Eigen beheer 2hectaren weidegrond

Gestart door Roelland, mei 14, 2015, 14:25:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roelland

Hallo iedereen,

mijn vader heeft sinds kort 2hectaren weidegrond kunnen aankopen (het zwarte gebied):



Het grijze gebied lopen de onderhandelingen nog en zal misschien ook aangekocht worden.
Ik studeer zelf biologie en we zouden graag dit stukje weide zelf beheren. Ik heb zelf nog niet zo bijzonder veel ervaring met zo'n weide te beheren in de praktijk, maar het lijkt me super leuk om dit zelf eens te doen! Mijn enigste beheerervaring bestaat enkel uit de theorie...

Hieronder een plannetje van de weide en de omliggende gebieden/topografie:



1. Weideland "beheert" door de boer, wordt nog steeds goed bemest.
2. Weideland van een overbuur, bestaat voornamelijk uit pitrus.
3. Hier staat op de kaart een aangeplant bos (loofhout), dit is alreeds gekapt en begint nu te verruigen.
4. Serres.
5. Schapenweide van een buur.
6. Niet bemeste weide waar paarden opstaan (extensief)
In lichtblauw staan de grachten, in donkerblauw staan lager gelegen gebieden die in de winter zeer drassig/nat staan maar in de zomer droog komen te staan. Dit waren vroeger grachten, maar de boer heeft deze proberen effen te trekken.

Binnen 2jaar loopt de pacht af en zal de boer de weide verlaten waarna we ons goesting er mee kunnen doen :)! Gelukkig bemest hij deze al niet meer.

Ik heb eens gekeken op de ferrariskaarten en al sinds 1770 zijn deze gebieden weiland. Ik had zelf het idee om eens de grondwaterstand op te meten met een zelf geknutselde PVC buis, ik vermoed dat deze vrij hoog staat (door de drassige, lager geleden gebieden). Verder zouden we aan de boer vragen om de weide 2x per jaar te maaien (de eerste jaren begin maart en begin november?) en af te voeren zodat deze verschraalt. Het leek ons ook leuk om een amfibieën put aan te leggen in de lager gelegen gebieden, we zouden deze niet in verbinding stellen met de grachten (deze zijn in zeer slechte staat qua waterkwaliteit). Verder zou ik eens een stukje willen plaggen (enkele m²) om te kijken wat voor effect dit heeft.

Iemand nog tips? Of goeie info met het zelf aanleggen van een amfibieënput?

Groeten,

Roeland

belle

Ken je het Handboek Agrarisch Natuurbeheer? Je kunt het (per hoofdstuk) gratis downloaden van de site. Bv. hoofdstuk over poelen etc.

http://www.landschapsbeheernederland.nl/webwinkel/agrarisch-natuurbeheer-handboek/10

Ander praktisch boek van Londo: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/kiosk%20app%20natuurlink/0/51606


Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

peterv

Mijn advies is om je ook even te verdiepen in het gemeentelijke bestemmingsplan (wat mag je wel en wat mag je niet doen op/met jouw gronden), provinciale natuurplannen (misschien is het wel mogelijk om subsidie voor agrarisch natuurbeheer te krijgen) en misschien eens te informeren bij landschapsbeheer in jouw provincie voor tips.
Ik verwacht niet dat een boer bereid is om in maart en november te komen maaien (of je moet de boer er flink voor willen betalen). In maart groeit er nog helemaal geen gras, in november heeft het gras geen voedingswaarde van betekenis meer. In beide periodes kan de grond zo nat zijn dat een tractor de bodemstructuur helemaal kapot rijdt.
Tot slot: kies een paar proefvlakjes om te inventariseren. Het is leuk om in een paar vierkante meters over een reeks van jaren de ontwikkelingen bij te houden. Welke planten groeien daar, welke insecten (bijv loopkevers) kan je vinden? Met zo'n inventarisatie kan je nu al beginnen.


Peter Venema

bartvanhoof

Als je al niet genoeg inspiratie had lees ... A Buzz in the Meadow: The Natural History of a French Farm door Dave Goulson ... let niet op locatie of hoeveelheid grond, gaat om het idee. Er staat ook een hoofdstuk over de boerderij in A Sting in the Tail: My Adventures with Bumbelbees, door dezelfde schrijver.

gr,
bart.

Freek Verkerk

Het is de vraag wat je ermee wilt, en inderdaad ook wat je ermee mag. Het lijkt me een leuk stuk om te kamperen, vrij kamperen bij de boer. Verder denk ik aan extensieve veeteelt: schapen paarden, maar als je het dan over 2 hectare hebt kun je niet veel dieren houden.  Een paard en twee schapen, zoiets. Misschien wat bomen langs de rand voor de afschutting. Leuk projectje
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk