Twee onbekende poppen/ ei?

Gestart door Anne d.R., april 18, 2015, 17:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne d.R.

Kan iemand mij zeggen welke pop op de den zit, ik zie pootjes dus ik denk dat de rups bezig is met verpoppen?
Verder nog een andere pop of ei (ik denk het laatste), op heide, waar ik geen raad mee weet?

Vriendelijke groeten,
Anne de Roos - den Held

Violet (en Remco)

Hoi Anne,

De eerste lijkt me een geparasiteerde rups. Daar gaar dus geen vlinder uitkomen, maar eerder een sluipwesp o.i.d.
De tweede lijkt met een cocon van een sluipwesp of zo.
Er komt vast nog wel iemand langs die meer kan vertellen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Anne d.R.

Hoi Violet en Remco,

Bedankt voor jullie reactie, ben benieuwd wat er nog meer aan wetenswaardigheden langskomt!

Vriendelijke groeten,
Anne

Violet (en Remco)

Hoi Anne,

Zolang je zelf blijft speuren in de natuur, leer je vanzelf al heel veel  :blink:
Het forum helpt daar extra aan mee om antwoord op je vragen te krijgen.
Daarnaast loont het de moeite om gewoon veel verschillende topics te lezen, daar kan je echt veel van opsteken.
De meest mooie en gekke beestjes komen voorbij, echt geweldig! (Dus ook bij andere insecten, al is het alleen maar voor de leuk).

Wat ik zelf heel fascinerend vond (en nog steeds vind!) zijn bijvoorbeeld de Zandbijwaaiertjes op Zandbijtjes zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135546.0
Maar ook schimmels die op allerlei insecten leven, zoals op strontvliegen http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=270734.msg1594093#msg1594093
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Anne d.R.

Hoi Violet en Remco,

Dít is nu waarom ik zo van Waarneming.nl en zijn forum houd!!!
Wat een enthousiasme weer, daar wordt een mens blij van!
Jullie raad heeft vruchten afgeworpen, vandaag heb ik ontdekt dat een van mijn vragen (nest met eitjes) waarschijnlijk Zilveren boomkussen - Reticularia lycoperdon  is.
En de pop op heide, die had ik stiekem in een potje meegenomen....., daarin zit nu een beestje..., wel inmiddels dood. Ik ga proberen er foto's van te maken en dan plaats ik ze hier. Het is een klein vliegje/ insectje.
Kortom, ik waardeer al de enthousiastelingen hier op de site en ga door met leren ;)

Vriendelijke groeten en bedankt,
Anne de Roos - den Held

Violet (en Remco)

Hoi Anne,

Leuk  :blink:
Maar pas op hoor, het kan zwaar verslavend werken  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Anne d.R.

Voor de pop op heide, zie bij forum 'vliegen en muggen' !
Het uitgeslopen vliegje (?) heb ik gefotografeerd en daar geplaatst.

Vriendelijke groeten,
Anne

JeroenVoogd

Het zijn beide coconnen van sluipwespen (geparasiteerde rupsen), de eerste toont een gemummificeerde rups waarin de cocon van de sluipwesp zit. Sluipwespen van het geslacht Aleiodes doen dit.

Jeroen

Anne d.R.

Wat een leuke interessante wetenswaardigheid, zo heb ik weer wat geleerd  :blink:
Hartelijk bedankt Jeroen!

Vriendelijke groet,
Anne