Conoderus spec. - Dominicaanse Republiek

Gestart door hedy2411, april 09, 2015, 22:34:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet de naam van deze kever van ong. 4-mm..?
Gevonden 27-3-2015 in Bavaro (Punta Cana) in de Dominicaanse Republiek.

Arp

Lijkt behoorlijk op plaatjes van Conoderus bellus die ik her en der zie, maar volgens deze pagina zou ik vermoeden dat het een hachelijke zaak is, gezien ze daar maarliefst 4 soorten van Hispaniola als onbekend/onbeschreven hebben opgenomen ...

Conoderus sp. ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Hij lijkt wel heel veel op Conoderus pictus, volgens mij is dat 'm Arp..!   ;D

Arp

Hoi Hedy,

Tsjanouja - ik vind 'm dus qua patroon op elytra en halsschild absoluut meer op bellus lijken, maar dat is ook maar plaatjeskijken hè ... en er zijn nogal wat Conoderus-soorten  :rolleye:

Dat, en het feit dat bellus bekend is van Hispaniola en pictus kennelijk nog niet(?) Maar ook 4 soorten als "sp." in die lijst, dus waar men daar zelf problemen mee heeft om ze op naam te brengen ...

Dus voor mij is het dan spec. of eventueel bellus onzeker.

Bugguide zegt dit over pictus
CiteerConoderus pictus is morpholologically similar to the native C. bellus. Conoderus pictus has a small tubercle on the base of the pronotum that C. bellus lacks. Also, the pronotal maculae on C. pictus are broken, giving the impression of a smily-face.

Ik heb ze in elk geval aangemaakt, dus de keuze is aan jou: http://observado.org/search.php?q=Conoderus&x=0&y=0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Arp, je bent veel te goed voor deze wereld, in ieder geval voor mij!!  :angel:
Ik maak er een gewoon een specje van, we zitten in ieder geval in de goede hoek!

Bedankt weer!

Groetjes,
Hedy