jonge (dode) knaagdieren op een oude weidepaal?

Gestart door GMentink, mei 03, 2015, 13:31:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

GMentink

Kwam vanmorgen dit tafereel tegen.
Een kluitje dode knaagdieren op een oude weidepaal van ongeveer 1,25 mtr hoog.
Wie weet welke soort dit is en hoe deze hier terecht gekomen kunnen zijn?


Groet George

gbeersma

Het zijn in elk geval spitsmuizen en  geen knaagdieren. Misschien door een steenuiltje of een valk verzameld? Maar waarom dan niet meteen meegenomen naar het nest? Ik ben benieuwd of iemand hier iets zinnigs over weet te zeggen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Dit zijn jonge bosspitsmuizen (bosspitsmuis spec. - Sorex araneus/coronatus).

Spitsmuizen hebben een sterke smaak/geur en worden daardoor  - na gepakt te zijn door een roofdier/roofvogel - wel eens achtergelaten. Of dat hier ook het geval is? Meestal betreft dit losse dieren en geen groepje/nestje van meerdere exemplaren...

Voer je de waarneming ook nog even in?
Met vriendelijke groet, Rob

Maarten70

Zou het kunnen dat dit vergiftigd aas is? Neergelegd door lieden die niet zo van roofvogels houden.
Of is dat een vreemde gedachte?
Gr, Maarten

Rob Koelman

Citaat van: Maarten70 op mei 03, 2015, 15:11:26 PMZou het kunnen dat dit vergiftigd aas is? Neergelegd door lieden die niet zo van roofvogels houden.
Of is dat een vreemde gedachte?

Dan zou aas in de vorm van makkelijk verkrijgbare huismuizen of eendagskuikens meer voor de hand liggen. Je komt niet zo heel makkelijk aan een nestje jonge bosspitsmuizen...
Met vriendelijke groet, Rob

Maarten70

Citaat van: Rob Koelman op mei 03, 2015, 16:36:25 PM
Citaat van: Maarten70 op mei 03, 2015, 15:11:26 PMZou het kunnen dat dit vergiftigd aas is? Neergelegd door lieden die niet zo van roofvogels houden.
Of is dat een vreemde gedachte?

Dan zou aas in de vorm van makkelijk verkrijgbare huismuizen of eendagskuikens meer voor de hand liggen. Je komt niet zo heel makkelijk aan een nestje jonge bosspitsmuizen...
Daar heb je een punt, maar blijft vreemd dat ze zo convenient op een paal liggen.
Gr, Maarten

belle

Het is wel vreemd zoveel bij elkaar.

Ik leg overigens ook wel regelmatig een dode (spits)muis (doodgevonden of door een kat gepakt) op een weidepaal. Een dag later zijn ze negen van de tien keer weg. Ik neem aan (hier) dat de kerkuil ze meepakt, maar weet dat natuurlijk niet zeker.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

jfbouwmeester

Zouden die muizen door een klauwier neergelegd kunnen zijn?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op mei 03, 2015, 17:06:24 PMZouden die muizen door een klauwier neergelegd kunnen zijn?

Nee, die spiest prooien aan doorns en dergelijke...
Met vriendelijke groet, Rob

GMentink

Citaat van: jfbouwmeester op mei 03, 2015, 17:06:24 PM
Zouden die muizen door een klauwier neergelegd kunnen zijn?

Jan Bouwmeester


Komt bij mijn weten niet in het gebied voor.







Citaat van: Rob Koelman op mei 03, 2015, 16:36:25 PM
Citaat van: Maarten70 op mei 03, 2015, 15:11:26 PMZou het kunnen dat dit vergiftigd aas is? Neergelegd door lieden die niet zo van roofvogels houden.Of is dat een vreemde gedachte?
Dan zou aas in de vorm van makkelijk verkrijgbare huismuizen of eendagskuikens meer voor de hand liggen. Je komt niet zo heel makkelijk aan een nestje jonge bosspitsmuizen...



Lijkt me een juiste conclusie.


Zal morgen eens gaan kijken wat er nog ligt.
De reden zal wel een raadsel blijven......

Douwe van der Ploeg

Overigens ook een elzenhaantje (Agelastica alni, kevertje) op je foto ;)
Douwe van der Ploeg

whmvb

Een zeer merkwaardige vondst. Ik kan me voorstellen dat een Torenvalk o.i.d. één van de jonge bsm pakt en als oneetbaar laat liggen. Maar een heel nest? Dan ben je blijkbaar erg hardleers als valk. Toch duiden de verwondingen in de nekstreek op een roofvogel als dader. Bijzonder.
Zwarte Kraaien eten trouwens wel spitsmuizen, dus een bosspitsmuis die op een paaltje blijft liggen zal snel door een kraai ontdekt en opgepeuzeld worden. Dat een Kerkuil dit doet, lijkt me dan weer onwaarschijnlijk.

Wim
Wim van Boekel

Maarten70

Of iemand met een fanatieke kat heeft de buit van een week (of zo) neergelegd voor de vliegende rovers.
Gr, Maarten

Vincent Martens

Ik denk dat het een voorraadje aan gevangen prooien is van een torenvalk of andere roofvogel. Ik heb wel gezien dat torenvalken soms hun prooi verstoppen. Meestal doen ze dat aan de voet van een weidepaaltje. Aan het eind van de dag haalt ie de prooi op om naar het nest te brengen.
groeten, Vincent

whmvb

Citaat van: Vincent Martens op mei 04, 2015, 09:20:11 AM
... torenvalk of andere roofvogel. 

Het is bekend dat roofvogels, dus ook Torenvalken, vrijwel nooit spitsmuizen eten. Laat staan dat ze daar voorraden van aanleggen.

Wim
Wim van Boekel

Vincent Martens

groeten, Vincent

jvanleeuwen

Citaat van: whmvb op mei 03, 2015, 20:56:30 PM
Toch duiden de verwondingen in de nekstreek op een roofvogel als dader.

Waarom dan niet een marterachtige . .  deze verzamelen toch voedsel?

Hans

Rob Koelman

Citaat van: whmvb op mei 03, 2015, 20:56:30 PMToch duiden de verwondingen in de nekstreek op een roofvogel als dader.

Citaat van: jvanleeuwen op mei 04, 2015, 22:37:22 PMWaarom dan niet een marterachtige . .  deze verzamelen toch voedsel?

De spitsmuizen liggen bovenop een weidepaal. Nogal merkwaardige plek om voedsel te verstoppen voor een marterachtige...
Met vriendelijke groet, Rob

GMentink

Gisteren nog even terug gegaan.
De situatie was ten opzichte van de foto's niet veranderd.
Ter plaatse nog even gezocht naar mogelijke sporen (braakballen etc) maar niets aangetroffen.