statiefkop manfrotto / swarovski gebroken

Gestart door ijsbranddenotter, mei 02, 2015, 13:07:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

ijsbranddenotter

Beste forumleden,

Een tijdje geleden is mijn Swarovski/Manfrotto-statief in Maleisiƫ op de stenen gevallen, de statiefkop brak daarbij. Zie de meegestuurde foto's. Hoewel ik het niet verwacht ben ik om te beginnen benieuwd of zoiets te repareren valt, het is volgens mij staal dus is lassen een optie?

Als dat geen mogelijkheid is ben ik benieuwd of iemand een tweedehands statiefkop van dit soort heeft. Ik heb even zitten kijken op het statief maar ik vind niet direct een serienummer of productnummer erop. Wel weet ik dat dit type statief in de jaren 90 en begin jaren 2000 veel in omloop was. Zelf heb ik het eind jaren 90 gekocht.

Hoop dat iemand kan helpen zodat ik mijn telescoop weer kan gebruiken (is ook een oude telescoop, Kowa TSN-821, maar werkt voor mij nog uitstekend)

Rob Koelman

#1
Weet je zeker dat het om staal (gietstaal) gaat en niet om aluminium?

Als het inderdaad om staal gaat is de breuk in theorie te lassen.

Ik kan me voorstellen dat je in dit geval de breuk ook kunt repareren door verlijming, waarbij je niet alleen de breuk lijmt, maar daarnaast aan weerszijden van het vlak van de kop (tenminste aan de onderzijde) over de breuk een metalen plaatje lijmt. Er zijn in ieder geval voor particulieren goede constructielijmen / twee-componenten lijmen beschikbaar. Wellicht bestaan er nog betere lijmsoorten, bijvoorbeeld zoals die in de vliegtuigbouw worden gebruikt, maar waar je die kunt krijgen? Alternatief is om de plaatjes met boutjes te klinken. Daarbij moet je gaten boren door zowel de plaatjes als de statiefkop.
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Martens

Het is spuitgiet-aluminium, dat kun je niet lassen. Lijmen plus verstevigen met een aluminium plaatje kan wel.  Eventueel wat kleine boutjes en moertjes (formaat M3) er doorheen is aan te raden om de zaak nog wat verder te verstevigen.
Als lijm zou ik Bison Combi Metaal gebruiken. Dat moet wel een dag uitharden en het resultaat is het beste als je het op de verwarming of op een warme plek in de zon laat uitharden.
groeten, Vincent

Vincent Martens

Als je in de buurt woont of het ding naar mij opstuurt wil ik hem ook wel voor je repareren. Heb zelf veel ervaring met aluminium en tweecomponentenlijm.
groeten, Vincent

Wilfred

Het is een manfrotto 128RC kop die door Swarovski is voorzien van hun eigen naam.
Deze manfrotto is een populaire, veelgebruikte kop onder telescoop bezitters.
Lijmen middels genoemde methodes en lijmsoorten kan maar met een dergelijke breukpositie zou ik er beslist geen dure telescoop meer op durven zetten. Een metalen plaatje kan daarin wat extra bijstand geven.
Er staat er nog een op Marktplaats, geplaatst op  9 april, Den Bosch.

Vincent Martens

Een breuk op dezelfde plek is m.i. uitgesloten als je naast de lijm ook boutjes gebruikt. De boutjes en de extra aluminium verstevigingsplaat zullen bij een harde val niet breken. Verbuigen is wel mogelijk, maar dat zal alleen gebeuren als je hem weer van een rots laat vallen
groeten, Vincent

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Martens op mei 02, 2015, 22:04:45 PMmaar dat zal alleen gebeuren als je hem weer van een rots laat vallen

De moraal van dit verhaal: Laat je statief / telescoop / verrekijker nooit op een rots vallen...  ;D
Met vriendelijke groet, Rob

ijsbranddenotter

Citaat van: Wilfred op mei 02, 2015, 21:09:18 PM
Het is een manfrotto 128RC kop die door Swarovski is voorzien van hun eigen naam.
Deze manfrotto is een populaire, veelgebruikte kop onder telescoop bezitters.
Lijmen middels genoemde methodes en lijmsoorten kan maar met een dergelijke breukpositie zou ik er beslist geen dure telescoop meer op durven zetten. Een metalen plaatje kan daarin wat extra bijstand geven.
Er staat er nog een op Marktplaats, geplaatst op  9 april, Den Bosch.

Hoi Wilfred, ik heb een aantal zoektermen gebruikt om bij de door jou genoemde advertentie op Marktplaats te komen maar ik vind hem niet. Kun je een linkje geven?


ijsbranddenotter

Allemaal bedankt voor de hulp en het meedenken! Speciale dank aan Vincent met zijn aanbod om aan het klussen te gaan! Ik ben op de Marktplaats-advertentie ingegaan en heb nu weer een prima, heel, statief.

Wilfred

Ik zag nog voordat ik je laatste berichtje las dat de MP advertentie was verwijderd (ik had m in mijn favorieten gezet).
Leuk te vernemen dat ie bij jou terechtgekomen is.  :blink:

Jeroen Nagtegaal

Manfrotto heeft overigens een best prima service en veel onderdelen zijn zelf te monteren. Het is vaak dus wel raadzaam om bij breuk van onderdelen altijd even navraag te doen bij een van de betere fotozaken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com