Points Of Interest werkt anders

Gestart door wimvdven, december 14, 2014, 17:06:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimvdven

Op http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1677977#msg1677977 wordt uitgelegd hoe je POI kunt toevoegen.
Maar bij mij werkt het pas als in het bestand de ';' (puntkomma) verander in een ',' (komma) en als ik voor het plaatje de extensie .png ipv ico gebruik.
Wim van der Ven

RutgerB

Dit is uit dat topic;

Citaat van: Alex Kwak op augustus 18, 2014, 22:40:55 PM
Hoe kan ik POI's toevoegen aan ObsMapp?

Vanaf versie 4.0 van ObsMapp is het mogelijk om zelf POI's (Points Of Interest) toe te voegen. Op dezelfde manier als er nu vogelkijkhutten op de kaart kunnen worden getoond, kunnen ook andere voor jou belangrijke punten op de kaart worden gezet.
Maak hiervoor een bestand met de naam [poi-naam].poi. Dus bijvoorbeeld McDonald.poi (ook als natuurliefhebber heb je soms trek, nietwaar?!  ;))
De eerste regel van dit bestand moet beginnen met "icon=", gevolgd door de naam van het icoon dat geplaatst moet worden op de kaart, zónder de extensie '.ico'. Eventueel kan je deze regel uitbreiden met ";copyright=xyz", waarbij xyz samen met de naam getoond wordt op de kaart als het betreffende icoon wordt aangeklikt.
De volgende regels bestaan telkens uit de longitude, latitude en naam van de POI.

Voorbeeld van mcdonalds.poi:
icon=restaurant;copyright=mcdonalds
5.985;52.179;Apeldoorn Zuid
5.564;52.169;Barneveld


Bovenstaand bestand mcdonalds.poi moet je, tezamen met het icoon restaurant.ico, plaatsen in de directory [sdkaart]/obsmapp/poi
ObsMapp vindt deze bestanden dan automatisch, en de optie 'mcdonalds' verschijnt automatisch in het Tonen-menu van de kaart.


Wim,
Je hebt me al eens geholpen hiermee, maar nu ik het zelf probeer lukt het me niet. Ik heb het hele bestand in het formaat met komma's en de verwijzing naar png, maar ik vermoed dat het probleem erin zit dat ik het in een bepaald formaat moet opslaan en ik weet niet welke.  Ik kan wel gewoon een simpel tekstbestand (.txt) hernoemen tot .poi, maar dat geeft niet het gewenste resultaat.

Alex Kwak

Als je mij het betreffende POI-bestand mailt dan kijk ik er even naar: info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

#3
Alex; bedankt voor de aanwijzingen via de mail!

Hier wat aanwijzingen voor anderen;

Je moet de file met punten (bijv. in Word) opslaan als een txt en dan hernoemen met als extensie poi; bestandsnaam.poi
Je maakt een png-icoontje aan (met dus de echte extensie png); Pijltje.png bijvoorbeeld.  Dat is dus een klein zelf te maken plaatje dat je (bijv. in Paint ) opslaat als png bestand.

Beide files kopieer je naar de map Obsmapp - map Poi.

Hier een voorbeeld van hoe de tekst eruit moet zien, waarbij het Icoontje als naam Pijltje heeft. De eerste regel: let op kleine en hoofdletters.


icon=Pijltje
4.577,50.078,Gele kwikstaart
5.642,50.098,Houtduif, koppeltje
5.577,50.099,Witte kwikstaart
4.667,50.128,Mierenleeuw
6.575,51.078,Gele anemoon
etcetera

Punten, aantal cijfers achter de punt en komma's moeten exact zo staan. De naam van ieder punt (Gele kwikstaart etc.) mag langer zijn.

In je instellingen onder locaties kun je de poi's (opnieuw) inlezen. Op de kaart in Obsmapp kun je aangeven of je de POI's wilt tonen via het menu linksboven.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Kun je die tekst van mij (evt. iets aan te passen) plaatsen in https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1677977#msg1677977  ?  Ik meen dat je tekst daar iets uitgebreider mag.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Louise53

Ik heb de poi file en het icoontje gemaakt zoals hierboven aangegeven. In het kaartmenu bij poi zie ik echter enkel de opties soort, soortwaarnemingen en track.
Het voorbeeld is ook wat verwarrend aangezien het hier "komma delimited" is, maar in de link "semicolon delimited". Ik heb beide getest, maar kon de poi's niet terugvinden.
Vriendelijke groet, Louise

marcel234

#8
Instellingen>Menu rechts boven>'Lees POI opnieuw in'  geeft dat verbetering?

Ik heb de POI van vogelkijkhut https://vogelkijkhut.nl/download/ ergens gedownload... Dan zou je daar mee kunnen testen.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=4108.msg1533426#msg1533426

Louise53

Vriendelijke groet, Louise

Jelle

#10
Graag zie ik ook een voorbeeldje voor het westelijk halfrond. Ik merkte ook dat het aantal cijfers na het punt ook 4 of 5 kan zijn.
Ik neem een eerder voorbeeld over, maar met negatieve waarden.

icon=Pijltje
-4.577,50.078,Gele kwikstaart
-5.642,50.098,Houtduif
etc...

Lijkt niet te werken. Als ik zowel locaties heb op het oostelijk en westelijk halfrond, dan zie ik enkel deze op het oostelijk halfrond.

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op november 25, 2022, 19:50:44 PMGraag zie ik ook een voorbeeldje voor het westelijk halfrond. Ik merkte ook dat het aantal cijfers na het punt ook 4 of 5 kan zijn.
Ik neem een eerder voorbeeld over, maar met negatieve waarden.

icon=Pijltje
-4.577,50.078,Gele kwikstaart
-5.642,50.098,Houtduif
etc...

Lijkt niet te werken. Als ik zowel locaties heb op het oostelijk en westelijk halfrond, dan zie ik enkel deze op het oostelijk halfrond.

Hier zou ik weer in moeten duiken, maar uit m'n hoofd zeg ik dat dat inderdaad best wel eens niet zou kunnen werken. Ik moet nodig op excursie naar Colombia oid  :P
Ik maak intern een issue aan om dit op te pakken, maar verwacht dat dit jaar niet meer.  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jelle

Ok, bedankt. Heel handig die poi, maar duidelijk nog niet in gebruik op het westelijk halfrond.