vogel-jizz gids en zoogdierenatlas.

Gestart door IJlstra, april 02, 2015, 19:21:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJlstra

binnenkort [najaar 2015] verschijnt bij de knnv de atlas van de nederlandse zoogdieren, in de natuur van nederland-reeks.
binnenkort verschijnt ook het boek birding by impression over jizz [general impression of size and shape] gerelateerde vogelherkenning [engelstalig], verschijnt april/mei dit jaar.

OlivierO

Citaat van: IJlstra op april 02, 2015, 19:21:26 PM
jizz [general impression of size and shape]

Ik vroeg mij al een hele tijd af waar dat woord jizz vandaan komt. Blijkt dat het giss moet zijn en dat het verbasterd/vertaald/gewijzigd is naar jizz?  :rolleye: ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

IJlstra


Christian

De term 'JIZZ' bestond al voor de Tweede Wereldoorlog, een verbastering van de afkorting 'GISS' lijkt daarmee uitgesloten.
Christian Brinkman

Douwe van der Ploeg

Engels bestond ook al voor de Tweede Wereldoorlog, dus ik snap je punt niet zo.
Douwe van der Ploeg

OlivierO

Citaat van: Christian op april 10, 2015, 21:29:52 PM
De term 'JIZZ' bestond al voor de Tweede Wereldoorlog, een verbastering van de afkorting 'GISS' lijkt daarmee uitgesloten.

Ik vind dit toch ook een vreemde redenering. Als Jizz zoveel betekent als General Impression of Size and Shape, dan is het het giss en is dat verbasterd, gewijzigd of wat dan ook. Daar heeft de 2e Wereldoorlog niks mee te maken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Hoe dan ook, een boek voor het determineren op grond van "jizz" is natuurlijk onzin. Het gaat hier om andere kenmerken dan directe kleedkenmerken. Dat kan je niet uit een boekje leren maar alleen door ervaring.
Bovendien gaar het om een Amerikaanse gids, dus daar hebben we hier bijzonder weinig aan.
Lees ook eens dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=116562.0
Herman van der Meer

IJlstra

Ik meld ook alleen maar even dat 'ie binnenkort verschijnt, meer niet.
misschien had ik er bij moeten zetten vogelen op basis van algemene indrukken of zoiets. :-X

OlivierO

Citaat van: IJlstra op april 11, 2015, 13:39:17 PM
Ik meld ook alleen maar even dat 'ie binnenkort verschijnt, meer niet.
misschien had ik er bij moeten zetten vogelen op basis van algemene indrukken of zoiets. :-X

Trek het je niet aan! Ik heb weer wat bijgeleerd, dus voor mij is het oké! :-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Christian

#9
De term GIS(S), stamt uit de Tweede Wereldoorlog. Piloten e.d. werd geleerd om op een snelle manier (vijandige) vliegtuigen te herkennen op basis van General Impression of Size (and Shape). Aangezien het woord JIZZ al bestond voor de Tweede Wereldoorlog (1922) kan het onmogelijk een verbastering zijn van GIS(S).
De origine van het woord JIZZ is en blijft een groot mysterie.


Niks ten nadele van jou, IJlstra, een boek dat gaat over JIZZ is zeker interessant!
Christian Brinkman

OlivierO

Citaat van: Christian op april 12, 2015, 18:47:23 PM
De term GIS(S), stamt uit de Tweede Wereldoorlog. Piloten e.d. werd geleerd om op een snelle manier (vijandige) vliegtuigen te herkennen op basis van General Impression of Size (and Shape). Aangezien het woord JIZZ al bestond voor de Tweede Wereldoorlog (1922) kan het onmogelijk een verbastering zijn van GIS(S).
De origine van het woord JIZZ is en blijft een groot mysterie.

Wat mij betreft een weinig overtuigende uitleg. Heb je eventueel bronmateriaal van wat je hier aanhaalt?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Christian

#11
Citaat van: OlivierO op april 12, 2015, 19:35:55 PM
Wat mij betreft een weinig overtuigende uitleg.


Het woord JIZZ werd gebruikt door Coward meen ik, in 1922. Misschien even zelf googlen?
In Amerika is meer over dit onderwerp geschreven dan in Europa overigens.


[EDIT: Voor alle duidelijkheid, dit is dus niet een theorie die ik zelf verzonnen heb, er zijn enkele stukken over gepubliceerd. Vergeef me dat ik niet meer zo in deze materie zit dat ik de bronnen zo 1,2,3 op kan hoesten]
Christian Brinkman

IJlstra

oh, dat is nieuws voor mij, weer wat geleerd, maar ga het natuurlijk eerst wel even napluizen. :duim:

OlivierO

Ik vraag het gewoon omdat ik dacht EINDELIJK te weten van waar dat idiote woord kwam. Nog steeds niks dus ...  :'(
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Menko Vlaardingerbroek

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek