 17, 2015, 13:14:23 PM

... De populatie van de Roerdomp in Letland wordt geschat op 300-500 broedparen. Naast Roerdompen broeden rond het Engure meer tegenwoordig ook enkele tientallen paren Grote Zilverreiger.

Ik las dat er 30-50 paar Roerdompen rond het meer broeden.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: HPM op mei 17, 2015, 14:43:37 PM
Citaat van: Cygnus op mei 17, 2015, 13:14:23 PM

... De populatie van de Roerdomp in Letland wordt geschat op 300-500 broedparen. Naast Roerdompen broeden rond het Engure meer tegenwoordig ook enkele tientallen paren Grote Zilverreiger.

Ik las dat er 30-50 paar Roerdompen rond het meer broeden.

Klopt, dat is volgens mij de meest recente schatting. Er is ook nog een overzicht van de broedvogelsoorten van 2004. Dat is een selectie van soorten die in Annex 1 van het EU Birddirective worden genoemd. Gewone soorten zoals Grote Karekiet en dergelijke worden daarin niet genoemd. Omdat in dat overzicht broedvogels, doortrekkers en overwinteraars doorelkaar staan geneomd heb ik even een selectie gemaakt van alleen de broedvogelsoorten en de aantallen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Dat zijn een heleboel Roodhalsfuten. Ik heb ze nog niet gehoord.
Dat ik nog geen Klein Waterhoen heb gehoord verbaast me minder, want die zullen te ver weg zitten.

Herman van der Meer

HPM

Eerste jong is de avond van 15e uitgekomen, het tweede de avond van 16e, maar het derde is er nu nog niet. Een ei is wel aangepikt, dus het zal wel morgen worden.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

#72
Op dit moment zijn DRIE jongen heel goed zichtbaar (Ma is effe de hort op), en soms ook erg goed te horen. Ze zijn duidelijk al wat gegroeid.
Het 4de ei kan ik nu niet zien maar zal er nog wel liggen.

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 19, 2015, 07:49:16 AM
Op dit moment zijn DRIE jongen heel goed zichtbaar (Ma is effe de hort op), en soms ook erg goed te horen. Ze zijn duidelijk al wat gegroeid.
Het 4de ei kan ik nu niet zien maar zal er nog wel liggen.

Volgens mij zijn er nog maar twee jongen. Het derde zou ook nog wel erg klein zijn.
In de achtergrond zit ook een Spotvogel te zingen.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Ik dacht aanvankelijk ook 2, maar volgens mij is linksonder het (denk ik) 3de jong, in het midden (bovenop zeg maar) een ander jong, en rechts daaronder nog eentje. Maar wellicht vergis ik me; ik dacht drie koppies te zien net.

HPM

Het kost moeite maar net inderdaad drie jongen te zien. De jongste helemaal links.

Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Volgens mij zijn er nu 4 jongen.

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 20, 2015, 07:51:15 AM

Volgens mij zijn er nu 4 jongen.

Waarschijnlijk wel maar ik heb de vierde nog niet gezien. Dat het ei niet te zien is zegt niet zo veel. Gisteren verscheen dat ook pas 's middags.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

#78
Zag heel kort 4 koppies ... de jongste ligt volgens mij achterin maar de pluizenbollen zijn best lastig te onderscheiden.

Ik vraag me trouwens af of een Bruine Kiekendief, Kraai of i.d. niet af en toe een jong verschalkt; ik heb ma een keer hard zien en horen roepen naar (wat ik vermoed) een overvliegende vogel (2 dg terug).
Ik stel me zo voor dat het nest voor een geoefend (Kiekendief/Kraaien)oog van boven prima te zien is. Maar mogelijk blijft ma zo dicht in de buurt dat een predator er maar niet aan begint? Kraai hoor je af en toe ook roepen.

HPM

Ik heb dat al vaak gezien en gehoord, maar het doelwit is vrijwel nooit te zien. Alleen gisteren een keer was het hoogstwaarschijnlijk een overvliegende Roerdomp. Gisteren reageerden de jongen ook op iets overvliegends. Ma was toen uit beeld maar ze schreeuwde toen ook.


Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Blijft geweldig leuk om naar te kijken. Verslavend bijna.


HPM

Hoewel er vaak niets gebeurt is er veel nieuws te zien en te horen.
Ma gaat steeds vaker van huis, om te vissen waarschijnlijk, maar ze is volgens mij nooit verder dan een paar meter van het nest. Ze gaat meestal naar linksachter en gaat dan achter het nest langs en achter de camera langs om dan meestal linksvoor weer te verschijnen. Voor ze vertrekt rekt ze zich soms helemaal uit, waarschijnlijk om te zien of de kust veilig is.
Herman van der Meer

mgieskens

Terwijl ma boven het nest aan het poetsen was, telde ik onder haar 4 bedelende kopjes.
Lastig tellen omdat nr 4 nogal schuil ging achter de activiteit van de andere 3.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

#83
Citaat van: mgieskens op mei 20, 2015, 11:32:38 AM

Terwijl ma boven het nest aan het poetsen was, telde ik onder haar 4 bedelende kopjes.
Lastig tellen omdat nr 4 nogal schuil ging achter de activiteit van de andere 3.

Ja, nu twee keer gezien, maar zo kort dat mijn screenshots het gemist hebben.
De jongen hebben een vrij grote variatie aan geluiden, deels waarschijnlijk ook afhankelijk van de leeftijd.  Er zit ook een waterhoenachtige roep bij en een ratel die wel op Kleinst Waterhoen lijkt.  Mama heeft ook meerdere roepen.
Herman van der Meer

HPM

Het oudste jong kan al hele stekelbaarzen aan. Wel een beetje voorverteerd.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Maurice Elf op mei 20, 2015, 18:16:02 PM

Veel vogelactiviteit op de Zeehondencam, nu 3 Zeekoeten en verschillende meeuwen in beeld.

Dat zijn geen roerdompen en ook niet van roerdompcam van ldf.lv
Misschien kan je het beter hier plaatsen http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=215957.msg1616456#msg1616456
Herman van der Meer

Maurice Elf

Mvg Maurice

HPM

Op dit filmpje van vanmorgen is een paar keer een overvliegende roofvogel te zien. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat het is. Iemand wel?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yE6GnFtHpBs
Herman van der Meer

stevenvdb

Vlucht doet me sterk aan Bruine Kiek denken, maar zeker ben ik er niet van  ;)

Gr, Steven

mgieskens

Zag zojuist (ca. 13:56) weer een kiekendief silhouet op de achtergrond door het beeld gaan.
Gelijk daarop een hoop alarmroepen in de omgeving en moeders in dreighouding omhoog, ook een rauwgeluid roepend.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft