Trouwe viervoeters

Gestart door Dirk van Opheusden, april 27, 2015, 19:28:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dirk van Opheusden

Vandaag een akkefietje gehad met twee (grote) honden die los liepen in de Molenkade, een mooi gebiedje (ook al ligt het) vlak naast de A2 bij Culemborg. Zodra de beesten me opmerkten, van honderden meters verderop, kwamen ze aanrennen. Dat er een sloot tussen ons lag maakte niets uit, die staken ze gewoon over. Blaffen, proberen achter me te komen, erg gezellig allemaal. Eigenaar in geen velden of wegen te bekennen. Wat doe je dan? Er is op internet van alles over te vinden. Wel schreeuwen, juist niet schreeuwen, streng toespreken of juist lief. Op zo'n moment ben ik alleen maar bang, en ga ik staan schreeuwen tegen die beesten. Ik ben er heelhuids afgekomen; om een of andere reden vonden ze het plotseling welletjes en liepen ze weg. Mijn lekkere wandelingetje was wel grondig verpest, en mijn hondenangst is in negatieve zin bekrachtigd. Wat doen jullie in zo'n situatie?
Dirk van Opheusden

OlivierO

Citaat van: Dirk van Opheusden op april 27, 2015, 19:28:31 PM
Vandaag een akkefietje gehad met twee (grote) honden die los liepen in de Molenkade, een mooi gebiedje (ook al ligt het) vlak naast de A2 bij Culemborg. Zodra de beesten me opmerkten, van honderden meters verderop, kwamen ze aanrennen. Dat er een sloot tussen ons lag maakte niets uit, die staken ze gewoon over. Blaffen, proberen achter me te komen, erg gezellig allemaal. Eigenaar in geen velden of wegen te bekennen. Wat doe je dan? Er is op internet van alles over te vinden. Wel schreeuwen, juist niet schreeuwen, streng toespreken of juist lief. Op zo'n moment ben ik alleen maar bang, en ga ik staan schreeuwen tegen die beesten. Ik ben er heelhuids afgekomen; om een of andere reden vonden ze het plotseling welletjes en liepen ze weg. Mijn lekkere wandelingetje was wel grondig verpest, en mijn hondenangst is in negatieve zin bekrachtigd. Wat doen jullie in zo'n situatie?

Roepen en zelfverzekerd er op af stappen. NOOIT omdraaien. En als ze komen een welgemikte trap onder de "kin". Als ze met twee zijn is het wel lastiger. Eventueel de politie bellen nadien is ook nuttig lijkt mij.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Hannie Luijten

Citaat van: Dirk van Opheusden op april 27, 2015, 19:28:31 PM
Vandaag een akkefietje gehad met twee (grote) honden die los liepen in de Molenkade, een mooi gebiedje (ook al ligt het) vlak naast de A2 bij Culemborg. Zodra de beesten me opmerkten, van honderden meters verderop, kwamen ze aanrennen. Dat er een sloot tussen ons lag maakte niets uit, die staken ze gewoon over. Blaffen, proberen achter me te komen, erg gezellig allemaal. Eigenaar in geen velden of wegen te bekennen. Wat doe je dan? Er is op internet van alles over te vinden. Wel schreeuwen, juist niet schreeuwen, streng toespreken of juist lief. Op zo'n moment ben ik alleen maar bang, en ga ik staan schreeuwen tegen die beesten. Ik ben er heelhuids afgekomen; om een of andere reden vonden ze het plotseling welletjes en liepen ze weg. Mijn lekkere wandelingetje was wel grondig verpest, en mijn hondenangst is in negatieve zin bekrachtigd. Wat doen jullie in zo'n situatie?


Hangt er van af wat de honden van plan zijn. Als je niets van hondentaal weet kan je dat niet inschatten. En dus is advies moeilijk, Misschien waren ze gewoon vrolijk. Honden die om je heen staan blaffen hebben doorgaans geen kwaad in de zin. In zo'n geval kan je ze het beste gewoon negeren. Ik zou in elk geval nooit gaan schreeuwen, want honden worden daardoor juist opgehitst.
Groet, Hannie

Robert Heemskerk

Vreselijk Dirk,

Je zou in zo'n geval iets van vuurwerk bij je moeten hebben of een alarmpistool.
Daar schrikken ze denk ik wel van.
Het trieste is, dat de baas vd honden ze natuurlijk op hun donder moet geven.
Mijn ervaring is dat veel hondeneigenaren het wel leuk vinden en er om moeten lachen.
Daar sta je dan met modderpoten op je broek en je dag verpest.
Er zijn gelukkig ook hondeigenaren die weten hoe het moet en de hond aan de lijn houden of bij zich (kunnen) roepen.

groeten Robert

argusoog

Erg vervelend, heb dit ook al een paar keer meegemaakt. Het schijnt inderdaad het beste te zijn om de hond te negeren: met de rug naar de hond gaan staan, armen over elkaar en compleet geen aandacht aan het beest schenken. De meeste honden druipen dan af: geen eer aan te behalen! Ik heb het al een keer in de praktijk gebracht met een agressief aanstormende hond en het was 100% effectief! Maar de ene hond is de andere niet...
Ik kwam ook nog een tip tegen om zo'n klein uitklapbaar parapluutje (met zo'n knopje om 'm in één keer uit te klappen) bij je te hebben. De meeste honden schijnen daar zó van te schrikken  :o  dat ze gelijk afdruipen. Heb daar zelf nog geen ervaring mee...
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Hannie Luijten

Citaat van: argusoog op mei 03, 2015, 17:45:55 PM
Erg vervelend, heb dit ook al een paar keer meegemaakt. Het schijnt inderdaad het beste te zijn om de hond te negeren: met de rug naar de hond gaan staan, armen over elkaar en compleet geen aandacht aan het beest schenken. De meeste honden druipen dan af: geen eer aan te behalen! Ik heb het al een keer in de praktijk gebracht met een agressief aanstormende hond en het was 100% effectief! Maar de ene hond is de andere niet...
Ik kwam ook nog een tip tegen om zo'n klein uitklapbaar parapluutje (met zo'n knopje om 'm in één keer uit te klappen) bij je te hebben. De meeste honden schijnen daar zó van te schrikken  :o  dat ze gelijk afdruipen. Heb daar zelf nog geen ervaring mee...


;D  Ook hierin is de ene hond de andere niet, maar in elk geval krijg je hiermee een paard op hol  :-X


Deze dingen schijnen heel aardig te werken tegen ongewenst bezoek van honden:


http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsband_lijn/opvoeding/spray/361034?gclid=CjwKEAjwjpeqBRCDiKqliK2aiicSJAAgKD2Fr0Z4NdVDORdPU0d7dc8-6GzUKhfg5p0bIzkHiTEq9hoCt0bw_wcB

Groet, Hannie

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Dat valt onder dierenmishandeling  ::)
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie op mei 04, 2015, 17:18:10 PMDat valt onder dierenmishandeling  ::)

Alleen als het onnodig toegepast wordt, anders valt het onder zelfverdediging. Die eerder in dit topic geadviseerde 'welgemikte trap onder de kin' vind ik een stuk minder diervriendelijk...

Pepperspray is overigens voor particulieren illegaal om onder zich te hebben (en dus ook om te gebruiken), maar via internet makkelijk verkrijgbaar...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Wat niet weglaat dat het illegaal is. En weet jij wat het effect is op een hondenoog??

Let wel, ik ben een hondenliefhebber, ik heb er zelf drie. Jachthonden van het lopende type, die lopen dus wel aan de lijn want die gaan anders jagen. Maar ik ben ook iemand die last heeft van andermans honden die zomaar op mijn honden afkomen. Dan ben ik ook niet blij met drie aan de lijn die alle kanten opspringen zodat alle lijnen in de knoop raken en poten tussen de lijnen in de knel komen en mijn pezen gerekt. En ik deins er dan ook niet voor terug om ze een schop onder hun lijf te geven of in hun nekvel te grijpen en van me af te gooien (als ze tenminste niet te zwaar zijn ::) ) ongeacht of de eigenaar wel of niet in de buurt is. Ik houd mijzelf en mijn honden graag heel. Dat heeft mij al heel wat kwade gezichten opgeleverd en verpestte wandelingen, het zij zo. Maar als ik diezelfde nog een keer tegenkom dan weten ze ze ineens doorgaans wel bij zich te houden, want daar heb je dat rotmens mens weer ;D . Je hebt altijd mensen die het nooit leren of willen leren of begrijpen of willen leren begrijpen. 
Als ik alleen zou lopen zou het me geen ene moer uitmaken. Maar het maakt dan natuurlijk heel wat uit of je hondentaal kent of niet. En ik kan me goed voorstellen dat als je die niet kent ze je dag behoorlijk kunnen verpestten ongeacht hun bedoelingen. Een petcorrector is dan toch een behoorlijk doeltrefend maar toch veilig middel. Die pepperspray kan je altijd achter de hand houden voor het geval de baas van die honden je vervolgens te lijf wil gaan.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie op mei 04, 2015, 20:56:00 PMDie pepperspray kan je altijd achter de hand houden voor het geval de baas van die honden je vervolgens te lijf wil gaan.

En het effect op het oog van een hondenbezitter dan?  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Groet, Hannie

Harm Roelofzen

Ik heb het ook meegemaakt. Losgebroken hond stond midden in het bos op afstand te blaffen. Heb mijzelf groot gemaakt, wilde armgebaren en hard geschreeuwd. Je moet laten zien dat je de sterkere bent. De hond liep daarna weg met staart tussen de benen (onderdanigheid).

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Harm Roelofzen op mei 28, 2015, 19:22:15 PM
Ik heb het ook meegemaakt. Losgebroken hond stond midden in het bos op afstand te blaffen. Heb mijzelf groot gemaakt, wilde armgebaren en hard geschreeuwd. Je moet laten zien dat je de sterkere bent. De hond liep daarna weg met staart tussen de benen (onderdanigheid).

Ik ben normaal echt helemaal niet bang voor honden, maar pas had ik het er ook even niet op. Eerst een bulldog achtig beest wat om me heen rent en blijft blaffen. Baasje roept de hond maar luistert niet, na lang roepen luistert het beest wel even, maar komt direct weer terug. Ik loop ondertussen gewoon door. Uiteindelijk maar een zijpad ingeslagen, baasje leek niet echt overwicht te hebben.

In dat zijpad aangekomen, komt er ineens een Duitse Herder op me afrennen. Het baasje loopt zo'n 25 meter verderop. Het beest blokkeert de doorgang, gaat door de voorpoten en blaft als een malle. Ik loop eerst door maar het beest blijft staan. Het baasje draait zich om en kijkt rustig toe zonder iets te doen. Ik stop uiteindelijk maar, maak me groot, zwaai wat met mijn handen maar het beest blijft staan blaffen en komt gewoon dichterbij. Het baasje komt ondertussen rustig aanlopen en roept de hond, maar ja ook deze luistert uiteraard niet. Iedere keer als het geroepen wordt komt hij dichter naar mij toe. Op een gegeven moment, als het baasje zo'n 5 meter van me af  is, geef ik aan dat als ze niet opschiet ik het beest een trap geef. Toen liep ze wat harder. Ik had het toen wel gehad met de honden. Gelukkig daarna ook nog een paar honden gezien die alleen wat speels waren en gewoon luisteren.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Harm Roelofzen

Ik heb zelf ook een hond en de regel is dat -ook in losloopgebieden - het baasje, de hond altijd onder controle moeten hebben. Helaas is dat vaak niet het geval en bezorgen ze overlast aan wandelaars. Meestal doe ik de hond aan de lijn als er mensen tegemoetkomen of schreeuw ik dat hij stil moet bijven staan.

sander bijsterbosch

 ook als ze aan de lijn moeten lopen ze vaak los.
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com