"Broodje aap verhaal: agressieve dassen?".

Gestart door luuk, april 13, 2015, 07:30:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

luuk

In februari moest mijn broer (beroeps militair) tijden een oefening bivakkeren in het veld. Rond 0500 uur werd hij gewekt omdat er iets aan de hand zou zijn. Nu bleek dat de wacht tijdens het lopen van de patrouille op een aantal dassen was gestuit. De dassen in kwestie waren not amused en  gingen in de aanval om het zo maar even te zeggen. Hierbij produceerden ze flink wat geluid en probeerden zelfs te bijten (zo is mij verteld).

Uiteindelijk is besloten om de oefening ter plaatse af te lassen en te vertrekken. Er zijn verder geen gewonden gevallen, ook niet bij de dassen.

Toen ik dit verhaal te horen kreeg was ik zeer verbaasd, ik had zoiets nog nooit gehoord. Ik heb zelf ervaring dat ze, als ze door hebben dat er iemand is, zich snel uit de voeten maken. Ik vroeg me dus af of anderen hier ervaringen mee hebben en of dit bekend is. Ik dacht er zelf aan dat ze jongen hadden en dat betrokkenen op een burcht zijn gestuit, maar dit kon niet worden bevestigd.   

Ben benieuwd naar reacties.

Groeten,

Luuk

maurice.lahaye

Hallo Luuk,

Zou je je titel willen wijzigen in: "Broodje aap verhaal: agressieve dassen?". Echt flauwekul, dassen gaan niet in de aanval, bijten niet, kunnen wel lawaai maken en zo met zich zelf bezig zijn dat de rest van de wereld niet bestaat, maar mensen aanvallen? Echt totale nonsens.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

luuk

Hallo Maurice,

dank voor je reactie. Ik vond het zelf ook al een onwaarschijnlijk verhaal maar wilde het toch even checken bij experts.

Ik zal het onderwerp aanpassen.

Gr. Luuk

migratorius


Johan Helmus

Citaat van: migratorius op april 13, 2015, 08:50:53 AM
Dit was een paar weken geleden in het nieuws:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/11457145/Watch-Angry-badger-puts-luxury-Stockholm-hotel-on-lockdown.html
Niet dat het filmpje bewijs levert voor het verhaal...

JanHein
Ik begrijp hieruit dat de de Britse telegraph al van een even zeldzaam hoge kwaliteit is als zijn Nederlandse tegenhanger?
Groeten, Johan Helmus

grunsven

Een das die rustig langs wandelt is ook wel erg intimiderend  :P .
Ze kunnen wel een hoop herrie maken maar om gebeten te worden door een das moet je wel heel rare dingen doen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Oenanthe

"A crazy badger". De Britten kennende denken ze dan direct aan hondsdolheid en ja, dan zit iedereen direct gillend bovenin de gordijnen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

migratorius

#7
Het bericht komt uit Stockholm, dus de Zweden moeten hier belachelijk gemaakt worden, niet de Britten.

Maar doe jullie voordeel hiermee – Herefordshire, 2003: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/hereford/worcs/3023369.stm

JanHein

Oenanthe

Citaat van: migratorius op april 13, 2015, 09:52:18 AM
Het bericht komt uit Stockholm, dus de Zweden moeten hier belachelijk gemaakt worden, niet de Britten.

JanHein

Het filmpje is in Stockholm opgenomen maar het bericht is geheel en al Brits.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

#9
Citaat van: luukpruijsten op april 13, 2015, 07:30:20 AM
In februari moest mijn broer (beroeps militair) tijden een oefening bivakkeren in het veld. Rond 0500 uur werd hij gewekt omdat er iets aan de hand zou zijn. Nu bleek dat de wacht tijdens het lopen van de patrouille op een aantal dassen was gestuit. De dassen in kwestie waren not amused en  gingen in de aanval om het zo maar even te zeggen. Hierbij produceerden ze flink wat geluid en probeerden zelfs te bijten (zo is mij verteld).

Uiteindelijk is besloten om de oefening ter plaatse af te lassen en te vertrekken. Er zijn verder geen gewonden gevallen, ook niet bij de dassen.


Beroepsmilitairen die een oefening af lasten vanwege een paar Dassen? Laat de Russen het niet horen. ;D
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

migratorius

Citaat van: Oenanthe op april 13, 2015, 10:53:58 AM
Citaat van: migratorius op april 13, 2015, 09:52:18 AM
Het bericht komt uit Stockholm, dus de Zweden moeten hier belachelijk gemaakt worden, niet de Britten.

JanHein

Het filmpje is in Stockholm opgenomen maar het bericht is geheel en al Brits.
Het komt uit het Zweedse Dagens Nyheter, maar de volgende info werd natuurlijk niet overgenomen (uit het Zweeds naar het Engels via google translate):
Kenth Larsson, Sales and Marketing of the hotel, wants to tone down the badger's alleged aggression:
"It is true that it wandered around on the roundabout in front of the hotel, it cleared bins and more. Then it tried to get into the hotel, but the sliding doors were still locked. It sat outside and waited so we could not open the entrance," he says.

JanHein

luuk

Tot zo ver iedereen bedankt voor hun reacties. Hoewel ook ik het een onwaarschijnlijk verhaal vindt is het een feit dat er een voorval is geweest tussen de betrokkenen en dassen, of deze alleen geluiden hebben gemaakt of meer dan dat weet ik niet, ik weet alleen wat mij is verteld. Aangezien ik de informatie uit eerste hand heb ontvangen, van een persoon die ik vertouw en waarvan ik weet dat hij geen verhalen verzint zal er dus een kern van waarheid inzitten.

@ Cygnus, het lijkt allemaal inderdaad een beetje flauw om je weg te laten jagen door dassen. Echter weet ik (uit mijn eigen ervaring bij defensie) dat men over het algemeen tijdens oefeningen, in oefenterreinen etc. hier streng in is. Ook daar is het bekend dat o.a. de das beschermd is en men heeft geen zin in gedoe met bezorgde burgers e.d. Vandaar de keuze om de oefening te verplaatsen. 

Gr. Luuk